Rechtzetting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

07 jun 2019, 22:39

Het begrotingstekort is vandaag bijgesteld door de NBB.
Het is niet 10 miljard € maar 11.1 miljard €.
Dit is het grootste begrotingstekort uit de Belgische geschiedenis waarvoor dank aan de partij vd grote veranderingen.
Dit is niet het slechte nieuws.
Het slechte nieuws is dat de komende legislatuur dit tekort automatisch zal verhogen met minstens 5 miljard €. Dit zijn de kosten vd babyboomers want de vergrijzing komt nu langzaam op toerental en de pensioenkosten en vergrijzingskosten (bedoelt wordt dat ouderen meer kosten aan ziekte, rusthuis, (thuis-) verzorging, etc) blijven oplopen.
Er is nog meer slecht nieuws nl onze infrastructuur staat op instorten. Om die te vernieuwen/onderhouden moeten wij jaarlijks minsten 1 miljard € extra ophoesten.
Het wordt nog erger.
Wij hebben afspraken gemaakt om onze legeraankopen op te trekken tot 2%BBP ongeveer 4 miljard extra.
Het wordt nog erger.
De economische vooruitzichten zijn bijzonder slecht. Denken we maar aan de Brexit die hard kan (zal?) worden, de handelsoorlog ts China en de VS, …
Als wij die vele miljarden optellen dan kom je ver voorbij de 25 miljard €.
En dan hebben wij nog alleen maar een begrotingsevenwicht.
Wij moeten de staatschuld afbouwen naar 60%BBP.
Die gigantische inspanning komt daar nog bovenop!

Er zijn 5 mogelijke oplossingen :
1/ de staatsuitgaven massief terugdringen
2/ gigantische belastingverhogingen
3/ 900.000 full-time nieuwe jobs : niet in de poets en strijk en ook niet in de ambtenarij maar in bedrijven zoals Volvo Gent. Opmerking : er zijn 350.000 vergoede werklozen. Er is ook geen enkel vooruitzicht dat de maakindustrie terug naar België zou komen. Wij kunnen trouwens geen elektriciteit beloven noch vliegverkeer verzekeren, noch file-vrije wegen, noch normale belastingdruk, …
4/ een combinatie van voorgaande punten
En 5/ dan zult U vragen?
Puntje 5/ is confiscatie van particuliere spaartegoeden en/of bedrijfspensioenen.
Alle verkiezingsbeloftes kunnen de vuilbak in.
Dus geen 1.500 € minimumpensioen, de wachtlijsten in de zorg blijven, …
Confederalisme doet geen enkele rekening verdwijnen en is ook geen optie.
Ik durf zelf stellen dat wanneer de N-VA een federale regering blijft blokkeren er een met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dramatische renteverhogingen op Belgische staatsschuld komt (de gieren zoals Standard &Poor's, Moody's, Fitch, … cirkelen nu reeds boven ons land) alle burgers zeer zenuwachtig worden. Als er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven wordt de N-VA zo goed als zeker gedecimeerd.
dejules

07 jun 2019, 23:25

Dit is de facto kiezersbedrog.
Welke zot zou nog voor N-VA gestemd hebben indien men dit voor de verkiezingen had gepubliceerd, toch?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 jun 2019, 06:56

dejules; Als ik dat allemaal lees , ik word er ziek van :lol: , ga terug onder de wol kruipen ons land is om zeep :lol:

Nog een prettig ( winderig) weekend :P

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 jun 2019, 07:04

Dejules;

Heb ook nog goed nieuws!!
Ondanks UW doemberichten over een stagnerende economie ziet de toekomst er niet zo slecht uit. Tegen 2021 zal de koopkracht van alle Belgen samen 3,5% hoger liggen dan vandaag, voorspelt de Nationale Bank, doordat de lonen stijgen én meer mensen werken.
Wat is het leven mooi!! :D :D
dejules

08 jun 2019, 08:52

wardje schreef:
08 jun 2019, 07:04
Dejules;

Tegen 2021 zal de koopkracht van alle Belgen samen 3,5% hoger liggen dan vandaag, voorspelt de Nationale Bank, doordat de lonen stijgen én meer mensen werken.
1/ Het begrotingstekort van 11.1 miljard € is geen voorspelling maar een feit.
2/ Die koopkrachtverhoging is een voorspelling door een instelling die politiek benoemd is en schatplichtig is aan politici.
Wij hebben nu al 6 jaar op rij de laagste economische groei van alle Oeso-landen. Vandaag ligt die rond 1%.
Indien de economie terugvalt, alle parameters wijzen daarop, gaan wij onder de 1%.
Om arbeidsplaatsen met meerwaarde te creëren heb je een economische groei nodig van meer dan 3%. Dit heeft zich al zeer lang niet meer voorgedaan en wij gaan dat nooit meer meemaken. De jobcreatie die wij zien is artificieel dwz zonder subsidiëring bestaan die jobs niet.
Zij is gekenmerkt door volgende feiten :
1/ meestal gesubsidieerd
2/ vooral in de diensten zoals ambtenarij, poets en strijk, de zorg, onderwijs, NMBS, de lijn, …
3/ precair : meestal deeltijds, tijdelijk, slecht betaald en uiterst flexibel.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 jun 2019, 11:05

voorspelt de Nationale Bank
Bij gelijk blijvend beleid :!:

Maar dat zal niet gebeuren hé jongens er komen sowieso extra belastingen, bijkomende vergoedingen enz …
Vergeet ook al maar de volgende index verhoging
En dat van die 67 was maar om te lachen hé

nachtbries
Lid geworden op: 04 nov 2004, 00:27
Locatie: kempen

08 jun 2019, 11:13

hallo wardje :wink: inderdaad ,Tegen 2021 zal de koopkracht van alle Belgen samen 3,5% hoger liggen dan vandaag, voorspelt de Nationale Bank, doordat de lonen stijgen én meer mensen werken maar ook nog harder moeten werken !!
Om nog meer burn-outs te verwerven prachtig goed idee van de Gouverneur van de Nationale Bank al even lomp als die op pensioen is gegaan ook zo een bitkommer :evil:
Je moet eens leven met iemand die een Burn -out heeft hij zou wel anders praten lompe directeur :evil:
I-Mac ,1tb ,outlook enz... tot horen of ziens
Fazal

08 jun 2019, 13:28

In de jaren 50-60, werkten we allemaal 8 uren per dag, + 4 uren op zaterdagmorgen, dat was ± 44 uren per week, en dat allemaal zonder de huidige moderne technologie.
De bazen of aangestelden, liepen over en weer op onze handen te kijken.
Een paar minuten een gesprekje voeren onder elkaar, was er zéker niet bij.
Maar er was werk in overvloed, en sommigen wisselden meer van job dan van onderbroek.
We konden sparen en ons op tijd iets nieuws kopen. Spaarrekeningen brachten toen die tijd ± 5 à 7 % interest op.

Burn-outs kenden wij toen niet. Integendeel, na het werk gingen we nog van alles doen.
Velen onder ons gingen na hun uren nog werken tot 's avonds laat. Behangen, verven, tuinieren, enzovoort.
Anderen zaten bij goed weer buiten, samen met de buren, te kletsen of te kaarten. Ontspanning bij de vleet.
We konden op iedere leeftijd uitgaan en ons amuseren, en romantiek was nooit ver weg.
Er waren overal wijk-cinema's en er was altijd wel iets te doen.
We hadden nog geen TV en al zeker nog geen PC's, en toch zaten we niet godganse avonden in onze zetel.

Ik zeg nu niet dat die tijden moeten terugkeren, maar we zullen toch allemaal moeten toegeven, dat we het op dat punt nu toch beter hebben.
We werken nu nog 36 à 38 (officieel) uren per week en hebben dus heel veel vrije tijd, hetgeen al op zichzelf burn-outs zou moeten tegengaan.
We weten soms niet wat gedaan met al die vrije tijd, en sommigen vervelen zich zelfs steendood.

Vanwaar al die burn-outs dan nu blijven komen is mij een raadsel!?
Laatst gewijzigd door Fazal op 08 jun 2019, 13:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Fazal

08 jun 2019, 13:31

wardje schreef:
08 jun 2019, 07:04
Heb ook nog goed nieuws!!
Tegen 2021 zal de koopkracht van alle Belgen samen 3,5% hoger liggen dan vandaag, voorspelt de Nationale Bank
Van 'alle' Belgen ...?
Geloof hier geen snars van, en dat zal niet gebeuren ook!

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

08 jun 2019, 13:38

Fazal schreef:
08 jun 2019, 13:31
wardje schreef:
08 jun 2019, 07:04
Heb ook nog goed nieuws!!
Tegen 2021 zal de koopkracht van alle Belgen samen 3,5% hoger liggen dan vandaag, voorspelt de Nationale Bank
Van 'alle' Belgen ...?
Geloof hier geen snars van, en dat zal niet gebeuren ook!
Je moet het wel eerst goed lezen : er wordt geschreven : van alle belgen SAMEN .
Dus is dat een gemiddelde en zal de ene meer en de andere minder dan die 3,5 % hebben :?

Of dat cijfer van 3,5 % haalbaar is zal de toekomst uitwijzen.
Fazal

08 jun 2019, 13:51

Juist! Over gekeken. Sorry.
Was ook even vergeten dat er géén twee Belgen, gelijk zijn voor de wet.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

08 jun 2019, 17:03

Fazal schreef:
08 jun 2019, 13:31
wardje schreef:
08 jun 2019, 07:04
Heb ook nog goed nieuws!!
Tegen 2021 zal de koopkracht van alle Belgen samen 3,5% hoger liggen dan vandaag, voorspelt de Nationale Bank
Van 'alle' Belgen ...?
Geloof hier geen snars van, en dat zal niet gebeuren ook!
Ik ook niet want er zullen een hele hoop nieuwe Belgen bijkomen die zoals een deel van de oude Belgen en de nieuw ingevoerde ondertussen ook oude Belgen , vies gaan zijn van werken en liever hangmatten.
De zon is gratis voor iedereen
Fazal

08 jun 2019, 17:26

Nee hoor, volgens sommige piepers willen de rasèchte Belgen niet meer werken.
De nieuwe en oude nieuwe Belgen dus wel. Tenminste ... als ik die piepers goed heb begrepen!?
Voor hen zal de koopkracht dus zéker 3,5 % stijgen, en al zeer zeker door hun kindergeld.
Daar hoeven ze zelfs niet eens voor te werken. Neuken en kindjes maken, dàt, is hun boodschap.
Een zwangere moslima vorige week naast mij in de supermarkt, wreef zachtjes over haar buik, en zei: "dit, is mijn kapitaal".

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

08 jun 2019, 17:52

Heerlijk toch, neuken en kindjes krijgen.
Mijn Marokkaanse buurman heeft er 5 , en hij is er gelaagd om er 3 invalide te laten verklaren
Hij en Zij dop van de Belgische staat. Hij , heerlijke Audi 6, zij VW Touran.
Natuurlijk,ben ik wat jaloers. Ik heb 40 jaar gewerkt, gezinsinkomen (pensioen) van 2280 euro. Alle dagen nog wat in tuin klooien , terwijl daarnaast heerlijk Marrokaans geluld wordt en hoe goed het toch in België is. Ben ik een Racist? Ik zou durven zeggen van wel, maar niet hardop, want dan wordt ge opgepakt en op water en brood gezet, mijn buurman mag wel zeggen dat het Suikerfeest is en ik geen alcohol mag drinken. Maar we moeten verder met Jan en alleman.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

08 jun 2019, 18:03

paullamb schreef:
08 jun 2019, 17:52
Heerlijk toch, neuken en kindjes krijgen.
Mijn Marokkaanse buurman heeft er 5 , en hij is er gelaagd om er 3 invalide te laten verklaren
Hij en Zij dop van de Belgische staat. Hij , heerlijke Audi 6, zij VW Touran.
Natuurlijk,ben ik wat jaloers. Ik heb 40 jaar gewerkt, gezinsinkomen (pensioen) van 2280 euro. Alle dagen nog wat in tuin klooien , terwijl daarnaast heerlijk Marrokaans geluld wordt en hoe goed het toch in België is. Ben ik een Racist? Ik zou durven zeggen van wel, maar niet hardop, want dan wordt ge opgepakt en op water en brood gezet, mijn buurman mag wel zeggen dat het Suikerfeest is en ik geen alcohol mag drinken. Maar we moeten verder met Jan en alleman.
Een pensioen van 2280 euro !! Ik moet het met 1200 stellen.