Regeringsvormig

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

27 jun 2020, 00:14

Hey,
Iedereen de verklaring gezien en gelezen van Gwendolyn?
Bart heeft gevraagd of de VLD wil meestappen met NVA en Vlaams Blok
Zijn de postjes zoveel waard dat NVa. Het cordon wil kraken om toch maar aan de macht te blijve?
Nog een paar maanden en ze s tellen niets meer voor.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2020, 08:24

En dan moet je ook eens "De afspraak" van gisteren op Canvas herbekijken. Het is de eerste keer dat ik haar degelijke wijze praat hoorde vertellen ( waarschijnlijk mag dat omdat ze voorzitter af is ). Ze heeft eindelijk blijkbaar begrepen hoe NVA en VB "werken" en hoe ze stemmen binnen halen. ( zoiets in de stijl van één gemeenschappelijk vijand creëren en daar iedereen in meesleuren - en dat dit al eeuwen gepraktiseerd wordt door alles behalve serieuze mensen ). Er kwam zelfs een goed woordje uit over de "standvastigheid" van de PS

Wat zij nu op TV vertelde heeft Sof me al jááááren geleden ook al eens uitgelegd. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 jun 2020, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 jun 2020, 08:30

Volgende verkiezing hebben ze misschien niemand nodig.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jun 2020, 08:54

paullamb schreef:
Hey,
Iedereen de verklaring gezien en gelezen van Gwendolyn?
Bart heeft gevraagd of de VLD wil meestappen met NVA en Vlaams Blok
Zijn de postjes zoveel waard dat NVa. Het cordon wil kraken om toch maar aan de macht te blijve?
Nog een paar maanden en ze s tellen niets meer voor.
Met oog op de (mogelijke) federale regeringsvorming is het voor mij een vraag die ik ook zou stellen aan de Gwendolyn.
Een vraag om OVld kleur te doen bekennen. Een federale regering met een Vlaamse meerderheid of toch, om de postjes, meestappen in linkse regering met een Vlaamse minderheid en Vlaanderen weer uitverkopen aan de linkse Walen. 🤔

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2020, 09:10

Dicksy schreef:
27 jun 2020, 08:54
....
Een vraag om OVld kleur te doen bekennen. ....
Kleur bekennen ? Dat is al eeuwen het gekende blauw, geen zwart. :lol:

Gwendolyn heeft nu eindelijk eens bekend gemaakt wat voor str*nt de NVA en VB sch*ten. Er zal veel meer dan een boek geschreven zijn toen Bart De Wever en het VB wekenlang tijdens de regeringsvorming ( van een regering die er niet kwam ) rond de tafel hebben gezeten.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jun 2020, 09:29

Fred1950 schreef:
En dan moet je ook eens "De afspraak" van gisteren op Canvas herbekijken. Het is de eerste keer dat ik haar degelijke wijze praat hoorde vertellen ( waarschijnlijk mag dat omdat ze voorzitter af is ). Ze heeft eindelijk blijkbaar begrepen hoe NVA en VB "werken" en hoe ze stemmen binnen halen. ( zoiets in de stijl van één gemeenschappelijk vijand creëren en daar iedereen in meesleuren - en dat dit al eeuwen gepraktiseerd wordt door alles behalve serieuze mensen ). Er kwam zelfs een goed woordje uit over de "standvastigheid" van de PS
Wat zij nu op TV vertelde heeft Sof me al jááááren geleden ook al eens uitgelegd. :lol: :lol:
U plaatst 2x :lol: :lol: Niet vergeten dat Sof al jaren hier de lolbroek was op het forum en daarom vind ik dat u Sof tekort doet met maar 2x :lol: :lol: te zetten.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

27 jun 2020, 10:29

paullamb schreef:
27 jun 2020, 00:14
Hey,
Iedereen de verklaring gezien en gelezen van Gwendolyn?
Bart heeft gevraagd of de VLD wil meestappen met NVA en Vlaams Blok
Zijn de postjes zoveel waard dat NVa. Het cordon wil kraken om toch maar aan de macht te blijve?
Nog een paar maanden en ze s tellen niets meer voor.
Het is van te moeten. Het zijn communicerende vaten. Ze moeten overleven met de stemmen die ze hadden, want veel winst zit er niet meer in, en het virus dunt hun aanhang dagelijks uit. Het is wellicht geen slecht gedacht. De kassen zijn leeg. Er rest dus zeer weinig om de kiezers tevreden te stellen. Bij het verdelen van de postjes eten die mekaar al op. Wie uit de boot valt, hangt het zwarte pakje aan de haak en probeert eens een ander kleurtje uit.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

27 jun 2020, 12:12

Wat Gwendolynn Rutten gisteren in “De Afspraak” vertelde over De Wever en het VB is geen echt nieuws. Iedereen fluisterde het al lang en zij zei het nu luidop. Zo’n ontmoeting na de verkiezingen is niet abnormaal ; niet met mekaar spreken zou pas abnormaal zijn in een democratie. Ook de koning sprak met Van Grieken. Men kan zulke gesprekken ook afdoen als wellevendheid of protocol, om over de logica ervan nog maar te zwijgen.
De onmogelijkheid om een regering te vormen is dezelfde situatie als in het schaakspel : pat. Dit betekent dat geen van beide partijen ook nog maar iets van bewegingsruimte heeft. In dit geval wordt de partij afgesloten en begint men opnieuw. Remise. Hier betekent dat nieuwe verkiezingen. En net zoals bij het schaken kan die herschikking weer eindigen in een patsituatie, doch men probeert het maar.
In theorie is er voor de Belgische regeringsvorming nog wel een mogelijkheid : de N-VA laat haar verkiezingsbeloftes vallen en komt tegemoet aan de Waalse eisen en prompt is er een regering. Uit wat ik hier op het forum lees zijn blijkbaar sommigen het daar mee eens. Het gevolg is natuurlijk dat de N-VA bij een volgende verkiezing van de kaart wordt geveegd, eveneens tot groot jolijt van diezelfde sommigen. Dat dan het VB in Vlaanderen wel eens een volstrekte meerderheid kan behalen wordt dan de collateral damage. Overigens blijkt uit de laatste verkiezingen en peilingen dat het systeem van communicerende vaten al lang niet meer opgaat. Er is meer aan de hand.
Omgekeerd en eveneens theoretisch zou de PS haar programma inslikken en dan hetzelfde lot als de N-VA ondergaan met de communisten als triomfators. Maar dit is niet zozeer theorie meer maar science fiction.
Alnaargelang de meningen is de huidige situatie hopeloos of hoopvol te noemen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

27 jun 2020, 12:55

Het is nu ook duidelijk dat BDW enkel wil reageren met respect voor de hiërarchie binnen de partijen. Vroeger had hij de broek van de betrokkene al op de enkels laten vallen, om haar achter kasteeltje blauw te slagen, maar vandaag wordt dat overgelaten aan een man van Parijs, die het tot ondervoorzitter schijnt geschopt te hebben. Zijn bestaan was mij onbekend, maar toch een beetje bewondering voor een piloot die continu in de jet-stream van de grote leider durft te lopen.
De leider zelf schijnt zich nog altijd in lock-down modus te bevinden. Voor de allereerste keer in zijn leven, heeft hij kennis gemaakt met "werken", nu de gekleurde werkkracht nog in het thuisland verblijft, en het schijnt hem te bevallen, want in bijberoep, zijn zoveelste op rij, heeft hij de taak van commerciële stuntman op zich genomen. Van het opblinken van de trap naar het beklimmen van een HS-pyloon, niks is hem te veel. Opgesmukt met een kledingstuk dat hem totaal vreemd was, een overall met bijhorende veiligheidsuitrusting hees een kraanman van een bevriende sponsor hem tot halverwege de pyloon. Buiten beeld klom een veiligheidsverantwoordelijke van de firma naar boven om de Grote Leider zijn gordel te verankeren aan de pyloon, Een cameraman verzorgde het promotiefilmpje van de slingeraap aan de pyloon. Hopelijk had hij geen vod op zak om de pyloon op te blinken, want voor de echte werkman, die na hem komt wordt het noodlottig. Vallen van een trap kan een onschuldig slachtoffer overleven, vallen van pyloon wordt een dode meer.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 jun 2020, 13:49

Rutten komt met oude koeien uit de gracht.
Nieuws op VRT om 13.00 laat zien dat de Wever dat al bevestigde bij de besprekingen over een Vlaamse regering.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

27 jun 2020, 14:05

@ De Kannibaal ( hier boven) :
Niet volledig eens met uw zienswijze, maar.... prachtig uitgedrukt. Vakwerk ! :)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2020, 14:23

figaretto schreef:
27 jun 2020, 12:12
.....
de N-VA laat haar verkiezingsbeloftes vallen en komt tegemoet aan de Waalse eisen en prompt is er een regering.

....
Welke verkiezingsbeloftes heeft de N-VA gemaakt ? Ik ken er geen !
De verkiezingsbeloftes van de PS ken ik min of meer, maar daarbij werd niet verteld waar het geld ervoor vandaan moet komen. Ondertussen zou iedereen al wel kunnen vermoeden dat die het geld bij de multinationals en hun transfers naar de belastingparadijzen zal halen, eventueel van de hoogste pensioenen en uit belastingen op dividenden. En DAAR zal de N-VA nooit akkoord mee willen gaan. Einde verhaal en terug naar af.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jun 2020, 17:10

Fred1950 schreef:
De verkiezingsbeloftes van de PS ken ik min of meer, maar daarbij werd niet verteld waar het geld ervoor vandaan moet komen. Ondertussen zou iedereen al wel kunnen vermoeden dat die het geld bij de multinationals en hun transfers naar de belastingparadijzen zal halen, eventueel van de hoogste pensioenen en uit belastingen op dividenden. En DAAR zal de N-VA nooit akkoord mee willen gaan. Einde verhaal en terug naar af.
Gisteren was het 30 graden 🌞🌞 en op sommige plaatsen ietsje meer. Blijf uit de zon als je dergelijke berichtjes typt om ze nadien bij koeler weer te plaatsen. Of nog beter......typ ze ook bij koeler weer.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 jun 2020, 10:51

PS-kopstuk Rudy Demotte ziet voor de federale formatie geen oplossing meer , tenzij nieuwe verkiezingen.
Een franstalige minderheid in de federale regering is op zich geen probleem het is de afspiegeling van de bevolkingssituatie in dit land , dus wat is het probleem?
Voor mij en ik denk voor heel veel burgers mag verkiezingen zeker, liefst gisteren al.
:)

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

28 jun 2020, 11:55

paullamb schreef:
27 jun 2020, 00:14
Hey,
Iedereen de verklaring gezien en gelezen van Gwendolyn?
Bart heeft gevraagd of de VLD wil meestappen met NVA en Vlaams Blok
Zijn de postjes zoveel waard dat NVa. Het cordon wil kraken om toch maar aan de macht te blijve?
Nog een paar maanden en ze s tellen niets meer voor.
Dat cordon is een draak van een politieke zet die alleen in een dictatuur en in België mogelijk is. Als de Vlamingen (NV-A en VB) op een haar na de meerderheid hebben dan moeten de anderen zich daar bij neerleggen en stoppen met dat cordon gedoe. De enige reden dat de traditionelen dat persé willen behouden is dat ze aan groot aantal postjes zouden kwijt geraken. Want zoals Rutten zo mooi kan zeggen, het gaat hem om de inhoud (van onze zakken ) hé??????
NB. Ik wist niet dat de NV-A aan de macht was???
De zon is gratis voor iedereen