Integratie

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jan 2023, 11:07

Dat gemiddelde komt er omdat je (haast in elke school) tussen heel veel richtingen kan kiezen, met gevolg dat de specifieke vak klassen vaak heel dun bevolkt zijn ...

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 jan 2023, 15:04

De éne dag hoort men in 't nieuws dat de kinderen niet meer kunnen rekenen.
Tja, dat ging al achteruit sinds de rekenmachientjes hun ingang maakten.
Dan zegt Ben Weyts, dat in heel wat uit het buitenland ingeweken gezinnen,
thuis géén Nederlands wordt gesproken
Terwijl het mengen van Engels en Frans meer op TV dan in de radio,
al langer een trend is.
Zelfs bepaalde politici brabbelen graag "wisje, dasje, en asje"
Wat ooit wist je, dat je als je was...

Mijn leraar Nederlands noemde zoiets Bargoens

H.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

19 jan 2023, 17:43

E.T. schreef:
19 jan 2023, 11:07
Dat gemiddelde komt er omdat je (haast in elke school) tussen heel veel richtingen kan kiezen, met gevolg dat de specifieke vak klassen vaak heel dun bevolkt zijn ...
Richtingen kiezen, ik ben geboren in de oorlog en moest tot mijn 14 jaar naar school,en ja er waren klassen met + 30 leerlingen,en dan gaan werken, nu noemt men dat kinder- arbeid, en voor bijna 90% van onze generatie, zijn wij dan allemaal dommeriken,nu leren vele een beroep met veel diploma's en masters, en dan gaan ze ergens anders waar ze niet voor geleerd hebben werken,
lezen , schrijven, en rekenen,dat zijn de belangrijkste vakken, godsdienst is fake,en geschiedenis interesseerde,maar enkelingen, aarderijkskunde was goed om de omliggende landen te kennen, en kaartlezen leerde we in het leger,maar nu kan het alleen nog via GPS,anders vinden ze hun huis niet meer . :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

19 jan 2023, 19:45

Maaike Douglas, een Nederlandse kleuterjuf, spreekt je tegen:
Die juf toch he... 2017. We zullen iemand aan het woord laten die weet waarover het gaat:

Michel Vandenbroeck is hoofddocent gezinspedagogiek aan de UGent.
( De Morgen 18 januari 2023)

...dit komt deels omdat we onmenselijk veel van die kleuterleerkrachten verwachten. Kleuters zitten vaak met 20, 25 of meer kinderen in een klas met één leerkracht. Ter vergelijking: in Duitsland, Ierland en Nederland is dat gemiddeld 8 kinderen. In Estland – zo geroemd om zijn goede resultaten – zijn het er 10.

Voor het volledige en zeer interessante artikel: https://www.demorgen.be/meningen/laat-o ... ~bb1f1e93/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2023, 20:01

"Die juf toch, hé"

"Die schoolmeester frits toch, hé"



Zie je hoe gemakkelijk dat is, frits?

Mensen uit de praktijk: daar wil ik wel eerst naar luisteren. Ook in 2020 klagen ze over klassen van 30 tot 50 ! kleuters.
En dan sleur je er godbetert een gezinspedagoog bij. Heeft die gabber ooit voor een klas kleuters gestaan?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 jan 2023, 20:13

frits1955 schreef:
19 jan 2023, 19:45
Maaike Douglas, een Nederlandse kleuterjuf, spreekt je tegen:
Die juf toch he... 2017. We zullen iemand aan het woord laten die weet waarover het gaat:

Michel Vandenbroeck is hoofddocent gezinspedagogiek aan de UGent.
( De Morgen 18 januari 2023)

...dit komt deels omdat we onmenselijk veel van die kleuterleerkrachten verwachten. Kleuters zitten vaak met 20, 25 of meer kinderen in een klas met één leerkracht. Ter vergelijking: in Duitsland, Ierland en Nederland is dat gemiddeld 8 kinderen. In Estland – zo geroemd om zijn goede resultaten – zijn het er 10.

Voor het volledige en zeer interessante artikel: https://www.demorgen.be/meningen/laat-o ... ~bb1f1e93/
Weer ene die het liegen goed af gaat!!!

Hieronder de objectieve cijfers
Cijfers waarmee het onomstotelijke bewijs wordt geleverd dat een
leerkracht Kleuter/Lager/Secundair onderwijs in België helemaal niet
hoeft te mopperen wat betreft het aantal leerlingen !


Afbeelding

https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... acht-ratio

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

19 jan 2023, 20:26

Over dan naar Paul Simons die zo geweldig kan knippen en plakken maar niet begrijpt hoe die cijfertjes tot stand komen. Een simpel voorbeeld: a.in een klas ASO 1ste jaar zitten gemiddeld 20 -24 lln. b.In een BUSO klas type 2 of 3 zitten vaak maar 4 of 5 kinderen ( ernstige mentale achterstand en gedragsproblemen)c. In een klas houtbewerking(beroepsonderwijs) zitten er bv.14 leerlingen . We nemen het gemiddelde en volgens Paul Simons zitten er overal 9 leerlingen in een klas... . Die sukkelaar in zijn ASO klas zal zeggen: Paul Simons, lapzwans! Probeer nu eens te begrijpen dat het zinloos is om bv. alle leerlingen secundair uit alle soorten studierichtingen -en velden in dezelfde pot te gooien. Ik heb zo goed als nooit klassen gehad onder de 20 leerlingen/klas en meestal waren het er eerder 25. Die leerkracht in het BUSO zal er dan weer gemiddeld 5 hebben vanwege de zware stoornissen. Maar volgens U is het gemiddelde 9 leerlingen. Bullshit beste kerel.

Natuurlijk zijn er ook nog een aantal studierichtingen waar maar weinig leerlingen inzitten die de algemene cijfers beïnvloeden - daar speelt dan weer de concurrentie tussen de onderwijsnetten mee...Samenwerking zou veel uren en veel centen besparen.

Dan de leerling- leerkracht ratio's...Wat jij natuurlijk niet weet is dat niet alleen leerkrachten maar ook taakleerkrachten, orthopedagogen, zorgleerkrachten etc. ook allemaal in die pot gaan alhoewel die geen vaste lesopdracht of klassen hebben. Begrijp je nu dat "gemiddelden" leuk zijn voor mensen die vanachter hun bureautje met Excel files werken maar dat dat weinig te maken heeft met de realiteit. Maar jij kan ze natuurlijk met veel poeha hier posten en triomfantelijk nonsens blijven beweren.

Beste Paul simons, ik zal U nog een voorbeeld geven van gemiddelden uit de voetbal wereld: in 2022 kwamen GEMIDDELD 9300 toeschouwers naar de wedstrijden van de Jupiler League. Maar hela: Club Brugge ontving 21000 toeschouwers gemiddeld, Standard 20.000 gemiddeld, Anderlecht 18000 en RC Genk 17000.
Maar volgens Paul Siemons is dat allemaal nonsens want in de tabelletjes staat dat er gemiddeld 9300 toeschouwers waren op elke wedstrijd.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 19 jan 2023, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jan 2023, 20:40

Simpele test voor alle senioren/betweters hier:
Vraag aan je kleinkinders met hoeveel ze in de klas zitten ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2023, 22:17

Of vraag het aan de juf/meester, zoals ik hogerop heb laten zien . :wink:

Het Genootschap onze Taal koos voor Nederland het woord 'plofklas' als woord van het jaar in 2017.
Een plofklas is een groep leerlingen die uitzonderlijk groot is (groter dan 35 kinderen) maar die geregeld voorkomt in Nederlandse scholen.

Dat woord kwam niet zomaar uit de lucht vallen; het was een deel van de dagelijkse leefwereld van de leerkrachten in Nederland.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 jan 2023, 23:16

Het gemiddeld Belgisch pensioen is niet slecht.Als je in juiste job zit
Privé 1375 € Ambtenaren 2933 €

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 jan 2023, 00:53

Wat komt dát hier bij doen, Voorn? 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jan 2023, 04:35

Een mooi voorbeeld van wat een gemiddelde is/kan zijn, toch?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 jan 2023, 08:15

voorn schreef:
19 jan 2023, 23:16
Het gemiddeld Belgisch pensioen is niet slecht.Als je in juiste job zit
Privé 1375 € Ambtenaren 2933 €
Dat wil zeggen dat een Ambtenaar 400€ à 500€ minder verdiende per maand dan in de privé :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

20 jan 2023, 09:59

Gek toch dat het woordje "bruto" weer is "vergeten" bij dat gemiddelde pensioen van ambtenaren.
Het gemiddelde netto pensioen van ambtenaren draait dus rond de 2000€- afhankelijk van de lengte van de loopbaan

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

20 jan 2023, 10:22

Mijn dochter is kleuterjuf. Na elke vakantie komen er kindjes bij. 3 jaar geleden had ze 31 kleuters van 2,5 jaar. Ze worden pas gesplitst op 32. Je moet week-en dagschema's maken op thema: Godsdienst, liedjes, taal, rekenen, turnen, schilderen, knutselen, vaardigheden moeten elke week aan bod komen.
Dan heb je kinderen die niet zindelijk zijn. Je mag blij zijn als je enkele voormiddagen een kinderverzorgster hebt die komt helpen. De tijd dat de kleine kleuters na de middag thuis bleven om te slapen is voorbij. De ouders gaan werken. En dan zijn er de kleuters die geen woord Nederlands verstaan.
Elk kind moet opgevolgd worden en bijgewerkt worden.
Voor de middag met alle kleuters fruit eten ( handen wassen...), 's middags begeleiding boterhammen eten en drinken, na de middag koek eten. Elke speeltijd en middag: alle jassen, mutsen, sjaals, handschoenen aan doen...
Als alle kinderen naar huis zijn: heel de klas opruimen...alle materiaal voor de volgende dag klaarleggen...
Dan: vergaderingen, oudercontacten, verslagen en overleg voor zorg, grootoudersfeest, schoolfeest, bijscholing...
In de vakantie klas poetsen en muren schilderen, klas inrichten....
Diegenen die beweren dat de leerkrachten te weinig werken , zouden ze 1 dag in een kleuterklas moeten steken.
Laatst gewijzigd door Seppe123 op 20 jan 2023, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.