Immobielienkantoren willen nu je inkomen weten -?????

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

08 nov 2019, 09:02

Gisteren op 1 (vrt )
Indien je nu en in de toekomst een appartement wil huren via een immokantoor moet je loonbriefjes en andere rommel voorleggen.
Zij gaan dan beslissen of je wel elke maand je huur kan betalen.
Met andere woorden, een bende snotneuzen gaan inzicht krijgen op je inkomen.
Dit gaat uit van de kantoren en NIET van de eigenaars van het appartement.
Vooral ERA is hier de voortrekker van dit belachelijk initiatief.
Ik kan aannemen dat iedere verhuurder graag zijn centen ziet, maar ........
De gouden stelregel (vroeger ) was dat je huur, max 1/3 van je netto inkomen mocht zijn.
De dag van vandaag betaal je minstens 700-800 €/maand voor een deftig appartement.
Dus moet je een inkomen ( op papier ) van 2100 tot 2400 €/maand hebben (netto) om in aanmerking te komen.
Velen hebben dit en velen niet.
Maar waarom belachelijk ?
STEL DAT JE DIT HEBT EN KAN BEWIJZEN.
Maar ... wat als je bv 1000€ aan afbetalingen zit of andere schulden (echtscheiding bv :)
Gaan zij dan ook je leven na of je dit hebt ?
Welke wettige bevoegdheid hebben zij hier over ?
Ik ben invalide en trek langs DIVERSE kanten (gelukkig) MAAR DAT GAAT HUN GEEN BALLEN AAN.
Dit druist in tegen de wet van de privacy en medisch geheim.
Wat met de gepensioneerden en welke ergens een spaarpotje hebben staan ?
MOET JE DIT DAN OOK MELDEN ?
Ik krijg zo de indruk dat de staat via een achterdeur ALLES wil te weten komen.
Waar gaan we naartoe ? Buiten verzekeringen gaan nu al andere privé instanties achter je leven aan.
Dit noemt men de Liberale samenleving.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

08 nov 2019, 09:31

Dat inkomen daar vragen zij al heel lang achter hoor, dat is niet recentelijk. Dat is al jaren aan de gang dat zij loonbriefjes vragen. Dat is al meer dan 10 jaar. Mogen zij dat? Nee want dat is een inbreuk op je privacy. Doen zij het? JA. En als je weigert is dat appartement of huis oeps sorry ineens verhuurt aan een ander.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

08 nov 2019, 09:37

Wat mag je wel (of niet) vragen aan een kandidaat-huurder ?

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... at-huurder
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 nov 2019, 09:50

Valium .

Alles kan en alles mag in deze tijd . Keur dat zeker niet goed verre van .
Je wil niet weten hoeveel achterstand er is van huur , en daardoor gebeuren zo dingen .
Mensen beginnen hun eigen in te dekken , rede zij moeten hun ook verantwoorden aan de verhuurders de immo kantoren .
En je krijgt ze ook moeilijk buiten ( huurachterstand) , en dan procedure er bovenop , begin maar .
En is altijd al geweten de goeie moeten voor de slechte bekopen.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

08 nov 2019, 19:19

Valium schreef:
08 nov 2019, 09:02
Gisteren op 1 (vrt )
Indien je nu en in de toekomst een appartement wil huren via een immokantoor moet je loonbriefjes en andere rommel voorleggen.
Zij gaan dan beslissen of je wel elke maand je huur kan betalen.
Met andere woorden, een bende snotneuzen gaan inzicht krijgen op je inkomen.
Dit gaat uit van de kantoren en NIET van de eigenaars van het appartement.
Vooral ERA is hier de voortrekker van dit belachelijk initiatief.
Ik kan aannemen dat iedere verhuurder graag zijn centen ziet, maar ........
De gouden stelregel (vroeger ) was dat je huur, max 1/3 van je netto inkomen mocht zijn.
De dag van vandaag betaal je minstens 700-800 €/maand voor een deftig appartement.
Dus moet je een inkomen ( op papier ) van 2100 tot 2400 €/maand hebben (netto) om in aanmerking te komen.
Velen hebben dit en velen niet.
Maar waarom belachelijk ?
STEL DAT JE DIT HEBT EN KAN BEWIJZEN.
Maar ... wat als je bv 1000€ aan afbetalingen zit of andere schulden (echtscheiding bv :)
Gaan zij dan ook je leven na of je dit hebt ?
Welke wettige bevoegdheid hebben zij hier over ?
Ik ben invalide en trek langs DIVERSE kanten (gelukkig) MAAR DAT GAAT HUN GEEN BALLEN AAN.
Dit druist in tegen de wet van de privacy en medisch geheim.
Wat met de gepensioneerden en welke ergens een spaarpotje hebben staan ?
MOET JE DIT DAN OOK MELDEN ?
Ik krijg zo de indruk dat de staat via een achterdeur ALLES wil te weten komen.
Waar gaan we naartoe ? Buiten verzekeringen gaan nu al andere privé instanties achter je leven aan.
Dit noemt men de Liberale samenleving.
Er is niemand die u verplicht naar een immobiliënkantoor te stappen.
Je moet dus niks. > Leve de liberale samenleving!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 nov 2019, 19:39

Lars schreef:
Er is niemand die u verplicht naar een immobiliënkantoor te stappen.
Je moet dus niks. > Leve de liberale samenleving!
Waarom zou een immo-kantoor dat niet mogen vragen als een privé-verhuurder dat wel mag?

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

08 nov 2019, 21:03

Dicksy schreef:
08 nov 2019, 19:39
Lars schreef:
Er is niemand die u verplicht naar een immobiliënkantoor te stappen.
Je moet dus niks. > Leve de liberale samenleving!
Waarom zou een immo-kantoor dat niet mogen vragen als een privé-verhuurder dat wel mag?
Ik wacht samen met u op een antwoord....

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 nov 2019, 23:09

Sociale bouwmaatschappijen passen jaarlijks de huurprijzen aan aan het totale gezinsinkomen en dit rechtstreeks via de belastingdienst! Hiermee ga je voorafgaandelijk akkoord of geen sociale woning.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

09 nov 2019, 09:05

De eigenaar is de baas en verhuurt aan wie die zelf wil. Een goede afspraak met het immobiliënkantoor kan al veel doen. Vraag dus maar naar het inkomen of welke job, en waar. Men kan dat zo wel eens "al lachende". Heel goed opletten bij ieder woord dat er gezegd wordt. Dat zal altijd mijn gedacht blijven. En men mag hier zeggen wat men wil. Ik weet sommigen zullen altijd door de officiële instanties moeten voorgaan, maar niet bij mij.
En dan nog iets anders. Als iets te huur of te koop is in hun buurt zullen veel nieuwsgierigen gaan kijken. Immobiliënkantoren vragen zelfs adressen. Dus...
O ja, ik heb nog nooit iets te huur of te koop gehad, maar vrienden wel en daar weten we dus alles van en zullen we altijd bij ons gedacht blijven. Altijd !!!

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

09 nov 2019, 09:25

doggy schreef:
09 nov 2019, 09:05
De eigenaar is de baas en verhuurt aan wie die zelf wil. Een goede afspraak met het immobiliënkantoor kan al veel doen. Vraag dus maar naar het inkomen of welke job, en waar. Men kan dat zo wel eens "al lachende". Heel goed opletten bij ieder woord dat er gezegd wordt. Dat zal altijd mijn gedacht blijven. En men mag hier zeggen wat men wil. Ik weet sommigen zullen altijd door de officiële instanties moeten voorgaan, maar niet bij mij.
En dan nog iets anders. Als iets te huur of te koop is in hun buurt zullen veel nieuwsgierigen gaan kijken. Immobiliënkantoren vragen zelfs adressen. Dus...
O ja, ik heb nog nooit iets te huur of te koop gehad, maar vrienden wel en daar weten we dus alles van en zullen we altijd bij ons gedacht blijven. Altijd !!!
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Ice

09 nov 2019, 10:20

Vroeger verhuurde de eigenaar zijn huis zelf, nu laat die het verhuren over aan een kantoor. Waarom?
Gemakkelijker als de huurder zijn huur niet betaalt misschien? En dat schijnt steeds meer voor te komen?
Huiseigenaren hebben tegenwoordig zelf niks meer te zeggen: die mogen zelfs niet meer verhuren aan wie ze willen en wanbetalers krijgen ze er niet uit, tenzij na lange en dure procedures voor de rechtbank.
Huurder wanbetalers worden beschermd terwijl zij hun deel van de huurovereenkomst schenden.
De omgekeerde wereld.
Anderzijds zijn de huurprijzen hallucinant.
Wie 10 jaar geleden een huis kocht, betaalt minder aan zijn lening af (zelfs mét de toenmalige rente) dan een huurder nu aan huur betaalt?
Schaarste op de huizenmarkt zorgt voor woekerprijzen...

Voor sociale woningen is het verplicht de belastingbrief voor te leggen om te controleren of er wel recht is op een sociale woning, dat is te begrijpen.
Dat een privé-verhuurder of immokantoor het gezinsinkomen wil weten om te verhuren op de privémarkt is begrijpelijk maar volkomen nutteloos.
Iemand met een hoog inkomen garandeert geenszins dat deze huurder elke maand zijn huur correct zal betalen.

Er zitten mensen in schuldbemiddeling met een netto inkomen van boven de 4.000€/maand....? :roll:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

09 nov 2019, 12:22

Volledig akkoord Ice.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 nov 2019, 12:28

Wel zelf je loon vertellen maar niet mogen weten wat de huur is / zal zijn :cry: :cry: :cry:

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

09 nov 2019, 12:56

De mensen van fatsoen moeten het bekopen.
Door de schuld van de klaplopers, die je kot afbreken, geen cent betalen en er niet meer uit te krijgen zijn, ofwel met de noorderzon verdwijnen.
En dat het voor 95% van die import-soorten zijn, zal ik er maar niet bijzeggen, want dan ben ik een racist. :roll:
Ondank is 's werelds loon

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 nov 2019, 13:37

E.T. schreef:
Wel zelf je loon vertellen maar niet mogen weten wat de huur is / zal zijn :cry: :cry: :cry:
Allang verleden tijd. Bij het Te Huur stellen dient ‘normaal’ de huurprijs vermeld te worden. Maar dat wist je wel denk ik.