Witte rook over de Vlaamse formatie...?
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Onzin, de Vlaamse regering blijft sowieso vijf jaar zitten.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Dat Vlaanderen een zogenaamd 'legislatuurparlement' heeft, betekent niet dat de Vlaamse regering in die periode niet zou kunnen aftreden. Er zijn twee manieren om een voortijdig einde te maken aan het bestaan van de Vlaamse regering: een motie van vertrouwen dat verworpen wordt door het parlement of een constructieve motie van wantrouwen.
De andere manier om een vroegtijdig einde te maken aan de Vlaamse regering is de constructieve motie van wantrouwen. De parlementsleden spreken zich daarbij uit voor of tegen een of meerdere regeringsleden of tegen de voltallige regeringsploeg. Voorwaarde is wel dat er een een alternatief aangeboden wordt voor de minister(s) of de regeringsploeg die aftreedt.
De andere manier om een vroegtijdig einde te maken aan de Vlaamse regering is de constructieve motie van wantrouwen. De parlementsleden spreken zich daarbij uit voor of tegen een of meerdere regeringsleden of tegen de voltallige regeringsploeg. Voorwaarde is wel dat er een een alternatief aangeboden wordt voor de minister(s) of de regeringsploeg die aftreedt.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Wardje:
Een minister of een regering ontslaan: hoe werkt dat?
'Als de meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers geen vertrouwen meer heeft in een minister of de hele Vlaamse regering, dan kan ze de regering of de minister ontslaan.'
Door de val van de hele regering komen er in Vlaanderen echter nooit vervroegde verkiezingen: de verkiezingen vinden vast om de 5 jaar plaats. Daarom moet het parlement ook altijd de regering of de minister vervangen die ze ontslagen hebben.
https://www.vlaamsparlement.be/over-het ... at-dat/een
Een minister of een regering ontslaan: hoe werkt dat?
'Als de meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers geen vertrouwen meer heeft in een minister of de hele Vlaamse regering, dan kan ze de regering of de minister ontslaan.'
Door de val van de hele regering komen er in Vlaanderen echter nooit vervroegde verkiezingen: de verkiezingen vinden vast om de 5 jaar plaats. Daarom moet het parlement ook altijd de regering of de minister vervangen die ze ontslagen hebben.
https://www.vlaamsparlement.be/over-het ... at-dat/een
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201908 ... 3727102648
De Wever gaat voor Zweeds 2.0: hoe gaan ze het gekibbel stoppen, wie wordt de grote baas en wie worden de nieuwe gezichten?
Vandaag buigen de partijbureaus van Open VLD en CD&V zich over de plannen van informateur Bart De Wever voor de nieuwe Vlaamse regering. Met die feedback kan de N-VA-top straks echt knopen doorhakken. Niemand die er nog aan twijfelt dat de nieuwe Vlaamse regering een heruitgave wordt van de huidige: N-VA, CD&V en Open VLD. Maar een Ikea-meubel uit elkaar halen en nadien weer in elkaar vijzen is zelden goed voor de stabiliteit. Dat geldt ook voor een nieuwe Zweedse coalitie. Een handleiding om het bouwpakket JÅMBØN 1 te doen slagen.
De samenwerking: hoe kunnen ze de vrede bewaren?
Federale puzzel wordt nóg moeilijker
Wellicht Zweeds in Vlaanderen, paars(-groen) in Wallonië en een waaier aan kleuren (rood, blauw, groen) in Brussel. Zeggen al die coalities iets over de federale onderhandelingen? Dat het ontzettend moeilijk wordt, maar dat wisten we al.
Federaal informateurs Johan Vande Lanotte (SP.A) en Didier Reynders (MR) werken in stilte naar een coalitie van N-VA, SP.A en PS, en Open VLD en MR. Bourgondisch dus, of paars-geel – al dan niet aangevuld met een extra partij. Ze blijven immers proberen om de grootste Waalse partij (PS) te verzoenen met de grootste Vlaamse partij (N-VA). Met een gelijkaardige coalitie in Vlaanderen was de puzzel al aartsmoeilijk, zonder wordt het nóg moeilijker. Of N-VA garanties heeft gevraagd of gekregen van de Vlaamse coalitiepartners CD&V en Open VLD dat ze ook federaal één en ondeelbaar zijn, is nog niet duidelijk.
Afwachten is de boodschap meer kunnen we niet doen .En het gekibbel blijft maar aanslepen .
Veel bla bla bla en wat hebben ze al bereikt
De Wever gaat voor Zweeds 2.0: hoe gaan ze het gekibbel stoppen, wie wordt de grote baas en wie worden de nieuwe gezichten?
Vandaag buigen de partijbureaus van Open VLD en CD&V zich over de plannen van informateur Bart De Wever voor de nieuwe Vlaamse regering. Met die feedback kan de N-VA-top straks echt knopen doorhakken. Niemand die er nog aan twijfelt dat de nieuwe Vlaamse regering een heruitgave wordt van de huidige: N-VA, CD&V en Open VLD. Maar een Ikea-meubel uit elkaar halen en nadien weer in elkaar vijzen is zelden goed voor de stabiliteit. Dat geldt ook voor een nieuwe Zweedse coalitie. Een handleiding om het bouwpakket JÅMBØN 1 te doen slagen.
De samenwerking: hoe kunnen ze de vrede bewaren?
Federale puzzel wordt nóg moeilijker
Wellicht Zweeds in Vlaanderen, paars(-groen) in Wallonië en een waaier aan kleuren (rood, blauw, groen) in Brussel. Zeggen al die coalities iets over de federale onderhandelingen? Dat het ontzettend moeilijk wordt, maar dat wisten we al.
Federaal informateurs Johan Vande Lanotte (SP.A) en Didier Reynders (MR) werken in stilte naar een coalitie van N-VA, SP.A en PS, en Open VLD en MR. Bourgondisch dus, of paars-geel – al dan niet aangevuld met een extra partij. Ze blijven immers proberen om de grootste Waalse partij (PS) te verzoenen met de grootste Vlaamse partij (N-VA). Met een gelijkaardige coalitie in Vlaanderen was de puzzel al aartsmoeilijk, zonder wordt het nóg moeilijker. Of N-VA garanties heeft gevraagd of gekregen van de Vlaamse coalitiepartners CD&V en Open VLD dat ze ook federaal één en ondeelbaar zijn, is nog niet duidelijk.
Afwachten is de boodschap meer kunnen we niet doen .En het gekibbel blijft maar aanslepen .
Veel bla bla bla en wat hebben ze al bereikt
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Als Zweeds 2.0 op de rails wordt gezet, dan is het omdat BDW weet dat die partijen ook samen in de federale regering zullen zitten (of helemaal niet).
Wat gaat de PS dan doen? Regeren met de 'nazi's ' van de N-VA, die zelfs met de baarlijke duivels van het VB hebben zitten onderhandelen, of aan de zijlijn gaan staan? In dat laatste geval moeten de extreme communisten (zowel de rode als de groene) samengaan met de N-VA en co om een federale regering te vormen Dat gaat niet gebeuren.
Dus gaat de PS intern uit elkaar gereten worden want daar zitten enkele hardliners in die dagelijks N-VA-vlees willen eten. Daar blijft niks van over.
Wat gaat de PS dan doen? Regeren met de 'nazi's ' van de N-VA, die zelfs met de baarlijke duivels van het VB hebben zitten onderhandelen, of aan de zijlijn gaan staan? In dat laatste geval moeten de extreme communisten (zowel de rode als de groene) samengaan met de N-VA en co om een federale regering te vormen Dat gaat niet gebeuren.
Dus gaat de PS intern uit elkaar gereten worden want daar zitten enkele hardliners in die dagelijks N-VA-vlees willen eten. Daar blijft niks van over.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gezien de precaire financieel-economische toestand en de verschillende aanpak vd partijen die dikwijls diametraal tegengesteld zijn is de kans op nieuwe verkiezingen zeer groot.
ECHTER, de N-VA heeft geen belang in nieuwe verkiezingen (remember dat "boerengat" Bilzen) :
- kiezers die twijfelden ts de 2 Vlaams-nationalistische partijen hebben nu hun keuze bepaald nl Vlaams Belang
- de kiezer werd voorgelogen. Wij kregen de grote gaten in de begroting, de sociale zekerheid, de negatieve handelsbalans, de dure jobs ( volgens de NBB tot 100.000 €/job) pas NA de verkiezingen te horen.
Ik gok op een federale regering waarbij de N-VA aan de kant gaat staan.
Vlaams informateur Bart De Wever heeft de link met de federale formatie losgelaten. Dat heeft hij vandaag gezegd tijdens het partijbureau van N-VA, volgens aanwezigen.dejules schreef: ↑12 aug 2019, 10:34Gezien de precaire financieel-economische toestand en de verschillende aanpak vd partijen die dikwijls diametraal tegengesteld zijn is de kans op nieuwe verkiezingen zeer groot.
ECHTER, de N-VA heeft geen belang in nieuwe verkiezingen (remember dat "boerengat" Bilzen) :
- kiezers die twijfelden ts de 2 Vlaams-nationalistische partijen hebben nu hun keuze bepaald nl Vlaams Belang
- de kiezer werd voorgelogen. Wij kregen de grote gaten in de begroting, de sociale zekerheid, de negatieve handelsbalans, de dure jobs ( volgens de NBB tot 100.000 €/job) pas NA de verkiezingen te horen.
Ik gok op een federale regering waarbij de N-VA aan de kant gaat staan.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~aefa5869/
Eind vorige week werd ook bekend dat de volgende Vlaamse regering met een recordschuld zit opgezadeld:
volgend jaar heeft ze 27 miljard euro schulden op een totale begroting van 42 miljard euro.
Dat is ruwweg evenveel als de budgetten voor onderwijs, welzijn en werk samen.
En tegen 2024 stijgt die schuld tot 33,8 miljard.
Tien jaar geleden bedroeg de schuld van Vlaanderen maar 8 miljard, en het was de bedoeling om tegen 2020 schuldenvrij te zijn.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/belg ... 98747.html
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Goede investeringen verdienen zichzelf terug. Wie een huis bouwt moet het afbetalen en heeft een schuld, maar spaart op de lange termijn geld uit.
Dat is wat de Vlaamse overheid doet. Goede politiek.
Dat is wat de Vlaamse overheid doet. Goede politiek.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
De oplichterij vd groene stroomcertificaten?
De wachtlijsten in de zorg?
Ons onderwijs dat jaar na jaar achteruit gaat?
De vervallen infrastructuur?
De onbetaalbare rusthuisfacturen?
De grote achterstand in sociale woningen?
Over welke investeringen heeft U het?
Het grootste deel vh geld gaat naar ambtenarij : haar lonen en pensioenen. Kijk naar het personeel in het onderwijs en vergelijk met gidsland Nederland!!
Dan spreken we nog niet over de "investeringen" in poetsen en strijken met dienstencheques die 1.3 miljard € kosten excl pensioenverplichtingen!
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
De Vlaamse overheid moet een slanke en tegelijk performante overheid zijn. De voorbije regeerperiodes zijn er al belangrijke stappen gezet, maar het werk is niet af. In ruggespraak met onze leidend ambtenaren realiseren we een nieuwe efficiëntie-oefening waarbij we doelgerichte keuzes maken en focussen op onze kerntaken. We vermijden betuttelende regelgeving en onnodige administratieve lasten. We veranderen het geweer van schouder en beoordelen voortaan de effectiviteit van subsidies nog sterker op basis van behaalde resultaten en niet op basis van het volgen van procedures. We stellen het primaat van de politiek voorop.
Tegelijk verhogen we onze investeringen in de digitalisering van overheidsprocessen. We zetten maximaal in op een digitale overheid die administratieve eenvoud in de praktijk mogelijk maakt. Contractuele aanwerving wordt de regel op alle Vlaamse bestuursniveaus. Het verschil tussen ambtenaren en contractuelen inzake ziekteverlof en ontslagregeling werken we weg. In het officieel onderwijs voeren we de levensbeschouwelijke neutraliteit in voor leerkrachten en leerlingen. Net zoals we dat doen voor alle publieksfuncties bij de Vlaamse en lokale overheden.
Justitiebeleid wordt een volwaardige Vlaamse bevoegdheid waarbij de handhaving van de eigen Vlaamse decreetgeving geharmoniseerd wordt en de gemeenten geresponsabiliseerd worden. Onder andere het vervolgingsbeleid, de uitrol van het nieuwe jeugddelinquentierecht, de aansturing van de justitiehuizen, het Vlaams Centrum Elektronisch Toezicht en de aankoop van nieuwe enkelbanden worden binnen deze volwaardige bevoegdheid aangestuurd
Onze lokale besturen moeten efficiënter en slagkrachtiger worden. We nodigen de gemeenten uit tot een omvattende fusieoperatie om voldoende bestuurskracht te behouden en verder te ontwikkelen. Met sterke Vlaamse en lokale overheden kunnen de provinciebesturen vanaf 2024 ophouden te bestaan. De resterende bevoegdheden op provinciaal niveau worden overgeheveld naar de lokale besturen of, indien opportuun, de Vlaamse overheid
Tegelijk verhogen we onze investeringen in de digitalisering van overheidsprocessen. We zetten maximaal in op een digitale overheid die administratieve eenvoud in de praktijk mogelijk maakt. Contractuele aanwerving wordt de regel op alle Vlaamse bestuursniveaus. Het verschil tussen ambtenaren en contractuelen inzake ziekteverlof en ontslagregeling werken we weg. In het officieel onderwijs voeren we de levensbeschouwelijke neutraliteit in voor leerkrachten en leerlingen. Net zoals we dat doen voor alle publieksfuncties bij de Vlaamse en lokale overheden.
Justitiebeleid wordt een volwaardige Vlaamse bevoegdheid waarbij de handhaving van de eigen Vlaamse decreetgeving geharmoniseerd wordt en de gemeenten geresponsabiliseerd worden. Onder andere het vervolgingsbeleid, de uitrol van het nieuwe jeugddelinquentierecht, de aansturing van de justitiehuizen, het Vlaams Centrum Elektronisch Toezicht en de aankoop van nieuwe enkelbanden worden binnen deze volwaardige bevoegdheid aangestuurd
Onze lokale besturen moeten efficiënter en slagkrachtiger worden. We nodigen de gemeenten uit tot een omvattende fusieoperatie om voldoende bestuurskracht te behouden en verder te ontwikkelen. Met sterke Vlaamse en lokale overheden kunnen de provinciebesturen vanaf 2024 ophouden te bestaan. De resterende bevoegdheden op provinciaal niveau worden overgeheveld naar de lokale besturen of, indien opportuun, de Vlaamse overheid
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
12/08/2019
De Vlaamse Regering zal stevige budgetten vrijmaken voor een warm en sociaal Vlaanderen via extra investeringen en hervormingen. Voor mensen met een beperking dringen we de wachtlijsten zo snel mogelijk terug. Voor kwetsbare jongeren investeren we in de capaciteit van de jeugdhulp. Voor mensen met psychische problemen verhogen we het aanbod in de geestelijke gezondheidszorg. Voor onze ouderen investeren we verder in kwaliteitsvolle en betaalbare woonzorgcentra met een striktere controle op de dagprijsverhogingen. Voor alle ouders evalueren we het nieuwe systeem van de kinderbijslag, boeken we maximaal efficiëntiewinsten en evolueren we naar één publieke uitbetalingsactor. Voor het welzijn van dieren blijven we het voortouw nemen
Laat me toch niet lachen wat ze hier in startnota hebben vermeld !!
Moet eens een parkeerkaartaanvragen ?
Moet eens kijken dagprijs rusthuis zijn weer gestegen ?
En tot slot moet je maanden wachten eer je antwoord krijgt .Stop met deze onzin .
De Vlaamse Regering zal stevige budgetten vrijmaken voor een warm en sociaal Vlaanderen via extra investeringen en hervormingen. Voor mensen met een beperking dringen we de wachtlijsten zo snel mogelijk terug. Voor kwetsbare jongeren investeren we in de capaciteit van de jeugdhulp. Voor mensen met psychische problemen verhogen we het aanbod in de geestelijke gezondheidszorg. Voor onze ouderen investeren we verder in kwaliteitsvolle en betaalbare woonzorgcentra met een striktere controle op de dagprijsverhogingen. Voor alle ouders evalueren we het nieuwe systeem van de kinderbijslag, boeken we maximaal efficiëntiewinsten en evolueren we naar één publieke uitbetalingsactor. Voor het welzijn van dieren blijven we het voortouw nemen
Laat me toch niet lachen wat ze hier in startnota hebben vermeld !!
Moet eens een parkeerkaartaanvragen ?
Moet eens kijken dagprijs rusthuis zijn weer gestegen ?
En tot slot moet je maanden wachten eer je antwoord krijgt .Stop met deze onzin .