Moet Jambon aftreden?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

29 dec 2019, 14:32

Er zijn twee manieren om een voortijdig einde te maken aan het bestaan van de Vlaamse regering: een motie van vertrouwen dat verworpen wordt door het parlement of een constructieve motie van wantrouwen.

De motie van vertrouwen wordt door de regering zelf aan het Vlaams Parlement voorgelegd. Als de motie van vertrouwen aanvaard wordt, komt de Vlaamse regering versterkt uit de strijd. Indien dat niet gebeurt, moet er automatisch een nieuwe ploeg samengesteld worden.
De andere manier om een vroegtijdig einde te maken aan de Vlaamse regering is de constructieve motie van wantrouwen. De parlementsleden spreken zich daarbij uit voor of tegen een of meerdere regeringsleden of tegen de voltallige regeringsploeg. Voorwaarde is wel dat er een een alternatief aangeboden wordt voor de minister(s) of de regeringsploeg die aftreedt. Belangrijk om weten is ook dat het alternatief bij een constructieve motie van wantrouwen er 'onverwijld' (binnen 24 uur) moet komen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 dec 2019, 14:51

Maar "da gade gij nie bepalen , da gade gij nie bepalen" :lol:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 dec 2019, 15:12

Wie zou er verdorie zulke moties gaan indienen :lol: :lol:
Er zit een duidelijk patroon in de communicatie van NVA kopstukken naar buiten toe: "de Vlaamse regering moet zich voorbereiden op confederalisme" van Jambon, de leugens van Theo Francken en Jambon tijdens gespreksavonden die uiteraard uitlekken naar de media en daar veel stof doen opwaaien. Uit die communicatie spreekt één verlangen: duw ons uit het debat over de vorming van een federale regering zodat wij de volgende jaren kunnen inbeuken op de -allicht groen-rode-gele - blauwe - nog te vormen regering.

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

29 dec 2019, 17:17

Maar "da gade gij nie bepalen , da gade gij nie bepalen"Hé julleke.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 dec 2019, 22:39

Misschien is het ballonnetje van OpenVLD dat n.v.A maar moet uitzien om een minderheidsregering te vormen 8)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

29 dec 2019, 22:50

E.T schreef:
Misschien is het ballonnetje van OpenVLD dat n.v.A maar moet uitzien om een minderheidsregering te vormen 8)
Rutten wil maar al te graag premier worden van België en N-VA is daar voor haar de struikelsteen. Daarom wil ze per se dat N-VA zelf zegt dat ze in de oppositie gaan of een minderheidsregering moeten gaan vormen met VB in Vlaanderen. Laat N-VA de Vlaamse regering opzeggen dan heeft ze eindelijk de weg vrij om federaal in het bootje te stappen.
Wat kan Rutten haar partij schelen, hier gaat ze voor eigen belang en iedereen weet dat en ook in haar partij is dat geweten. Jammer dat die N-VA het niet wil afbollen. :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 dec 2019, 23:09

Francken herhaalt ook dat de Vlaamse regering de toekenning van kindergeld aan asielzoekers met terugwerkende kracht, wil stopzetten. “Het allerbelangrijkste is dat we dit willen stoppen.”
De ene staat de roeptoeteren dat ze er al een eind aan hebben gemaakt … de andere heeft het NU over willen stopzetten … Ik zou graag hier eens de hele waarheid over te weten komen ...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 dec 2019, 23:19

Dicksy schreef:
29 dec 2019, 22:50
… laat N-VA de Vlaamse regering opzeggen dan heeft ze eindelijk de weg vrij om federaal in het bootje te stappen ...
Rare redenering, de n.v.A. heeft vandaag de deur naar de federale regering zelf toegesmeten. Dus MR/OpenVLD zal zeker een federale minister leveren of het de premier zal worden is afwachten. Wat Rutten betreft denk ik eerder dat haar kans verkeken is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

29 dec 2019, 23:31

E.T. schreef:
Rare redenering,
Rare redenering? Ovld op Vlaams niveau een rechts beleid steunen en federaal in een linkse regering stappen dat zou pas raar zijn.
Niet voor niks dat ze die minderheidsregering N-VA/VB voor de voeten gooit. Rutten (Ovld) is dan verlost van die Vlaamse regering en ze kan zomaar in een federale regering stappen waar ze haar prijs kan ophalen, het premierschap.
de n.v.A. heeft vandaag de deur naar de federale regering zelf toegesmeten.
:?:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 dec 2019, 00:50

De ministerpresident die wat "fake news" van 't blok overneemt … Daar lachen ze bij de andere partijen niet mee. 'T was wel op het VRT nieuws maar toch moet je daar eens naar kijken …

En dan die triestige uitleg van zijn kabinet: Het gaat niet om cijfers, het gaat om het principe.


Het zal niet de NVA zijn die gaa bepale (!) wat Rutten doet of niet doet. :roll:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 dec 2019, 09:11

Aftreden?
Volgens Wilfried Vandaele niet want wat zijn partijgenoot de minister president in 't openbaar vertelt moet niet wetenschappelijk correct zijn 8O

Pikant detail, een andere politieker heeft deze boutade geopperd tijdens de regeringsonderhandelingen. Was 't Blok daar dan toch aanwezig?

Een interview van wel10 minuten op de radio en toch lukt het hem om rond de echte vraag te fietsen … namelijk is de regeling dat kinderen tijdens de asielprocedure recht hebben op kindergeld afgeschaft? Of niet? Sinds wanneer?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

30 dec 2019, 09:32

E.T. schreef:
Het zal niet de NVA zijn die gaa bepale (!) wat Rutten doet of niet doet. :roll:
😂😂 Blijkbaar wel anders had ze wel de ballen aan haar lijf om in een federale regering te stappen.
En dan die triestige uitleg van zijn kabinet: Het gaat niet om cijfers, het gaat om het principe.
Maar het is wel mogelijk.
De ministerpresident die wat "fake news" van 't blok overneemt … Daar lachen ze bij de andere partijen niet mee. 'T was wel op het VRT nieuws maar toch moet je daar eens naar kijken …
De VRT? Dat is voor mij hetzelfde als zou ik het partijbladje van de PvdA lezen waarin Mertens zou zeggen dat N-VA goed bezig is. Zoiets? 👏🏻👏🏻

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 dec 2019, 09:47

E.T. schreef:
30 dec 2019, 00:50
(...) "fake news" van 't blok (...)
Loop ík nu achter en is het V. Blok terug van weggeweest? Of loop jij jáááren achter?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 dec 2019, 09:56

Beetje kietelen hé Wil. :lol:

Ik ben een beetje zoals onze grote roerganger uit Leuven, die is ook van mening dat het Vlaams Blok van naam is moeten veranderen maar das alleen maar de verpakking, toch?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 dec 2019, 10:03

Als dat zo is, dan moeten de tegenstanders maar eens opnieuw naar een rechtbank stappen, hé? Maar dat doen ze niet. Schrik om te moeten afdruipen, zeker?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.