Begrotingstekort opgelopen tot 15 miljard Euro

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

10 mar 2020, 19:28

Volgens de nieuwste cijfers van het Monitoringcomité zou het Belgische tekort afglijden richting 15 miljard euro, wat overeenkomt met 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp).

De donkerrode cijfers worden er geduid als een gevolg van de aanslepende politieke crisis.
Sinds eind 2018 wordt België bestuurd door een minderheidsregering die niet in staat is om sociaal-economische hervormingen door het parlement te krijgen.
Bovendien dreigt er internationaal onheil, zoals de Brexit en het coronavirus.

Met een begrotingstekort dat afglijdt richting 3 procent van het bbp lijkt België op weg naar het Europese strafbankje. In de ‘buitensporige tekortprocedure’ ziet de Europese Commissie veel strenger toe op het budgettaire parcours van een lidstaat.
De onrustwekkende begrotingscijfers zorgen ervoor dat de druk toeneemt om een regering te vormen. Wat de koninklijke opdrachthouders Patrick Dewael (Open Vld) en Sabine Laruelle (MR) niet slecht uitkomt.
Het zou niet voor het eerst zijn dat financieel stormweer een regeringsvorming deblokkeert. Onder druk van de financiële markten besloten de CD&V- en Open Vld-top in 2011 om verkiezingsoverwinnaar N-VA te lossen en toe te treden tot de regering-Di Rupo I. Ze motiveerden dit toen als een keuze voor de stabiliteit van het land.
Nog dit: naast de begrotingscijfers wordt eerstdaags ook de nieuwste peiling van VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws verwacht. De resultaten van deze peiling - iedereen verwacht winst voor het Vlaams Belang en verlies voor de bestuurspartijen - kunnen eveneens het verdere verloop van de regeringsvorming beïnvloeden.

https://www.demorgen.be/politiek/begrot ... ~be0e6349/

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

11 mar 2020, 11:04

Grootste tekorten = beste regeringen.
Allez, toch volgens een selectie scheve koppen hier. :wink:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 mar 2020, 11:46

Lars schreef:
Grootste tekorten = beste regeringen.
Allez, toch volgens een selectie scheve koppen hier. :wink:
Als Italië 16 miljoen mensen in quarantaine kan plaatsen vind ik dat België met zijn (maar) 11 miljoen inwoners dat zeker moet kunnen en moet doen. Dus mijn voorstel is, zoals reeds eerder gedaan, scholen dicht, fabrieken/kmo's dicht, warenhuizen dicht, enz, enz,....... en iedereen thuis tot het volledig overgewaaid is. Hier slaat BDW inderdaad een flater, hij zou beter een voorbeel nemen aan Italië. BDW is politiek dood en de begroting zal wel op een later tijdstip rechtgetrokken worden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 mar 2020, 11:51

In Italië zijn de fabrieken, kmo's en winkels (voorlopig nog) NIET dicht 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 mar 2020, 11:58

E.T. schreef:
In Italië zijn de fabrieken, kmo's en winkels (voorlopig nog) NIET dicht
En toch komen ze aan 16 miljoen mensen om in quarantaine te plaatsen. 8O België moet dus nog een serieus tandje gaan bijsteken om dit getal te halen als ze hun fabrieken, kmo's, en winkels ook (voorlopig) niet gaan sluiten. Waar gaan ze dat volk halen.......ah, in Griekenland loopt nog veel volk rond. :)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 mar 2020, 15:21

Volgens de nieuwste cijfers van het Monitoringcomité zou het Belgische tekort afglijden richting 15 miljard euro, wat overeenkomt met 3 procent van het bruto binnenlands product (bbp).

De donkerrode cijfers worden er geduid als een gevolg van de aanslepende politieke crisis.
Sinds eind 2018 wordt België bestuurd door een minderheidsregering die niet in staat is om sociaal-economische hervormingen door het parlement te krijgen.
Ik stel mij wel enkele vragen, na de val van de regering zaten we met een meerwaarde van 12 miljard schuld,
Nu bijna 1 jaar verder ,hebben wij een regering van lopende zaken en een schuld van 15 miljard, doen die dan niets anders dan St Niklaas spelen, waar gaat dat geld naar toe????
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 mar 2020, 19:26

Er wonen inderdaad zo'n 60 miljoen mensen in Italië … 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
dejules

12 mar 2020, 01:21

tokkio schreef:
11 mar 2020, 15:21


Ik stel mij wel enkele vragen, na de val van de regering zaten we met een meerwaarde van 12 miljard schuld,
Nu bijna 1 jaar verder ,hebben wij een regering van lopende zaken en een schuld van 15 miljard,
De N-VA heeft in aanloop vd verkiezingen de regering laten vallen omdat de begroting volledig aan het ontsporen was.
Marrakech was een drogreden. Pas na de verkiezingen kreeg de bevolking de dramatische cijfers te horen zo niet was de N-VA toen al volledig vd kaart geveegd. Nu zal dat bij de volgende verkiezingen gebeuren! Uitstel is geen afstel!!
Inkomsten werden systematisch overschat en uitgaven onderschat (de daling vd werkloosheid was een verschuiving naar meer zieken, leefloon, etc), eenmalige inkomsten (oa vervroegde afbetalingen waardoor het jaar erop geen inkomsten waren), een niet gedekte taxshift, ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 mar 2020, 01:45

dejules schreef:
12 mar 2020, 01:21
De N-VA heeft in aanloop vd verkiezingen de regering laten vallen omdat de begroting volledig aan het ontsporen was.
Tekorten van minder dan 3% zijn bij de beste leerlingen van de klas óók voorgekomen de laatste 10 jaar. En meer ook. Dat tekort was niet van die aard dat er geen ontkomen meer aan was en dat we recht de afgrond in zouden rijden.

Voor mijn part mag het nog verdubbelen. De reden heb ik al eerder uitgelegd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 mar 2020, 01:47

Wil. schreef:
12 mar 2020, 01:45


Voor mijn part mag het nog verdubbelen. De reden heb ik al eerder uitgelegd.
België overleeft maar het "uitgestelde loon" niet.
Daar valt nog veel te rapen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 mar 2020, 09:59

België overleeft maar het "uitgestelde loon" niet.
En tot nu toe nog allebei.
Maar geloof me vrij,
Ze komen niet aan dat van mij.
8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 mar 2020, 10:14

Wil. schreef:
12 mar 2020, 09:59
België overleeft maar het "uitgestelde loon" niet.
En tot nu toe nog allebei.
Maar geloof me vrij,
Ze komen niet aan dat van mij.
8)
De Wever heeft U waarschijnlijk ook verteld dat je virusvrij zijt, toch?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 mar 2020, 11:46

:lol:


Een "dafalganeke" en tis OK
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

12 mar 2020, 12:26

E.T. schreef:
12 mar 2020, 11:46
:lol:


Een "dafalganeke" en tis OK
Dat verlengt precies de aandoening.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 mar 2020, 17:30

al de regeringen van Europa hebben nu een reden dat het slecht gaat door het corona virus,dus kan Europa terug 1000 miljard bijdrukken...... :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.