Integratie

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 jan 2023, 17:03

Ik heb 41,5 jaar voor de klas gestaan, Snullemans. Jij hebt geen flauw idee hoe rampzalig het tekort aan leerkrachten is momenteel - goedkoop lopen toeteren over "schoolplicht op 3 jaar" is onzinnig want er is geen volk om die kinderen op te vangen. En als je een idioot als minister van onderwijs hebt als Weyts die elke dag wel een andere losse flodder lanceert, is de ramp volledig.
Los van die werkelijkheid: wie het Nederlands als instructietaal onvoldoende beheerst kan niet slagen in het onderwijs. En ja, er is enkel leerplicht . Niemand kan beletten dat je je kinderen zelf onderwijs geeft of laat geven door derden- een private school bv.
.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 jan 2023, 17:21

Tot u spreekt een gediplomeerd opvoeder en leraar:
frits1955 schreef:
17 jan 2023, 17:03
Ik heb 41,5 jaar voor de klas gestaan, Snullemans. .

Het idee van Voorn is goed: schoolplicht vanaf 3j. Zorg ervoor dat die kinderen naar school moeten komen.

En als er geen leerkrachten voor die leerlingen kunnen aangeworven worden, moeten we misschien dat voorstel van Regi nog eens onder ogen nemen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 jan 2023, 17:44

Er is geen "tekort aan lesgevend personeel"
als ze ook eens uren zouden werken als in
andere beroepen .... ze werken gewoonweg
te weinig uren!¨

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 jan 2023, 18:03

Wat een zootje nitwits hier. De helft kan geen drie woorden zonder fouten schrijven maar zij gaan het eens uitleggen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 jan 2023, 18:33

Het gaat over inhoud, frits. Zo'n uitspraak komt soms als een boemerang terug.

Ik moet het je nageven: drie woorden dat ging nog, maar het vierde ....

Afbeelding

Niemand is zonder fouten en daarover mensen denigrerend bejegenen is tamelijk laag. Zeker voor een schoolmeester.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 jan 2023, 20:01

frits1955 schreef:
17 jan 2023, 18:03
Wat een zootje nitwits hier. De helft kan geen drie woorden zonder fouten schrijven maar zij gaan het eens uitleggen.
"...zij gaan het eens uitleggen." ..
Ik ben inderdaad niet zo begaafd om zelf
uit te vissen dat "lesgevend personeel"
eigenlijk te weinig uren werkt in vergelijking
met andere beroepsgroepen...
Néén Frits1955, het Departement Onderwijs
heeft me daar, met documenten als bewijs, bij geholpen.
" Van-basis-tot-volwassenenonderwijs"
Van de meer dan 40 verschillende categorieën die in de
tabel worden weergegeven is er maar één die een "maximum
van 30 leseenheden" kan opgelegd worden!
Een groot deel van de overige vermelde leerkrachten komt
daar nog niet eens in de buurt van !

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onde ... -personeel

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 jan 2023, 08:56

Uit ERIK van G. Bomans
Het is in zijn voelspriet geslagen als bij een mens in zijn bol :lol:
En wie van onze generatie zou de laatste nieuwe spellingregels onder de knie hebben.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 jan 2023, 10:26

Om nog eens de lompigheid van sommigen hier te illustreren:

Zij die niet in het onderwijs staan, doen graag al eens lacherig over de uren die leerkrachten kloppen. Eindeloos veel vakantie en een werkweek van 22 uren in het secundair onderwijs: een mens zou voor minder jaloers worden. Uit een onderzoek van de VUB blijkt dat de werkelijkheid minder idyllisch is.

40 uur of meer

De Vrije Universiteit Brussel deed in opdracht van minister van Onderwijs Hilde Crevits een onderzoek ( 2018)naar de tijdsbesteding van leerkrachten in het Vlaamse onderwijs. Bijna 9.600 leerkrachten uit het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs deden daaraan mee. Zij hielden een dagboek bij waarin ze al hun werkactiviteiten, ook tijdens schoolvakanties, registreerden. De resultaten tonen dat leerkrachten evenveel of zelfs meer werken dan een werknemer met een standaard 40-urenweek.

Over een heel kalenderjaar, schoolvakanties inclusief, werkt een gemiddelde leerkracht 41 uur en 30 minuten per week. De leerkrachten die het langst werken, zijn die in de derde graad van het secundair onderwijs, met gemiddeld 42 uur en 56 minuten. In de eerste graad van het secundair onderwijs wordt er 41 uur en 33 minuten gewerkt, in de tweede graad 42 uur en 13 minuten. In het lager onderwijs heeft men dan weer een gemiddelde werkweek van 41 uur en 48 minuten, in het kleuteronderwijs wordt 41 uur en 4 minuten gewerkt.

In de schoolweken zelf tellen de werkuren in het secundair onderwijs op tot 47 uur en 59 minuten, in het lager onderwijs zelfs tot 49 uur en 30 minuten. Slechts 32 % (secundair onderwijs) en 38 % (lager onderwijs) van die tijd gaat naar het lesgeven zelf. De rest is voor lesvoorbereiding, administratie, overleg en vorming. Bovendien wordt zo’n 25 à 30 % van die werktijd gepresteerd buiten de zogezegde kantooruren. Op een normale schooldag is minstens 30 % van de leerkrachten nog aan het werk tussen 19u30 en 21u30.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 jan 2023, 10:31

Van de meer dan 40 verschillende categorieën die in de
tabel worden weergegeven is er maar één die een "maximum
van 30 leseenheden" kan opgelegd worden!
Ja jongen - die 30u/max is voor praktijkleerkrachten. Die hebben namelijk nauwelijks voorbereidingen, nauwelijks administratie, nauwelijks verbeteringen, veel minder evaluatiemomenten dan andere leerkrachten. Verder hebben ze veel minder leerlingen omdat die leerlingen veel uren praktijk krijgen van dezelfde leerkracht.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 jan 2023, 12:02

frits1955 schreef:
18 jan 2023, 10:31
Van de meer dan 40 verschillende categorieën die in de
tabel worden weergegeven is er maar één die een "maximum
van 30 leseenheden" kan opgelegd worden!
Ja jongen - die 30u/max is voor praktijkleerkrachten. Die hebben namelijk nauwelijks voorbereidingen, nauwelijks administratie, nauwelijks verbeteringen, veel minder evaluatiemomenten dan andere leerkrachten. Verder hebben ze veel minder leerlingen omdat die leerlingen veel uren praktijk krijgen van dezelfde leerkracht.
En over de "rest" hoor ik je niet: de grote hoop die rond de 22 à 24 "lestijden" te geven hebben per week?
Ook ben je nogal snel om over "uren" te praten... het gaat over het aantal "lestijden"....
Lestijden van 50 minuten: nemen we dus de max. van 30 leseenheden/week dan zijn dat GEEN 30
uren maar 25 uur per week
Nemen we even iemand uit de categorie met maximum 22 "lestijden"
..de godsdienstleraar bijvoorbeeld; die komen nog niet eens aan 19 werkelijk gepresteerde
uren per week!!
Overschot van tijd om de door U opgenoemde: voorbereidingen, administratie etc.
te doen dacht ik toch!

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 jan 2023, 12:07

Als het allemaal waar zou zijn, beste Paul dan zou er geen leerkrachten tekort mogen zijn, toch?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 jan 2023, 12:25

Paul Simons , ben je nu echt zo onwetend als je hier laat blijken bij elke tussenkomst? Begrijp je nu echt niet dat een job als leerkracht oneindig veel meer is dan die 22 u dat je voor de klas staat? Heb je het onderzoek van de VUB gelezen? Meer dan 9000 leerkrachten van allerlei niveau en allerlei soorten onderwijs hebben onafhankelijk van elkaar de tijd doorgegeven die ze besteden aan hun schoolwerk- en dat is gemiddeld meer dan 40u/week. Wat is er dan dat jij niet begrijpt?
Als ik zo simplistisch zou denken als jij dan ga ik mij direct mengen in de discussies over elektrische auto's elders op Sennet en daar gaan verkondigen dat er geen verschil is tussen een elektrische en een verbrandingsmotor want " ne moteur is ne moteur". Zie je wat een idioot figuur ik daar zou slaan? Daarom ,beste kerel, meng ik mij niet in die discussie want ik heb daar namelijk geen verstand van. Begrijp je dat?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 jan 2023, 14:13

Afhankelijk van het vak dat men geeft gaat men mij niet wijsmaken dat er voor elk vak lesvoorbereiding nodig is.
Voor talen; wiskunde b.v kan men honderd jaar les geven met dezelfde cursus.
Ikzelf heb lesgegeven aan produktie personeel. Buiten technologie waren er nergens nieuwigheden.
Chemie is chemie; en berekeningen bleven wiskunde.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 jan 2023, 15:21

Uw les geven zoals je ze zelf gekregen hebt is echt niet meer van dezen tijd. Natuurlijk is 3 x 3 negen, maar een beetje beleving mag er zijn. Laat de kinders maar eens opzoeken hoeveel K3-tjes er al heweest zijn.

Juist! Negen :P
en heweest is met een Gé

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

18 jan 2023, 15:37

frits1955 schreef:
18 jan 2023, 12:25
Paul Simons , ben je nu echt zo onwetend als je hier laat blijken bij elke tussenkomst? Begrijp je nu echt niet dat een job als leerkracht oneindig veel meer is dan die 22 u dat je voor de klas staat? Heb je het onderzoek van de VUB gelezen? Meer dan 9000 leerkrachten van allerlei niveau en allerlei soorten onderwijs hebben onafhankelijk van elkaar de tijd doorgegeven die ze besteden aan hun schoolwerk- en dat is gemiddeld meer dan 40u/week. Wat is er dan dat jij niet begrijpt?
Je hebt eerder in dit topic iemand “Snullemans” genoemd : ik ga die titel voor U reserveren:
“Het onderzoek van de VUB”

Een onderwijsinstelling die het onderwijs moet gaan doorlichten naar de werkbelasting!!

Wat had je daar van verwacht; dat die hun “branchegenoten” gingen afvallen met het feit dat
ze eigenlijk (zie tabel Prestatienoemers voor onderwijzend personeel) toch weinig uren presteren tegenover andere beroepen!
Neen dat zullen we eens even verdoezelen met aan de betrokkenen te vragen hoeveel ze werkelijk besteden aan hun ambt …. “gemiddeld meer dan 40 uur per week” moeten die zowat allemaal in koor hebben gezongen of wat had je gedacht ….
Nogmaals: een onderwijsinstelling die onderwijsinstellingen moet evalueren!!
Elke zinnig persoon ziet de idioterie er van in!
Hetzelfde zou zijn of de FIFA gaat haar leden voetballers vragen of ze niet te veel verdienen!!
Vraag mij af waarom het departement geen onafhankelijke instantie neemt (en dan nog liefst een buitenlandse) die geen banden heeft met het onderwerp van onderzoek?

Nu nog om even terug te komen op “..een job als leerkracht oneindig veel meer is dan die 22 u dat je voor de klas staat?”….daar ga ik eens hartelijk mee lachen ..nog veel tijd over na die 22 uren !!