Integratie

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

20 jan 2023, 10:36

Volgens de tabelletjes van de Grote Kenner Paul Siemons zit je hier keihard te liegen, Seppe. Er zitten maar 13 kleuters in die klas want dat staat in zijn tabel. Nu gij ;-)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 jan 2023, 10:50

frits1955 schreef:Wat betreft de idiotie die Ben Weyts uitkraamt: in vele Vlaamse kleuterscholen zitten 20, 25 of zelfs meer kleuters met 1 leerkracht- begin maar eens met Nederlands aan te leren...

Ter vergelijking: in Nederland,Duitsland, Ierland etc is het gemiddelde...8 tot 10 kleuters.
Qua valse redenering kan dit wel tellen:

• enerzijds verwijs je naar de realiteit in Vlaanderen: 25 kleuters in één klas, wat ook bevestigd werd door Seppe.

• anderzijds haal je Nederland aan waar slechts 8 tot 10 kleuters in één klas zouden zitten. Maar ... dat is het cijfer dat uit een gelijkaardige tabel komt als die van Paul S. 8O
Dat cijfer 8 bereikt men door de realiteit van 30 tot 35 kleuters (zie Juf M. Douglas en de 'plofklas' hogerop) te delen door de 4 'leerkrachten' die wekelijks betrokken zijn bij het lesgeven:
- de kleuterjuf
- de klassenassistent
- de orthopedagoog
- de extra taaljuf
- ... enz

De kleuterjuf is degene die bijna constant met 30 kinderen of meer moet werken. De andere drie nemen een handvol kinderen apart om ze wat extra te geven.

Kortom: dubbele standaard, valse redenering.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

20 jan 2023, 11:12

In de school van mijn dochter hebben ze geen taaljuf. Je moet dit zelf oplossen. De zorgjuf heeft in hun school 12u per week. Deze worden vooral gebruikt in de laatste kleuterklas om kinderen bij te werken zodat ze naar het eerste leerjaar kunnen. De kinderverzorgster houdt zich bezig met pampers wisselen en natte broeken uitdoen. Voor de rest staat een kleuterjuf er alleen voor, zelfs met 31 kleuters.
Ik versta niet hoe ze dit volhouden.
En dan komt de scholenkoepel elk jaar met nieuwe doelstellingen, andere werkmethoden en werkpunten...Alle administratie moet dan volledig aangepast worden. Veel leerkrachten zitten elke avond en in het weekend nog te werken voor school.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 jan 2023, 15:48

Ik waag het amper om terug te grijpen naar de eigen kleuterjaren, toen ik aan de hand van een buurmeisje naar een parochieschooltje moest stappen.
Haar klas (derde lager onderwijs) was zo schraal bezet, dat ze met 3 studiejaren samen zaten.
En ik moest in de late namiddag verhuizen naar die klas om onder begeleiding naar huis te kunnen.
Het schoolbord was in 3 verdeeld (één centraal deel en links plus rechts scharnierende delen)
mogelijk vorderde ik toen snel genoeg, om later in mijn eerste studiejaar vlugger op te schieten dan heel wat klasgenootjes. (!?)
Alleszins werden wij minder in de watten gelegd.
En zo'n start was de ideale springplank om later sneller vooruitgang te boeken.

Na mijn 3 jaren middelbaar vonden m'n ouders dat ik lang genoeg mijn broek op de schoolbank had versleten.
Maar ik bleef avondschool volgen en heb dat enkel tijdens m'n legerdienst onderbroken.
Wat door latere werkgevers op prijs werd gesteld.
Tja, men kan starten in een kinderwagen, die wordt voortgeduwd.
Maar men moet op eigen benen leren staan en gaan...

Of heel deze smartphone-generatie in diezelfde geest opgroeit is maar zeer de vraag.

H.
Laatst gewijzigd door Hobo op 22 jan 2023, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 jan 2023, 18:09

Aan de vrienden van mijn kleinzoon te zien hebben die kerels hun broek niet versleten op de schoolbanken.
En de univerrsiteiten en hogescholen zijn toch dicht bevolkt zelfs met een redelijk aantal vreemdelingen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 jan 2023, 18:28

Zelfs vreemdelingen!

't Is wijd (Weyts) gekomen! :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

29 jan 2023, 08:44

"In Noorwegen krijg je één jaar om de taal te leren, anders kan je niet blijven"
“In Noorwegen krijg je als nieuwkomer alle kansen om de taal te leren en alleen wie na een jaar slaagt voor een taaltest mag blijven.” “De taal is echt dé sleutel tot integratie.
https://radio2.be/luister/select/radio2 ... 1674897841

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

30 jan 2023, 08:30

Paul Siemons schreef:
29 jan 2023, 08:44
"In Noorwegen krijg je één jaar om de taal te leren, anders kan je niet blijven"


Hier zijn ze wel strenger zenne,
Hier krijg je 1 maand de tijd om de weg naar het OCMW te vinden
Anders heb je niets.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

30 jan 2023, 10:22

Als Belg dan, zal je bedoelen ...!? :roll:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

30 jan 2023, 10:53

Zouden we dat van de ministers ook niet eisen? :lol:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

30 jan 2023, 11:13

Hier krijg je 1 maand de tijd om de weg naar het OCMW te vinden
Die 65.000 Oekraïners hebben geen maand nodig hoor - alles in orde in een oogopslag.