Hoeveel sparen om hetzelfde pensioen als ambtenaar te hebbe

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

16 mei 2018, 15:42

voorn schreef:De vakbonden eisen 1500€ minimum pensioen. Dat is meer dan dat sommigen verdienden tijdens hun loopbaan.
en wat met die al 1500€ hadden die hebben zware arbeid shift enz voor niks gedaan.
Mensen verdienen BRUTO heel veel maar krijgen netto zeer weinig omdat alles naar de leegloperij gaat. 
1.500 Euro is voor werknemers nog zeer laag als je gaat kijken naar wat ze effectief hebben bijgedragen (onbeperkt)
en de vele effectief gewerkte uren. In de leegloperij heeft men honderden gelijkgestelde uren/dagen waarvoor NIET gewerkt is.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

17 mei 2018, 12:06

Tja verkeerde keuze en nu je frustraties hier afwerken! Zoek hulp,! :D

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

17 mei 2018, 12:15

Maar leg eens uit waarom is mijn pensioen geplafoneerd en dit van een ambtenaar niet.
En waarom moet ik op mijn groepsverzekering nog per maand een bijzondere solidariteitsbijdrage betalen.
dejules

17 mei 2018, 13:00

Horus1 schreef:Tja verkeerde keuze en nu je frustraties hier afwerken! Zoek hulp,! :D
Excuseer, U kwam hier vertellen dat U NIET uit de ambtenarij kwam.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

17 mei 2018, 17:35

Juist gelezen, maar  moet  ik daarom  jaloers zijn op wat iemand anders als pensioen  krijgt?  Neen, dat zijn alleen  azijnpissers!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

17 mei 2018, 17:44

Maar men moet iedereen op dezelfde wijze behandelen en dat deed De Haene niet.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

17 mei 2018, 18:45

dejules schreef:
voorn schreef:Had ge wat meer gestudeerd en een fatsoenlijke job gehad met groepsverzekering dan moest ge nu niet zitten klagen Julio.
We hebben het over de WETTELIJKE pensioenen.
Wat U daar buiten spaart is ieder zijn eigen zaak, toch?
Waarom krijgt een statutaire leegloper 750.000 Euro pensioen en een werknemer 4 keer minder?
Kunt U dat verklaren?
Dejules gij ziet ze vliegen. Ik heb als werknemer met 44 jaar dienst +/- 2250 euro + Verlofgeld En dan trek ik nog ongeveer 850 eurokes terug.  Heb jij ooit wel voldoende afgedragen?Weet gij wel wat 'afdrachten' zijn? 
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

17 mei 2018, 19:01

Jockey schreef: Dejules gij ziet ze vliegen. Ik heb als werknemer met 44 jaar dienst +/- 2250 euro + Verlofgeld En dan trek ik nog ongeveer 850 eurokes terug.  Heb jij ooit wel voldoende afgedragen?Weet gij wel wat 'afdrachten' zijn? 
Het pensioen van werknemers uit de privésector is vandaag de facto begrensd op een bedrag van 2.238,46 euro bruto per maand voor een alleenstaande, wat overeenkomt met ongeveer 1.670 euro netto.
Dit is een theoretisch voorbeeld van een persoon die 45 jaar geleden is beginnen werken en zonder enige onderbreking steeds een loon heeft verdiend dat minimaal gelijk was aan het loonplafond voor elk van de kalenderjaren.

Sinds 1997 bestaat er immers een plafond op het inkomen dat in rekening wordt gebracht bij de berekening van het pensioen.

http://trends.knack.be/economie/beleid/ ... 51559.html

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

17 mei 2018, 23:07

dejules schreef:
Jockey schreef: Dejules gij ziet ze vliegen. Ik heb als werknemer met 44 jaar dienst +/- 2250 euro + Verlofgeld En dan trek ik nog ongeveer 850 eurokes terug.  Heb jij ooit wel voldoende afgedragen?Weet gij wel wat 'afdrachten' zijn? 
Het pensioen van werknemers uit de privésector is vandaag de facto begrensd op een bedrag van 2.238,46 euro bruto per maand voor een alleenstaande, wat overeenkomt met ongeveer 1.670 euro netto.
Dit is een theoretisch voorbeeld van een persoon die 45 jaar geleden is beginnen werken en zonder enige onderbreking steeds een loon heeft verdiend dat minimaal gelijk was aan het loonplafond voor elk van de kalenderjaren.

Sinds 1997 bestaat er immers een plafond op het inkomen dat in rekening wordt gebracht bij de berekening van het pensioen.

http://trends.knack.be/economie/beleid/ ... 51559.html
Ik heb inderdaad men vrouw ten laste... Maar hoe komen die stakers dan aan 1100 euro e.d. Veel in 'tzwart gewerkt zal wel één van de hoofdredenen zijn zeker? Ik geef toe dat er altijd wel mensen zijn die pech hebben gehad in het leven,doch hoe triest ook,op zulke individuele gevallen kan men de regels van het spel niet opbouwen... En die snotapen die op men scherm verschenen tijdens het nieuws die stemmen bij een volgende CAO àllemaal,zonder uitzondering voor meer geld én meer verlof. Zeg dat een ervaringsdeskundige dat gezegd heeft!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

17 mei 2018, 23:12

Jockey schreef: Maar hoe komen die stakers dan aan 1100 euro e.d.
België kent onbeperkte afdrachten maar geplafonneerde pensioenen (behalve voor statutaire leeglopers).
Hoeveel mensen uit de privésector mogen tot 65 jaar blijven werken?
Wie wordt er ontslagen bij een herstructurering : de dertiger of de vijftiger?
Wat zijn de kansen van een werkloze 50+er op een nieuwe duurzame job die een gelijkaardige levensstandaard oplevert als de job die hij verloor?
Om 1.670 Euro netto pensioen te krijgen moet U 45 jaar lang elk jaar topverdiener zijn. 
Over hoeveel mensen gaat dat?

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

18 mei 2018, 09:48

dejules schreef:
Jockey schreef: Maar hoe komen die stakers dan aan 1100 euro e.d.
België kent onbeperkte afdrachten maar geplafonneerde pensioenen (behalve voor statutaire leeglopers).
Hoeveel mensen uit de privésector mogen tot 65 jaar blijven werken?
Wie wordt er ontslagen bij een herstructurering : de dertiger of de vijftiger?
Wat zijn de kansen van een werkloze 50+er op een nieuwe duurzame job die een gelijkaardige levensstandaard oplevert als de job die hij verloor?
Om 1.670 Euro netto pensioen te krijgen moet U 45 jaar lang elk jaar topverdiener zijn. 
Over hoeveel mensen gaat dat?
Ik ben op brugpensioen gegaan op men 58ste...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

18 mei 2018, 10:02

Jockey schreef: Ik ben op brugpensioen gegaan op men 58ste...
U zegt dat U 44 jaar gewerkt heeft.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

18 mei 2018, 10:16

Jockey schreef:Ik ben op brugpensioen gegaan op men 58ste...
Telt brugpensioen dan ook als "gewerkte" jaren? Tsss...je moet eens ophouden de mensen proberen blaaskes wijs te maken want je was toch lid van het ambtenarenkorps, niet?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 mei 2018, 10:36

Voor uw pensioen telt inderdaad deze brugpensioenjaren mee als gewerkt het zelfde met werkloosheid.
dejules

18 mei 2018, 10:41

voorn schreef:Voor uw pensioen telt inderdaad deze brugpensioenjaren mee als gewerkt .
Omdat uw werkgever daar elke maand zwaar voor moet betalen tot aan uw pensioenleeftijd.
U kunt dat niet vergelijken met "gelijkgestelde dagen" van statutaire leeglopers.