Belgische begroting ontspoort verder

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 feb 2020, 16:41

"Magnette manchette" :lol: , voor mij is dit de meest verstandige, nuchtere, betrouwbaarste politieker die hier voor 't ogenblik rondloopt.
Zo leren we je weer wat beter kennen, Sof. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

08 feb 2020, 17:01

Wil. schreef:
08 feb 2020, 14:41


Vlaanderen vaart naar rechts, Wallonië naar links.
Wij zijn al van 2014 naar rechts aan het varen :
- het begrotingstekort is nooit zo hoog geweest
- de nominale schuld is met 72.000 miljoen gestegen
- de werkloosheid is NIET gedaald : we kregen een transitie naar leefloon en ziekte (bijna 1.000.000 Belgen zitten ziek thuis waarvan 430.000 onafgebroken langer dan 1 jaar)
- ondanks "bijna iedereen is aan het werk" is er een enorm tekort in de sociale zekerheidskas
Dit ondanks een historisch lage rente, een wereldwijde economische hausse, verborgen taxen in de fakturen van water, elektriciteit, school, ...
Dit neo-liberaal beleid heeft nooit ergens gewerkt en heeft enkel voor meer armoede en ellende gezorgd. Een afbraak van de middenklasse (eens eruit geraak je er nooit meer terug in) en de kloof tussen rijk en arm was nooit zo hoog.
Wat zegt de N-VA : wij moeten nog zwaarder cutten in de sociale zekerheid.
Nu, laten wij terug naar de stembus gaan en die verkiezing wordt een referendum nl "Willen de Vlamingen meer austerity ja of nee". Ja is een stem voor de N-VA of de OpenVLD.
We zullen dan zien of de Vlamingen akkoord gaan om nog langer te werken voor een laag pensioen ("er is geen geld om de pensioenen te verhogen"), of ze degressieve uitkeringen willen die beperkt zijn in tijd, of ze bij ziekte/invaliditeit "geactiveerd" willen worden, of ze akkoord gaan dat hun anciënniteit afgeschaft wordt, dat het ontslagrecht versoepeld wordt waardoor ze geen ontslagvergoeding meer krijgen (die wordt gebruikt voor hun "activering", zogezegd!), ...
ps Voor de racisten is er een aparte keuzemogelijkheid nl het Vlaams Belang.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 feb 2020, 17:14

dejules schreef:
08 feb 2020, 17:01
Wij zijn al van 2014 naar rechts aan het varen :
- het begrotingstekort is nooit zo hoog geweest
Hier gaan we weer: "nog NOOIT zo hoog geweest". Jongens toch :roll:
Het gaat blijkbaar over de federale tekorten.
Vanaf 2014? Of vanaf wanneer?
Het tekort ligt nu op ongeveer 2,8% tot 3%. Let nu even op Julio:

Afbeelding
Klik en bekijk de grafieken

Titel van dat stuk: "ZELDEN ZO VEEL EXTRA JOBS IN ZO’N KORTE TIJD"
Elk kwartaal zo’n 13.000 jobs erbij, het gros daarvan in de privésector. De jobmotor van Michel draait op volle toeren. Maar hoe duurzaam is het succes?
- de nominale schuld is met 72.000 miljoen gestegen
En hier weer de zinloze praat: nominaal gestegen . Ik ga het hierbij laten want die jongen weet niet hoe men een economie beoordeelt. (Mag ik hem dat kwalijk nemen?)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

08 feb 2020, 17:33

Wil. schreef:
08 feb 2020, 17:14

Elk kwartaal zo’n 13.000 jobs erbij, het gros daarvan in de privésector. De jobmotor van Michel draait op volle toeren. Maar hoe duurzaam is het succes?

Poetsen en strijken met dienstencheques (jaarlijks kost dit de belastingbetaler 3.1 miljard Euro) is met 150.000 mensen zowat de grootste sector van Vlaanderen. Dit is het Vlaams wirtschaftswunder van de N-VA. Muyters gaf deze sector het predikaat "tewerkstelling in de private sector".
Een asielzoeker die een half uur voor een uitzendbureau heeft gewerkt heeft voor de schatkist meer opgebracht dan dat wirtschaftswunder van Vlaanderen in honderd jaar!
Laatst gewijzigd door dejules op 08 feb 2020, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

08 feb 2020, 17:36

Wil. schreef:
08 feb 2020, 17:14

Elk kwartaal zo’n 13.000 jobs erbij, het gros daarvan in de privésector.
De schatkist moet uitpuilen maar het tegendeel is waar.
Dat betekent dat deze jobs zwaar gesubsidieerd zijn.
Maw jobs zonder toegevoegde waarde.
dejules

08 feb 2020, 17:38

Wil. schreef:
08 feb 2020, 17:14

Het gaat blijkbaar over de federale tekorten.
Vlaanderen heeft tientallen miljarden schulden buiten de begroting gehouden.
Benieuwd of Europa daarmee akkoord gaat.
Als trouwe lezer van oa De Tijd is dat bijzonder twijfelachtig!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 feb 2020, 17:39

Wil schreef:
En hier weer de zinloze praat: nominaal gestegen . Ik ga het hierbij laten want die jongen weet niet hoe men een economie beoordeelt. (Mag ik hem dat kwalijk nemen?)
Een therapeut in het echte leven kost al snel tussen de 50 a 75 euro/uur, u doet het hier voor niks. Julio is slimmer dan u denkt. :lol: :lol:
dejules

08 feb 2020, 17:43

Nu, laten wij terug naar de stembus gaan en die verkiezing wordt een referendum nl "Willen de Vlamingen meer austerity ja of nee". Ja is een stem voor de N-VA of de OpenVLD.
We zullen dan zien of de Vlamingen akkoord gaan om nog langer te werken voor een laag pensioen ("er is geen geld om de pensioenen te verhogen"), of ze degressieve uitkeringen willen die beperkt zijn in tijd, of ze bij ziekte/invaliditeit "geactiveerd" willen worden, of ze akkoord gaan dat hun anciënniteit afgeschaft wordt, dat het ontslagrecht versoepeld wordt waardoor ze geen ontslagvergoeding meer krijgen (die wordt gebruikt voor hun "activering", zogezegd!), ...
ps Voor de racisten is er een aparte keuzemogelijkheid nl het Vlaams Belang.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 feb 2020, 17:49

dejules schreef:
08 feb 2020, 17:01
… laten wij terug naar de stembus gaan … met een (bindend ?) referendum nl
"Willen de Vlamingen meer austerity ja of nee".
Dat heb ik eerst moeten opzoeken en mijn antwoord blijft NEE :wink:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 feb 2020, 18:23

Wil. schreef:
08 feb 2020, 16:41
"Magnette manchette" :lol: , voor mij is dit de meest verstandige, nuchtere, betrouwbaarste politieker die hier voor 't ogenblik rondloopt.
Zo leren we je weer wat beter kennen, Sof. :roll:
Magnette is tenminste geen cocaÏne snuiver .... :roll: ( en stop nu eens met dat onnozel "sof" gedoe )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 feb 2020, 18:30

Dicksy schreef:
08 feb 2020, 17:39
Wil schreef:
En hier weer de zinloze praat: nominaal gestegen . Ik ga het hierbij laten want die jongen weet niet hoe men een economie beoordeelt. (Mag ik hem dat kwalijk nemen?)
Een therapeut in het echte leven kost al snel tussen de 50 a 75 euro/uur, u doet het hier voor niks. Julio is slimmer dan u denkt. :lol: :lol:
Ik ga een kostennota sturen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

09 feb 2020, 12:16

Fred1950 schreef:
08 feb 2020, 16:28
En moest er een federale kieskring bestaan, dan stem ik voor "Magnette manchette" :lol: , voor mij is dit de meest verstandige, nuchtere, betrouwbaarste politieker die hier voor 't ogenblik rondloopt. :)
Wel, het is triestig om vast te stellen dat franstaligen zoals magnette nu de totale afbraak van de SZ wil voorkomen of tenminste behouden voor de franstaligen want bdw/nva wil absoluut de splitsing van SZ door er vlaamse bevoegdheid van te maken om, onder het mom van 'wat we zelf doen, doen we beter', selectief de hele SZ te kunnen afbreken máár enkel voor vlamingen, niet voor alle Bélgen.
We zien dat élke bevoegdheid van de vlaamse regering wordt misbruikt door enkel Vlaanderen verplichtingen op te leggen die niet gelden voor alle Belgen: rookmelders, zorgverzekering, flitspalen, camera's, lez enz....enz...misdadig door selectief één bevolkingsgroep, de vlaamse meerderheid dan nog, te discrimineren.

Dat zou een punt in onderhandelingen kunnen worden óf net het middel van vlamingenhater bdw/nva om in de federale regering te geraken: splitsen van SZ zodat de discriminerende afbraak van SZ enkel vlaanderen treft en behouden blijft voor de rest van dit non-land...we kunnen enkel hopen dat de franstaligen niet zwichten..
Vlamingen betalen dan voor de SZ van heel belgië waarvan ze dan zelf uitgesloten worden.

Nu moeten franstalige politici het récht op SZ van de vlamingen al verdedigen tegen hun eigen (pseudo)vlaamse politici....tis ver gekomen... :evil:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

09 feb 2020, 12:30

Titel van dat stuk: "ZELDEN ZO VEEL EXTRA JOBS IN ZO’N KORTE TIJD"
Elk kwartaal zo’n 13.000 jobs erbij, het gros daarvan in de privésector. De jobmotor van Michel draait op volle toeren. Maar hoe duurzaam is het succes?
Jammer genoeg klopt daar helemaal niks van.

...De echte staat van dienst van de regering-Michel op het gebied van werkgelegenheid:

- 145.000 van de 200.000 als extra getelde banen zijn in werkelijkheid slechts verlengingen van de reeds bestaande banen bij het begin van de legislatuur, als gevolg van de verhoging van de effectieve pensioenleeftijd.
- Zonder loopbaanuitbreiding was de creatie van echt nieuwe banen van 2015 tot 2018 niet belangrijker dan sinds 2000: 56.000 eenheden in totaal (+ 96.000 tijdelijke banen - 40.000 vaste banen), of 14.000 per jaar, hetzelfde cijfer als het jaargemiddelde van de vorige periode.
- De onzekerheid op de arbeidsmarkt is aanzienlijk toegenomen: in vergelijking met de vorige periode zijn er 24.000 minder vaste banen per jaar in de leeftijdsgroep van 15-54 jaar (14.000 niet gecreëerde banen + 10.000 verloren banen), vervangen door 24.000 meer tijdelijke banen per jaar (96.000/4).

Door te beweren dat deze maatregelen hebben geleid tot een jobcreatie van 200.000 of meer banen, misleiden de aanhangers ervan de bevolking.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/nee- ... 47309.html

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 feb 2020, 13:45

Gisteravond was het onderwerp van Nachtwacht 'de 30-urenweek'.
Voor veel bedrijven en veel (semi-)overheidsdiensten betekent dat simpelweg méér volk aanwerven om hetzelfde werk gedaan te krijgen. "Die mensen zijn gewoonweg niet te vinden omdat de arbeidsmarkt nu al enkele jaren worstelt met een serieuze krapte" - aldus de dame die Voka vertegenwoordigde.

In Vlaanderen is de werkzaamheidsgraad nog bijna nooit zo hoog geweest. Er zijn in feite té weinig werkzoekenden. Hoog tijd dat er nog eens hier en daar een bedrijf ophoudt zodat de pool weer wat wordt aangevuld.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

09 feb 2020, 13:51

Wil. schreef:
09 feb 2020, 13:45
Gisteravond was het onderwerp van Nachtwacht 'de 30-urenweek'.
Voor veel bedrijven en veel (semi-)overheidsdiensten betekent dat simpelweg méér volk aanwerven om hetzelfde werk gedaan te krijgen. "Die mensen zijn gewoonweg niet te vinden omdat de arbeidsmarkt nu al enkele jaren worstelt met een serieuze krapte" - aldus de dame die Voka vertegenwoordigde.

In Vlaanderen is de werkzaamheidsgraad nog bijna nooit zo hoog geweest. Er zijn in feite té weinig werkzoekenden. Hoog tijd dat er nog eens hier en daar een bedrijf ophoudt zodat de pool weer wat wordt aangevuld.
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) berekende dat de Belgische administratie bij de duurste van de OESO-landen is en 33 procent minder efficiënt is dan bijvoorbeeld Luxemburg.
Dat betekent dat wij hetzelfde werk moeten kunnen doen met een derde van de ambtenaren minder of dat we met het bestaande ambtenarenapparaat een derde meer moeten kunnen doen.
Alleen al dat realiseren zou het begrotingstekort wegwerken. Een bedrijf dat 33 procent minder efficiënt is dan de naburige concurrentie, is geen lang leven beschoren. Een overheid blijft een monopolie waarvoor de klant geen koning is. Integendeel.

https://trends.knack.be/economie/schaf- ... 1581089396

Schaf het ambtenarenstatuut af, dank die ambtenaren die leeglopen af en activeer hen naar de private arbeidsmarkt.
Desnoods leer je ze eerst arbeidsethos aan en geef je ze een opleiding naar een knelpuntberoep. Haal alle voor het leven benoemde ambtenaren die geen 45 dienstjaren hebben uit hun hangmat!