N-VA op zoek naar hernieuwd marktleiderschap!

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

06 mei 2019, 23:50

dejules schreef:
06 mei 2019, 18:03
petrol schreef:
06 mei 2019, 17:48
NVA haalt de kiesdrempel niet meer.
Laat ons hopen dat U gelijk krijgt.
Als ge dan denkt met een volgende LINKSE regering beter af te zijn, gaat ge nog rare smoelen trekken !!
dejules

07 mei 2019, 00:38

Wil. schreef:
06 mei 2019, 21:19

Kortom: de kiezer is dom.
De kiezer heeft altijd gelijk.
dejules

07 mei 2019, 00:41

petrol schreef:
06 mei 2019, 23:50


Als ge dan denkt met een volgende LINKSE regering beter af te zijn, gaat ge nog rare smoelen trekken !!
België komt in juni onder verhoogd toezicht van de Eu wegens het niet naleven van de afgesproken begrotingsdoelstellingen en excessieve stijging van de staatsschuld.
Welk soort regering wij ook krijgen, het maakt niet uit.
Zij zullen gewoon uitvoeren wat Europa oplegt.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 mei 2019, 09:35

Kortom: de kiezer is dom.
Politiek dom? Zonder enige twijfel. Verder dan:"Het zijn allemaal dezelfden" etc. komen de meesten niet. Al decennia lang wordt politiek bedreven ver boven de hoofden van de mensen door politici die geen enkele band hebben met de doorsnee kiezer; het politieke toneel weerspiegelt op geen enkele manier de samenstelling van de bevolking- zo goed als allemaal politici die uit gegoede kringen komen en niets anders dan overvloed en welvaart gekend hebben, die alle kansen gekregen hebben van huis uit en geen flauw idee hebben van wat het dagelijkse leven kost voor het overgrote deel van de bevolking. Geen wonder dat die bevolking zich afkeert van die grijpgrage figuren die steeds dezelfde riedeltjes afdraaien waar steeds niets van in huis komt. Die politici zien dat met graagte aan want dan kunnen zij hun ivoren toren politiek ongestoord verder bedrijven. Het resultaat is totale ondoorzichtbaarheid van de besluitvorming en even totale desinteresse bij een groot deel van de bevolking. Als meer dan één miljoen van de stemgerechtigden NIET gaat stemmen is er iets grondig mis met wat sommigen "democratie" blijven noemen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 mei 2019, 09:53

frits1955 ;

Ik volg u daar volledig in, de cement tussen de politiek en de bevolking ( die er in een democratie zou moeten zijn) is volledig verpulverd en mijlen ver van elkaar verwijderd.
De meeste kiezers stemmen omdat er stemplicht is en dat zegt veel.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 mei 2019, 10:18

frits1955 schreef:
07 mei 2019, 09:35
(…) Als meer dan één miljoen van de stemgerechtigden NIET gaat stemmen is er iets grondig mis met wat sommigen "democratie" blijven noemen.
Als het klopt wat je daar allemaal schrijft, dan ligt er een spreekwoordelijke goudmijn te wachten voor de partij die zich daar wél om bekommert. Ik vraag me af waarom ze dat niet uitleggen aan 'de mensen'. Of willen ze , zoals ik eerder schreef, nooit ofte nooit - want wij zijn zóó eerlijk - een demagogisch argument à la n-va gebruiken? Toch raar, hé? Zoveel potentieel en het niet gebruiken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 mei 2019, 10:25

Als het klopt wat je daar allemaal schrijft,
"Wat" zou er dan niet "kloppen" misschien? Wij kennen geen politieke democratie maar een particratie - dat maakt dat het veranderen van het systeem en meer betrokkenheid van de kiezer verkrijgen bijzonder moeilijk is. Als wij partijen blijven bedelven onder een pak miljoenen aan dotatie elk jaar wordt die particratie enkel maar sterker en zal de politieke vervreemding enkel maar groter worden. Als de Vlaamse kiezer een enorm aantal voorkeurstemmen geeft aan De Wever bij de vorige verkiezingen is dat toch een teken van de uitdrukkelijke wens van die kiezers dat De Wever premier moet worden? Uit partijbelangen gaat De Wever zich echter verstoppen in het Antwerpse stadhuis en maakt een Waals rijkeluiskind premier. Is dat democratie misschien?Heeft de burger de kans om tussentijds een evaluatie te maken van het gevoerde beleid? Neen natuurlijk . Politici zoals een Ben Weyts lopen te raaskallen over een "draagvlak". Is er bij de bevolking een draagvlak voor fatsoenlijke pensioenen? Ja -overweldigend zelfs. Is er een draagvlak voor het verschuiven van wurgende belastingen op arbeid naar belasting vermogen? Ja- overweldigend zelfs. Is er een draagvlak voor een ander milieubeleid? Ja- overweldigend zelfs. De particratie belet echter dat de echte bezorgdheden van de mensen kunnen omgezet worden in daden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 mei 2019, 10:36

frits1955 schreef:
07 mei 2019, 10:25
Als het klopt wat je daar allemaal schrijft,
"Wat" zou er dan niet "kloppen" misschien? Wij kennen geen politieke democratie maar een particratie - dat maakt dat het veranderen van het systeem en meer betrokkenheid van de kiezer verkrijgen bijzonder moeilijk is.

Nog niet zo heel lang geleden was Bourgeois de enige verkozene voor de partij die nu de N-VA is. Die partij werd toen absoluut niet bedolven onder de miljoenen dotaties. De andere wél.
Toch is die partij erin geslaagd om de grootste van Vlaanderen te worden, en dat zónder die dotaties.

Nu blijkt er een miljoen stemmen te liggen wachten op 'de demagoog' die het voor de ontgoochelden en verworpenen opneemt. Wat let die andere partijen? Ik zou dat graag uitgelegd krijgen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

07 mei 2019, 10:45

Wil. schreef:
07 mei 2019, 10:36



Toch is die partij erin geslaagd om de grootste van Vlaanderen te worden.
De racisten van het Vlaams Blok zijn ook ooit de grootste geweest zoals elke traditionele partij.
N-VA vormt daar geen uitzondering op en zal hetzelfde lot ondergaan.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 mei 2019, 10:57

Ik zou dat graag uitgelegd krijgen.
Die"ontgoochelden"zijn niet bekwaam en niet geïnteresseerd om de link te leggen tussen hun ontgoocheling en de particratie die al hun hele bestaan het politieke leven beheerst en zij keren zich af van een politieke wereld die voor hen slechts bestaat uit gefoefel en gekonkelfoes - zo zijn we weer bij mijn uitgangspunt nl. uitspraken zoals "het zijn allemaal dezelfden", " het zijn allemaal zakkenvullers". Dat soort mensen is verloren voor elk politiek discours.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 mei 2019, 11:16

NVA "geen" dotaties??? :D

In het programma ‘Villa politica’ erkende Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) wat de partij sinds de verkiezingen van 25 mei 2014 ontving.
N-VA werd beloond met een" forse " toelage van 4,2 miljoen euro extra, wat een totaal van 12,3 miljoen euro per jaar maakt.
Of N-VA effectief zal oproepen de dotaties te verlagen, valt nog af te wachten zei Peumans. :D :D

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 mei 2019, 11:17

frits1955 schreef:
07 mei 2019, 10:57
Ik zou dat graag uitgelegd krijgen.
Die"ontgoochelden"zijn niet bekwaam en niet geïnteresseerd om de link te leggen tussen hun ontgoocheling en de particratie die al hun hele bestaan het politieke leven beheerst en zij keren zich af van een politieke wereld die voor hen slechts bestaat uit gefoefel en gekonkelfoes - zo zijn we weer bij mijn uitgangspunt nl. uitspraken zoals "het zijn allemaal dezelfden", " het zijn allemaal zakkenvullers". Dat soort mensen is verloren voor elk politiek discours.
Mij goed. Het is voor elke partij mogelijk om vanuit het niets, net zoals N-VA, naar de top te stijgen. De vijver waarin de vissen zitten die wél gaan kiezen is groot genoeg. N-VA heeft die kiezers ook moeten afsnoepen van de anderen, nietwaar?

Ik herhaal: wat let die andere partijen om 'demagogisch' de kiezers uit te leggen waarom ze hun stem dan aan hen zouden moeten geven? Of geloof je echt dat ze toch zóóó eerlijk zijn dat ze die volksverlakkerij van N-VA niet willen toepassen?
"We willen natuurlijk best ook wel 25% halen, maar niet op die manier, hé? " Geloof je dat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

07 mei 2019, 11:57

Wil. schreef:
07 mei 2019, 11:17
Het is voor elke partij mogelijk om vanuit het niets, net zoals N-VA, naar de top te stijgen.
Kiezers zijn al 20 jaar niet meer honkvast en "shoppen". Daardoor is elke partij de laatste jaren ooit de grootste geweest. En dan haken de kiezers weer af. Dat lot is ook voor N-VA weggelegd. Er zullen nieuwe partijen opkomen en de bestaande partijen wegvegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

07 mei 2019, 12:03

Vlaanderen werd vanuit het verleden steeds bestuurd door pastoors, kasteelheren en koningshuizen.
De vazallen werden ALTIJD bestolen en/of doodgeslagen als ze niet naar de pijpen dansten van de machtshebbers.
Wat heeft het voor zin om te geloven dat stemplicht hieraan ging veranderen?
Eerder een wedstrijdmentaliteit scheppen onder de bevolking ... ik stem op de meest gekende smoel uit de smoelenboek en HOERA ik heb gewonnen, of anders kies ik de volgende keer een andere.