Daf Westerlo en de N-VA waanzin

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 apr 2019, 13:22

Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.
dejules

29 apr 2019, 13:43

MichelN schreef:
29 apr 2019, 11:45

Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Hoeveel bedrijven in België maken robotten?
Hoeveel mensen werken daar?
Hoeveel mensen werken er in de ambtenarij?
In de poets en strijk met dienstencheques?
dejules

29 apr 2019, 13:43

frits1955 schreef:
29 apr 2019, 13:22
Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.
Hoeveel consumeert zo'n robot?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 apr 2019, 14:36

frits1955 schreef:
29 apr 2019, 13:22
Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.
Meer automatisatie = minder tewerkstelling? Dat is Luddieten-denken. Ik zou verwachten dat we daarvan al genezen waren … :roll:

• Sinds de jaren '90 hebben computers massaal hun intrede gedaan in het werkcircuit. Zijn er nu minder mensen aan het werk dan toen of meer? Nochtans waren die computers bedoeld om tal van werkjes uit handen te nemen van mensen.
Een studie uit 2016 van het Centre for European Economic Research heeft vastgesteld dat tussen 1999 en 2010 in de EU27 het aantal bijkomende jobs op 11,6 miljoen lag omwille van het meer gebruik maken van computers. (Cfr. Zierahn, Gregory en Arntz 2016)


• De twee landen die resp. in Europa en Azië de meeste robots in het werkcircuit hebben, zijn Duitsland en Zuid-Korea. Dat zijn de landen die in het selecte groepje zitten met de laagste werkloosheid in hun regio.

• Amazon is een bedrijf dat massaal inzet op het gebruik van robots. Er zijn ganse hallen waar het gonst van de robots. Kijk even hier hoe dat daar aan toe gaat. Het aantal werknemers bij Amazon is alleen maar gestegen van jaar tot jaar.

Afbeelding
Het aantal robots verdrievoudigde, maar het aantal werknemers nam met bijna 100% toe.
Afbeelding

"Automatisatie=minder tewerkstelling", hé?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 apr 2019, 14:42

Automatisatie=minder tewerkstelling", hé?
Ja - in Oevel heeft men net 150 man ontslagen terwijl het nieuws van die investering van 200 miljoen bekend werd gemaakt. Bovenop kwam het nieuws dat door die automatisatie de nacht- en weekendploeg opgeheven zal worden. Dat betekent aanzienlijk jobverlies in Oevel.Uw geklets over de Luddieten en Amazon heeft daar volstrekt niks mee te maken - het gaat hier over DAF en automatisatie. Misschien moet je eens kijken naar de titel van deze thread.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 apr 2019, 14:59

Kom eens vanonder je spreekwoordelijke kerktoren, gabber. Een beetje bredere blik zou je weerhouden om dergelijk myope, luddiete kletskoek uit te kramen. Wat in één bedrijf gebeurt staat niet los van de ganse wereld (behalve misschien 'de wereld morgen' ).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 apr 2019, 15:06

"Daf Westerlo en de NVA waanzin" - zo heeft iemand deze thread genoemd. En daar gaat mijn reactie over en over niks anders - beetje "verward" misschien? Aanzienlijk jobverlies in Oevel - dat is een feit.
Dat automatisatie in het algemeen dan weer een ander soort jobs meebrengt weet mijn kat ook - maar daar gaat het hier niet over.
dejules

29 apr 2019, 15:37

Wil. schreef:
29 apr 2019, 14:36

Meer automatisatie = minder tewerkstelling? Dat is Luddieten-denken.
Skidelsky: 'In de vroege 19de eeuw had je ook al de Luddieten, die machines gingen kapotslaan, omdat ze vreesden dat ze hun jobs zouden afnemen.
Naderhand zeiden mensen: 'Die mensen waren onwetend, primitief.
Ze begrepen niet dat machines in feite meer jobs zouden creëren, en meer goederen.'

En dat is lange tijd wáár geweest. Maar omwille van specifieke redenen.'
'Een van de dingen die mensen niet begrijpen, is dat die machines in de 19de eeuw wel degelijk grote werkloosheid creëerden. Waarom werd die dan niet almaar groter?
Omdat er een bijna leeg continent was waar mensen naartoe konden trekken toen: Amerika.
Dat absorbeerde voor een heel groot deel van de brokken van de automatisering.
Het creëerde ook nieuwe markten.
Dus de Luddieten hadden het niet helemaal bij het verkeerde eind.
Ze begrepen gewoon, zoals vele anderen, de mogelijkheden niet die Amerika bood.'
'Maar als die verruiming van de horizon er niet was geweest, dan denk ik dat de diminishing returns van de automatisering, de afnemende meeropbrengst, zich al veel sneller had laten voelen.
En ik denk dat dat vandaag aan het gebeuren is.


https://multimedia.tijd.be/skidelsky/

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

03 mei 2019, 09:14

frits1955 schreef:
29 apr 2019, 13:22
Die robotten en laspistolen moeten ook ergens gemaakt worden, niet?
Ja, dat klopt uiteraard. Maar meer automatisatie zal steeds minder tewerkstelling betekenen. Dat DAF investeert in Oevel betekent anderzijds ook dat men allicht niet van plan is om binnen afzienbare tijd te vertrekken.
Bij Ford waar ik gewerkt heb zijn miljarden geinvesteerd in de fabriek en toeleverings bedrijven Een tekening hoef ik niet te maken zeker?
dejules

14 jun 2019, 23:34

Vrachtwagenbouwer DAF verlaagt vanaf juli voor de derde keer dit jaar zijn productie.
Het bedrijf verwijst naar de economische onzekerheid in Europa.
Deze productieverlaging heeft ook gevolgen voor het aantal banen.
Bij DAF in Oevel (Westerlo) verdwijnen er nog eens 135 tijdelijke jobs, schrijft Gazet van Antwerpen.
In april werden er al 150 uitzendkrachten minder ingezet.

https://www.hln.be/geld/economie/nog-ee ... ~aa869acc/

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

16 jun 2019, 20:01

dafke schreef:
03 mei 2019, 09:14
Bij Ford waar ik gewerkt heb zijn miljarden geinvesteerd in de fabriek en toeleverings bedrijven Een tekening hoef ik niet te maken zeker?
Dat ze bij Ford wagens bouwden die ze aan de straatstenen niet meer kwijtraakten, heb je daar een tekeningetje van? Wie wou er nog een aftandse Mondeo of een hopeloos verouderde Transit? Het jaar dat Genk dichtging maakte Ford in Europa tien miljard verlies. In de VS gaat het trouwens dezer dagen niet veel beter.
"25,000 auto jobs at risk in Ford restructuring plan". Daarmee halen ze General Motors bij dat ook in zwaar weer zit.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

17 jun 2019, 06:24

Die wagens worden nog gemaakt en verkocht hoor! Mondeo kun je zelfs in hibride versie krijgen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

17 jun 2019, 08:35

Auto industrie , heeft zwaar te kampen .En dat ga niet verbeteren .
dejules

17 jun 2019, 09:09

dafke schreef:
17 jun 2019, 06:24
Mondeo kun je zelfs in hibride versie krijgen
Pracht wagen!!
Een Mondeo gemaakt in Genk was in 2012 1.500 € duurder dan als die in Valencia gemaakt werd. Ford Genk was de melkkoe vd ambtenarij. Elke overheid vd hoogste tot de laagste smeerde taxen en belastingen aan. Ford Genk betaalde in 2012 meer dan 10.000.000€ jaarlijks aan gemeentetaxatie. Voormalig CEO Heller had burgemeester Dries reeds eind '90 (toen Schepen van economie) gewaarschuwd dat ze met vuur speelden. Heller heeft toen met de conveyor goedkope toelevering verbonden met het moederbedrijf om de kosten te drukken. Het zorgde enkel voor meer inhaligheid vd verschillende overheden. Toen ze in 2012 beseften tot wat hun beleid had geleid en ze zelfs alle taxaties wilden afschaffen en surplus nog subsidies wilden toestoppen was het kalf al verzopen. Nu is Genk de armste centrumstad van Vlaanderen : het laagste belastbare inkomen, laagste werkzaamheidsgraad, veel meer deeltijdsen en precaire jobs, hoogste werkloosheid, meeste winkelleegstand, … De gemeente Genk, nu "stad", heeft trouwens meer dan 6.000 werknemers in dienst en is na defensie de grootste werkgever van Limburg. Deze stad zal als eerste Vlaamse stad in faling gaan want zij kunnen binnenkort de lonen en de statutaire pensioenen (waar zij voor 50% zelf moeten betalen) niet meer betalen. De Europese en Vlaamse steun vervallen in 2020.
Laatst gewijzigd door dejules op 17 jun 2019, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

17 jun 2019, 09:35

MichelN schreef:
16 jun 2019, 20:01

Dat ze bij Ford wagens bouwden die ze aan de straatstenen niet meer kwijtraakten, heb je daar een tekeningetje van? Wie wou er nog een aftandse Mondeo of een hopeloos verouderde Transit?
Na de Ford S-MAX is nu ook de nieuwe Mondeo, die exclusief in de Genkse Fordfabrieken wordt geassembleerd, in de prijzen gevallen. Het Britse magazine Auto Express heeft de Mondeo uitgeroepen tot "Car of the year 2007". Het Genkse paradepaardje ging ook aan de haal met de hoofdprijs in de categorie "beste familiewagen" en "beste klassewagen".

https://www.gva.be/cnt/oid481588/archie ... n-het-jaar

Wij hebben toch 2 keer mogen aanschuiven voor een uitgebreide koude schotel als bedankje.
Je doet precies alsof wij Lada's maakten!
Trouwens, de Transit was de meest verkochte, geliefde en betrouwbare bestelwagen van Europa. SML maakte die zelfs op maat vd koper!
Welke job deed jij in de private sector?
Welk was uw bijdrage aan de Vlaamse welvaart-creërende industrie?