De onlogica van onze verkiezingen .

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

16 dec 2019, 02:40

Even goed meevolgen.
We hebben de gemeenteraadsverkiezingen
- In iedere gemeente wordt er gekozen door de inwoners en iemand van een andere gemeente heeft zich niet te moeien
Tot hier geen probleem

We hebben de provinciale verkiezingen
Voor iedere kiezer van bv: Provincie Antwerpen en iemand van de Limburg heeft zich niet te moeien met de Antwerpse Provincie. - Tot hier geen probleem

We hebben de Vlaamse,Waalse,Brusselse verkiezingen en bv: Iedere Vlaming kan op een Vlaming stemmen of toch zeker op een Vlaamse lijst - Een Waal kan niet op een Vlaming stemmen - Tot hier geen probleem

Maar nu komt het ----> De federale verkiezingen of beter vertaald, de Belgische verkiezingen.
Iedere Belg is gelijk aan de wet en met deze verkiezingen wil ik als Vlaming op een Waal te kunnen kiezen.
Maar dit gaat niet --> Walen mogen niet op Vlamingen stemmen en visa versa.
Dus deze verkiezingen zijn identiek als bv: de Vlaamse verkiezingen
Wij moeten 2 x dezelfde verkiezing doen

Indien we over Federale verkiezingen praten of stemmen, stemmen we toch over BELGISCHE verkiezingen.
Waarom mag je dan niet over de taalgrens kiezen ???

De scheiding tussen de taalgrens verkiezingen is/was al gebeurt.
Dit ruikt eigenlijk naar oplichterij .

DENK DAAR MAAR EENS GOED OVERNA

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 dec 2019, 08:42

Voor mijn part mag België opgesplitst worden in de 4 taalgrenzen.
dan zijn we van de walen en bruseleers die ons veel geld kosten en gen klo.....ten waard zijn vanaf.
Lang leve Vlaanderen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

16 dec 2019, 15:48

Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk.
De allochtonen blijven in hun eigen gemeenschap. Dat is trouwens nu al zo.
En koning Philip mag hen houden als eigen onderdanen.
Er zijn er meer dan genoeg die hem kunnen blijven onderhouden, en daar zijn wij dan ook vanaf. :wink:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 dec 2019, 10:02

dan zijn we van de walen en bruseleers die ons veel geld kosten en gen klo.....ten waard zijn vanaf.
Wat een geweldig idee. Vooral die 350.000 Vlamingen die hun dagelijks brood gaan verdienen in Brussel zullen U zeer dankbaar zijn.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 dec 2019, 10:28

frits1955 schreef:
18 dec 2019, 10:02
dan zijn we van de walen en bruseleers die ons veel geld kosten en gen klo.....ten waard zijn vanaf.
Wat een geweldig idee. Vooral die 350.000 Vlamingen die hun dagelijks brood gaan verdienen in Brussel zullen U zeer dankbaar zijn.
... doet me meteen denken aan de vele Vlamingen die lang geleden wekelijks en maandelijks om den brode naar Noord Frankrijk moesten pendelen :( ....

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 dec 2019, 10:33

Valium schreef:
16 dec 2019, 02:40
....
Indien we over Federale verkiezingen praten of stemmen, stemmen we toch over BELGISCHE verkiezingen.
Waarom mag je dan niet over de taalgrens kiezen ???
....
Goeie vraag. In Zwitserland ( een confederatie dacht ik ) mag het, waarom hier dan niet ....
dejules

18 dec 2019, 10:43

Fred1950 schreef:
18 dec 2019, 10:28

... doet me meteen denken aan de vele Vlamingen die lang geleden wekelijks en maandelijks om den brode naar Noord Frankrijk moesten pendelen :( ....
In Midden-Limburg bedraagt de werkloosheidsgraad 9%.
In Noord-Limburg is dat veel lager.
Volgens de VDAB komt dat omdat veel Noord-Limburgers in Nederland werken.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 dec 2019, 10:49

In Zwitserland ( een confederatie dacht ik ) mag het, waarom hier dan niet ....
Zwitserland is een federatie met een aantal deelstaten/kantons met gedeeltelijke autonomie. Confederaties bestaan nergens.

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

18 dec 2019, 12:41

frits1955 schreef:
18 dec 2019, 10:49
In Zwitserland ( een confederatie dacht ik ) mag het, waarom hier dan niet ....
Zwitserland is een federatie met een aantal deelstaten/kantons met gedeeltelijke autonomie. Confederaties bestaan nergens.
Het Duitstalig gedeelte, is dat geen kanton ?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 dec 2019, 15:28

Valium schreef:
18 dec 2019, 12:41
frits1955 schreef:
18 dec 2019, 10:49
In Zwitserland ( een confederatie dacht ik ) mag het, waarom hier dan niet ....
Zwitserland is een federatie met een aantal deelstaten/kantons met gedeeltelijke autonomie. Confederaties bestaan nergens.
Het Duitstalig gedeelte, is dat geen kanton ?
Het Duitstalig gedeelte bestaat, zoals de andere gedeeltes, uit meerdere kantons.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserland

Zwitserland was ooit een confederatie, maar na wat oorlogjes werd het een Bondstaat ( of noem het voor mijn part deelstaten of kantons ) met nationale partijen. Naast italiaans , duits en frans spreken sommigen er nog een Zwitsers oertaaltje, maar blijkbaar verstaan ze mekaar allemaal. :D

Frits heeft dus gelijk, er bestaan nergens ter wereld nog confederaties ....

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 dec 2019, 18:50

Er bestaan geen confederaties omdat het een technisch en juridisch onwerkbaar model is. In het verleden zijn er tal van confederaties geweest (Zwitserland, Duitsland, Noord-Amerika...)en die zijn allemaal opgeheven vanwege de onwerkbaarheid en overgegaan in ofwel een federaal model ofwel onafhankelijkheid van de verschillende entiteiten. De laatste poging tot confederatie was Servië-Montenegro en die heeft 3 jaar bestaan ( van 2003 tot 2006)