Belgische begroting ontspoort verder

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

06 feb 2020, 19:20

Het Belgische begrotingstekort loopt dit jaar op tot ruim 12 miljard euro, ruim 3 miljard meer dan in 2019. Dat kan afgeleid worden uit de economische begroting die zopas door het Planbureau is gepubliceerd.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 06150.html

Dit beleid, veroorzaakt door de N-VA (oa niet gefinancierde taxshift, overschattingen inkomsten zoals voorafbetalingen bedrijven, verwachte rsz opbrengsten van nieuwe jobs die niets opbrachten wegens studentenjobs, poetsen met dienstencheques, flexijobs, ...) wil diezelfde N-VA verderzetten nl iedereen aan het werk en wel langer, harder en flexibeler werken voor minder geld en een laag pensioen.
Snel verkiezingen zodat we die partij kunnen begraven!

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 feb 2020, 20:12

Peter De Roover (what's in a name) stelt dat als er meer mensen aan 't werk gaan dat dan de begroting in evenwicht komt. Ik wil hem wel geloven en de theorie zal ook wel juist zijn MAAR wat ik wel eens wil weten over hoeveel extra jobs hebben we het dan?

Als we ervan uitgaan dat onder 5 jaar Michel I er 300.000 jobs zijn bijgekomen, over welke aantallen spreken we dan om die € 12.000.000.000 tekort weg te werken?

En niet in % hé gewoon in FTE's.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

06 feb 2020, 20:41

dejules schreef:
06 feb 2020, 19:20
Het Belgische begrotingstekort loopt dit jaar op tot ruim 12 miljard euro, ruim 3 miljard meer dan in 2019. Dat kan afgeleid worden uit de economische begroting die zopas door het Planbureau is gepubliceerd.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 06150.html

Dit beleid, veroorzaakt door de N-VA (oa niet gefinancierde taxshift, overschattingen inkomsten zoals voorafbetalingen bedrijven, verwachte rsz opbrengsten van nieuwe jobs die niets opbrachten wegens studentenjobs, poetsen met dienstencheques, flexijobs, ...) wil diezelfde N-VA verderzetten nl iedereen aan het werk en wel langer, harder en flexibeler werken voor minder geld en een laag pensioen.
Snel verkiezingen zodat we die partij kunnen begraven!
Ik zal het graf van de N-VA mee helpen delven, want bij de volgende verkiezing ga ik voor de PVDA stemmen. De rechtse partijen kunnen aan de multiculturele samenleving toch niets meer veranderen. En voor de tijd dat mij nog maar rest op deze aardkluit.

Aan de jonge autochtone koppels zou ik het volgende willen meedelen: koop geen kinderen meer, want zij gaan op financieel en multicultureel vlak een verschrikkelijke verdrukking tegemoet. Adieu!
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 feb 2020, 20:45

E.T. schreef:
Als we ervan uitgaan dat onder 5 jaar Michel I er 300.000 jobs zijn bijgekomen, over welke aantallen spreken we dan om die € 12.000.000.000 tekort weg te werken?
Onze 'huiseconoom' dejules zal u graag verder helpen met de juiste cijfers.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 feb 2020, 21:10

Zonet gehoord op den rode VRT : de tax-shift kost 2 miljard van de begroting , evenveel als de huidige penioenlasten , heeft niets opgebracht aan de staat, maar de winst van de bedrijven is verdubbeld. Zou het aantal tewerkgestelden hierdoor ook niet eventjes verdubbeld moeten geweest zijn ?
dejules

06 feb 2020, 21:22

E.T. schreef:
06 feb 2020, 20:12
Peter De Roover (what's in a name) stelt dat als er meer mensen aan 't werk gaan dat dan de begroting in evenwicht komt. Ik wil hem wel geloven en de theorie zal ook wel juist zijn MAAR wat ik wel eens wil weten over hoeveel extra jobs hebben we het dan?

Als we ervan uitgaan dat onder 5 jaar Michel I er 300.000 jobs zijn bijgekomen, over welke aantallen spreken we dan om die € 12.000.000.000 tekort weg te werken?

En niet in % hé gewoon in FTE's.
De sociale zekerheid wordt jaar na jaar minder gefinancierd door belastingen op arbeid. We zitten nu nog net aan 60% en tegen 2030 zal dat al minder dan 40% vd sociale zekerheidsinkomsten zijn. De facto belast men mensen die productief zijn maar men vergeet dat de produktiviteitsverhogingen van vandaag (dat proces is al bezig sedert de uitvinding van de stoomaandrijving) meer en meer komen door technologische vooruitgang (automatiseringsprocessen, robotisatie, AI, blockchain, ...). Je gaat (veel) meer produceren met steeds minder mensen. In een modern magazijn lopen nauwelijks nog mensen rond. De volgende 10 jaar gaan honderdduizenden mensen uit de dienstensector hun job verliezen alleen al door de blochain-technologie : 80% van alle administratie wordt overbodig. Wij moeten dus niet de menselijke productie belasten maar de productie tout-court. Wat betreft de financiering vd pensioenen heeft de huiseconoom vd N-VA Stijn Baert (prof UGent) geopperd om naar 1 pensioenstelsel te gaan : "Ik zal dan minder hebben en die nu minder hebben krijgen meer." De ontsporing vd pensioenkost is volledig op conto vd statutaire ambtenarij. Niemand krijgt dat nog uitgelegd, zelfs Stijn Baert heeft dat begrepen.
Laatst gewijzigd door dejules op 06 feb 2020, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
dejules

06 feb 2020, 21:26

Fred1950 schreef:
06 feb 2020, 21:10
Zonet gehoord op den rode VRT : de tax-shift kost 2 miljard van de begroting , evenveel als de huidige penioenlasten , heeft niets opgebracht aan de staat, maar de winst van de bedrijven is verdubbeld. Zou het aantal tewerkgestelden hierdoor ook niet eventjes verdubbeld moeten geweest zijn ?
De huidige pensioenlasten bedragen 50 miljard Euro dwz 12% BBP.
De taxshift die niet gefinancierd is kost ons 2%BBP!
Laatst gewijzigd door dejules op 06 feb 2020, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

06 feb 2020, 21:37

E.T. schreef:
06 feb 2020, 20:12

Als we ervan uitgaan dat onder 5 jaar Michel I er 300.000 jobs zijn bijgekomen, over welke aantallen spreken we dan om die € 12.000.000.000 tekort weg te werken?

En niet in % hé gewoon in FTE's.
Hebben de maatregelen van de regering-Michel 200.000 opgeleverd zoals de N-VA beweerd?
De totale werkgelegenheidscijfers lijken deze vaststelling te bevestigen:
in 2018 telde de arbeidsmarkt 200.000 werknemers meer dan in 2014.

Hoe men met de bevolking voorliegt:

Ten eerste werd de helft van deze banen gecreëerd als tijdelijke banen,
terwijl in de periode 2000-2014 de totaliteit van de jobgroei ten gunste van vaste banen was. De gemiddelde groei van het BBP was in beide periode nochtans van dezelfde grootte-orde (1,7%).
Bovendien voordoet die aangroei van vaste banen in de periode 2014-2018 zich volledig in de leeftijdsgroep van 55- tot 64-jarigen, waar er 140.000 vaste jobs bijkwamen.
In de leeftijdsgroep van 15- tot 54-jarigen daarentegen dáálde het aantal vaste jobs zelfs met 40.000 eenheden.


Van 2015 tot 2018 zouden alle gecreëerde vaste banen dus hebben geleid tot de aanwerving van 55-plussers. Dit zou een ernstige anomalie zijn ten aanzien van de normale werking van de arbeidsmarkt, aangezien nieuwe banen over het algemeen worden toegewezen aan jongere werknemers of zelfs nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Hoe kan dit fenomeen uitgelegd worden?

Dit kan niet worden uitgelegd door de vergrijzing van de bevolking: de bevolking van de 55-64-jarigen is slechts met 85.000 eenheden toegenomen, verre van de 140.000 extra werknemers in deze leeftijdsgroep.

Ook is het niet te wijten aan een daling van de werkloosheid onder 55-64-jarigen, waaronder er slechts 30.000 werklozen zijn, een cijfer dat niet gedaald is sinds 2015.

Wel is tussen 2014 en 2018 het aantal 55-64-jarigen dat behoort tot de zogenaamde 'actieve bevolking' sterk toegenomen : er zijn heel wat mensen in die leeftijdscategorie bijgekomen die of werken, of werkzoekend zijn (en dus 'actief' zijn op de arbeidsmarkt, in tegenstelling tot zogenaamde 'inactieven', zoals studenten, of arbeidsongeschikten, of gepensioneerden). Het gaat om 145.000 extra 'actieven' - een cijfer dat bijna exact overeenkomt met dat van de werkgelegenheidsgroei in dezelfde leeftijdscategorie. Er is dus duidelijk een verband tussen deze twee cijfers.

De echte staat van dienst van de regering-Michel op het gebied van werkgelegenheid kan dan worden samengevat in de volgende punten:

* 145.000 van de 200.000 als extra getelde banen zijn in werkelijkheid slechts verlengingen van de reeds bestaande banen bij het begin van de legislatuur, als gevolg van de verhoging van de effectieve pensioenleeftijd.
Zonder loopbaanuitbreiding was de creatie van echt nieuwe banen van 2015 tot 2018 niet belangrijker dan sinds 2000: 56.000 eenheden in totaal (+ 96.000 tijdelijke banen - 40.000 vaste banen), of 14.000 per jaar, hetzelfde cijfer als het jaargemiddelde van de vorige periode.

* De onzekerheid op de arbeidsmarkt is aanzienlijk toegenomen: in vergelijking met de vorige periode zijn er 24.000 minder vaste banen per jaar in de leeftijdsgroep van 15-54 jaar (14.000 niet gecreëerde banen + 10.000 verloren banen), vervangen door 24.000 meer tijdelijke banen per jaar (96.000/4).


https://www.knack.be/nieuws/belgie/nee- ... 1577606928

BESLUIT :
Dus in het kort : 145.000 jobs zijn gewoon mensen die niet gestopt zijn met werken omdat ze niet meer op vervroegd pension konden gaan, voornamelijk ambtenaren.
De N-VA heeft gelogen over de werkgelegenheidscijfers.
Zij tellen nieuwe banen terwijl het om reeds bestaande jobs gaat.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 feb 2020, 02:56

dejules schreef:
06 feb 2020, 21:26
Fred1950 schreef:
06 feb 2020, 21:10
Zonet gehoord op den rode VRT : de tax-shift kost 2 miljard van de begroting , evenveel als de huidige penioenlasten , heeft niets opgebracht aan de staat, maar de winst van de bedrijven is verdubbeld. Zou het aantal tewerkgestelden hierdoor ook niet eventjes verdubbeld moeten geweest zijn ?
De huidige pensioenlasten bedragen 50 miljard Euro dwz 12% BBP.
De taxshift die niet gefinancierd is kost ons 2%BBP!
Ik was inderdaad eventjes fout .....

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraa ... d20200206/ vanaf 06:04 ,

extra 4 % vergrijzingskosten tegen 2040
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 feb 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 feb 2020, 08:53

Maar geen probleem volgens die linkse jongen. Integendeel zelfs. We kunnen gerust nog wat vroeger met pensioen :D

Het argument van De Boosere: we worden niet ouder; er zijn alleen meer mensen die het tot hun pensioenleeftijd schoppen.

De situatie in Engeland van het aantal 100-jarigen:

Afbeelding
Dit is niet enkel het gevolg van een toename van de bevolking. Die is niet verviervoudigd. Het aantal 100-jarigen wel.

En zo zijn er ook veel meer 90-jarigen, 80-jarigen enz. Over 20 jaar is die bovenlaag héél zwaar met héél veel mensen die 30 tot 40 jaar pensioen gaan krijgen.

Zijn socialistische remedie: haal het geld bij de rijken. Tja, die gaan gewoon blijven stilzitten en zich laten stropen? Ik peins van niet. Hollande heeft dat al eens geprobeerd. Al snel woonde Arnaud - wellicht de rijkste Fransman - bij ons. Hij was niet alleen.

Een bijkomende 'voorspelling': onze productiviteit zal blijven stijgen. Deels waar, maar het wordt moeilijker om voorop te blijven tegenover een meute achtervolgers.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

07 feb 2020, 09:30

Wil. schreef:
07 feb 2020, 08:53
Maar geen probleem volgens die linkse jongen. Integendeel zelfs. We kunnen gerust nog wat vroeger met pensioen
U kunt niet analytisch denken.
Als ge iedereen aan het werk wilt krijgen moet je de luddiet uithangen en alle computers, automatische processen, AI, blockchain, robots, ... kapot slaan. U kunt de pensioenleeftijd dan opdrijven tot 90 jaar.
Vandaag komt nog juist 60% vd financiering vd sociale zekerheid uit belastingen op menselijke arbeid en over 10 jaar zal dat in het beste geval hoogstens 40% zijn. Dwz dat menselijke arbeid een verwaarloosbare factor is als financieringsbron.
De sociale zekerheid is niet uitgevonden om mensen uit de armoede te halen maar om mensen die niet kunnen werken wegens werkloos, ziek, oud (gepensioneerd), schoolgaand (kinderarbeid gaat U toch niet terug invoeren?), ... een goede levensstandaard te garanderen.
Wij moeten stoppen met werkloosheid te bekijken als iets dat abnormaal is. Werkloosheid is inherent aan een hoog technologische maatschappij en heeft zijn intrede gedaan bij de uitvinding van de stoommachine. Wij hebben die werkloosheid proberen te verdoezelen door het creëren van bull-shitjobs, voornamelijk in de ambtenarij maar ook in oa de poets en strijk met dienstencheques die vandaag zowat de grootste sector in Vlaanderen is met 150.000 mensen. Als men die miljoenen mensen in zinloze jobs een zinvolle besteding gaf (werkloosheid aanvaarden als onderdeel van een moderne maatschappij en zorgen voor een basisinkomen) dan kunnen die zich ontplooien. Die kunnen veel meer tijd besteden aan hun gezin en voor zichzelf. In plaats dat die gaan poetsen bij hun buurvrouw kunnen zij zich werpen op hun interesses. Voor de ene is dat kooklessen volgen, voor een andere sporten, studeren, ... Ze breiden hun kennis uit en kunnen daardoor steeds beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt : niet als poetser maar iemand met toegevoegde waarde. Een bijkomend effekt is dat het fileleed zich vanzelf oplost en er veel gebouwen leeg komen te staan die je kan gebruiken voor huisvesting.
Laatst gewijzigd door dejules op 07 feb 2020, 12:54, 4 keer totaal gewijzigd.
dejules

07 feb 2020, 09:33

Wil. schreef:
07 feb 2020, 08:53


En zo zijn er ook veel meer 90-jarigen, 80-jarigen enz.
• Elke 4 seconden krijgt iemand ergens ter wereld dementie.
• Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is dementie prioriteit nummer 1.
• De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer (ca. 70%).
• In Vlaanderen hebben naar schatting 131.800 mensen dementie.
• Voor heel België is het aantal ca. 202.000.
• Het aantal mensen met jongdementie (-65 jaar) schatten we in Vlaanderen op 5.461, waarvan er maar zo’n 1.800 een formele diagnose kregen.

• De kans is 1 op 5 dat iemand in zijn leven dementie krijgt.
• Leeftijd is de belangrijkste risicofactor voor dementie. De kans op dementie neemt sterk toe met de leeftijd:
– Ruim 10% van de mensen boven de 65 jaar heeft dementie.
– Ruim 20% van de mensen boven de 80 jaar heeft dementie.
– Ruim 40% van de mensen boven de 90 jaar heeft dementie
• Het aantal mensen met dementie zal als gevolg van de vergrijzing tegen 2060 verdubbeld zijn!
• Er is een gat van ongeveer 1 jaar tussen de eerste symptomen van dementie en het melden ervan aan een vriend of de eigen partner.
• Pas 2 tot 3 jaar na de eerste tekenen wordt de diagnose gesteld door een arts. Bij jongdementie duurt dit nog eens dubbel zo lang.
• Dementie treft ongeveer 3 keer zoveel betrokken personen (naasten die voor de zorg instaan en professionele hulpverleners) als het aantal mensen met dementie zelf.
• 70% van de mensen met dementie woont thuis en wordt verzorgd door hun naaste familie en/of omgeving.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 feb 2020, 09:46

Wil. schreef:
07 feb 2020, 08:53
......
Al snel woonde Arnaud - wellicht de rijkste Fransman - bij ons. Hij was niet alleen.
.....
En dus moet er voor gezorgd worden dat hij "bij ons" niet meer terecht kan om te blijven vergaren. Wat dragen die paar rijkste personen en families met hun kapitaal nog bij aan de economie en de welvaart ? Noppes , nada, .... Hun Bahama geld wordt niet meer gebruikt om te investeren, alleen nog om te consumeren in een niche markt waar er ook al minder belastingsinkomen voor de staat te rapen valt ( Ferrari autootjes , scheepjes , etc .... )

Dat mensen ouder worden hebben we vooral aan de vooruitgang van de geneeskunde te danken. Maar dat betekent niet dat de leeftijd waarop men nog prestaties kan leveren zoals een 30-jarige ook opschuift. De afbraak van het menselijk gestel begint al vanaf 25 jaar, en dat zit in de genen ingebakken. Daar kan de geneeskunde niets aan veranderen. Gemiddeld wordt een 60-jarige een "krakende kar", en die kar kan best 120 jaar worden, maar vraag er geen prestaties meer van. Dat vrouwen gemiddeld langer leven dan mannen is ook aan het "vrouw zijn" te danken ( hormonale werking ).
dejules

07 feb 2020, 09:52

Fred1950 schreef:
07 feb 2020, 09:46


Dat mensen ouder worden hebben we vooral aan de vooruitgang van de geneeskunde te danken.
Wij hebben al 75 jaar geen oorlog noch hongersnoden gekend!
dejules

07 feb 2020, 09:57

Fred1950 schreef:
07 feb 2020, 09:46
Gemiddeld wordt een 60-jarige een "krakende kar"
Een 60-er van nu heeft haartransplantatie, tandimplantaten, verft zijn haar, hoorapparaat, kunstheup, contactlenzen, nieuwe knie, botox, ... Die ziet er jonger uit (velen denken dat van zichzelf!!!) maar hij is dezelfde 65-jarige van 20 jaar geleden nl zijn geheugen neemt af, hij is sneller moe, zijn reactiesnelheid stelt niets meer voor, ... hij is even fel afgetakeld.