Hollanders zijn zot geworden

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

23 dec 2019, 12:44

Maar liefst 13.000 medewerkers van het bedrijf Achmea, de grootste verzekeraar in Nederland, krijgen een kortere werkweek. Dat werd afgesproken in een nieuwe cao bij de financiële dienstverlener.
De standaard werkweek gaat er van 36 naar 34 uur, mét behoud van salaris en structurele loonsverhogingen.
Ook kunnen oudere medewerkers minder gaan werken met behoud van de volledige pensioenopbouw. Vakbonden FNV, CNV en De Unie bereikten een akkoord over de voorwaarden voor de 13.000 medewerkers van Achmea.
Over de looptijd van twee jaar gaan medewerkers in deze cao er bijna 7 procent op vooruit.

https://www.hln.be/geld/economie/nederl ... ~a5655c48/

En hier wil de N-VA de mensen langer laten werken voor minder loon en minder pensioen.
Die Hollanders kennen er echt niets van!

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

23 dec 2019, 12:51

tja, ze hebben daar dan ook maar 1 regering en geen massa volksvertegenwoordigers die moeten betaald worden. De enige oplossing om hier uit de schulden te geraken is 1 federale regering. Dan krijgen we misschien terug bekwame ministers want België is veel te klein om zoveel bekwame politiekers te vinden. Ik heb de hele federalisering toestand van nabij meegemaakt en hoe meer er gefederaliseerd werd, hoe meer schulden we hadden. Ik herinner mij zeer goed de eerste vlaamse begroting, die sloot met 30.000.000 bfr te kort en dat was in die tijd al heel veel geld.
Eendracht maakt macht

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 dec 2019, 13:43

Oei, gevloek in het hol van den confederale Vlaamschen leeuw :wink:
De roepers om confederalisme willen niet alleen vier regeringen en bijbehorend -zonder enige twijfel vetbetaald -voetvolk op alle echelons . Om dat gedoe allemaal in goede banen te leiden heb je ook nog eens een topzware administratie nodig. Jules zal zeer gelukkig zijn om te vernemen dat er gouden tijden zullen aanbreken voor het ambtenarenkorps met het confederalisme :lol:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 dec 2019, 14:13

Dat de Hollanders zot zijn geworden geldt misschien wel voor hun beleidsmensen, die omwille van de klimaathysterie, draculeuze restricties opleggen aan de bouwnijverheid, de landbouw en de veeteelt. De doorsnee Hollander is wel nuchter, niet zot.
Dat men het zich hier en daar momenteel kan permitteren werktijdverkorting met behoud van loon toe te kennen en hier niet, zou wel eens te maken kunnen hebben met hun flink begrotingsoverschot, een toestand die hier net omgekeerd is.
Wat betreft de tussenkomst van Meredith (voor volk voor vrijheid en voor recht) : de opdeling in regio's alhier heeft inderdaad negatieve financiële consequenties. Naargelang de berekeningswijze vloeit jaarlijks 8 à 12 miljard euro van de noordelijke naar de zuidelijke regio plus Brussel. Dit komt min of meer overeen met het begrotingsoverschot van onze noorderburen. Die paar honderd miljoen in het begrotingstekort van Vlaanderen zijn eigenlijk maar peanuts vergeleken hiermee.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 dec 2019, 14:41

Quote:
Egmond Borgdorff, destijds directeur HR-beleid en Arbeidsmarkt bij Achmea, vertelde: “80 Procent van de mensen vindt dat hij of zij beter presteert dan gemiddeld (...) "

:lol: :lol:
Of álle Nederlanders zot geworden zijn, zou ik zeker niet durven zeggen. Maar dat er bij de werknemers van Achmea minsten één vijs niet goed is vastgedraaid, dat weten we met zekerheid.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

23 dec 2019, 15:37

figaretto schreef:
23 dec 2019, 14:13
Dat de Hollanders zot zijn geworden geldt misschien wel voor hun beleidsmensen, die omwille van de klimaathysterie, draculeuze restricties opleggen aan de bouwnijverheid, de landbouw en de veeteelt. De doorsnee Hollander is wel nuchter, niet zot.
Dat men het zich hier en daar momenteel kan permitteren werktijdverkorting met behoud van loon toe te kennen en hier niet, zou wel eens te maken kunnen hebben met hun flink begrotingsoverschot, een toestand die hier net omgekeerd is.
Wat betreft de tussenkomst van Meredith (voor volk voor vrijheid en voor recht) : de opdeling in regio's alhier heeft inderdaad negatieve financiële consequenties. Naargelang de berekeningswijze vloeit jaarlijks 8 à 12 miljard euro van de noordelijke naar de zuidelijke regio plus Brussel. Dit komt min of meer overeen met het begrotingsoverschot van onze noorderburen. Die paar honderd miljoen in het begrotingstekort van Vlaanderen zijn eigenlijk maar peanuts vergeleken hiermee.
En gij gelooft die nonsens dat we er beter gaan uitkomen door confederalisme of vlaamse onafhankelijkheid. Proficiat ! Geef eens 1 concreet vb. waardoor vlamingen beter geworden zijn door al dat gefederaliseer.Gewoon 1 concreet vb. Ik zal een kleine aanzet geven : beter wetenschappelijk onderzoek ?beter onderwijs? minder werkloosheid ? beter openbaar vervoer (de lijn)? meer mensen die tevreden zijn met hun leven ? betere en bekwamer politiekers ? betere arbeidsvoorwaarden ? beter stedebouw beleid ? minder armoede ?
Confederalisme hebben we de facto nu al. En het wordt met de dag duidelijker dat het niet werkt. Onafhankelijkheid dan. Vlaanderen vliegt onherroepelijk uit de EU.Geen enkele buitenlandse ondernemer neemt nog het risico om te investeren (wat nu al het geval is), de schulden dan. De Belgische schuld zal moeten betaald worden, normaal à rato van het aantal inwoners per onafhankelijke regio. Sta je klaar met je spaarcenten ?
Eendracht maakt macht

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 dec 2019, 16:03

beter wetenschappelijk onderzoek ?beter onderwijs? minder werkloosheid ? beter openbaar vervoer (de lijn)? meer mensen die tevreden zijn met hun leven ? betere en bekwamer politiekers ? betere arbeidsvoorwaarden ? beter stedebouw beleid ? minder armoede ?
In een zelfstandig Vlaanderen zal de NVA eindelijk zijn echte gezicht laten zien nl. het uitbesteden van wat jij opnoemt aan de privé. De sociale zekerheid is nu al zinkende door al wat er door Michel I uit weggeplunderd werd en dat zal in een zelfstandig Vlaanderen nog erger worden - ga Uw pensioen maar zelf regelen bij private pensioenfondsen. Arbeidsvoorwaarden? Vakbonden en andere middenveldorganisaties zetten we geleidelijk aan buiten de wet/zetten we op droog zaad - ga maar zelf onderhandelen over Uw loon/arbeidsvoorwaarden.
En dat alles onder het schouderophalende motto: TINA!
Dinosaurus Louis Tobback wist het perfect te verwoorden een paar dagen geleden:" Vlaanderen is gehersenspoeld door rechts. Als werkloze (..) voor de NVA stemmen- hoe verdwaasd kan je zijn".

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 dec 2019, 16:10

meredith schreef:
23 dec 2019, 15:37
En gij gelooft die nonsens dat we er beter gaan uitkomen door confederalisme of vlaamse onafhankelijkheid. Proficiat ! Geef eens 1 concreet vb. waardoor vlamingen beter geworden zijn door al dat gefederaliseer.Gewoon 1 concreet vb. Ik zal een kleine aanzet geven : beter wetenschappelijk onderzoek ?beter onderwijs? minder werkloosheid ? beter openbaar vervoer (de lijn)? meer mensen die tevreden zijn met hun leven ? betere en bekwamer politiekers ? betere arbeidsvoorwaarden ? beter stedebouw beleid ? minder armoede ?
Ik pik er eentje uit waarover ik duidelijke gegevens heb.
Werkloosheidsgegevens over lange termijn vanaf de periode vóór de federalisering:

Afbeelding

Waarop baseer jij je om te zeggen dat er door 'dat gefederaliseer' geen vooruitgang is geboekt op het vlak van werkloosheidsgraad?

Andere zaken zijn minder goed meetbaar, zoals het onderwijs bv. Denk je dat het onderwijs in Vlaanderen achteruit gegaan is ten gevolge van de federalisering? Hoe zit dat dan in Nederland waar het probleem van de federalisering niet aan de orde is, maar waar ouders - indien ze de kans hebben - hun kinderen naar Vlaamse scholen sturen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 dec 2019, 16:32

Waarop baseer jij je om te zeggen dat er door 'dat gefederaliseer' geen vooruitgang is geboekt op het vlak van werkloosheidsgraad?
Het is maar de vraag in welke mate de evolutie van de werkloosheidsgraad veel/weinig te maken heeft met de politieke constellatie van een regio dan wel met internationale factoren zoals conjunctuur en de aanwezigheid van sterke economische clusters zoals pakweg een grote haven . Verder is het zeer interessant om eens te gaan kijken waar de Vlamingen hun kost gaan verdienen. Naar een voorzichtige schatting gaan 300.000 Vlamingen hun kost verdienen in...Brussel. Moeten we die aldus gecreëerde hoeveelheid welvaart toeschrijven aan Vlaanderen of aan Brussel?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 dec 2019, 16:40

Meredith vroeg zich af of we konden aantonen dat de werkloosheidscijfers voor Vlaanderen verbeterd zijn sinds de federalisatie. Ik denk dat dat punt nu wel gemaakt is, tenzij zij over andere gegevens beschikt die bewijskracht bevatten. Ik sta daarvoor open.

Tussen haken: het ging hier niet over de hoeveelheid gecreëerde welvaart (bbp) maar wel over de werkloosheidsgraad.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 dec 2019, 16:44

Blijft de vraag of die werkloosheidsgraad veel/weinig/een beetje te maken heeft met de federalisering dan wel met andere factoren. Dat valt niet af te leiden uit die grafiek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 dec 2019, 16:54

frits1955 schreef:
23 dec 2019, 16:44
Blijft de vraag of die werkloosheidsgraad veel/weinig/een beetje te maken heeft met de federalisering dan wel met andere factoren. Dat valt niet af te leiden uit die grafiek.
Geef me dan die andere factoren eens. Liefst met elementen die na te trekken vallen. "Ik denk dat ..." volstaat niet.

Je merkt dat in de jaren 60 en 70 de trend in de 3 regio's grotendeels gelijklopend is. Dat voordeel van de haven speelde toen niet? Waarom niet? Vervolgens komt de federalisering op gang en plots daalt de werkloosheidsgraad in Vlaanderen. De golven in de curve zijn het gevolg van de economische cycli (recessie in de jaren 90 bv) die toen in bijna gans Europa voelbaar was. Maar Vlaanderen heeft toen zelfs in de slechtste periode niet meer het werkloosheidsniveau gehaald dat Brussel/Wallonië op hun beste moment hadden.

Meredith heeft daar wel een goede verklaring voor, neem ik aan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

23 dec 2019, 17:04

Wil. schreef:
23 dec 2019, 16:40
Meredith vroeg zich af of we konden aantonen dat de werkloosheidscijfers voor Vlaanderen verbeterd zijn sinds de federalisatie. Ik denk dat dat punt nu wel gemaakt is, tenzij zij over andere gegevens beschikt die bewijskracht bevatten. Ik sta daarvoor open.

Hoe is de evolutie van het aantal mensen die onafgebroken langer dan 1 jaar ziek zijn? Verdubbeld op enkele jaren en bijna een half miljoen, toch?
En de groep die minder dan 1 jaar ziek is?
En de leefloners?
En de schoolverlaters die niet of uiterst kort toegang krijgen tot de werkloosheids- en andere uitkeringen? Antwerpen is Europees recordhouder jeugdwerkloosheid, toch?
En het aantal geschorsten?
Nee vriend, een nooit geziene transitie van werkloosheid naar ziekenkas, leefloon en sociaal ten laste van partner of ouders of dakloos.
In de commissie werk en economie zei een politieker : "Nog nooit gingen er zoveel werklozen met (vervroegd-) pensioen als de laatste 5 jaar". "Uitgestroomd uit de werkloosheid maar niet naar een job" (algemeen gelach)
In uw tijd kon 1 persoon een gans gezin onderhouden en bestond het begrip "werkende armen" niet.
Hoeveel Vlamingen werken precair : deeltijds, uiterst flexibel, laag loon, tijdelijk?
Met cijfers kan je olifanten laten vliegen.
Feit blijft dat uw generatie niet eens aan 29 effectief gewerkte jaren komt in een tijdperk dat het aantal ambtenaren door het dak ging en die waren allemaal benoemd voor het leven.
Gelukkig was er toe geen sprake van degressieve uitkeringen beperkt tot max 2 jaar op te nemen in een loopbaan van minstens 45 jaar. Dan was er geen vergrijzingsprobleem ; jullie zouden de hongerdood gestorven zijn!

freemate
Lid geworden op: 09 sep 2015, 15:56
Locatie: de wereld

23 dec 2019, 17:35

dejules schreef:
23 dec 2019, 12:44
Maar liefst 13.000 medewerkers van het bedrijf Achmea, de grootste verzekeraar in Nederland, krijgen een kortere werkweek. Dat werd afgesproken in een nieuwe cao bij de financiële dienstverlener.
De standaard werkweek gaat er van 36 naar 34 uur, mét behoud van salaris en structurele loonsverhogingen.
Ook kunnen oudere medewerkers minder gaan werken met behoud van de volledige pensioenopbouw. Vakbonden FNV, CNV en De Unie bereikten een akkoord over de voorwaarden voor de 13.000 medewerkers van Achmea.
Over de looptijd van twee jaar gaan medewerkers in deze cao er bijna 7 procent op vooruit.

https://www.hln.be/geld/economie/nederl ... ~a5655c48/

En hier wil de N-VA de mensen langer laten werken voor minder loon en minder pensioen.
Die Hollanders kennen er echt niets van!
De achtergrond van die beslissing is gewoon dat het hen minder duur uitkomt.
Wie zegt dat Hollanders zot geworden zijn .... :evil:
Het dorp der dwazen telt veel inwoners...
It is more difficult for a democrat to walk past a bag of money than a leg for a dog.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 dec 2019, 18:45

meredith schreef:
23 dec 2019, 15:37


En gij gelooft die nonsens dat we er beter gaan uitkomen door confederalisme of vlaamse onafhankelijkheid. Proficiat !

Ik heb mijn eigen tekst nog eens door genomen maar nergens iets gevonden over confederalisme of Vlaamse onafhankelijkheid. Uw insinuatie over mijn geloof in die nonsens is dan ook een beetje naast de kwestie. En wat de desastreuze gevolgen daarvan eventueel zouden kunnen zijn, kan ik bevestigen noch ontkennen, daar mijn glazen bol slechts van mindere kwaliteit is.
Wat ik wel schreef komt samengevat hier op neer : het begrotingsoverschot in Nederland houdt gelijke tred met het begrotingstekort in België en tevens met het bedrag der overdrachten (jaarlijks) van Vlaanderen naar Franstalig België.
Ieder trekt daar de conclusies uit die hij of zij wil (of durft, of mag)