Belgische begroting ontspoort verder

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 feb 2020, 14:07

Wordt plezant: jij wil voor een privé-rechtbank komen en gelukkig is er keuze tussen 3 concurrenten .
In welke hangmat krijg je zo'n waanvoorstellingen? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

09 feb 2020, 15:49

Voor veel bedrijven en veel (semi-)overheidsdiensten betekent dat simpelweg méér volk aanwerven om hetzelfde werk gedaan te krijgen.
"Die mensen zijn gewoonweg niet te vinden omdat de arbeidsmarkt nu al enkele jaren worstelt met een serieuze krapte" - aldus de dame die Voka vertegenwoordigde.
HUH? Alléz, de bedrijven hebben toch zo hun best gedaan om volk af te danken om met minder werkvolk hetzelfde werk te doen wegens bezuinigingen op te hoge loonkosten (om meer winst te kunnen maken)...'afvloeien' zonder naakte ontslagen noemden ze dat....tegenwoordig noemen ze dat 'herstructureringen' en dan kunnen ze werkvolk massaal ontslaan..
Meer volk aanwerven is overigens goed voor de werkgelegenheid, lost de werkloosheid op, vermindert stress en werkdruk, minder burn-outs, minder zieken...maw: terug naar hoe het wás? En nog meer inkomsten voor de staat? :mrgreen:

Toch merkwaardig....werknemers in de privé werden/worden gedwongen om steeds meer hooi op hun vork te nemen door als er iemand op pensioen gaat of ontslagen wordt, niet te vervangen maar het werk te herverdelen onder de achterblijvers zodat de werkdruk hen uiteindelijk in een burn-out jaagt.
Waarom kan dat dan niet voor het leger ambtenaren die vaak ook nog eens met de vingers zitten te draaien? Van hun dienstverlening aan de burgers krijgen ze daar geen burn-out.. :mrgreen:

Dan zou voka toch eens moeten kijken bij de gesubsidieerde jobs, daar zitten meer dan genoeg 'vervangers', die ze zelf ontsloegen én bovendien misschien de mensen ook eens een deftig loon bieden?
Dan vinden ze zonder enige twijfel meer dan genoeg kandidaten en anders moeten ze eens vol gaan inzetten in het opleiden van kansarme vluchtelingen, die zijn er méér dan genoeg en die zijn toch nét binnengehaald om voor onze pensioenen te zorgen? :twisted:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 15:50

Wil. schreef:
09 feb 2020, 13:45
… méér volk aanwerven om hetzelfde werk gedaan te krijgen. "Die mensen zijn gewoonweg niet te vinden omdat de arbeidsmarkt nu al enkele jaren worstelt met een serieuze krapte" - aldus de dame die Voka vertegenwoordigde … In Vlaanderen is de werkzaamheidsgraad nog bijna nooit zo hoog geweest. Er zijn in feite té weinig werkzoekenden …
En toch blijven toeteren dat jobs, jobs, jobs de begroting gaan redden :mrgreen:

Elke werkloze of andere uitkeringstrekker die een vaste job krijgt in de privé brengt (slechts) zo'n € 25 à 30.000 op.

Uiteindelijk zullen het de Walen en Brusselaars zijn die Vlaanderen moeten gaan redden, want onze werkzaamheidsgraad kan niet genoeg meer stijgen 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 feb 2020, 16:27

E.T. schreef:
09 feb 2020, 15:50
En toch blijven toeteren dat jobs, jobs, jobs de begroting gaan redden :mrgreen:
Er is in dit land een dubbel probleem:
1. de overheid heeft te veel mensen in dienst. Daar moet in gesneden worden.
2. de werkzaamheidsgraad moet nog omhoog. In Vlaanderen moeten wij minstens op 75% geraken, liefst nog iets meer. De veel grotere inspanning ligt echter op het bord van de Franstaligen. Dáár ligt het kalf gebonden. In die zin is jouw uitspraak veel juister dan je misschien zelf vermoedt:
Uiteindelijk zullen het de Walen en Brusselaars zijn die Vlaanderen moeten gaan redden, want onze werkzaamheidsgraad kan niet genoeg meer stijgen 8O
Mocht je het niet geloven, bekijk dan het bijgevoegde overzicht even. Voor wie niet zo thuis is in de materie: VTE betekent Voltijdse Equivalenten, m.a.w. als je 2 halftijdse werknemers hebt, dan wordt dat in de rechtse tabel herleid naar 1 voltijdse.

Het probleem zou nu voor iedereen duidelijk moeten zijn:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 feb 2020, 17:21

Wil. schreef:
09 feb 2020, 16:27
...... Dáár ligt het kalf gebonden. ....
Het kalf ligt vooral gebonden door de "gratis" politiek aan bedrijven ( gratis stroom, gratis windmolens , belastingsvoordelen allerhande, kapitaalvlucht, enzovoort ). Zelfs al zou de werkzaamheidsgraad of wat dan ook 100 % worden en er dan nog eens geen werklozensteun meer te betalen vallen, dan nog kan de begroting niet in evenwicht komen, puur omdat die extra jobs in de privé niet genoeg belastingsgeld en RSZ gaan opleveren. Reken het maar eens na ( als ge tenminste over korrekte cijfers kunt beschikken ).
dejules

09 feb 2020, 20:11

Wil. schreef:
09 feb 2020, 16:27


Het probleem zou nu voor iedereen duidelijk moeten zijn:

Afbeelding
Nee, het probleem is voor mij niet duidelijk.
Nederland scoort in voltijds equivalente werkzaamheidsgraad juist boven het Waals Gewest en ver achter Vlaanderen.
Toch heeft Nederland al jaren begrotingsoverschotten, in 2019 eentje van 12 miljard Euro en heeft het weinig schulden, pensioenreserves van 1.700.000.000.000 Euro, een prachtige en nieuwe infrastructuur, enorme Deltawerken, moderne steden met wolkenkrabbers, ...
Die werkzaamheidsgraad zegt niets over de financieel-economische situatie van een land en zegt ook niets over de productiviteit.
De werkzaamheidsgraad maakt ook geen verschil tussen mensen die netto-ontvanger zijn en mensen die economisch actief zijn. Daarom is zij voor Europa ook niet dwingend.
De productiviteit is voor een arm land als België heel belangrijk want wij hebben geen grondstoffen en kunnen alleen bedrijven aantrekken als wij veel productiever zijn dan andere landen.
De werkzaamheidsgraad kijkt ook niet naar effectief gepresteerde uren : gelijkgestelde periodes zoals zwangerschapsverlof tellen mee als "gewerkt".
Voor een rijk land als Noorwegen speelt productiviteit geen rol :
Ellen volgde haar man tien jaar geleden naar Stavanger, een rijk oliestadje in Noorwegen. Ze werkt er als manager bij een oliebedrijf. Ze vertelt: “Werken is hier veel relaxter dan bij ons. Soms iets té. Niemand kijkt ervan op als je tijdens je werkuren gaat fitnessen of shoppen. Zolang je je job goed doet, is er geen probleem.”

Ellen (38) woont samen met haar man in Stavanger. Ze getuigt: “Noorwegen is rijk geworden door zijn olie-inkomsten, en dit geldt nog meer voor Stavanger: het centrum van de olie-industrie. Het stadje wordt wel eens smalend ‘het Qatar van het Noorden’ genoemd. Ik ben nu ‘asset manager’ en zorg ervoor dat de nodige machines naar Noorwegen getransporteerd worden zodat er naar olie kan geboord worden. Hiervoor overleg ik met andere vestigingen van Baker Hughes over heel de wereld: van Alaska tot Tanzania. Een heel leuke job.
In het begin was het wel wennen aan de Noorse mentaliteit. Als ik mijn Noorse collega’s een vraag stelde, keken ze me eerst tien seconden emotieloos en suf aan. Ik dacht dat ze me niet begrepen en herhaalde mijn vraag, duidelijker articulerend. Na een tijdje wist ik beter. Ze begrepen me wel, maar reageren gewoon trager. Dat is typisch Noors. Wat me ook opviel is dat Noren minder hard werken en niet per se hogerop willen geraken. Wellicht komt dit doordat ze sowieso een hoog loon hebben. Hun rijkdom maakt hen een beetje lui.
Zonder doktersbriefje
Het fijnste aan Noorwegen is dat het leven hier zorgelozer is. Dat heeft met verschillende zaken te maken. Het is bijvoorbeeld gemakkelijker om werk en privé te combineren. Niemand kijkt raar op als je tijdens je werkuren snel een boodschap doet, en de arbeidswetgeving is soepeler. Je kan elk jaar twaalf dagen ziekteverlof opnemen zonder doktersbriefje. Zijn je kinderen ziek, dan mag je tien dagen thuisblijven om voor hen te zorgen. En als je bevallen bent, heb je niet minder dan een jaar zwangerschapsverlof.

https://www.vdab.be/magezine/aug14/noorwegen.shtml

U staart als een dwaas naar de tak die in uw tuin ligt maar ziet de dikke boom niet die op uw huis ligt.
U kunt bijzaken van hoofdzaken niet onderscheiden.
Uw Vlaams-nationalistische vrienden, waarvan enkel een wit konijn in een ver verleden ooit economisch actief was, staren allen in de lichtbak op zoek naar bijzaken.
Nederland geeft 12%BBP minder uit aan overheidspersoneel.
Dat is een hoofdzaak!
Leer analytisch denken en probeer grafieken juist te interpreteren!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 feb 2020, 20:41

dejules schreef:
09 feb 2020, 20:11
Wil. schreef:
09 feb 2020, 16:27


Het probleem zou nu voor iedereen duidelijk moeten zijn:

Afbeelding
Nee, het probleem is voor mij niet duidelijk.
Dat wist ik al. Het valt dan ook niet te verwonderen dat je héél goed was in het pakjesslepen en het ijs van de raampjes van de vliegtuigen krabben.

Ik spreek liefst met mensen op niveau. Daarom hier even niet méér woorden aan verspillen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 20:48

Wil. schreef:
09 feb 2020, 20:41
… Ik spreek liefst met mensen op niveau ...
Dat gaat daar eenzaam zijn Wil.
:lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 feb 2020, 20:51

Dat is zoals een goede maaltijd, ET. Om er echt iets aan te hebben moet het niet veel zijn, als het maar van goede kwaliteit is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

09 feb 2020, 20:58

Wil. schreef:
09 feb 2020, 20:41
Het valt dan ook niet te verwonderen dat je héél goed was in het ijs van de raampjes van de vliegtuigen krabben.
Een vliegtuig wordt gedeïced, niet opdat de piloot uit zijn raampje kan kijken, maar opdat het vliegtuig zijn eigenschappen van vliegtuig niet zou verliezen want dan wordt het een duikboot.
Dan heb je mensen op uw geweten.
U bewijst hiermee nogmaals dat U bijzaken niet van hoofdzaken kunt onderscheiden en dat U niet geschikt zijt voor het bedrijfsleven.
U zat in het juiste biotoop nl dat van niet productieve muggenzifters zonder toegevoegde waarde voor de maatschappij. Het verwondert mij ook niet dat jij als enige op dit forum nooit praat over uw "werkzaamheden" in de statutaire ambtenarij.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

09 feb 2020, 21:01

dejules schreef:
09 feb 2020, 20:58
Wil. schreef:
09 feb 2020, 20:41
Het valt dan ook niet te verwonderen dat je héél goed was in het ijs van de raampjes van de vliegtuigen krabben.
Een vliegtuig wordt gedeïced, niet opdat de piloot uit zijn raampje kan kijken, maar opdat het vliegtuig zijn eigenschappen van vliegtuig niet zou verliezen want dan wordt het een duikboot.
Dan heb je mensen op uw geweten.
U bewijst hiermee nogmaals dat U bijzaken niet van hoofdzaken kunt onderscheiden en dat U niet geschikt zijt voor het bedrijfsleven.
U zat in het juiste biotoop nl dat van niet productieve muggenzifters zonder toegevoegde waarde voor de maatschappij. Het verwondert mij ook niet dat jij als enige op dit forum nooit praat over uw "werkzaamheden" in de statutaire ambtenarij.
Komaan, Jules... echt een topper was je niet, hè?
Het was toch wel echt een job waar je niet veel voor moest kunnen....

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 21:02

Wat heeft dit alles met de Belgische begroting te maken?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 feb 2020, 21:03

E.T. schreef:
09 feb 2020, 21:02
Wat heeft dit alles met de Belgische begroting te maken?
Ik zou denken dat mijn tabel je wel degelijk enig inzicht verschaft ivm de situatie van de belgische staat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

09 feb 2020, 21:04

E.T. schreef:
09 feb 2020, 21:02
Wat heeft dit alles met de Belgische begroting te maken?
Heeft Jules dat met zijn verhaal over Ellen die in Noorwegen werkt niet duidelijk gemaakt?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2020, 21:10

Tot en met je tabel geen probleem Wil.
De vroegere loopbaan en beroepsbezigheden van de forumleden doet er niet toe. Het is niet alleen al tientallen keren aangehaald maar ook een 'beetje' flauw. Je weet wel als er geen argumenten meer zijn gaan we schelden 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet