N-VA duwt mensen in de diepste armoede

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Ice

06 feb 2020, 19:30

Wenst u geen mening te geven op een openbaar forum in discussies over specifieke onderwerpen maar onzin naast de kwestie uit uw nek blijven kletsen?
Pak dan een boek en ga wat lezen.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

06 feb 2020, 21:12

Ice schreef:
06 feb 2020, 19:30
Wenst u geen mening te geven op een openbaar forum in discussies over specifieke onderwerpen maar onzin naast de kwestie uit uw nek blijven kletsen?
Pak dan een boek en ga wat lezen.
Wat ben jij aan het lezen?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 feb 2020, 21:54

Op dit ogenblik? Jouw bericht 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 feb 2020, 23:54

Daarom ook zoveel ambras, starre gezichten, meteen wegkijkende blikken als ge iets gaat vragen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg
dejules

09 feb 2020, 10:40

Armoede in Antwerpen-Noord neemt toe maar is niet altijd zichtbaar:
“Soms komen mensen aan de kassa van de Aldi 30 of 40 eurocent tekort om hun drie of vier aankopen te betalen. Ik zie dat steeds vaker gebeuren en als je dan het verschil bijlegt, wat ik niet altijd doe, krijg je een blik die meer dan dankbaarheid uitstraalt. Ja, de armoede in de wijk is toegenomen. Je ziet het iedere dag op straat”, zegt buurtbewoner Frank Hosteaux.

https://www.gva.be/cnt/dmf20200207_0483 ... pkqUMNtvAQ

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 11:10

dejules schreef:
Soms komen mensen aan de kassa van de Aldi 30 of 40 eurocent tekort om hun drie of vier aankopen te betalen.
Lap, sinds vorige week zit ik dus ook in die categorie. Enkel nog kleingeld in de pocket en geen bankkaart of papiergeld op zak omdat ik dacht toe te komen met dat kleingeld voor wat ik nodig had. Even mispakt. Enkele centen tekort dus een product terug gelegd en de rest betaald met wat ik in handen had.
Het kan verkeren zei Brederoo.
dejules

11 feb 2020, 13:07

Een recordaantal mensen heeft vorig jaar een beroep gedaan op de Belgische Voedselbanken. Elke maand deden gemiddeld 168.476 mensen beroep op een voedselbank, wat 5,9 procent meer is dan in 2018.

https://www.standaard.be/cnt/dmf2020021 ... witterfeed

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 feb 2020, 13:29

Tegenwoordig vinden jonge mensen al snel dat ze recht hebben op voedselpakketten. Er was een tijd dat men daar nog niet zou aan gedacht hebben. Oudere mensen hebben daar vaak te veel fierheid voor ('ze zijn te dom' , zeggen de anderen).

Voeg daar nog aan toe dat er jaarlijks een groot aantal mensen naar hier komen zonder de nodige bekwaamheden om in onze maatschappij te overleven en je hoeft niet verder te zoeken naar een verklaring.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

11 feb 2020, 17:31

Wil. schreef:
11 feb 2020, 13:29
Tegenwoordig vinden jonge mensen al snel dat ze recht hebben op voedselpakketten.
Het recht op voedselpakketten wordt geopend door het ocmw dat na een uitgebreid vermogensonderzoek een machtiging geeft. Zonder dat document krijg je geen voedselpakket!
Het grootste probleem met armoede is dat enkel deze vorm (ocmw) zichtbaar is.
De grootste hoop armoede is onzichtbaar en wordt elke dag groter. Veelal gaat het om alleenstaanden met een laag inkomen (ook uit arbeid), alleenstaande moeders met kinderlast, gepensioneerden met een laag inkomen.
Veel van die mensen zitten net boven of op de grens van armoede en een grote groep zit eronder maar is te fier om hulp te zoeken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 feb 2020, 19:22

En ook dit is alweer een communautaire zaak. Overzicht van het 'risico op armoede'

Afbeelding

Bemerk: Brussel HG past zelfs niet meer op de grafiek.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

11 feb 2020, 21:42

Wil. schreef:
11 feb 2020, 19:22
En ook dit is alweer een communautaire zaak. Overzicht van het 'risico op armoede'

Afbeelding

Bemerk: Brussel HG past zelfs niet meer op de grafiek.
Zet je de 33 steden en gemeenten op een rij, dan vallen de hoge armoedepercentages in Boom, Oostende, Antwerpen, Genk, Maasmechelen en Turnhout op.
In al die steden leeft meer dan een vierde van de jonge kinderen in armoede.
"Het Vlaamse gemiddelde ligt op 13,76 procent", klinkt het bij Decenniumdoelen.
"Dit gemiddelde verbergt dus scherpe kinderarmoedecijfers. Vlaamse armoedecijfers zeggen dus niet zo heel veel over wat er lokaal gebeurt."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/08 ... et-te-neg/

In Genk groeit een op de drie kinderen op in een kansarm gezin. De oude mijnstad is een van de armste steden van het land.
“De burgemeester zegt dat het drama van Ford verteerd is, dat er veel mensen terug aan het werk zijn. Maar iemand die één uur werkt, wordt al uit de statistieken gehaald".

https://www.solidair.org/artikels/gaby- ... -doet-pijn

In Genk zijn er op papier nooit zoveel mensen aan de slag als vandaag.
Sedert de sluiting van Ford Genk nu 5 jaar geleden is echter het gemiddeld belastbaar inkomen met 3.000 Euro gedaald.
Antwerpen heeft ondanks een wereldzeehaven en tientallen administratieve hoofdzetels een werkloosheid die dubbel zo hoog is als de rest van Vlaanderen. In Antwerpen heb je sneller cocaïne dan een pizza besteld en ook alcoholisme viert daar hoogtij, tot in de hoogste politieke regionen! Dat zijn kenmerken van steden in verval : drugs, alcohol, grote leegstand, ... Hetgeen De Wever de Walen verwijt speelt zich idem af in zijn eigen stad!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 feb 2020, 23:11

dejules schreef:
11 feb 2020, 21:42
Wil. schreef:
11 feb 2020, 19:22
En ook dit is alweer een communautaire zaak. Overzicht van het 'risico op armoede'
Bemerk: Brussel HG past zelfs niet meer op de grafiek.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/08 ... et-te-neg/


https://www.solidair.org/artikels/gaby- ... -doet-pijn
Enkele opmerkingen:
1. De cijfers van de vrt zijn van 2017. De recentst gekende zijn van 2018 (mijn grafiek).
2. De cijfers die de vrt gebruikt komen van Kind en Gezin. Wat ik laat zien komt van de Fod Soc. Z. en Eurostat.
3. Kind en Gezin hanteert een andere definitie van 'armoede'.
4. De link naar de Genkse situatie komt van de pvda. Welk studie hebben ze gebruikt of is het het gewone nattevingerwerk van de pvda?

5. Zelfs indien het allemaal klopt wat je aanhaalt , hoeveel erger moet het dan zijn in Wallonië? Waardoor mijn uitgangspunt van kracht blijft: het is een zaak die ook communautair een scheidingslijn heeft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 feb 2020, 23:19

Geen communautaire scheidingslijn?


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

11 feb 2020, 23:25

Wil. schreef:
11 feb 2020, 23:19
Geen communautaire scheidingslijn?


Afbeelding
Op uw kaart heeft Antwerpen dezelfde kleur als Wallonië.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 feb 2020, 23:33

dejules schreef:
11 feb 2020, 23:25
Wil. schreef:
11 feb 2020, 23:19
Geen communautaire scheidingslijn?


Afbeelding
Op uw kaart heeft Antwerpen dezelfde kleur als Wallonië.
Ja, en...?

Het gaat hier over de overduidelijk tegenstelling tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik schreef immers dat er een communautaire scheidingslijn loopt op dit vlak. De dominante kleur in Vlaanderen is groen. In Wallonië is dat (donker)rood. Jij lijkt te denken dat ik schreef dat Antwerpen op nul procent armoede staat.

Dat was volgens mij toch niet zo moeilijk?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.