Wanneer denken jullie dat het openbare leven in België enigszins terug normaal plaatsvindt?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wanneer denken jullie dat het openbare leven in België enigszins terug normaal plaatsvindt?

Peiling eindigde op 11 jul 2020, 13:29

Vanaf mei
0
Geen stemmen
De late zomer of vroege herfst
14
44%
Ergens in 2021
12
38%
Later
6
19%
 
Totaal aantal stemmen: 32

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

11 mei 2020, 11:24

Fazal schreef:
11 mei 2020, 09:58
Fred1950 schreef:
10 mei 2020, 20:59
JAAAAWAAADE 8O En dat op uw hoeveelste tachtigste ook weer ? Ge zit hier toch niet te zwanzen hoop ik. Zegt de naam Alain De Bock u iets ?
Tja ..., ik word in september 84 Fred, en ik zit hoegenaamd niet te zwanzen.
Maar erg vind ik, dat ik geen noot muziek kan lezen.
Ik speel dus letterlijk op gevoel, gehoor, en geheugen, en dit al van kindsbeen af.
Maar zo zijn er wel meer, zelfs véél meer, en stukken beter dan ik.

Mijn vliegbrevet dateert van 1984, en met die Flight-Simulator heb ik op latere leeftijd eigenlijk nog niets verleerd.
Ik zou zelfs zeggen dat ècht vliegen veel gemakkelijker is dan met een simulator op een scherm.
Met een Cessna of een Morane, stuur of stick, zou ik er nog steeds geen problemen mee hebben om er een rondje mee te vliegen, en veilig weer aan de grond te brengen. En ik moet bekennen dat ik dat nog steeds heel hard mis.
Ik zou, ondanks mijn leeftijd, wel nog mogen vliegen, maar het is helaas onbetaalbaar geworden. Voor mij althans.

En sorry, de naam Alain De Bock, zegt mij niets.
Chapeau, vliegen op FS gaat goed, ben er toch al een aantal jaren mee bezig, maar een normale landing maken is mij nog nooit gelukt. Het eindigt meestal met een crash of naast de landingsbaan. Ik troost mij altijd met het gedacht dat het niet aan de piloot, maar aan de computer zal liggen, maar ik ondervind dezelfde problemen als ik wil schaken tegen de computer. U heeft met Uw bijdrage mijn zelfvertrouwen weeral een zware slag toegebracht. Bedankt Fazal.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 mei 2020, 12:36

De kannibaal schreef:
11 mei 2020, 11:24
Chapeau, vliegen op FS gaat goed, ben er toch al een aantal jaren mee bezig, maar een normale landing maken is mij nog nooit gelukt. Het eindigt meestal met een crash of naast de landingsbaan. Ik troost mij altijd met het gedacht dat het niet aan de piloot, maar aan de computer zal liggen, maar ik ondervind dezelfde problemen als ik wil schaken tegen de computer. U heeft met Uw bijdrage mijn zelfvertrouwen weeral een zware slag toegebracht. Bedankt Fazal.
Sorry kannibaal, was niet mijn bedoeling. :oops:

Ik denk niet dat het aan uw computer ligt, gezien je kan rijden, versnellen, en opstijgen op de startbaan.
Dan moet je ook kunnen landen op de startbaan. Kijk ook eens op instellingen: rudder moet actief staan!
Alhoewel dat laatste het er niet gemakkelijker op maakt.

Wat dat landen betreft, op uw daalhoek en uw aanvliegsnelheid letten, en vooral goed richten.
De daalhoek en snelheid mag, met een eenmotorig sportvliegtuigje, ± 700 voet per minuut zijn.
Voor grote toestellen zoals een 737 bvb, gelden andere normen.
Probeer daar zoveel mogelijk de automatische piloot, en vooral in approach, de ILS te gebruiken.

De aanvlieghoogte, vooraleer je aan de daling (in final) begint, houd je best op 2000 voet (± 600 meter) boven de hoogte van de landingsbaan, daalsnelheid of airspeed 120 knots (220 km/u) naar 90 knots (± 165 km/u).
Vb.: als de landingsbaan zich op 1500 ft bevindt, dan moet jij u op 3500 ft houden vooraleer de daling in te zetten.

Op ongeveer 30 à 20 meter boven de landingsbaan, gas dicht (throttle of gashendel op idl), en heel lichtjes wiebelend (van voor naar achteren) naar beneden, en zachtjes van links naar rechts naar de middellijn richten. Zorg ervoor dat je op 2 wielen landt, met het neuswiel lichtjes hoger, die komt vanzelf neer na enkele meters. Bij het rijden, sturen met de voetpedalen, of met de stick draaien.

Probeer op de middellijn te blijven, en denk eraan, dat je (als je zonder wind landt) lichtjes naar rechts stuurt, omdat de propeller vòòr u, naar links draait, en het toestel dus automatisch naar links trekt.
Bij crosswind dien je de stuurknuppel 'in' de wind te houden opdat beide vleugels horizontaal zouden blijven.

Probeer het eens. Succes! :wink:

Sorry voor het afwijken van het onderwerp, maar een vraag verdient een antwoord. :oops:
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 mei 2020, 13:05, 5 keer totaal gewijzigd.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

11 mei 2020, 12:50

Fazal schreef:
11 mei 2020, 12:36
De kannibaal schreef:
11 mei 2020, 11:24
Chapeau, vliegen op FS gaat goed, ben er toch al een aantal jaren mee bezig, maar een normale landing maken is mij nog nooit gelukt. Het eindigt meestal met een crash of naast de landingsbaan. Ik troost mij altijd met het gedacht dat het niet aan de piloot, maar aan de computer zal liggen, maar ik ondervind dezelfde problemen als ik wil schaken tegen de computer. U heeft met Uw bijdrage mijn zelfvertrouwen weeral een zware slag toegebracht. Bedankt Fazal.
Sorry kannibaal, was niet mijn bedoeling. :oops:

Ik denk niet dat het aan uw computer ligt, gezien je kan rijden, versnellen, en opstijgen op de startbaan.
Dan moet je ook kunnen landen op de startbaan. Kijk eens op instellingen: rudder moet actief staan!

Wat dat landen betreft, op uw daalhoek en uw aanvliegsnelheid letten.
De daalhoek en snelheid mag, met een eenmotorig sportvliegtuigje, ± 700 voet per minuut zijn.

De aanvlieghoogte, vooraleer je aan de daling (in final) begint, houd je best op 2000 voet (± 600 meter) boven de hoogte van de landingsbaan, daalsnelheid of airspeed 120 knots (220 km/u) naar 90 knots (± 165 km/u).
Vb.: als de landingsbaan zic hop 1500 ft bevindt, dan moet jij u op 3500 ft houden vooraleer je de daling inzet.

Op ongeveer 30 à 20 meter boven de landingsbaan, gas dicht (throttle of gashendel op idl), en heel lichtjes wiebelend (van voor naar achteren) naar beneden. Zorg ervoor dat je op 2 wielen landt, met het neuswiel lichtjes hoger, die komt vanzelf neer na enkele meters. Bij het rijden, sturen met de voetpedalen, of met de stick draaien.

Probeer op de middellijn te blijven, en denk eraan, dat je (als je zonder wind landt) lichtjes naar rechts stuurt, omdat de propeller vòòr u, naar links draait, en het toestel dus automatisch naar links trekt.
Bij crosswind dien je de stuurknuppel 'in' de wind te houden opdat beide vleugels horizontaal zouden blijven.

Probeer het eens. Succes! :wink:

Sorry voor het afwijken van het onderwerp, maar een vraag verdient een antwoord. :oops:
Bedankt Fazal, ik ben weer een beetje zoet met Uw uitleg. :oops: :oops: :D :D

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 mei 2020, 13:10

Graag gedaan kannibaal. Ik doe niets liever dan mijn hobby's delen.
Ik ben er zelfs van overtuigd dat u het meeste wel wist.
Maar vòòr uw antwoord, had ik nog een en ander toegevoegd.
En door daar een tijdje mee bezig te zijn, was ik eigenlijk al te laat.
Daardoor is dat citaat natuurlijk niet meer 100 % juist.

Ik had er nog bij vermeld: Voor grote toestellen zoals een 737 bvb, gelden andere normen.
Probeer daar zoveel mogelijk de automatische piloot, en vooral in approach, de ILS te gebruiken.
Dat kan je ook met sportvliegtuigen.
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 mei 2020, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 mei 2020, 13:19

Fazal schreef:
11 mei 2020, 12:36
.....
Wat dat landen betreft, op uw daalhoek en uw aanvliegsnelheid letten, en vooral goed richten.
De daalhoek en snelheid mag, met een eenmotorig sportvliegtuigje, ± 700 voet per minuut zijn.

De aanvlieghoogte, vooraleer je aan de daling (in final) begint, houd je best op 2000 voet (± 600 meter) boven de hoogte van de landingsbaan, daalsnelheid of airspeed 120 knots (220 km/u) naar 90 knots (± 165 km/u).
Vb.: als de landingsbaan zich op 1500 ft bevindt, dan moet jij u op 3500 ft houden vooraleer de daling in te zetten.

Op ongeveer 30 à 20 meter boven de landingsbaan, gas dicht (throttle of gashendel op idl), en heel lichtjes wiebelend (van voor naar achteren) naar beneden, en zachtjes van links naar rechts naar de middellijn richten. Zorg ervoor dat je op 2 wielen landt, met het neuswiel lichtjes hoger, die komt vanzelf neer na enkele meters. Bij het rijden, sturen met de voetpedalen, of met de stick draaien.

Probeer op de middellijn te blijven, en denk eraan, dat je (als je zonder wind landt) lichtjes naar rechts stuurt, omdat de propeller vòòr u, naar links draait, en het toestel dus automatisch naar links trekt.
Bij crosswind dien je de stuurknuppel 'in' de wind te houden opdat beide vleugels horizontaal zouden blijven.
.....
Prachtig ! :D

Het is me ooit eens gelukt om met zowat de allereerste flightsimulator op een IBM-PC ( een echte , geen kloon ) een Sopwith te doen landen, nadien nooit meer :lol: Dat was eind jaren '80. Zonder computerstick en met uitsluitend toetsen lijkt me dit niet te doen ( van zodra ik geen grond meer zie , begin ik sowieso al te panikeren , en daarna volgt meestal een "stall" :lol: )

( p.s. Alain De Bock zou een leeftijdsgenoot van u geweest zijn moest hij eind jaren '50 - of was het 196x - met zijn zweefvlieger niet zijn gecrasht en hierbij omkwam. Die was toen nog vooraan in de twintig. Vandaar mijn vraag. )

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 mei 2020, 13:24

Heb hem niet gekend, ik ben pas in '80 begonnen op het toenmalige vliegveld in Sint-Denijs-Westrem.
Op mijn computer heb ik in het begin ook enkel met mijn toetsenbord gestuurd, en dat lukte wonderwel.
Ik moest alleen de rudder (staartvin) vastzetten omdat ik dat met het toetsenbord niet kon doen.
Recht rijden op de baan met alleen het toetsenbord als stuurorgaan, lukte praktisch niet.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 mei 2020, 13:57

Fazal schreef:
11 mei 2020, 13:24
Heb hem niet gekend, ik ben pas in '80 begonnen op het toenmalige vliegveld in Sint-Denijs-Westrem.
.....
Ik was als klein gastje verzot op Sint-Denijs-Westrem. :) Mijn vader was met mij toch eens stiekem het veld opgegaan, en wij werden prompt terug naar de uitgang verwezen, want IK zou misschien eens gedurfd hebben om aan zo'n toestel te komen. :cry: Ik heb ze nog met "twiedekkers" ( o.a. een oranje kleurige ) boven het veld de "wrille" ( kurkentrekker ? ) zien doen, en niet één keer, maar verschillende keren na mekaar. Er zaten daar cracks tussen in die tijd. Dat was eind jaren '50 tot midden/eind jaren '60. De Jodel vond ik persoonlijk een prachtig model. :)

Begin niet terug te watertanden . :lol:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 11 mei 2020, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 mei 2020, 14:07

Als het allemaal verloopt zoals in Antwerpen en Brussel ( zonder politie) zal het rap gedaan zijn.
Iedereen loopt waar hij wil. Deze generatie kent tucht nog orde of verantwoordelijkheid
Er zaten er zelfs naast elkaar aan het fontein op de Meir.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

11 mei 2020, 14:28

voorn schreef:
11 mei 2020, 14:07
Als het allemaal verloopt zoals in Antwerpen en Brussel ( zonder politie) zal het rap gedaan zijn.
Iedereen loopt waar hij wil. Deze generatie kent tucht nog orde of verantwoordelijkheid
Er zaten er zelfs naast elkaar aan het fontein op de Meir.
Het is ook een generatieprobleem Voorn. Stel U voor dat gij 50 jaar jonger zijt. Als het virus voor iedereen leeftijdsonafhankelijk even hard zou toeslaan, dan zou de discipline een stuk groter zijn. Voor de meeste jongeren is het niet meer dan een niet al te zware griep. Deze mensen ervaren de huidige situatie als een zware morele rem, en ik vrees dat dit gevoel nog veel sterker gaat worden. Voor een 25-jarige is een 65-plusser, een stokoude mens, die zijn tijd gehad. Als een 16-jarige geveld wordt door het virus, zakken de jongeren als een pudding in mekaar en wordt er psychologische begeleiding georganiseerd.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

11 mei 2020, 14:38

Fred1950 schreef:
11 mei 2020, 13:57
Fazal schreef:
11 mei 2020, 13:24
Heb hem niet gekend, ik ben pas in '80 begonnen op het toenmalige vliegveld in Sint-Denijs-Westrem.
.....
Ik was als klein gastje verzot op Sint-Denijs-Westrem. :) Mijn vader was met mij toch eens stiekem het veld opgegaan, en wij werden prompt terug naar de uitgang verwezen, want IK zou misschien eens gedurfd hebben om aan zo'n toestel te komen. :cry: Ik heb ze nog met "twiedekkers" ( o.a. een oranje kleurige ) boven het veld de "wrille" ( kurkentrekker ? ) zijn doen, en niet één keer, maar verschillende keren na mekaar. Er zaten cracks tussen in die tijd. Dat was eind jaren '50 tot midden/eind jaren '60. De Jodel vond ik persoonlijk een prachtig model. :)

Begint niet terug te watertanden ? :lol:
Ik heb mijn jeugd doorgebracht naast het vliegveld van Goetsenhoven, waar de leger piloten werden opgeleid op twee dekkers. De eerste solovluchten waren een hoogtepunt in mijn snotneuzenbestaan. Elke week, eindigde er een toestel in de boskes, en doorstarten bij een mislukte landing gebeurde op regelmaat. :D :D

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 mei 2020, 15:22

Ik wou graag de FS-2020, maar ik vrees dat die niet op disc zal bestaan.
Dan moet je alles, mits telkens betaling, afhalen van het Internet, om voortaan het illegaal kopiëren en verdelen onmogelijk te maken. De beste tijden op computer, en ook op het Internet, zijn voorbij.
Plus dat de telkens vernieuwende Microsoft-stuurprogramma's, zoals nu Win10, sommige van hun eigen vorige programma's niet meer aanvaarden.

Ik vlieg nog met FS-9 (2004) en sommige, o.a. scenery's en toestellen, kunnen daarin niet meer worden geïnstalleerd. Gelukkig heb ik destijds een hele hoop vliegtuigen kunnen bij-installeren die het wèl doen.

Zo heb ik toch nog o.m. de F-16 alsmede de Tornado en de Panavia, in verschillende versies, de A380 van alle mogelijke luchtvaartmaatschappijen, en nog verschillende kleinere toestellen zoals de Coronado, de Marchetti-260, enzovoort, op mijn FS-2004 kunnen installeren. Allemaal een droom om mee te vliegen.
Je leeft u zodanig in, dat het precies echt lijkt. En ieder knopje is (met de muis) te bedienen.

Maar toestellen met een achterwieltje is het zonder voetpedalen, zoals bvb de P-51 Mustang, moeilijk sturen op de grond, en met helikopters valt niet te landen, tenzij je over de juiste stuurorganen beschikt. Maar dat zijn allemaal heel dure spulletjes. Voor het ogenblik ben ik tevreden met wat ik heb. Moet ook wel. :?

We zijn nu wel totaal afgeweken van het onderwerp, maar wat ontspanning kan (hopelijk ook voor anderen) geen kwaad. Ik zal mij dan ook nogmaals oprecht verontschuldigen, want ik wijk zelf niet graag af van het eigenlijke onderwerp.

Dus, sorry guys. :oops:

Maar om toch nog terug on-topic te komen, zal ik De Block citeren: "waarschijnlijk nooit meer".
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 mei 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 mei 2020, 15:34

Fazal schreef:
09 mei 2020, 11:25
Dat reglement is gewoon niet haal- en bovendien, niet controleerbaar.
Mensen zullen van alles uitvinden om de dag of de week nadien anderen te bezoeken of te ontvangen.
Zelfs blockske heeft er een probleem mee :mrgreen:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ma ... ~a05f61c5/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 mei 2020, 15:39

Fazal schreef:
11 mei 2020, 15:22
....
We zijn nu wel totaal afgeweken van het onderwerp, maar wat ontspanning kan (hopelijk ook voor anderen) geen kwaad.
...
Moet kunnen, en ik vond het leerrijk. En als het voor mij kan, moet het ook maar voor een ander kunnen. 8) 8) 8) :mrgreen:
De kannibaal schreef:
11 mei 2020, 14:28
....
Voor de meeste jongeren is het niet meer dan een niet al te zware griep. Deze mensen ervaren de huidige situatie als een zware morele rem, en ik vrees dat dit gevoel nog veel sterker gaat worden. Voor een 25-jarige is een 65-plusser, een stokoude mens, die zijn tijd gehad. Als een 16-jarige geveld wordt door het virus, zakken de jongeren als een pudding in mekaar en wordt er psychologische begeleiding georganiseerd.
Zo is het. Ze worden opgevoed als egoïstische doetjes : als het niet "leuk" is, gaan ze bleiten of worden ze kwaad. Voor mijn part ligt dit aan de generatie die door de babyboomers werd gekweekt. Die post-babyboomers hebben nooit zware tegenslag gehad, hebben zelfs geen legerdienst moeten doen - en werden gebrainwashed om zoveel mogelijk "schone schijn" te consumeren. Hoe verlang je dat deze generatie nog respect, opoffering en discipline aan hun kinderen kunnen doorgeven.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 mei 2020, 15:47

tokkio schreef:
11 mei 2020, 15:34
Fazal schreef:
09 mei 2020, 11:25
Dat reglement is gewoon niet haal- en bovendien, niet controleerbaar.
Mensen zullen van alles uitvinden om de dag of de week nadien anderen te bezoeken of te ontvangen.
Zelfs blockske heeft er een probleem mee :mrgreen:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ma ... ~a05f61c5/
Ja, goed, maar als ik het goed begrijp, zou een volledig huisgezin toch nog 4 mensen mogen ontvangen!?
Ikzelf hoef mij eigenlijk daar geen zorgen over te maken, want buiten mijn nu tijdelijk inwonende vriendin, hebben wij allebei hélemaal niemand om uit te nodigen, noch om bij een ander gezin op bezoek te gaan.
Maar geloof mij, zelfs met twee personen die elkaar liefhebben, kan men zich soms toch nog eenzaam voelen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 mei 2020, 15:56

voorn schreef:
11 mei 2020, 14:07
Als het allemaal verloopt zoals in Antwerpen en Brussel ( zonder politie) zal het rap gedaan zijn.
Iedereen loopt waar hij wil. Deze generatie kent tucht nog orde of verantwoordelijkheid
Er zaten er zelfs naast elkaar aan het fontein op de Meir.
Hier in Gent net hetzelfde voorn. Dat zal wel overal zo zijn.
De allochtonen zijn de ergste, de ouderen nog erger dan de jongeren.

https://sceptr.net/2020/03/allochtonen- ... ronavirus/