Aanvullend pensioen : bedrog

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

13 nov 2019, 00:06

Mensen die tot 65 jaar blijven werken krijgen een verlaagd belastingtarief van 10 procent op hun aanvullende pensioen in plaats van 16%.
Er werd een tweede wet aangenomen die het tarief van 10 procent ook mogelijk maakt voor wie vóór de leeftijd van 65 jaar op pensioen gaat, maar toch een loopbaan van 45 jaar heeft.
Die 2 wetten kunnen elkaar tegenspreken : Na een halfjaar kwamen de eerste problemen al aan het licht. Het tarief van 10 procent vereist dat de verkrijger een volledige loopbaan heeft. Maar wat is een volledige loopbaan? Het parlement heeft die steevast gedefinieerd als 45 jaar maar er bestaat geen bruikbare definitie over het begrip "volledige loopbaan".
Een parlementair kan op 55 jaar een volle loopbaan hebben, een loods op 50 jaar en een F-16 piloot op 38 jaar.
Maar in de privésector moet je voor een volle loopbaan 45 jaar gewerkt hebben.
Dus hanteren de verzekeraars enkel de effectief gewerkte dagen ... in de 6-dagenweek!
45 jaar stemt in dat geval overeen met 14.040 dagen,
of 312 dagen per jaar, of 52 weken van zes dagen - een relict uit de zesdagenweek.
Hoeveel Belgen werken gedurende 45 jaar full-time in een 6-dagenweek? Waarschijnlijk niemand!
Iedereen die tot 65 jaar gewerkt heeft en een loopbaan heeft van 45 jaar betaalt dus 16% TENZIJ hij 6 dagen per week werkte, dan is het "slechts" 10%.

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1573576728

Besluit : Volg het advies van Petrol : stop met werken en verkas naar het buitenland want hier is alles naar de kloten!

ps In de fruit en groentensector bestaat de 6-dagenweek nog maar daar werk je in kamertemperatuur, -10°C en soms meer. Oudere werknemers kom je daar nauwelijks tegen! Die staan krom van de reuma.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

13 nov 2019, 07:31

"We betalen teveel belastingen, verlaat dit land!"

iets later....

"Een belastingsvermindering, verlaat dit land!"


:lol:

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

13 nov 2019, 07:51

Nu, om op uw verhaal te reageren:
Het zijn niet de verzekeraars die belastingstarieven bepalen en toepassen, dat doet de fiscus.
Het zijn dus privé-firma's die hun klanten benadelen, niet de overheid.
dejules

13 nov 2019, 07:58

Lars schreef:
13 nov 2019, 07:31
"We betalen teveel belastingen, verlaat dit land!"

iets later....

"Een belastingsvermindering, verlaat dit land!"


:lol:
Waar staat dat?
dejules

13 nov 2019, 08:03

Lars schreef:
13 nov 2019, 07:51
Nu, om op uw verhaal te reageren:
Het zijn niet de verzekeraars die belastingstarieven bepalen en toepassen, dat doet de fiscus.
Het zijn dus privé-firma's die hun klanten benadelen, niet de overheid.
De aanbieders van aanvullende pensioenen maken zelf een interpretatie van wat een volledige loopbaan is omdat er geen enkele wet is die dat bepaalt. Zij nemen dus een interpretatie waaraan niemand aan voldoet omdat de overheid in gebreke blijft. Maar dat had U ontegensprekelijk zelf al begrepen, toch?

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

13 nov 2019, 09:14

https://www.tijd.be/netto/pensioen/hoe- ... 64983.html

Hoe wordt mijn aanvullend pensioen belast?


Schermvullende weergave

©ANP
ELLEN CLEEREN
31 oktober 2018 13:57
Nogal wat werknemers kunnen het aanvullend pensioen of de tweede pijler opnemen voor de leeftijd van 65 jaar. Fiscaal is dat soms wel een afknapper. Hoe jonger u namelijk bent wanneer u de pensioenspaarpot opneemt die u hebt opgebouwd bij uw werkgever, hoe zwaarder u wordt belast.


Schermvullende weergave

©ANP
ELLEN CLEEREN
31 oktober 2018 13:57
Nogal wat werknemers kunnen het aanvullend pensioen of de tweede pijler opnemen voor de leeftijd van 65 jaar. Fiscaal is dat soms wel een afknapper. Hoe jonger u namelijk bent wanneer u de pensioenspaarpot opneemt die u hebt opgebouwd bij uw werkgever, hoe zwaarder u wordt belast.

De manier waarop het aanvullend pensioen wordt belast, zou een eenvoudig verhaal moeten zijn. Sinds 2016 is het immers niet langer mogelijk om het aanvullend pensioen op te vragen vóór u uw wettelijk pensioen opneemt. De wettelijke pensioenleeftijd wordt vanaf februari 2025 opgetrokken naar 66 jaar, maar ligt nu nog op 65 jaar.

Bij de uitkering van het aanvullend pensioen op 65 jaar wordt die spaarpot belast tegen een voordelig belastingtarief van 10 procent, op voorwaarde dat u de drie jaren die de wettelijke pensioenleeftijd voorafgaan effectief een professionele activiteit hebt uitgeoefend.

Het voordelige tarief van 10 procent is dan van toepassing op het overgrote deel van uw aanvullend pensioen, namelijk op het deel dat met werkgeversbijdragen is opgebouwd én op het deel waarvoor u zelf sinds 1 januari 1993 hebt gespaard door afhoudingen op uw loon. Op het deel dat u voor 1 januari 1993 spaarde, betaalt u 16,5 procent.

Daarmee is de kous af, althans in theorie. In werkelijkheid ziet het plaatje er toch iets ingewikkelder uit.

1. Wat als ik met vervroegd pensioen ga?

Het is vandaag nog altijd mogelijk om met vervroegd pensioen te gaan. In 2018 kan het vanaf de leeftijd van 63 jaar op voorwaarde dat u er een loopbaan van 41 jaar op hebt zitten. Werknemers met een lange loopbaan kunnen zelfs met vervroegd pensioen vanaf 60 jaar en als ze 43 jaar op de teller hebben staan. Idem voor wie dit jaar 61 wordt en 42 jaar heeft gewerkt.

Gaat u met vervroegd pensioen, dan moet u het aanvullend pensioen opnemen. U hebt geen andere keuze. U kunt het bedrag niet bij de werkgever laten staan in de hoop dat het nog extra opbrengt.

Als u met vervroegd pensioen gaat en als het kapitaal van een groepsverzekering of pensioenspaarfonds wordt uitgekeerd voor uw 65ste, betaalt u daarop 16,5 procent belastingen. Bovendien bent u gemeentebelastingen verschuldigd, waardoor het totale belastingtarief op gemiddeld 16,6 procent komt. Op het deel van de pensioenspaarpot dat gefinancierd werd met uw eigen bijdragen, betaalt u dezelfde tarieven als wanneer u zou werken tot 65 jaar.

2. Wat als ik een ‘oudere’ werknemer ben?

Behalve werknemers die met vervroegd pensioen kunnen, zijn er nog personen die het aanvullend pensioen voor de leeftijd van 65 jaar kunnen opvragen. De sociale partners dokterden immers overgangsmaatregelen uit voor ‘oudere’ werknemers, onder meer personeelsleden die op 31 december 2016 al 58 jaar of ouder waren (zie tabel).

Deze werknemers waren misschien al van plan om het aanvullend pensioen voor hun pensionering op te nemen en mochten er ook altijd op vertrouwen dat dit mogelijk zou zijn. Ook voor hen blijft het mogelijk om de aanvullende spaarpot op te nemen vóór de wettelijke pensioenleeftijd van 65. Fiscaal wordt die mogelijkheid - het is geen verplichting – wel zwaarder afgestraft dan voor de werknemers die met vervroegd pensioen gaan.

Wie op 31 december 2016 al 58 was en het aanvullend pensioen opneemt op zijn 60ste, betaalt dan het hoogste tarief van 20 procent (inclusief gemeentebelastingen komt dat neer op gemiddeld 20,19 procent). Wacht diezelfde persoon tot de leeftijd van 61, dan wordt het aanvullend pensioenkapitaal belast tegen 18 procent. Vanaf de leeftijd van 62 jaar gelden dezelfde tarieven als voor iemand die vervroegd met pensioen gaat: 16,5 procent.

WERKNEMERS DIE HET AANVULLEND PENSIOEN ALSNOG KUNNEN OPVRAGEN VOOR DE LEEFTIJD VAN 65 JAAR OMDAT ZE OP 31 DECEMBER 2016 AL EEN BEPAALDE LEEFTIJD HADDEN


Leeftijd op 31 december 2016 Leeftijd vervroegde opname

58 of ouder 60

57 61

56 62

55 63

Bron: Claeys & Engels





3. Wat als ik in het stelsel van ‘werkloosheid met bedrijfstoeslag’ zit, het vroegere brugpensioen?

Eenzelfde redenering geldt voor werknemers die in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT, het vroegere brugpensioen) zitten. SWT’ers kunnen in principe pas op hun 65ste met pensioen, maar ook zij kunnen een beroep doen op de hierboven vermelde overgangsmaatregelen. De keerzijde van de medaille is alweer dat het kapitaal uit de groepsverzekering of het pensioenfonds zwaarder wordt belast.

Voor de SWT’ers rees nog een bijkomend probleem: als ze namelijk wachten tot hun 65ste om het kapitaal van een groepsverzekering op te nemen, zullen ze niet kunnen bewijzen dat ze de drie voorgaande jaren ‘effectief actief’ zijn geweest. Dat is nochtans een voorwaarde om het voordelige tarief van 10 procent te genieten.

Daarom besloot de fiscus om de periode in SWT gelijk te stellen met een ‘effectief actieve periode’, ‘voor zover de SWT’er aangepast beschikbaar blijft volgens de werkloosheidsreglementering’.

Dat uitgangspunt leidde tot veel praktische vragen. Daarom maakt de fiscus nu een onderscheid tussen bestaande en nieuwe werklozen in SWT.

• De werklozen die sinds 1 januari 2015 in SWT zijn, zijn in principe verplicht om zich ‘aangepast beschikbaar te houden voor de arbeidsmarkt’ tot de maand waarin zij de pensioenleeftijd bereiken. Zij kunnen nog altijd het tarief van 10 procent genieten als ze het pensioenkapitaal op 65 jaar opnemen. Als ze echter een vrijstelling van aangepaste beschikbaarheid hebben aangevraagd en die ook hebben gekregen, worden ze niet langer beschouwd als ‘effectief actief’. In dat geval kunnen ze het voordeeltarief van 10 procent niet genieten.

• De bestaande werklozen in SWT op 31 december 2014 zijn sowieso niet verplicht om zich beschikbaar te houden voor de arbeidsmarkt. Zij zijn niet effectief actief en kunnen dus niet het tarief van 10 procent genieten.

Welk tarief is dan wel verschuldigd? ‘Als deze SWT’ers het aanvullend pensioen opnemen bij hun pensionering, zal het deel dat is opgebouwd met werkgeversbijdragen belastbaar zijn tegen een aanslagvoet van 16,5 procent’, aldus Francis Adyns, de woordvoerder van de Federale Overheidsdienst Financiën. ‘Als zij het aanvullend pensioen opnemen op hun 60ste en níét bij hun pensionering, zal het deel dat bestaat uit bijdragen van de werkgever belast worden tegen 20 procent, op hun 61ste tegen 18 procent en vanaf hun 62ste tegen 16,5 procent.’ (alle tarieven zonder gemeentebelastingen)

BELASTINGEN OP UW PENSIOENKAPITAAL
De staat roomt taksen af van uw opgebouwde pensioenkapitaal. Concreet zijn er drie afhoudingen:

· RIZIV-afhouding van 3,55 procent van het kapitaal.

· Solidariteitsbijdrage. Die bedraagt, afhankelijk van het gespaarde kapitaal, tussen 0 en 2 procent.

· Bedrijfsvoorheffing. Dat is een voorschot op de inkomstenbelastingen die u verschuldigd bent. De verzekeraar is verplicht om de bedrijfsvoorheffing bij de uitkering van het kapitaal af te houden. U bent echter wel nog de aanvullende gemeentetaks verschuldigd, zodat de werkelijke tarieven ietwat hoger liggen.
dejules

13 nov 2019, 10:10

gast43 schreef:
13 nov 2019, 09:14
https://www.tijd.be/netto/pensioen/hoe- ... 64983.html

Hoe wordt mijn aanvullend pensioen belast?
De fiscale wet kent de notie 'loopbaan' niet.
Daarover gaat de discussie in trends.
U kunt de specialisten altijd tegenspreken, toch?

Een volledige loopbaan: wat is dat?

De vertegenwoordiger van de minister stipte in de bevoegde commissie aan dat de geest van het voorstel ingaat tegen het Generatiepact, en dat de fiscale wet de notie 'loopbaan' niet kent en dat de term moet worden aangepast. Er werd een beetje geluisterd en toegevoegd dat het moet gaan om een volledige loopbaan "volgens de geldende pensioenwetgeving". Maar niet alleen zijn er verschillende pensioenwetgevingen, er is evenmin een duidelijke definitie van 'loopbaan'.

ps Google maakt mensen niet slimmer : ze maakt ze verwarder.
De meeste doden vallen door mensen die zelf dokter spelen via Google!

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

13 nov 2019, 10:16

Dejules

De fiscale wet kent de notie 'loopbaan' niet.


Je zegt toch niet kennen fiscale :lol: die weten veel meer dan dat jij denkt .
dejules

13 nov 2019, 10:17

gast43 schreef:
13 nov 2019, 10:16
Dejules

De fiscale wet kent de notie 'loopbaan' niet.


Je zegt toch niet kennen fiscale :lol: die weten veel meer dan dat jij denkt .
U bent reeds een verwarde persoon en als U google gebruikt slaat uw verwardheid in het rood.
Alleen de wetgever kan de definitie van loopbaan geven en die bestaat niet maw deze wetgeving (met de bedoeling mensen te belonen als ze een volle loopbaan hebben) kan niet toegepast worden waardoor enkel het hoogste tarief van toepassing blijft.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

13 nov 2019, 11:24

Waarom volg jij het advies niet van Petrol, en verkas jij niet naar het buitenland, Jules?
Practise what you preach!

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

13 nov 2019, 12:03

Denk dat jij meer verwarde indruk maakt hier op forum , en nogmaals begrijpend lezen is ook jou sterkste kant niet beste Dejules .

Wat ik daar neer heb gezet , is blijkbaar niet aan de orde of hebben ze u weer eens te kort gedaan swt
Tja zoiets geld voor iedereen . wordt je dat niet moe zo iedere dag zagen op forum .
Heb wat ander werk te doen dan god ganse dagen hier zitten te kniezen over van alles en nog wat .

Heb me al poosje de vraag gesteld waar onze Beste Wil is . Of heb je die man ook zo moe gemaakt .
dejules

13 nov 2019, 12:37

gast43 schreef:
13 nov 2019, 12:03
Denk dat jij meer verwarde indruk maakt hier op forum
Toch niet, uw betogen zijn onsamenhangend, meestal niet ter zake en niet onderbouwd.
Uw topics worden nauwelijks gelezen.
U maakt een erg verwarde indruk.
dejules

13 nov 2019, 12:38

Lars schreef:
13 nov 2019, 11:24
Waarom volg jij het advies niet van Petrol, en verkas jij niet naar het buitenland, Jules?
Wat houdt u tegen, uw levenslange benoeming?

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

13 nov 2019, 12:58

Dejules

gast43 schreef: ↑51 minuten geleden
Denk dat jij meer verwarde indruk maakt hier op forum
Toch niet, uw betogen zijn onsamenhangend, meestal niet ter zake en niet onderbouwd.
Uw topics worden nauwelijks gelezen.
U maakt een erg verwarde indruk.


Dan zijn de mensen van de krant den tijd verwarde mensen 8O :roll:
Dan moeten die mensen allemaal worden ontslagen bij de krant tijd als jij dat een verwarde indruk vind 8O
Denk dat daar een ander kaliber zit van hooggeschoolde .


Maar helaas geen commentaar op de Wil raar .
Zo dus lees jij alleen wat in u kraam past .
Ice

13 nov 2019, 13:35

Die 2 wetten kunnen elkaar tegenspreken..
Als je wetswijzigingen door nva en goedgekeurd door de rest van de vlaamse en federale bende, eens onder de loep neemt dan zul je merken dat geen énkele wet nog geldig is door de tegenstrijdigheden maar willekeurig kunnen toegepast worden naargelang afkomst en telkens in het nadeel van autochtone belgen, zoals zo dikwijls wordt bewezen.
In 2017 alleen al: 117.000 pagina's aan tegenstrijdige wetswijzigingen, soms zelfs maar door één woordje te veranderen wordt de bedoeling van de wet teniet gedaan...politici werken hard, hoor...
Bovendien werd het rechtsprincipe ook al naar de prullenmand verwezen door de omgekeerde bewijslast in te voeren in 2007 door de federale regering.
Dát betekent dat de grondwet ook al niet meer geldt: je bent niet meer onschuldig tot je schuld bewezen werd voor de rechtbank, nu moet je al bewijzen dat je onschuldig bent aan een misdrijf dat door een ander gepleegd wordt, enkel als je autochtoon bent natuurlijk, de wet voorziet daarvoor immers de twee maten en twee gewichten.
Opzettelijk van wetten een onoverzichtelijke warboel maken om verwarring te stichten, eenduidige rechtspraak te saboteren om selectief de ergste criminelen, zelfs terroristen, te kunnen vrijpleiten en brave burgers buitenproportioneel te kunnen straffen.

Door telkens opsplitsingen, ingewikkelder maken en vage voorwaarden te stellen (ónduidelijke definitie van een 45-jarige loopbaan) kunnen discriminatie en willekeur toegepast worden...en dan nog legaal door de tegenstrijdige wetten.
Maar, dejules, dat betekent ook dat in dat web van wetten ook de tegenstrijdigheid kan gevonden en gebruikt worden als de juristen tenminste meewillen?
Het is uiterst vreemd te noemen dat het geknoei met wetten door de politiek geen enkele reactie teweeg bracht vanuit de juridische sector, magistraten en justitie? 8O