Vlaanderen in België,

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

16 dec 2021, 21:57

Afbeelding

Dat was in juli dit jaar !

Afbeelding

Christophe Deborsu schreef deze week in zijn rubriek in HBVL dat de schuldgraad in Wallonië 270 procent bedraagt ! 't Pallieterke schrijft vandaag :Wallonië is zo goed als failliet!
Prof.Decoster van de KU Leuven berekende dat er dit jaar minstens 8.3 miljard euro naar Wallonië wordt versast, wat neerkomt op 2300 euro per Waal !!
Niemand heeft problemen met echte solidariteit , zie de watersnood ramp in juli. Vlaanderen was daar spontaan en van harte solidair ! Transferts hebben NIKS te maken met solidariteit , dit is pure geldroof in het nadeel van Vlaanderen !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 feb 2022, 08:54

Afbeelding

Kunnen de Vlamingen aan 80% geraken? Een grote kans dat het lukt.

Stel nu dezelfde vraag over BHG en Wallonië.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

16 feb 2022, 17:42

Afbeelding


Dat gaat zeker lukken !!


“Vlaams geld, aub. Anders dreigt een Franstalige onderwijsrevolte”
Bekende Waal en journalist Christophe Deborsu vertelt over de grote en kleine politieke dingen bij onze zuiderburen

Achter de coulissen heeft de Franstalige politieke wereld maar één antwoord: “Bij de regeringsvorming in 2024 zullen we geld aan de Vlamingen vragen. Anders zullen onze kinderen de slachtoffers worden van een onderwijsrevolte.” En als onze jeugd slecht wordt opgeleid betekent dat inderdaad collectief zelfmoord


Christophe Deborsu
Gisteren om 06:00

HBVL
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

22 feb 2022, 23:28

In zijn wekelijkse rubriek in HBVL vraagt Deborsu zich af : Willen Walen werk ? In een Waregems bedrijf werken 40 Franse werknemers , 40 van andere Europese nationaliteiten en 2 Walen ! In Bergen , 50 km van Oost-Vlaanderen stelt hij de vraag : als u geen job hebt, overweeg u dan in Vlaanderen te solliciteren? Antwoord van ALLE jongeren : nee !
In een Tongers bedrijf werkt een Waal al 25 jaar en NOOIT Nederlands sprak ! Zijn collega's leerden zo wat Frans bij. Iedereen content en zelfs tevreden !! :D

COLUMN.Steeds minder Waalse leerlingen kiezen voor Nederlands: “Klinkt alsof je moet kotsen”

Bekende Waal en journalist Christophe Deborsu vertelt over de grote en kleine politieke dingen bij onze zuiderburen
Dinsdag 28 september 2021 om 06:00

‘j’aime la Belgique ! roepen ze uit volle borst !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

13 apr 2022, 11:11

ARBEID
Waal werkt liever in buitenland dan in Vlaanderen
In de strijd met het buitenland om de Waalse werknemer trekt Vlaanderen aan het kortste eind. Maar de Vlaamse arbeidsmarkt heeft die werkkrachten broodnodig.

DS
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

22 apr 2022, 22:02

https://www.hln.be/binnenland/franstali ... ~a6f6aaec/

Bouchez deed zijn uitleg in het Frans , de taal van de bazen !! Wanneer krijgt een Vlaming de kans op de RTBF om zijn uitleg in het Nederlands te doen ? Van Grieken krijgt zo een gelegenheid zeker nooit !!
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

24 apr 2022, 16:54

Christophe Deborsu schreef deze week in zijn rubriek in HBVL dat de schuldgraad in Wallonië 270 procent bedraagt ! 't Pallieterke schrijft vandaag :Wallonië is zo goed als failliet!
Prof.Decoster van de KU Leuven berekende dat er dit jaar minstens 8.3 miljard euro naar Wallonië wordt versast, wat neerkomt op 2300 euro per Waal !!
Niemand heeft problemen met echte solidariteit , zie de watersnood ramp in juli. Vlaanderen was daar spontaan en van harte solidair ! Transferts hebben NIKS te maken met solidariteit , dit is pure geldroof in het nadeel van Vlaanderen !
[/quote]
Het is beter om te stoppen met te janken over Wallonië. Begint al maar te bidden dat Vlaanderen niet getroffen wordt door wateroverlast want de Vlaamse Staatsschuld zal dan nog veel groter worden. Denkt ook eens aan het percentage Europese steun, dat jaarlijks bijna integraal naar Vlaanderen vloeit om langs deuren en vensters te worden buitengesmeten in Antwerpen. Misschien is het wel Uw ultieme droom om een Ultra Vlaamse Zelinsky zijn gangen te laten gaan. :evil: :evil: Begint vanaf heden nog enkel Belgisch te denken. Het zal U waarschijnlijk ook al opgevallen zijn dat Vlaanderen niet bestaat in Europa. De echte Zelinsky heeft nog zelfs niet de moeite gedaan om Vlaanderen toe te spreken om een bedelactie te starten.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 apr 2022, 18:00

Wat is de betekenis van solidariteit?
Volgens het woordenboek Van Dale is solidariteit “bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen”, en solidair betekent: “door een gevoel van samenhorigheid verbonden”. Saamhorigheid is “het besef, het gevoel van bij elkaar te horen en elkaar te moeten steunen”.


Ik denk, kannibaal, dat deze definitie klopt voor wat betreft de Vlamingen. Zelf gaf je het voorbeeld voor de overstromingen in Wallonië waarbij talloze Vlamingen spontaan ter hulp kwamen. Solidariteit, zoals ik daar in het vetjes benadrukte, komt wederzijds. Maar die wederzijdsheid, voornamelijk uit politiek perspectief, lijkt me niet toepasselijk op de mening van de franstalige politici uit dit land. Uiteraard zou ik hier talloze voorbeelden uit het verleden en het heden kunnen opsommen maar ik wil de lezers van dit forum hier niet mee vervelen. Uit mijn ervaring ondervond ik dat het adagio van deze franstalige politici aan het adres van hun Vlaamse collega’s is “Betaal en zwijg !”
Maar het is ook mogelijk dat , in tegenstelling tot “Van Dale”, er in het eveneens eerbiedwaardige “Larousse” een andere definitie staat over “solidariteit”.