Werken en toch in armoede leven

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Ice

27 jan 2019, 18:19

Jockey schreef:
Flashback schreef:
Jockey schreef:... Soms wens ik dat NVA na 26/05 in de oppositie komt. Benieuwd hoeveel opslag mijn pensioentje dan gaat krijgen. Alleszins geen €204 in de volgende 4 jaar...
Ge moet dan wel een héél hoog nettopensioen hebben want bij mij staan de zaken er enigszins anders voor ... :
151 Euro netto op 4 jaar (januari 2019 terug naar januari 2015).
Dat is een riante opslag van +/- 10 % met een heel gesjoemel met verlaging van de afhouding belasting ( en uiteraard bijbetaling op het einde van de rit).
En wat stelde de levensduurte daar tegenover ?
Officieel van +/- 99.5 naar 108,5 of 9 %, maar dat zijn de cijfers uit de grafiekjes die Wil. gebruikt (gezondheidsindex). 
Je zou dan 1% netto overhouden om bv. over 4 jaar de stijging van de energiekosten te betalen ... ? Of een kaartje voor delijn ? Een pintje ?
Dat kan alleen maar als je in het buitenland gaat shoppen (bij ons bv.) waar het 10,4 % goedkoper is !
Bedrag netto pensioen is recht evenredig met je sociale afdrachten die je tijdens je loopbaan hebt voldaan... Alles wel steeds aangegeven gewerkt.
Daar gaan we weer!
Wát heeft het bedrag van het nettopensioen en hoe je daaraan gekomen bent te maken met het verschil tussen opslag door indexering en levensduurte?!
Daarover gaat de discussie toch niet! Amai, zenne

Dus: Flashback, het is je eigen schuld dat je de stijging van de levensduurte niet kunt volgen, je had maar voor een hoger pensioen moeten zorgen.  8O

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 jan 2019, 18:24

55 Monique schreef:Wat bedoel je daarmee Nederland of Frankrijk , kan ook Duitsland zijn maar zou me verwonderen
Luxemburg brave, ga eens eens keertje een volle kar shoppen in de Cactus (la belle Etoile) in Mamer. Die prijzen vergelijken we wel eens met wat de kinderen in Vlaanderen betalen !

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

27 jan 2019, 18:41

Ice schreef:... Dus: Flashback, het is je eigen schuld dat je de stijging van de levensduurte niet kunt volgen, je had maar voor een hoger pensioen moeten zorgen.  8O
Ach Ice, zelfs al zit die Jockey aan het pensioenplafond dan spreken we over een paar honderd Eurootjes per maand BRUTO en hij bluft graag, weet waarschijnlijk niet eens hoe dat bedrag van 204 Euro er gekomen is.
Laat maar waaien, ik ben tevreden met wat ik heb al zou een eerlijker verdeling van de pensioenen voor velen een oplossing kunnen zijn tegen de armoede.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

27 jan 2019, 18:49

Dus: Flashback, het is je eigen schuld dat je de stijging van de levensduurte niet kunt volgen, je had maar voor een hoger pensioen moeten zorgen.  8O[/quote]

Voilà! Ge zegt het!
Mààr 'tIs wel de flashback die allusie maakt op mijn pensioen nietwaar... En ik windt me op wanneer mensen klagen over een klein pensioen. Akkoord er zijn er (en spijtig genoeg véél) die de omstandigheden hebben tegen gehad, doch die mensen hoor je niet hoor, wél de mensen die hun overuren à volonté in het zwart lieten betalen, dàt zijn spijtig genoeg de kankeraars...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
55 Monique

27 jan 2019, 19:01

Flashback , 

Klopt , daar had ik niet aan gedacht ...Bedankt , zal eens doorgeven aan mijn schoondochter , die doen dat regelmatig ... Is ook meer bedoeld uitstap en ze zijn er eens mee weg :) .
Idd prijzen vergelijken moet je zeker doen .... Maar als je leest is wel enorm verschil wat je daarnet zegde .
Laatst gewijzigd door 55 Monique op 27 jan 2019, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
55 Monique

27 jan 2019, 19:15

jockey ,

Waarom u daar in opwinden , mag blij zijn punt uit ,

Een ding mag je niet vergeten en ga jou daar attent opmaken de 14 februari :) 
U vrouwtje niet vergeten é , dat kan er nu toch af é  :oops: Foei Monique kweet het maar kan niet laten se .

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

28 jan 2019, 10:38

55 Monique schreef:jockey ,

Waarom u daar in opwinden , mag blij zijn punt uit ,

Een ding mag je niet vergeten en ga jou daar attent opmaken de 14 februari :) 
U vrouwtje niet vergeten é , dat kan er nu toch af é  :oops: Foei Monique kweet het maar kan niet laten se .
Beste Monique, ik windt mij op in mensen waarvan de afgunst afdruipt op wat men heeft doch vroeger nooit aan later hebben gedacht. Remember de parabel van de krekel en de mier nietwaar.
En wat dat pochen betreft, ik spreek steeds over netto cijfers, en netto belastingen die ik terug trek, en dat is dan al 5 jaar rond de 800 Euro, (Ben bijna 5 jaar op wettelijk pensioen) en men vakantiegeld dat ook in die orde van grootte is. Dus niks verhoging van maandelijkse aftrek enz...
:wink:Maar ja, indien men geen argumenten meer heeft is schelden de enige optie nietwaar.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
55 Monique

28 jan 2019, 10:47

Jockey 

Enige wat ik daar kan opzeggen laten zeggen en u daar niet in opwinden ;

En als je jaren hebt gewerkt , heb je ook recht pensioen en welverdiende rust , en dat je nu kan genieten 

voor de tijd dat ons nog rest , want we hebben geen glazen bol wat de toekomst ons nog brengt , hopelijk nog 

lang .Maar ik gun iedereen beste toe , ben zo ingesteld .... En ieder op zijn manier .
Ice

28 jan 2019, 11:29

Jockey schreef: Beste Monique, ik windt mij op in mensen waarvan de afgunst afdruipt op wat men heeft doch vroeger nooit aan later hebben gedacht. Remember de parabel van de krekel en de mier nietwaar.
En wat dat pochen betreft, ik spreek steeds over netto cijfers, en netto belastingen die ik terug trek, en dat is dan al 5 jaar rond de 800 Euro, (Ben bijna 5 jaar op wettelijk pensioen) en men vakantiegeld dat ook in die orde van grootte is. Dus niks verhoging van maandelijkse aftrek enz...
:wink:Maar ja, indien men geen argumenten meer heeft is schelden de enige optie nietwaar.
En ik wind mij op over sneren die niks te maken hebben met de discussie.
Ge moet dan wel een héél hoog nettopensioen hebben want bij mij staan de zaken er enigszins anders voor ... :
Afgunst? 
Eerder een geval van in het gat gebeten zijn...ik zie anders geen afgunst en zéker geen schelden in die zin.. 8O
Is het misschien niet logisch dat jouw pensioen hoger moet liggen als je meer hebt bijgekregen? 
Maar dat is nog geen smoes om dan denigrerend te beweren dat wie een lager pensioen heeft, minder hard gewerkt heeft!
Voor té lage pensioenen is de politiek verantwoordelijk!

Dat heeft NIKS te maken met de krekel en mier en nog minder met de mensen zelf - vaak zijn het dan nog wie het hárdste gewerkt heeft, het mínste pensioen hebben.
De gewone werknemer heeft zelfs een pensioentje ónder de europese armoedegrens.
Beschamend dat aan het pensioen meent afgemeten te worden hoe hard je gewerkt hebt en het je eigen schuld dan nog is, we hadden allemaal een job moeten kiezen voor een hoog pensioen?  :roll:
dejules

28 jan 2019, 11:59

Jockey schreef: Beste Monique, ik windt mij op in mensen waarvan de afgunst afdruipt op wat men heeft doch vroeger nooit aan later hebben gedacht. Remember de parabel van de krekel en de mier nietwaar.
Een contractuele poetsvrouw die 1 dag voor haar pensioenleeftijd een statutaire benoeming kreeg zag haar maandelijks pensioen met 500 € stijgen. Dit is dan nog de laagste functie, U wilt niet weten wat hogere functies bijkregen.
U ziet, het pensioenbedrag heeft niets te maken met krekel en mier noch met hoe hard en lang en zwaar je gewerkt hebt. Het enige determinerende is het STATUUT.
Dit is DIEFSTAL!!!

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

28 jan 2019, 12:46

Ice schreef:
Jockey schreef: Beste Monique, ik windt mij op in mensen waarvan de afgunst afdruipt op wat men heeft doch vroeger nooit aan later hebben gedacht. Remember de parabel van de krekel en de mier nietwaar.
En wat dat pochen betreft, ik spreek steeds over netto cijfers, en netto belastingen die ik terug trek, en dat is dan al 5 jaar rond de 800 Euro, (Ben bijna 5 jaar op wettelijk pensioen) en men vakantiegeld dat ook in die orde van grootte is. Dus niks verhoging van maandelijkse aftrek enz...
:wink:Maar ja, indien men geen argumenten meer heeft is schelden de enige optie nietwaar.
En ik wind mij op over sneren die niks te maken hebben met de discussie.
Ge moet dan wel een héél hoog nettopensioen hebben want bij mij staan de zaken er enigszins anders voor ... :
Afgunst? 
Eerder een geval van in het gat gebeten zijn...ik zie anders geen afgunst en zéker geen schelden in die zin.. 8O
Is het misschien niet logisch dat jouw pensioen hoger moet liggen als je meer hebt bijgekregen? 
Maar dat is nog geen smoes om dan denigrerend te beweren dat wie een lager pensioen heeft, minder hard gewerkt heeft!
Voor té lage pensioenen is de politiek verantwoordelijk!

Dat heeft NIKS te maken met de krekel en mier en nog minder met de mensen zelf - vaak zijn het dan nog wie het hárdste gewerkt heeft, het mínste pensioen hebben.
De gewone werknemer heeft zelfs een pensioentje ónder de europese armoedegrens.
Beschamend dat aan het pensioen meent afgemeten te worden hoe hard je gewerkt hebt en het je eigen schuld dan nog is, we hadden allemaal een job moeten kiezen voor een hoog pensioen?  :roll:
Ik heb heel hard gewerkt in mijn leven en heb maar 1200 euro pensioen.
:cry: :cry: :cry: :cry:

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

28 jan 2019, 14:32

Ice schreef:
Jockey schreef: Beste Monique, ik windt mij op in mensen waarvan de afgunst afdruipt op wat men heeft doch vroeger nooit aan later hebben gedacht. Remember de parabel van de krekel en de mier nietwaar.
En wat dat pochen betreft, ik spreek steeds over netto cijfers, en netto belastingen die ik terug trek, en dat is dan al 5 jaar rond de 800 Euro, (Ben bijna 5 jaar op wettelijk pensioen) en men vakantiegeld dat ook in die orde van grootte is. Dus niks verhoging van maandelijkse aftrek enz...
:wink:Maar ja, indien men geen argumenten meer heeft is schelden de enige optie nietwaar.
En ik wind mij op over sneren die niks te maken hebben met de discussie.
Ge moet dan wel een héél hoog nettopensioen hebben want bij mij staan de zaken er enigszins anders voor ... :
Afgunst? 
Eerder een geval van in het gat gebeten zijn...ik zie anders geen afgunst en zéker geen schelden in die zin.. 8O
Is het misschien niet logisch dat jouw pensioen hoger moet liggen als je meer hebt bijgekregen? 
Maar dat is nog geen smoes om dan denigrerend te beweren dat wie een lager pensioen heeft, minder hard gewerkt heeft!
Voor té lage pensioenen is de politiek verantwoordelijk!

Dat heeft NIKS te maken met de krekel en mier en nog minder met de mensen zelf - vaak zijn het dan nog wie het hárdste gewerkt heeft, het mínste pensioen hebben.
De gewone werknemer heeft zelfs een pensioentje ónder de europese armoedegrens.
Beschamend dat aan het pensioen meent afgemeten te worden hoe hard je gewerkt hebt en het je eigen schuld dan nog is, we hadden allemaal een job moeten kiezen voor een hoog pensioen?  :roll:
Ik ben geenszins in men gat gebeten Ice.
Trouwens ik stel duidelijk dat het diegene zijn die vroeger het meest hebben zwart gewerkt, dat het ook diegene zijn die nu het meest klagen... En ook heb ik gesteld dat er inderdaad nog teveel pensioentrekkenden zijn die met té weinig moeten toekomen. Dus dat denigrerend komt vermoedelijk bij jou zo aan omdat 'wie het schoentje past'...
Heb jij ooit de ervaring van een echt groot bedrijf meegemaakt Ice? De punten voor een nieuwe CAO? Vragen/eisen die een impact konden hebben op 'later' werden door de meesten achteruit geschoven, want ha jà! Op hun 20/45 jaar werden daar geen zorgen over gemaakt hoor! Verlof! En Arbeidsduurvermindering en loonsopslag! Dàt was voornaam, wel dat men dan nu niet komt klagen. En voor diegenen die dat ik bedoel, weet dat jullie de fiscaal zwakkeren mee in het bad trok...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
dejules

28 jan 2019, 14:41

Ongeveer 19 procent van de Belgen heeft moeite om rond te komen met hun maandelijkse inkomen.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 91586.html
dejules

28 jan 2019, 14:43

Uit de peiling bij 6.000 huishoudens blijkt dat een week op vakantie gaan of een onverwachte uitgave doen van 1.100 euro voor een kwart van de Belgen onmogelijk is.

https://www.hln.be/geld/een-belg-op-vij ... ~add75c3b/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 jan 2019, 14:48

Ik merk op dat vele van die sukkelaars duurder materiaal bij zich hebben als ik.
Ofwel kunnen die geen geld beheren of ben ik een gierige pin.