Onze vrienden uit Pakistan

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 nov 2019, 19:42

T'is weeral een tijdje geleden dat we nog iets over de islam gelezen hebben :wink: :wink:

Betoging verboden voor vrouwen … Ze zijn tegen de regering maar voor eremoord en kindhuwelijken
De Jamiat Ulema-e Islam is de kern van een brede alliantie van islamitische partijen in Pakistan. In het verleden heeft die zich gekant tegen wetten die de "eremoorden" op vrouwen aan banden willen leggen, tegen wetten die vrouwen beschermen en tegen maatregelen om kinderhuwelijken aan banden te leggen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/02 ... de-regeri/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 jul 2021, 09:59

Dit stukje heb ik overgebracht uit de afdeling 'Religie' omdat het veel meer met politiek te maken heeft:
Hobo schreef:
25 jul 2021, 14:51
En spijts de goede bedoelingen van o.a. Ghandi leidde de opdeling van Brits-Indië op 14/15 augustus 1947 tot de twee onafhankelijke staten.
India en het Dominion Pakistan (later opgedeeld in Pakistan en Bangladesh),
en vond plaats op grond van godsdienst. :!:
Dat was toen eigenlijk wel een goede beslissing.
Wanneer grote groepen mensen bij elkaar worden gebracht en veel verschillen op het vlak van taal, een raskenmerk of godsdienst dan heb je daarmee eerder vroeg dan laat enorme problemen.


Het zijn meestal de kolonisatoren die op dat vlak kemels hebben geschoten. Bekijk de rechte lijnen die de staatsgrenzen vormen van een aantal landen in Afrika en het Midden-Oosten. Die lijnen zijn getekend zonder erover na te denken wie daar woont en welke godsdienst men daar volgt of welke taal men er spreekt.

Ook in meer 'natuurlijk' tot stand gekomen landen heb je heel dikwijls problemen langsheen dezelfde scheidingslijn. Bekijk nog maar eens het Europese conflict in de Balkan. Ook in Oekraïne speelt dat. Idem in Israël. In China met de Oeigoeren. Turkije vs. de Koerden.

Er zijn nog wel andere redenen om grote conflicten in gang te zetten (politieke systemen die botsen zoals Noord en Zuid Korea) maar met de 3 probleemvlakken taal / godsdienst / ras heb je een bijna-garantie dat het vroeg of laat ambras is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.