CD&V / Landsbond der Christelijke Mutualiteiten

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 jun 2021, 23:56

Laten we het simpel houden:

of de leeuw zijn nageltjes gelakt heeft of niet op die vlaggen moet je navragen bij "De kannibaal"

voor de juiste website:
Wil. schreef:
13 jun 2021, 15:45
Lezen, ET.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

14 jun 2021, 12:05

Ik dacht dat ik het al simpel had gekenschetst in een vorige bijdrage. Maar allez, kom...

Wat de gelakte nagels betreft : decennia lang ben ik abonnee op Meervoud, een links-nationalistisch tijdschrift met medewerkers als Ludo Abicht, Jef Turf en nog heel wat andere intellectuelen. Verstandige mensen naar mijn smaak die eveneens op de frontpagina van hun webstek de niet-tenen-gelakte Vlaamse Leeuw als symbool tonen. (Men kan dit nagaan)
Het is helemaal niet zo dat een onafhankelijkheidsstreven typisch is voor rechts-conservatieve dwalers. Men merkt dit ook in het buitenland waar bijvoorbeeld de Catalaanse onafhankelijkheidsidee gedragen wordt door voornamelijk linkse partijen. Of neem nu Nicola Sturgeon, de voorzitter van de SNP (Scottisch National Party), een duidelijk linkse partij die net als de Vlaams-nationale NV-A en VB hetzelfde doel nastreeft. Omgekeerd is in Spanje weer duidelijk dat het ultra-rechtse VOX dan weer voorstander is van “Spanje, één en ondeelbaar”. Zij vinden hun geloofsgenoten hier bij de belgicisten. Hier zijn die wel voornamelijk links te vinden.
Hieruit lijkt het me logisch te besluiten dat de wens naar onafhankelijkheid geen kwestie is van links of rechts maar simpelweg een streven naar een wens die opgenomen is in het E.V.R.M., over het zelfbeschikkingsrecht. Het staat iedereen vrij natuurlijk om daar tegen te zijn.
Wat nu specifiek de C.M. of andere aan zuil gebonden instanties betreft : hun verknochtheid aan België is geen misdaad. Het belgicisme evenmin. Meer zelfs, moest ik een Waal zijn, dan is de kans groot dat ik deze houding zou onderschrijven, al was het maar om praktische redenen van financiële aard. “Lang leve België” zou mijn slogan kunnen zijn. Of “Walen weten waarom !”.
Bij veel Vlamingen is dit bewustzijn aan het veranderen. Zij zien meer en meer in dat wat België als solidariteit wenst te verkopen, meer begint uit te draaien naar altruïsme. Zeer christelijk natuurlijk maar ook de Barmhartige Samaritaan stelde zijn grenzen en verdween aan de horizon na de eerste hulp. Nuchtere Vlamingen stellen vast dat die zogenaamde solidariteit steeds meer begint te lijken op roof. Om die reden stemmen ze meer en meer op de “verkeerde” partijen. Ook de ex-communisten van Meervoud (zie hierboven) begrijpen dit al langer. Links en rechts verenigd in gemeenschappelijke belangen. Lijkt me mooi.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 jun 2021, 12:09

Het is helemaal niet zo dat een onafhankelijkheidsstreven typisch is voor rechts-conservatieve dwalers.
Dat is zeer correct. Het probleem is echter dat hier te lande het Vlomse onafhankelijkheidstreven wel degelijk in handen van rechts tot zeer rechtse dwalers beland is. Het volstaat om het historisch reilen en zeilen van Vlaanderen in de 20ste eeuw nauwkeurig te bestuderen om daar de wortels voor te vinden.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

14 jun 2021, 12:25

E.T. schreef:
13 jun 2021, 23:56
Laten we het simpel houden:

of de leeuw zijn nageltjes gelakt heeft of niet op die vlaggen moet je navragen bij "De kannibaal"

voor de juiste website:
Wil. schreef:
13 jun 2021, 15:45
Lezen, ET.
Zolang de leeuw zich niet gaat opsmukken met zijn "Gothic"pakje, kan het mij minder schelen, en blijf ik mijn ziekenkas trouw.
Toch een kleine randbemerking: Voor de volgers van de grote Vlaamse leermeester Wil Punt. Wees voorzichtig met de aanbevelingen van de geoefende Vlaamse tafelspringers. Zolang het gaat om het gedeelte van de verplichte verzekering, kunt gij springen naar hartenlust van de ene ziekenkas naar de andere. Voor wat betreft de bijhorende hospitaalverzekeringen, is het beter enige omzichtigheid aan de dag te leggen. De gevolgen van de sleet en de mankementen aan het lijf die U in het verleden reeds heeft verzameld, worden niet langer gedekt door de polis van de bijkomende verzekering van Uw nieuwe ziekenkas.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

14 jun 2021, 15:09

Op de rodeduivels petjes van Jupiler staat een Vlaamse strijdleeuw :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

14 jun 2021, 16:07

Zolang de leeuw zich niet gaat opsmukken met zijn "Gothic"pakje, kan het mij minder schelen, en blijf ik mijn ziekenkas trouw.
Wat als ze die na het nageltjes lakken , een hoofddoek aandoen....... :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 jun 2021, 17:00

Op de rodeduivels petjes van Jupiler staat een Vlaamse strijdleeuw
Ik vrees dat het een zwarte stier is - het logo van Jupiler sinds mensenheugenis. Maar na een aantal Jupilers is dat allicht allemaal niet zo duidelijk meer :wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 jun 2021, 17:08

Het is een Vlomse OS

Afbeelding
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

14 jun 2021, 18:10

Ik zal die cafébaas eens vragen waar hij dat petje met leeuw gehaald heeft.
En het is geen Nederlands petje.