Pensioen in Zweden

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

23 jun 2019, 09:16

Zweden hebben een flexibel pensioensysteem.
Elke Zweed kan tussen zijn 61ste en 67ste op pensioen.
Uiteraard zal men op zijn 61ste een kleiner pensioentje ontvangen dan wanneer men tot zijn 67ste werkt. Zweden kunnen ook kiezen om bv. op hun 62ste hun pensioen deeltijds op te nemen en deeltijds te blijven werken.
Gemiddeld genomen werkt men in Zweden tot 63 jaar, terwijl dat in België amper 58 is.

De belastingverlaging van 22% voor het tewerkstellen van oudere werknemers
en het "last in first out principe" verklaren mee waarom Zweden zolang bij hun werkgever blijven.

Men is over het algemeen geneigd om deeltijds pensioen op te nemen vanaf 61 met uitkeringen uit de tweede pijler (het aanvullend pensioen) en slechts vanaf 65 het wettelijk pensioen te cashen.
En zelfs na die leeftijd kan een Zweed blijven bijverdienen.
Daarmee bouwt hij ook nog eens extra pensioenrechten op.
Gezinspensioenen bestaan in Zweden niet, want men bouwt individueel rechten op.
Uiteraard kan de Zweed rekenen op gelijkgestelde periodes voor zorg en het ouderschapsverlof en of men nu werkt of niet, ouders met kinderen bouwen tussen 0 en 4 jaar pensioenrechten op.
Dit is een pensioenbonus die ervoor zorgt dat ook vrouwen een redelijk pensioen hebben, zij het nog steeds lager dan hun mannelijke collega's.
Gepensioneerde inwoners van Stockholm hebben het hoogste gemiddelde pensioen in hun land: 20.812 kronen per maand (ongeveer 2.287 euro). let wel, dit is het wettelijke pensioen. Met het aanvullend pensioen komt een Zweed gemiddeld aan 5.000 euro.
En ook op het gebied van informatie kunnen wij van het Zweeds model leren.
Zweden weten op elk moment precies hoeveel pensioen ze hebben opgebouwd.
Daarvoor zorgt een grote jaarlijkse oranje enveloppe die elkeen ontvangt van zodra men is afgestudeerd. Voor de impact van loopbaankeuzes op hun loon en hun pensioen kunnen de Zweden al chattend of per SMS terecht bij het ministerie van sociale zekerheid.

https://www.knack.be/nieuws/waarom-zwed ... MN-wcGuWys

De Zweden hebben vele vormen van betaald tijdskrediet.
In Zweden krijgen mama en papa samen 480 dagen (op te nemen voor hun kind acht jaar oud is). Ja, dat lees je goed: dat zijn maar liefst zestien maanden!
Het Zweedse systeem is zelfs nóg flexibeler: je kan per dag, per halve dag en zelfs per paar uur je ouderschapsverlof opnemen. Moet je kind naar de tandarts? Dan neem je gewoon een paar uur verlof in plaats van een hele dag.
Je krijgt hiervoor 80% van uw loon uitbetaald.
De Zweden hebben 25 wettelijke verlofdagen en 11 feestdagen per jaar, dus veel meer dan de 20 en 10 in België.
De meeste Zweedse bedrijven hebben een standaardwerkdag van zes in plaats van acht uren.
Ook de werkdruk ligt er veel lager dan in bijvoorbeeld België.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

23 jun 2019, 11:06

Zulke flamboyante resultaten kunnen alleen maar voorgelegd worden door een land dat één vooruit denkende regering heeft, véél privatisering én een Nationale Bank waar gewerkt wordt i.p.v. vergaderd.
Het Belgisch politiek systeem is een grote schande !
Als bliksemafleiding de immigratie, da's genoeg om iedereen weg te houden van de échte problemen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 jun 2019, 11:18

Niet vergeten het leven is merkelijk duurder dan hier , en nog niet een beetje, ze leven daar wel niet gehaast burn-out vindt je daar sporadisch , hier loopt praktisch de helft van de bevolking op de toppen van hun tenen , bemerk de vele burn-out's en depressies.
MaLoReg

23 jun 2019, 12:03

Als het leven daar veel duurder is-en dat is zo, dan verdienen ze ook navenant.
dejules

23 jun 2019, 12:59

MaLoReg schreef:
23 jun 2019, 12:03
Als het leven daar veel duurder is-en dat is zo, dan verdienen ze ook navenant.
Zweden is gemiddeld een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Denemarken, Noorwegen en Zwitserland.
De Europese Commissie vergelijkt jaarlijks de prijsverschillen op het gebied van eten, drinken en tabak in de verschillende Europese landen.
Zweden komt daarbij als goedkoopste Scandinavische land uit de bus.
Veel mensen denken nog altijd dat Zweden een duur land is.
Dat is een hardnekkig vooroordeel.
Zweden en Nederland hebben een overeenkomstig prijsniveau.
Sommige dingen zijn in Zweden duurder dan bij ons, zoals kleding en alcohol.
Maar andere zaken zijn ook weer goedkoper, zoals benzine.
Maar ook de aanschaf van een auto, onroerend goed of grond is stukken goedkoper dan bij ons.

https://visitsweden.nl/prijsniveau-zweden/
Fazal

23 jun 2019, 13:38

Flashback schreef:
23 jun 2019, 11:06
Zulke flamboyante resultaten kunnen alleen maar voorgelegd worden door een land dat één vooruit denkende regering heeft, véél privatisering én een Nationale Bank waar gewerkt wordt i.p.v. vergaderd.
Het Belgisch politiek systeem is een grote schande !
Als bliksemafleiding de immigratie, da's genoeg om iedereen weg te houden van de échte problemen.
Noem er maar de klimaatsverandering bij.
Fazal

23 jun 2019, 13:40

MaLoReg schreef:
23 jun 2019, 12:03
Als het leven daar veel duurder is-en dat is zo, dan verdienen ze ook navenant.
Juist! Maar hier niet! Vooral niet wat minderheidsgroepen betreft.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jun 2019, 14:01

Ik ken iemand die uit onvrede met de situatie in dit land uitgeweken is naar Portugal en die daar naar eigen zeggen veel gelukkiger is en daar met zijn pensioen evenveel kan doen als een hogere ambtenaar met pensioen hier. 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

23 jun 2019, 14:12

dejules schreef:
23 jun 2019, 12:59
MaLoReg schreef:
23 jun 2019, 12:03
Als het leven daar veel duurder is-en dat is zo, dan verdienen ze ook navenant.
Zweden is gemiddeld een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Denemarken, Noorwegen en Zwitserland.
De Europese Commissie vergelijkt jaarlijks de prijsverschillen op het gebied van eten, drinken en tabak in de verschillende Europese landen.
Zweden komt daarbij als goedkoopste Scandinavische land uit de bus.
Veel mensen denken nog altijd dat Zweden een duur land is.
Dat is een hardnekkig vooroordeel.
Zweden en Nederland hebben een overeenkomstig prijsniveau.
Sommige dingen zijn in Zweden duurder dan bij ons, zoals kleding en alcohol.
Maar andere zaken zijn ook weer goedkoper, zoals benzine.
Maar ook de aanschaf van een auto, onroerend goed of grond is stukken goedkoper dan bij ons.

https://visitsweden.nl/prijsniveau-zweden/
http://denieuwezweed.com/2014/06/19/zwe ... an-europa/
file:///C:/Users/Beheerder/Downloads/MEMO-01-196_NL.pdf
:P L#ll#m#n...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...
MaLoReg

23 jun 2019, 14:31

Wil. schreef:
23 jun 2019, 14:01
Ik ken iemand die uit onvrede met de situatie in dit land uitgeweken is naar Portugal en die daar naar eigen zeggen veel gelukkiger is en daar met zijn pensioen evenveel kan doen als een hogere ambtenaar met pensioen hier. 8)

Dat is zo-hier in Griekenland zijn alle aankopen de helft minder duur. En wat een leven!!!
Amaai nog ni.
dejules

23 jun 2019, 15:38

Wil. schreef:
23 jun 2019, 14:01
Ik ken iemand die uit onvrede met de situatie in dit land uitgeweken is naar Portugal en die daar naar eigen zeggen veel gelukkiger is en daar met zijn pensioen evenveel kan doen als een hogere ambtenaar met pensioen hier. 8)
Die zal dan geen kinderen en kleinkinderen hebben, toch?
Trouwens, wie belet ambtenaren om naar zulke landen te emigreren?
Zouden in Portugal geen statutairen leven?
En hoeveel vanaf 50 jaar?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jun 2019, 16:13

dejules schreef:
23 jun 2019, 15:38
Wil. schreef:
23 jun 2019, 14:01
Ik ken iemand die uit onvrede met de situatie in dit land uitgeweken is naar Portugal en die daar naar eigen zeggen veel gelukkiger is en daar met zijn pensioen evenveel kan doen als een hogere ambtenaar met pensioen hier. 8)
Die zal dan geen kinderen en kleinkinderen hebben, toch?
Trouwens, wie belet ambtenaren om naar zulke landen te emigreren?
Zouden in Portugal geen statutairen leven?
En hoeveel vanaf 50 jaar?
Kinderen en kleinkinderen kun je toch maandelijks nog bezoeken? Maar het was geen ambtenaar, julio :lol: en ambtenaren kankeren niet zo frequent. Ik ken hier wel een pakjessleper wiens gal overmatig produceert, waardoor hij dagelijks moet spuwen. En dat allemaal door frustraties om verkeerde keuzes uit het verleden.

Maak nu misschien eens de juiste keuze voor de toekomst en emigreer naar Portugal: goed weer vanaf maart en een volledige menu voor minder dan 15 euro. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

24 jun 2019, 10:38

Wil. schreef:
23 jun 2019, 16:13
En dat allemaal door frustraties om verkeerde keuzes uit het verleden.

Als ge uw kelder, uw fichebak en uw stoffenjas zo fel mist, dan was je niet op uw 50ste met vervroegd pensioen vertrokken, toch?
Ik denk dat jij de verkeerde keuze hebt gemaakt, toch?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 jun 2019, 13:48

dejules schreef:
24 jun 2019, 10:38
Ik denk dat jij de verkeerde keuze hebt gemaakt, toch?
Ha, ha, ha, je slaat als een blindeman naar een ei op een mistige morgen. Jij zou eens moeten zien hoe ik vandaag leef, gabber. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

24 jun 2019, 14:17

Wil. schreef:
24 jun 2019, 13:48
Jij zou eens moeten zien hoe ik vandaag leef, gabber. :lol:
Vandaag pas?
En die 60 jaar daarvoor?