Armoede

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

10 okt 2018, 12:33

dejules schreef: het klimaat waarin de N-VA ons heeft gestort. Kinderarmoede interesseert die klootzak geen bal zolang zijn kroost maar te vreten heeft. 
Liberalen (OVLD) en neoliberalen (NVA): geen 2 maar 4 graaihanden op 1 magistrale buik.

Wat zeiden de verkiezingsprogramma's 2014 over "armoede" van deze zo sociaal gerichte partijen...?
Just ja,...
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 okt 2018, 14:11

Die AAmelk van toen bewijst toch dat men toen wel geld had om in de scholen iets te doen voor de kinderen ;ook al was dat niet gratis.
Nu doet men niks meer.
Wat kost nu 2 boterhammen met choco, confituur, kaas of kippenwit.
 voor zij die niks bij hebben.n
Er zullen wel grote ketens genoeg zijn die op die manier reclame willen maken.
Ik heb alvast mijn zoon aangesproken als manager van een suppermarkt keten.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

10 okt 2018, 17:09

Die AAmelk van toen bewijst toch dat men toen wel geld had om in de scholen iets te doen voor de kinderen ;ook al was dat
niet gratis.
Die AAmelk van toen,was het plan om de melk overschot weg te werken, en  de melkfabriek vaarde er wel bij, nu willen ze dat niet meer,zelfs water moet nog betaald worden, maar de jeugd heeft liever een nieuwe Ipot, of smart iPhone dan een doos met boterhammen, koeken dat zou nog gaan.
Vele weten niet wat armoede is, als het 2 verdieners zijn ,......dan gaat bijna alles voor de afbetaling van schuld, omdat ze hun huishouden slecht beheren,en van alles van het nieuwste moeten hebben,en ja sommige kinderen moeten dat bekopen,en het is dat aantal dat ze vergroten,zodat ze terug een omhaling kunnen doen om zogezegd die kinderen een boterham met choco te geven.
Het grote merendeel van van onze generatie,die heeft armoede gekend,maar die zijn er met hard werken, en spaarzaam leven uit de put gekropen,er is nu goed en goed betaald werk, maar men moet de tering naar de nering zetten, sommige komen met een maandwedde van 3000 euro nog niet toe.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Ice

10 okt 2018, 18:03

Ik durf te zeerste te betwijfelen dat er veel kinderen van tweeverdieners bij zijn die met een lege boterhamdoos naar school gestuurd worden...die worden trouwens nooit als 'arm' beschouwd, zelfs niet als ze in SB zitten en per week met leefgeld moeten rondkomen.
dejules

10 okt 2018, 19:46

tokkio schreef:

Het grote merendeel van van onze generatie,die heeft armoede gekend,maar die zijn er met hard werken, en spaarzaam leven uit de put gekropen,er is nu goed en goed betaald werk, maar men moet de tering naar de nering zetten, sommige komen met een maandwedde van 3000 euro nog niet toe.
3.000 Euro wedde is bruto : voor een alleenstaande is dat 1.430 € netto na afhouding bijzondere bijdrage en gemeentetaxatie.
Tweedens : onze generatie heeft een gemiddelde loopbaan van 30 jaar. Indien men de mensen die voor het leven benoemd zijn (kunnen niet ontslagen worden) daar uithaalt dan is dat nog geen 27 jaar! En men heeft daar honderdduizenden werklozen in verstopt want eind jaren '70 is er massa-werkloosheid ontstaan. Daarna is men ze zelf gaan verstoppen in brugpensioen, vervroegd pensioen, TBS, betaald thuis zitten tot de pensioenleeftijd (RTT etc).
Indien men het erven had afgeschaft en werkloosheid in tijd had beperkt bestond er geen middenklasse maar collectieve armoede.
Onze relatieve welvaart is opgebouwd met de verkoop van goud, patrimonium en vooral (bijna) 500 miljard € schulden.
De jeugd van tegenwoordig werkt veelal in precaire tewerkstelling dwz meestal tijdelijk, veelal deeltijds, slecht betaald en uiterst flexibel.
Zonder jaren bij de ouders te blijven hangen en zware financiële hulp vd ouders en of grootouders kunnen die geen woning meer verwerven. Daarbij is een vast contract veel minder waard dan 10 jaar geleden en moet men de ontslagpremie afstaan aan de VDAB om geheractiveerd te worden.
De tijden zijn veranderd en niet in de goede zin. Mijn generatie (ik ben bijna 60) kan niets meer geven aan de kinderen en kleinkinderen. Wij hebben dat nodig om onze oude dag te financieren. Dat is de belangrijkste reden waarom ouderen zelf kiezen om in armoede te leven en waarom België er met kop en schouders uitsteekt in de zelfmoordstatistieken bij ouderen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 okt 2018, 21:48

De tijden zijn veranderd en niet in de goede zin. Mijn generatie (ik ben bijna 60) kan niets meer geven aan de kinderen en kleinkinderen. Wij hebben dat nodig om onze oude dag te financieren.
En dat horen we van iemand die zogezegd 3 jobs combineerde?  Ik heb met mijn 1 ambtenarenjob voldoende bijeengebracht om nu zonder zorgen te kunnen leven. Daar heeft mijn ambtenarenpensioen niet veel mee te maken. Ik heb in het begin noodgedwongen de tering naar de nering moeten zetten. Die mentaliteit schud je niet zomaar van je af.

De krekel en de mier, nietwaar? 3 jobs en niks meer om aan de kinderen te geven …. Dan weten we het wel.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

10 okt 2018, 23:24

Wil. schreef:
Ik heb met mijn 1 ambtenarenjob voldoende bijeengebracht om nu zonder zorgen te kunnen leven.
Zelfs toen U vrijwillig ging leeglopen in vervroegd pensioen op uw 50ste had dat nauwelijks invloed op uw uitkering berekend op uw laatste en hoogste loon en helemaal geen invloed op uw dubbel pensioen want die leeglopersjaren waren gelijkgesteld.
Uw echtgenote komt ook uit de statutaire leegloperij en onderging dezelfde "behandeling".
Jullie zijn nooit mieren geweest, eerder parasieten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 okt 2018, 08:56

De vraag is ook ;wat is tegenwoordig de norm voor armoede.
Als ge uw kinderen zelfs een lege boterhamdoos meegeeft is er iets mis.
Maar niet ver van mij is er een sociale woonwijk. Ik ken daar mensen met zeer lage pensioenen.
Maar naar het OCMW gaan eten doen ze niet. Maar wel in de kroeg hangen.
dejules

11 okt 2018, 08:59

voorn schreef:De vraag is ook ;wat is tegenwoordig de norm voor armoede.
Als ge uw kinderen zelfs een lege boterhamdoos meegeeft is er iets mis.
Maar niet ver van mij is er een sociale woonwijk. Ik ken daar mensen met zeer lage pensioenen.
Maar naar het OCMW gaan eten doen ze niet. Maar wel in de kroeg hangen.
In de kroeg hangen met 60 € besteedbaar inkomen per maand?
Hoeveel kost een pintje bij jullie?
Bij ons is dat 2.5 €!!!!
Er zijn bij ons bijna geen café's meer!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 okt 2018, 09:16

Ik hoor spreken van pensioenen van 900 €.
En toch zitten die in de kroeg. 
Ze bestellen een pintje van 1.80€ en hopen op een pintje van iemand die het breder heeft.

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

11 okt 2018, 09:33

voorn schreef:hopen op een pintje van iemand die het breder heeft.
Zoals u?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 okt 2018, 09:59

Wil. schreef:
De tijden zijn veranderd en niet in de goede zin. Mijn generatie (ik ben bijna 60) kan niets meer geven aan de kinderen en kleinkinderen. Wij hebben dat nodig om onze oude dag te financieren.
En dat horen we van iemand die zogezegd 3 jobs combineerde?  Ik heb met mijn 1 ambtenarenjob voldoende bijeengebracht om nu zonder zorgen te kunnen leven. Daar heeft mijn ambtenarenpensioen niet veel mee te maken. Ik heb in het begin noodgedwongen de tering naar de nering moeten zetten. Die mentaliteit schud je niet zomaar van je af.

De krekel en de mier, nietwaar? 3 jobs en niks meer om aan de kinderen te geven …. Dan weten we het wel.
Je maakt al gemakkelijk andermans rekening, hé , Julio?
Maar waarom mogen we niet weten hoe het komt dat iemand met 3 jobs tegelijk er niet in geslaagd is om een serieuze reserve aan te leggen waarmee hij zijn kinderen eventueel een 'duw in de rug' zou kunnen geven?

Jij hebt vroeger niet geleerd de tering naar  de nering te zetten. Je hebt zoals de krekel gezongen en gedanst. Tja, ...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

11 okt 2018, 10:15

Wil. schreef: 3 jobs en niks meer om aan de kinderen te geven …. Dan weten we het wel.
Wie zegt dat?
"Mijn generatie" slaat niet op iedereen, toch?
dejules

11 okt 2018, 10:16

voorn schreef: Ze bestellen een pintje van 1.80€ en hopen op een pintje van iemand die het breder heeft.
Bent U daar jaloers op?
dejules

11 okt 2018, 10:18

Wil. schreef: Je maakt al gemakkelijk andermans rekening, hé , Julio?
Dat doet U!
U bent geen mier maar een parasiet.
Uw rekening wordt door mij betaald!