Langer werken en dan arm sterven

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

02 jul 2019, 14:56

Wie vandaag begint te werken, zal wanneer hij of zij op pensioen gaat gemiddeld bijna 14 procent minder overhouden van het laatste brutoloon dan werknemers die nu met pensioen gaan.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de OESO, de organisatie van industriële landen, over het effect van pensioenhervormingen.
Volgens het rapport houden mensen geboren in 1956, die nu ongeveer met pensioen gaan, in België 53,0 procent van hun laatste brutoloon over als ze met pensioen zijn.
Die brutovervangingsratio - de verhouding tussen het pensioen en het laatste brutoloon - zal bij ongewijzigd beleid met 13,8 procent zakken tot 45,7 procent, zo blijkt uit het rapport.

https://www.hln.be/geld/economie/oeso-r ... ~a643498a/

Dit krijg je niet meer verkocht.
Dat wordt het einde vh wettelijk pensioen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

02 jul 2019, 15:36

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ri ... /#comments

Riziv ontdekt bijna helft meer fraude met ziekteuitkeringen in 2018

De dienst administratieve controle van het Riziv heeft in 2018 voor in totaal 9,5 miljoen euro aan fraude met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ontdekt, tegen 6,4 miljoen in 2017. Dat blijkt vandaag uit het jaarrapport van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekeringen (Riziv). Het gaat om een stijging met ongeveer 50 procent in 12 maanden tijd.

Zou ik toch niet durven zeggen dat we arm gaan sterven als je dit hier leest , stijgt nog met den dag :evil:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jul 2019, 15:58

Op de spaarboekjes is het voorbije half jaar 8 miljard euro bijgeplaatst door de belgen.

Dat moeten we volgens julleke nuanceren: armoede voor de mensen met een wettelijk pensioen, maar de ambtenaren zwemmen in het geld. Die 8 miljard moet dus wel van de ambtenaren komen. :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 jul 2019, 16:03

Dejules waar je al die zever blijft halen begot ik weet het niet! Ik ben in '56 geboren en ik heb een heel normaal en deftig pensioen. Wat zever jij toch allemaal jong!

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

02 jul 2019, 16:36

Ik vind dat ook maar raar, ik ben van 1948 en heb ruim 75 % van mijn laatste loon, ik kan daar goed mee voort. Het kan zijn dat dit voor bepaalde categorieën van mensen niet geldt, dan denk ik aan zelfstandigen, maar dat is ook omdat hun pensioensopbouw helemaal anders is. ( Geen grote bijdrage van het bedrijf waar je werkt als werknemer).
dejules

02 jul 2019, 16:42

Wil. schreef:
02 jul 2019, 15:58
Op de spaarboekjes is het voorbije half jaar 8 miljard euro bijgeplaatst door de belgen.

Mensen die economisch actief zijn krijgen het laagste pensioen van alle Oeso-landen.
Die moeten sparen om hun oude dag te financieren.
U begrijpt dat niet want jij komt uit de statutaire leegloperij.
Anderen moeten in uw plaats sparen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

02 jul 2019, 16:56

Dejules .

Heeft u niemand tegengehouden (job ambtenaar ).
Is een teken dat je niet tevreden bent want anders zou je zo geen zaag spannen iedere dag .
Wat jij tegen ambtenaren hebt loopt echt de spuitgaten uit sorry als ik het zo uitdruk .
Iedereen heeft gewerkt voor zijn pensioen ongeacht welke job .
En dan is ook de vraag wat ga je doen als je morgen niet meer bekwaam bent voor u eigen in te staan ga je blij zijn (Thuiszorg) dat ze jou hulp gaan aanbieden ga je dan ook zeggen jij bent ondergang van pensioenen ????

En kitten wat zelfstandigen betreft die hebben ook mooi pensioen .en er zijn veel die ook nog werknemers pensioen bij hebben gemengd .
Maar hangt ook vanaf als ze later hun bijdrage hebben betaald en dat de vrouw niet was ingeschreven in de zaak ,maar daar kan niemand als buitenstaander iets aandoen .Hangt ook beetje af dat ze vrijlaat die wet hebben ingevoerd Sociale bijdrage .

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

02 jul 2019, 17:07

Veel ambtenaren aten siroop op hun boterham ter wijl ik in de privé meer dan het dubbele verdiende.
En dit verschil plus de groepsverzekering bleef jaren duren.
Ik ben dus tevreden met mijn keuze in de privé.
En van mijn pensioen kan ik niet klagen.
Laat die ambtenaar dus maar iets meer hebben.
Het zijn allemaal geen generaals.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

02 jul 2019, 18:13

brutoloon: 4171
brutowerknemerspensioen: 2000
=47,9%
en geen maaltijdscheques en fietsvergoeding meer
dejules heeft ongeveer gelijk
johan

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 jul 2019, 18:33

dejules schreef:
02 jul 2019, 16:42
Wil. schreef:
02 jul 2019, 15:58
Op de spaarboekjes is het voorbije half jaar 8 miljard euro bijgeplaatst door de belgen.

Mensen die economisch actief zijn krijgen het laagste pensioen van alle Oeso-landen.
Die moeten sparen om hun oude dag te financieren.
U begrijpt dat niet want jij komt uit de statutaire leegloperij.
Anderen moeten in uw plaats sparen.

Je weet toch dat U en Jij niet door elkaar gebruikt mogen worden? Misschien je terrein een beetje verleggen en wat meer taal gaan leren?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 jul 2019, 18:35

johangel schreef:
02 jul 2019, 18:13
brutoloon: 4171
brutowerknemerspensioen: 2000
=47,9%
en geen maaltijdscheques en fietsvergoeding meer
dejules heeft ongeveer gelijk
johan
Toch normaal niet dat je geen fietsvergoeding meer hebt, géén maaltijdcheques! Blijf dan gewoon verder werken als je dat zo hard mist.
Weet je wij hebben nog geleerd de tering naar de nering te zetten, blijkbaar wordt dat tegenwoordig zelfs door de oudere generatie niet meer gedaan. Arme sukkels.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

02 jul 2019, 18:36

Prima Vera schreef:
02 jul 2019, 16:03
Dejules waar je al die zever blijft halen begot ik weet het niet! Ik ben in '56 geboren en ik heb een heel normaal en deftig pensioen. Wat zever jij toch allemaal jong!
Ik niet, ik heb het minimum pensioen. Maar ik ben dan ook de helft van mijn carrière zelfstandige geweest. 53% van je laatste loon? Laat me niet lachen. Zuur dan.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

02 jul 2019, 18:41

gast43 schreef:
02 jul 2019, 16:56
En kitten wat zelfstandigen betreft die hebben ook mooi pensioen .en er zijn veel die ook nog werknemers pensioen bij hebben gemengd .
Ik heb een gemengd pensioen (20 jaar werknemer, 21 jaar zelfstandige). Ik heb het minimum pensioen. Het enige voordeel is dat ik er geen belastingen op betaal. :?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 jul 2019, 18:52

MyriamC schreef:
02 jul 2019, 18:36
Prima Vera schreef:
02 jul 2019, 16:03
Dejules waar je al die zever blijft halen begot ik weet het niet! Ik ben in '56 geboren en ik heb een heel normaal en deftig pensioen. Wat zever jij toch allemaal jong!
Ik niet, ik heb het minimum pensioen. Maar ik ben dan ook de helft van mijn carrière zelfstandige geweest. 53% van je laatste loon? Laat me niet lachen. Zuur dan.
Zelfstandige is ook totaal niet te vergelijken met een gewoon arbeiders of bediendenpensioen. En dat is toch wel waar hij het over heeft.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

02 jul 2019, 19:26

Wij hier niet Myriam , maar heb wel mijne termijn uitgedaan leeftijd 65 j dat wel
En mijn vrouw ook die had 47 jaar op hare teller staan .
Maar mijn twee broers hebben ook minder pensioen , maar heb nog elders gewerkt en ook in Duitsland en zelfstandig .
Maar ik weet uit verleden dat veel mensen niet waren ingeschreven zeker als ze bij hun man werkte (Zelfstandig) en dat is op latere datum dan verplicht geworden , maar die jaren ben je wel kwijt dat vind ik wel spijtig voor hun .
Maar compenseert als je dan geen belastingen moet betalen :wink:

Maar je kan toch niet iedere dag over klagen zo bekijk ik het en ik waardeer iedereen ongeacht welke job