"America first"

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

14 mar 2021, 12:14

In Europa heerst wat ongenoegen omwille van het feit dat Amerika geen deel van deel van zijn teveel aan vaccins aan ons wil leveren. Welnu, ik denk dat Biden twee goede redenen hiervoor heeft.
Eerst is er het wereldwijde mantra van eigen volk eerst. Zo luidt dat in de V.S. als America first, in Nederland eerst oompje, dan oompjes kinderen, in Engeland charity begins at home en zo heeft iedereen wel wat. (Alleen in Vlaanderen mag dat niet want dan is men racist.) Het is dan ook logisch dat Biden zijn reserve niet uitvoert. Overigens dient gezegd dat de acceleratie in productie en verdeling van het vaccin, het gevolg is van Trumps Operation Warp Speed van mei vorig jaar.
Een tweede reden is van politieke aard. Tijdens de woelige periode van de overdracht van het presidentschap toen alle ogen daarop gericht waren bestond de EU het om “en stoemmelings” vlugvlug een handelsakkoord met de Chinezen te sluiten, dit zonder de Amerikanen erbij te betrekken. Het was de bedoeling van Biden om de realpolitik tegen China verder te zetten wat de handel betreft, samen met Europa. Dit mag hij nu op zijn buik schrijven en dat hij daarbij een neus zet naar die overzeese “bondgenoten”, is heel goed te begrijpen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 mar 2021, 13:36

Zolang Trump er was, was er ook een kans om van 'de goede' en 'de slechte' te gewagen.
Nu komt de default houding van de VS weer boven: we zorgen eerst voor ons eigen volk.


Anderzijds hoorde ik vanmorgen in het nieuws dat de bewijzen er blijkbaar zijn dat de EU de aankoop van vaccins behoorlijk verkeerd heeft aangepakt. 't Is niet te verstaan, hé, met zo'n bekwame man aan te top van de 'Joerópiën Joenjn'
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

14 mar 2021, 18:39

Wil. schreef:
14 mar 2021, 13:36

Nu komt de default houding van de VS weer boven: we zorgen eerst voor ons eigen volk

Ja, eigenaardig volkje toch die Amerikanen. Al niet anders dan wij. Van Trump met zijn “America first” was dat te verwachten. Maar van Biden ?
Verder hoor ik, zij het in zeer beperkte mate, dat de nodige veranderingen aan de politiek van Trump volop aan de gang zijn. Zijn “muurtje” wordt afgebroken, figuurlijk dan. Aan de grens met Mexico staan de mensen uit zuidelijker contreien aan te schuiven op dusdanige manier dat het een volksfeest lijkt, hoewel dit wel enigszins leidt tot wat administratieve complicaties.
Vandaag vernomen dat het aantal onbegeleide “kinderen” dat zich aanbiedt voor opname aldaar nu al dik de 3.000 overschrijdt. Volgens de wet kan men deze slechts een beperkte tijd in bewaring houden alvorens ze aan een pleeggezin toe te wijzen. Zal wellicht geen probleem zijn voor de Democraten, die zullen al aan ‘t aanschuiven zijn voor opname.
Neen, alles komt in orde nu. Of de doorsnee Amerikaan nu aan ‘t juichen is weet ik niet maar indien ik de media mag geloven gaan de Amerikanen een Gouden Eeuw tegemoet.
Nu net nog even afwachten hoe die laatsten er zelf over denken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 mar 2021, 18:52

De Amerikanen hebben hun top al achter zich, denk ik.
Deze eeuw kan - met wat tegenslag - de eeuw van de grote verarming worden. Als de dollar naar zijn echte waarde wordt teruggebracht, kunnen de Amerikanen zich nauwelijks nog iets van buitenlandse oorsprong veroorloven.

Maar wereldmachten sterven niet zachtjes. Dat gaat met serieus gedonder gepaard.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

22 mar 2021, 16:21

Het was toch Trump die al bezig was vaccins op te kopen voor dat Biden er was
Of is men dat vergeten

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 apr 2021, 21:34

Biden heeft al een Stimulus Plan in gang gezet van 1,9 trillion dollars (1900 miljard).
Nu heeft hij nog een infrastructuurplan klaar dat minstens 2 trillion dollars gaat kosten.

Maar hoeveel geld is dat als je het bij elkaar ziet liggen?

Hier een paar plaatjes die je enig idee geven (voor zover dat nog bevatbaar is):

1) Als je briefjes van 100 dollar (toch geen kleingeld) boven elkaar legt, dan is 1 Trillion een toren van 1015 kilometer (!!) hoog.
Met één miljard maak je al een torentje dat iets hoger is dan het grootste gebouw ter wereld.

Afbeelding

2) Nogmaals in 100-dollar-briefjes: Eén miljard zijn 10 paletten van 1 meter hoog.
1 Trillion is bijgevolg 1000 keer meer. Dus 10.000 palletten.

Anders geschikt: 50 x 100 palletten en dan 2 hoog gestapeld.

Afbeelding


Het gaat voor Biden bijgevolg om minstens 4 trillion dollars.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 apr 2021, 11:07

Hoeveel sterren waren er weer in onze Melkweg?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

02 apr 2021, 13:53

Veel! :wink:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

02 apr 2021, 16:05

Die 1,9 triljoen dollar zijn wel bedoeld over een tijdsspanne van 15 jaar. Het blijft natuurlijk een gigantisch bedrag maar men kan de vraag stellen hoeveel jaar het beleid van Biden het zal rekken.
Nu ja, dit beleid komt op veel punten overeen met het vorige onder Trump, zo hoorde ik gisteren in De Afspraak bij monde van politicoloog Jonathan Holslag. Geld pompen in de Amerikaanse infrastructuur, de autonijverheid en de economische strijd tegen de Chinezen. Persoonlijk denk ik dat Biden’s visie t.o.v. Europa en de NATO niet fundamenteel verschilt met deze van Trump. Deze laatste trachtte het vuur wat op te poken door hen op hun (financiële) plichten te wijzen terwijl Biden blijkbaar wil kiezen voor een sussender houding. De voorbije eeuw hebben we de Amerikanen meer dan eens nodig gehad om de zaken hier weer op orde te krijgen en ik denk niet dat de toekomst van die aard is dat dit niet meer het geval kan zijn. Rusland en China zijn geen humanitaire paradijzen. Natuurlijk, zoals in alle landen geldt het principe van het eigenbelang maar met een America first bondgenoot is Europa wel beter af mét dan zonder.
Waar Biden wel serieus in de fout ging is om reeds tijdens zijn verkiezingscampagne te beloven dat hij de zuidergrens weer zou openstellen voor migratie. Hij komt nu die belofte na en het resultaat is een catastrofe aan de grens met Mexico. De Mexicaanse president verklaarde dat de migratiestroom veroorzaakt is door de verwachtingen gecreëerd door de Amerikaanse president. Sommigen dagen daar op, gekleed in een T-shirt met zijn portret. De druk aan de grens is zo groot dat duizenden opgepakte illegalen al zijn vrijgelaten zonder zelfs maar een coronatest te hebben afgelegd.
Dit is eigenlijk een gevolg van het kampioenschap anti-Trumpen georganiseerd door de Democraten tijdens de aanloop naar de verkiezingen. De “kooien” waarin de minderjarigen onder Trump werden opgesloten bestaan nog maar heten nu “detentiecentra” en puilen uit. (17.000 minderjarigen). De pers wordt niet toegelaten aan de grens en de betrokken ambtenaren kregen spreekverbod. Vandaar waarschijnlijk dat Björn Soenens hierover niet veel kan vertellen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

05 apr 2021, 12:18

Gaan we naar hoge inflatie zoals eind de jaren zeventig begin de jaren 80 vorige eeuw onder FED beleid van Paul Volcker?