'Schaf het ambtenarenstatuut af'

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

08 feb 2020, 22:03

'Schaf het ambtenarenstatuut af, maak alle public servants contractueel en geef hun dezelfde rechten en plichten als de privésector.' Dat zegt Rudy Aernoudt hoogleraar economie aan de Universiteit Gent.
Wat weten we over hen? Ten eerste zijn er veel te veel. De reden is enerzijds sociaal en anderzijds verbonden met onze staatsstructuur.
Het uitbouwen van het overheidsapparaat was in de jaren tachtig en negentig de perfecte kans om de werkloosheid aan te pakken. In de administratie konden mensen met een lage kwalificatie aan de bak komen, met dank aan een politiek duwtje in de rug, deel van het politieke dienstbetoon.

De staatshervormingen boden de kans meer ambtenaren in dienst te nemen. De geregionaliseerde diensten werden groter dan de federale dienst. Een voorbeeld is de voormalige Belgische dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH). Die werd twintig jaar geleden gesplitst in Agence wallonne pour l'Exportation (AWEX), FIT Vlaanderen en Brussels Invest and Export, onlangs geïntegreerd in Hub.brussels. Omdat statistieken en prinselijke missies Belgisch moesten blijven, werd ook het Agentschap Buitenlandse Handel opgericht. Eén instelling werd er vier, en vierhonderd ambtenaren werden er meer dan duizend.

Niet zozeer de ambtenaren zijn dus inefficiënt, maar wel de structuren.

Die inefficiëntie kost de belastingbetaler handenvol geld.

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) berekende dat de Belgische administratie bij de duurste van de OESO-landen is en 33 procent minder efficiënt is dan bijvoorbeeld Luxemburg.
Dat betekent dat wij hetzelfde werk moeten kunnen doen met een derde van de ambtenaren minder of dat we met het bestaande ambtenarenapparaat een derde meer moeten kunnen doen.
Alleen al dat realiseren zou het begrotingstekort wegwerken. Een bedrijf dat 33 procent minder efficiënt is dan de naburige concurrentie, is geen lang leven beschoren. Een overheid blijft een monopolie waarvoor de klant geen koning is. Integendeel.

Waarom wordt men dan ambtenaar?
Wel, ambtenaren worden bij de start vrij goed betaald, gemiddeld tot 30 procent meer dan in de privésector. De 'levenslange' benoeming tovert hun loopbaan om in een gouden kooi. Hun salaris blijft vrij constant. Maar de apotheose is het 'welverdiende' pensioen, dat gemiddeld 2,2 keer hoger is dan in de privésector.

Een overheidsuitgave van 10,5 miljard euro per jaar. Dat alles, samen met de inefficiëntie, leidt bij niet-ambtenaren tot een zeker afgunst.

https://trends.knack.be/economie/schaf- ... 1581089396

U hoort het van ... een voor het leven benoemde professor!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 feb 2020, 22:54

‘We mogen echter niet te kort door de bocht gaan. Drie kwart van de werknemers met een privéstatuut heeft een tweede pensioenpijler via een groepsverzekering. Dat hebben ambtenaren niet.
Bij vroegtijdige pensionering zijn in de privésector ook vertrekpremies schering en inslag.’

U hoort het van ... een voor het leven benoemde professor!
dejules

08 feb 2020, 23:06

Dicksy schreef:
08 feb 2020, 22:54
‘We mogen echter niet te kort door de bocht gaan. Drie kwart van de werknemers met een privéstatuut heeft een tweede pensioenpijler via een groepsverzekering. Dat hebben ambtenaren niet.
Bij vroegtijdige pensionering zijn in de privésector ook vertrekpremies schering en inslag.’

U hoort het van ... een voor het leven benoemde professor!
Hij zegt dat het ambtenarenstatuut de arbeidsmobiliteit schaadt.
Als het afgeschaft wordt kunnen jullie allemaal in de privé gaan werken.
Jullie kunnen bergen goud verdienen!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 feb 2020, 23:13

dejules schreef:
Hij zegt dat het ambtenarenstatuut de arbeidsmobiliteit schaadt.
Als het afgeschaft wordt kunnen jullie allemaal in de privé gaan werken.
Jullie kunnen bergen goud verdienen!
Raakt eigenlijk mijn kouwe kleren niet meer of ze dat ambtenarenstatuut nu afschaffen of niet. Het zal mij kompleet worst wezen. Ik ben als ambtenaar op pensioen, heb maandelijks mijn uitgestelde wedde en daar houdt het voor mij op. Willen de nog actieve ambtenaren op straat komen voor het behoud van hun statuut of niet is hun probleem en niet meer dat van mij.
Heel simpel, niet druk in maken. Slecht voor het hart.
dejules

09 feb 2020, 01:28

Tot 500 euro per maand, zegt Martine De Regge, scheelt een late vaste benoeming aan pensioen, niet voor de universitair maar voor de poetsvrouw die haar statuut van contractueel naar statutair ziet veranderen 1 dag voor haar pensionering. Je wil het verschil voor hogere profielen niet weten want dan krijg je braakneigingen.
https://www.hln.be/nieuws/onze-opinie-s ... EOEV2kcV7A

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 feb 2020, 08:18

Dicksy schreef:
08 feb 2020, 22:54
‘We mogen echter niet te kort door de bocht gaan. Drie kwart van de werknemers met een privéstatuut heeft een tweede pensioenpijler via een groepsverzekering. Dat hebben ambtenaren niet.
Bij vroegtijdige pensionering zijn in de privésector ook vertrekpremies schering en inslag.’
....
De huidige werkende generatie misschien, maar voor vele gepensioneerden van vandaag bestond die peiler destijds nog niet. Dat resterende 1/4 heeft die dus niet of kan die niet betalen omdat ze andere kosten hebben ( leningen voor huis , auto , .... ). Een groepsverzekering knaagt wel degelijk aan het netto loon, nietwaar ....

Vertrekpremies zijn een begrip bij ontslagen door herstructurering , faillissement en dergelijke, nooit bij pensionering ( vervroegd of niet ).

Conclusie : jouw professor gaat kort door de bocht :)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 feb 2020, 08:22

Dicksy schreef:
08 feb 2020, 23:13
....
.... Ik ben als ambtenaar op pensioen, heb maandelijks mijn uitgestelde wedde en daar houdt het voor mij op. ....
Ja, en als men een paar indexaanpassingen van ambtenaren weddes overslaat gaat ge het ook amper aanvoelen als een "zachte" aanpassing aan de stijgende levensduurte. :D

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 08:40

Fred1950 schreef:
Ja, en als men een paar indexaanpassingen van ambtenaren weddes overslaat gaat ge het ook amper aanvoelen als een "zachte" aanpassing aan de stijgende levensduurte. :D
U liep nog met pampers aan toen de regering drie indexaanpassingen na elkaar ingehouden heeft met goedkeuring van de vakbonden, lees anders maar eens de memoires van Wilfried Martens.
Als men nu de vakbonden daarover aanspreekt is het oorverdovend stil. Raar hé.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 08:44

Fred1950 schreef:
Conclusie : jouw professor gaat kort door de bocht :)
Verkeerde conclusie.
Het is niet mijn professor maar deze van dejules die de link geplaatst heeft maar zoals verwacht dat uit een artikel filtert wat het beste uitkomt voor zijn draadje. Wat ik geplaatst heb stond ook in het artikel en hoort u van ... een voor het leven benoemde professor!

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 feb 2020, 08:51

Dicksy schreef:
09 feb 2020, 08:40
Fred1950 schreef:
Ja, en als men een paar indexaanpassingen van ambtenaren weddes overslaat gaat ge het ook amper aanvoelen als een "zachte" aanpassing aan de stijgende levensduurte. :D
U liep nog met pampers aan toen de regering drie indexaanpassingen na elkaar ingehouden heeft met goedkeuring van de vakbonden, lees anders maar eens de memoires van Wilfried Martens.
Als men nu de vakbonden daarover aanspreekt is het oorverdovend stil. Raar hé.
De laatste indexsprong waarbij de index steeg en de lonen/weddes/pensioenen niet werden aangepast dateert van 1 april 2015 !

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 09:01

dejules schreef:
Tot 500 euro per maand, zegt Martine De Regge, scheelt een late vaste benoeming aan pensioen, niet voor de universitair maar voor de poetsvrouw die haar statuut van contractueel naar statutair ziet veranderen 1 dag voor haar pensionering. Je wil het verschil voor hogere profielen niet weten want dan krijg je braakneigingen
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180904_03701436
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/he ... ~af0ad46a/

Van de door u zo opgehemelde vakbonden moet u geen heil verwachten zoals in beide links te lezen valt dus..........enkele tips voor u:
- Schrijf de vakbonden, ministeries e.d. aan.
- Mobiliseer gepensioneerde werknemers, zoals Greta Thunberg de jeugd mobiliseerde voor haar klimaat fetisj, en kom de straat op om te betogen tegen het ambtenarenstatuut (statutaire).
- Maak flyers en deel die uit aan de ingangspoorten aan legerkazernes, brandweerkazernes, scholen, politiekantoren, provinciebestuur, belastingkantoren enz, enz........Kortom overal waar (statutaire) ambtenaren tewerkgesteld zijn.
- Nodig de pers uit en breng hen op de hoogte van de actie(s) die u gaat ondernemen zodat er ruchtbaarheid wordt gegeven aan uw probleem. Neem een voorbeeld aan die Thunberg wat zij in beweging gezet heeft.
- Licht uw partij in (PvdA?) van uw actie, zij zullen voor u in de bres springen. Zij zullen u mediatraining geven en speeches schrijven.....enz,enz,...

Voor zulke mensen heb ik meer respect (en ja, ook voor Thunberg voor wat zij teweeggebracht heeft) dan voor mensen die godsganserdage c/p doen van artikels en commentaren van andere mensen en zich dan voordoen als de grote voorvechter voor het afschaffen van het ambtenarenstatuut.
Weet u hoe men zulke mensen noemt......salonrevolutionairen.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 09 feb 2020, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
dejules

09 feb 2020, 09:10

Dicksy schreef:
09 feb 2020, 08:40
Fred1950 schreef:
Ja, en als men een paar indexaanpassingen van ambtenaren weddes overslaat gaat ge het ook amper aanvoelen als een "zachte" aanpassing aan de stijgende levensduurte. :D
U liep nog met pampers aan toen de regering drie indexaanpassingen na elkaar ingehouden heeft met goedkeuring van de vakbonden, lees anders maar eens de memoires van Wilfried Martens.
Als men nu de vakbonden daarover aanspreekt is het oorverdovend stil. Raar hé.
1/ ambtenaren hebben perequatie.
2/ als ambtenaren een indexsprong krijgen, weet U wanneer de werknemers uit de private sector die ook krijgen? Hoeveel tijd zit daar tussen?
dejules

09 feb 2020, 09:13

Dicksy schreef:
09 feb 2020, 09:01
Voor zulke mensen heb ik meer respect
U maakt een fundamentele fout nl ik zoek uw respect niet.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 09:14

dejules schreef:
1/ ambtenaren hebben perequatie.
2/ als ambtenaren een indexsprong krijgen, weet U wanneer de werknemers uit de private sector die ook krijgen? Hoeveel tijd zit daar tussen?
Lees mijn reactie hierboven gericht aan dejules. Jullie zijn al met twee nu en ik denk dat jullie groepje wel zal groeien. Verdeel de taken, zet een goede organisatie op poten en start jullie acties.
Amai, het zal rustig worden op sennet. :lol:
Laatst gewijzigd door Dicksy op 09 feb 2020, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

09 feb 2020, 09:16

dejules schreef
U maakt een fundamentele fout nl ik zoek uw respect niet.
U zult dat ook nooit krijgen van mij vermits u niet valt onder 'zulke mensen' maar onder 'salonrevolutionair'