Vlaams onderwijs is een drama

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

07 dec 2019, 13:07

voorn schreef:
07 dec 2019, 11:35
[quote=voorn post_i
Veel plezier kannibaal En ge weet al dat je moet zoeken met integraalwiskunde en dat al de rest dood loopt
Ge moogt eens proberen zoals wij
zonder integraal wiskunde
[/quote]
Beste vriend Voorn. Wij hebben wel een klok, maar waar hangt de klepel? Ik heb 40 jaren meegedraaid als ingenieur en ik heb tijdens mijn carrière maar een paar keer gebruik moeten maken van analytische wiskunde. Als het al uitzonderlijk eens noodzakelijk was, had ik een rekenmachine en later een computer die dat 10000 keer sneller en juister konden oplossen dan ikzelf.
Als operator in de raffinaderij heeft U misschien ???? ervaring gehad met de instelling van PID regelaars in regelprocessen, maar ik durf er mijn hoofd op verwedden dat gij niet staat waard om manueel na te rekenen of U regelaar wel de juiste uitgang gaf bij een bepaalde ingang. :D :D :oops: :oops:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

07 dec 2019, 13:28

Allemaal goed en wel, maar dit alles bewijst allerminst dat het tegenwoordig Vlaams onderwijs géén drama zou zijn. Het 'huidig' Vlaams onderwijs kan dus wel degelijk als een drama worden beschouwd.
Ice

07 dec 2019, 13:53

Fazal: er wordt steen en been geklaagd over de taalvaardigheid van vláámse jongeren voor hun moedertaal terwijl het dictee voor het vak Nederlands wordt afgeschaft omdat anderstaligen taalachterstand hebben, niet meekunnen en ook niet wíllen.
Dat is geen drama dat is een schánde! :x
Op termijn schaffen ze dus misschien zelfs het hele vak Nederlands af of vervangen het door arabisch na het engels als overgang....dan kunnen ze wijzen naar de anderstalige inwijkelingen voor de schuld dat de vlaamse leerlingen niet meer meekunnen? :mrgreen:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

07 dec 2019, 14:39

1) De schooldagen en lesuren zijn tegenwoordig veel te kort.
2) Leerlingen worden niet genoeg meer gemotiveerd.
3) Leerkrachten zijn, verplicht, veel te mild, m.a.w, niet streng genoeg meer.
4) Kinderen krijgen tegenwoordig veel te veel inspraak, waardoor ouderen niks meer te zeggen hebben.
5) Kinderen denken daardoor dat zij het helemaal voor het zeggen hebben.
6) Sommigen gedragen zich als echte terroristen.
.

Leerkrachten straffeloos beschimpen, en ja, zelfs slaan, is schering en inslag geworden, hetgeen vroeger ondenkbaar was. En ook daartegen wordt omzeggens niets meer gedaan. Beleefdheid en respect voor hun medemensen, wordt hen niet meer bijgebracht. Erger nog, zelfs de politie kan hen niet meer de baas.

Dat allemaal, en nog veel meer.
Resultaat: ze zeggen en ze doen maar.
Van leren komt niet veel meer in huis, op enkele uitzonderingen na.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

07 dec 2019, 15:50

Vraagje:
Hoeveel van jullie posters hier heeft er studerende kleinkinderen en kunnen dus over de realiteit spreken?
Vroeger !? das voorbij .

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

07 dec 2019, 16:04

kitten schreef:
07 dec 2019, 15:50
Vraagje:
Hoeveel van jullie posters hier heeft er studerende kleinkinderen en kunnen dus over de realiteit spreken?
Vroeger !? das voorbij .

Vroeger is idd voorbij .
Fazal legt m.i. wel degelijk de vinger op de wonde !

"Beleefdheid" en "respect" bestonden trouwens voor velen alleen maar vroeger ...

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

07 dec 2019, 16:22

Afbeelding

Ik ben verplicht van me een alarmpistool aan te schaffen om te kunnen mee-knallen en te kunnen afreageren weken op voorhand dat het nieuwjaar is , te gek.
Ik herinner me nog in de jaren 60 ik was bij een apotheker op vooravond van oud en nieuw in Brussel en zijn vrouw zei : sois pas nerveux pour le reveillon. Ik moest daarmee lachen maar nu is men al zenuwachtig weken op voorhand. het zal ook wel aan de volwassenen liggen zeker

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 dec 2019, 16:49

Kitten schreef:
Vraagje:
Hoeveel van jullie posters hier heeft er studerende kleinkinderen en kunnen dus over de realiteit spreken?
Vroeger !? das voorbij .
Studerende kleinkinderen hebben is geen referentie om over de realiteit te kunnen spreken. Wat vroeger gegeven werd is niet meer van toepassing of zodanig aangepast dat zelfs die grootouders niet meer kunnen volgen. De vraag zou dus moeten zijn: “ Wie van jullie posters hier heeft (klein)kinderen die in het onderwijs staan als leerkracht en kunnen dus over de realiteit spreken?”

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 dec 2019, 16:52

Mijn kleinkinderen is er één afgestudeerd en één gaat nu naar de hogeschool.
Er werd altijd gestudeerd zelfs tijdens de vakantie werd alles overlopen.
Hun ouders volgden dat op.

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

07 dec 2019, 17:11

Gezien door het oog van een leraar...


https://www.tijd.be/content/tijd/nl/mme ... 7/10188927
Ice

07 dec 2019, 17:13

Hoezo, kitten? Dus als je geen studerende kleinkinderen hebt, kun (of mág?) je geen mening vormen over wat je waarneemt? Vreemd...
En vroeger is inderdaad voorbij maar de posters hier (met of zonder studerende kleinkinderen) kunnen wel nog de vergelijkingen maken en zien de respectloze, toenemende agressieve 'realiteit' van vandaag?

Een voorbeeld, kitten?
Op de middelbare school van een van mijn kleinkinderen:
Een paar weken geleden meldde een leerlinge met marokkaanse roots zich bij de leerkracht over gepest door een leerling met turkse achtergrond waarna de turkse leerling op school het marokkaanse meisje bedreigde met......een més.
In het derde middelbaar met 12/13-jarigen, nietwaar?! 8O
De leerling van turkse origine werd pas geschorst door de directie nadat de ouders van het meisje bij de politie een klacht voor bedreiging met een mes indiende.
Iets van gelezen in de media? Natuurlijk niet. :roll:
Volgen er strafmaatregelen voor de lakse ouders, die wéttelijk verantwoordelijk zijn voor hun minderjarigen? Néén
Zal deze snotaap door een schorsing het afgeleerd zijn om met een mes op school kinderen te intimideren en af te dreigen? Néén.
Wie zijn de schuldigen dat onze kinderen zelfs op school niet meer veilig zijn?

Waarom worden ouders niet gestraft voor het verzuimen van hun plicht als ouders om hun kinderen fatsoen bij te brengen? Respect voor andere mensen? Controle dat hun minderjarige snotapen niet met messen naar school vertrekken?
Moeten er eerst dodelijke slachtoffers vallen omdat onopgevoed tuig elke ruzie beslecht met agressie, met messen door gebrek aan opvoeding, gebrek aan beschaafde omgangsvormen, gebrek aan respect, gebrek aan ouderlijk toezicht, niet geleerd hebben om een meningsverschil op te lossen met WOORDEN maar meteen intimideren, erop los kloppen (kinderen volgen het voorbeeld dat ze thuis krijgen?) en dan maar met messen op school gaan rondlopen?!

Zolang politiek en justitie weigeren om de oorzaken aan te pakken en ouders beginnen te straffen voor het plichtsverzuim van hun ouderlijke verantwoordelijkheid voor hun minderjarigen, zal agressie op scholen blijven toenemen en krijgen we toestanden zoals de moord- en schietpartijen op scholen zoals in VS!

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

07 dec 2019, 17:34

Het Vlaams onderwijs gaat ten onder.... omdat 20% van de leerlingen, van vreemde origine is,maar dat willen ze niet geweten hebben,het begint al van in de kleuterklas dus.......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

07 dec 2019, 17:49

voorn schreef:
07 dec 2019, 16:52
Mijn kleinkinderen is er één afgestudeerd en één gaat nu naar de hogeschool.
Er werd altijd gestudeerd zelfs tijdens de vakantie werd alles overlopen.
Hun ouders volgden dat op.
Goed zo voorn, maar het gaat hier helaas niet over 'uw' kleinkinderen! Waren ze maar allemaal zo.
Het gaat hier (en ook elders) over het algemeen drama in het onderwijs, en niet in Vlaanderen alleen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 dec 2019, 19:41

Toch spelen de ouders een belangrijke rol.
Ook in mijn tijd.
Vanaf het middelbaar konden ze wel niet volgen of helpen.
Maar er was tucht. Tot mijn 21 moest en zou ik slapen om 22 uur in de schooldagen.
En elke ouderdag waren ze aanwezig.

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

07 dec 2019, 19:44

Ik kon op mijn rekenliniaal in de sixties ³²√sin18° oplossen nu kunnen ze het zelf niet met hun calculator app op hun smartphone en moeten ze het aan mama vragen op de pc, t is erg met de jeugd . Maar vuurwerk en cobra 6 knallers weken voor oud en nieuw dat gaat wel haha

Afbeelding
Laatst gewijzigd door twistenopdemaan op 08 dec 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.