De Wever: 'Pensioenleeftijd moet nog hoger'

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

17 mei 2019, 10:57

frits1955 schreef:
17 mei 2019, 10:26
Als ik het zo lees heeft binnen 25 jaar niemand nog pensioen van de staat.
Iedereen gaat volgens u zelf voor zijn pensioen moeten zorgen.
Beste man - ik verzin dat niet he - dat staat allemaal in de regeerakkoorden van de ondertussen gevallen regering. Lees het dan zelf maar na.
En natuurlijk heeft dat allemaal een bedoeling; niet het volledig afschaffen van een overheidspensioen maar dat pensioen tot een basispensioen reduceren zodat iedereen verplicht is om private spaarplannen op te starten. Dat loopt parallel met het geleidelijk afbreken van de sociale zekerheid tot ze niet meer naar behoren kan functioneren - in het Engels heeft men daar een mooie uitdrukking voor nl. "Starve the beast". Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Nee het is niet moeilijk het is gemakkelijk.
En ik heb het reeds vele jaren geleden begrepen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

17 mei 2019, 11:02

Wat denken de verschillende partijen over brugpensioen?

Kan ik nog met brugpensioen?

Het brugpensioen dooft uit, zeggen Open VLD en N-VA. Vanaf 60, zegt CD&V. Als je lang genoeg hebt gewerkt, zegt de rest.

Het brugpensioen bestaat officieel niet meer en heet nu ‘stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag’. Dat betekent dat je niet meer werkt, in principe wel op zoek moet blijven gaan naar werk en een uitkering krijgt. De facto slaan velen op die manier de brug van hun werkend naar hun gepensioneerd leven.

De N-VA en Open VLD laten het stelsel verder uitdoven. Dat gebeurt door het niet meer toe te kennen en door wie al op brugpensioen is nog aan werk te proberen helpen. Vervroegd brugpensioen onder 60 jaar wordt onmogelijk, ook bij herstructureringen, en gemiddeld moet iedereen werken tot 63 jaar. Dat amper 10 procent van de Belgen werkt tot aan de pensioenleeftijd van 65 jaar is niet rechtvaardig en onhoudbaar.

CD&V legt de minimumleeftijd om te stoppen met werken op 60 jaar.

De sp.a en Groen willen dat wie 42 jaar heeft gewerkt met pensioen mag, ongeacht de leeftijd. Wie een zwaar beroep uitoefende, kan vroeger met pensioen. Een zwaar beroep is er voor beide partijen een met fysiek zwaar werk, onregelmatige uren, gevaarlijk werk, of mentale en emotionele belasting.

Vlaams Belang vindt dat wie 40 jaar gewerkt heeft – of 66.000 uren – met pensioen mag. Voor Vlaams Belang moet het pensioenprobleem niet worden opgelost door mensen langer te laten werken, maar door meer ouderen aan de slag te krijgen.

De PVDA wil dat wie vroeg begon te werken in een zwaar beroep op 58 jaar met brugpensioen mag.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

17 mei 2019, 11:39

Ik heb onlangs gelezen dat "begrijpend lezen" bij de jeugd nogal te wensen overlaat. Ik stel vast dat dit bij de ouderen nog veel erger is en dat ze dan nog aan geheugenverlies lijden ook.

Afbeelding
De zon is gratis voor iedereen
dejules

17 mei 2019, 11:56

petrol schreef:
17 mei 2019, 11:02
Wat denken de verschillende partijen over brugpensioen?

Brugpensioen bestaat de facto niet meer.
Er is nauwelijks instroom.
Grote bedrijven laten hun oudere werknemers betaald thuis of detacheren ze naar "zachte" sectoren met behoudt van loon.
De anderen danken ze af. Velen zetten zich ziek vlak voor hun ontslag of waarom denk je dat er 72.000 langdurige zieken bijkwamen onder Michel?
ps Brugpensioen bracht in 2018 1.1 miljard € op aan rsz.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 mei 2019, 14:22

frits1955 schreef:
17 mei 2019, 10:26
Dat loopt parallel met het geleidelijk afbreken van de sociale zekerheid tot ze niet meer naar behoren kan functioneren - in het Engels heeft men daar een mooie uitdrukking voor nl. "Starve the beast". Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Starve the beast ??? Huh?

Afbeelding
Hoeveel pakt de overheid af van bedrijven en burgers?

Het gemiddelde van de 4 onderontwikkelde buurlanden - Nederland, Luxemburg, Duitsland, VK - ligt ongeveer 10% lager dan het belgische cijfer, wanneer we het over de honger van het beest hebben.

Het gemiddelde van de 28 EU-leden ligt rond 45%. Waarom zou het bij ons niet naar minstens 45 kunnen zakken?

Ik begrijp het wel: het is tegen de principes van de communisten die vanzelfsprekend altijd méér verstaatsing willen. Het dichtst bij die natte droom komt Noord-Korea. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

17 mei 2019, 14:26

Wil. schreef:
17 mei 2019, 14:22

Hoeveel pakt de overheid af van bedrijven en burgers?



Het gemiddelde van de 28 EU-leden ligt rond 45%. Waarom zou het bij ons niet naar minstens 45 kunnen zakken?

In België krijgt 1 actieve op 2 zijn loon rechtstreeks uit de schatkist.
Hoe kan men die betalen?
Hoe kan men U en uw statutaire vrienden hun dubbele pensioenen betalen?
Hoe kan men die waanzin onderhouden met 45%BBP?
Gaat U de spaartegoeden vd niet-ambtenaren confisceren?

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

17 mei 2019, 14:52

En hoe kunnen wij al die hangmatters met overgewicht en die - 60j zijn en waar van de grootste helft van dat soort in Wallonië leeft en aan de subsidiekraan ligt te slurpen verder blijven betalen? Niet, dus gewoon schrappen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

19 mei 2019, 12:50

Elke maand komen er 10000 gepensioneerden bij.
Ja elke maand !!!
En dan komt er eentje zeggen minimum 1500 euro pensioen per maand voor iedereen.

Zal veel volk komen naar kijken.

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

19 mei 2019, 13:02

Men leeft niet veel langer dan vroeger , het gemiddelde is fel gestegen door de inperking van de kindersterfte ( gelukkig maar ) . Door het steeds verminderen van de patronale bijdrage komt er steeds minder geld in de sociale zekerheidskas terecht en komen onder andere de pensioenen onder druk te staan

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 mei 2019, 13:29

Het klopt dat de kindersterfte een zware invloed heeft op de levensverwachting van de groep. Maar sinds de jaren '70 is de kindersterfte in dit land toch niet drastisch meer gedaald, zou ik denken? En toch stijgt de levensverwachting nog altijd. Er zijn nu ook veel meer 100-jarigen dan 50 jaar geleden.
Bemerk ook dat de stijging van de levensverwachting niet met horten en stoten gaat, maar een gestaag stijgende lijn vormt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

19 mei 2019, 14:40

Vandaag in de 7de dag : de pensioenfactuur stijgt de volgende legislatuur niet met 4 miljard zoals oorspronkelijk berekend maar met 8 miljard €! Met de 8,5 miljard € tekort op de begroting moet de nieuwe regering al op zoek naar 20 miljard € incl legeraankopen. En Europa heeft ons op het strafbankje gezet. Die komen meekijken bij de volgende begrotingsopmaak ...
Laatst gewijzigd door dejules op 19 mei 2019, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
dejules

19 mei 2019, 14:46

petrol schreef:
19 mei 2019, 12:50
Elke maand komen er 10000 gepensioneerden bij.
Ja ja, de babyboomers komen eraan!
In 2020 zijn er dat reeds 12.000 per maand en dat blijft oplopen!
De volgende 10 jaar komen er 650.000 ambtenaren in de pensioenleeftijd. Om een voorbeeld te geven : bij de NMBS komen er in deze periode 53% vh personeelsbestand in de pensioenleeftijd. En die mensen hebben allemaal het statutair statuut!
Wat zei Ivan Van de Cloot daarstraks? : men zal heilige huisjes moeten afbreken.
De Croo : "We moeten ambtenaren niet meer vervangen : digitaliseren blablabla".
"Als ge een half miljoen mensen meer aan het werk wilt zetten en er wordt massaal ingezet op digitalisering, automatisering, etc Hoe ga je dat doen vroeg Imbo. De Croo zweeg en sloeg zijn blik naar beneden.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

19 mei 2019, 17:03

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-zevende ... d20190519/

:evil: :evil: :evil:

Als je deze debatten aanhoort , hoe dat ze dat gaan waarmaken :evil:

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

19 mei 2019, 17:56

dejules schreef:
19 mei 2019, 14:46
petrol schreef:
19 mei 2019, 12:50
Elke maand komen er 10000 gepensioneerden bij.
Ja ja, de babyboomers komen eraan!
In 2020 zijn er dat reeds 12.000 per maand en dat blijft oplopen!
De volgende 10 jaar komen er 650.000 ambtenaren in de pensioenleeftijd. Om een voorbeeld te geven : bij de NMBS komen er in deze periode 53% vh personeelsbestand in de pensioenleeftijd. En die mensen hebben allemaal het statutair statuut!
Wat zei Ivan Van de Cloot daarstraks? : men zal heilige huisjes moeten afbreken.
De Croo : "We moeten ambtenaren niet meer vervangen : digitaliseren blablabla".
"Als ge een half miljoen mensen meer aan het werk wilt zetten en er wordt massaal ingezet op digitalisering, automatisering, etc Hoe ga je dat doen vroeg Imbo. De Croo zweeg en sloeg zijn blik naar beneden.
Ja juleke dit is uwe dada he gast !
dejules

19 mei 2019, 21:31

petrol schreef:
19 mei 2019, 17:56

Ja juleke dit is uwe dada he gast !
Dit wordt de dada van de volgende regering. En Europa kijkt mee!