Iran - atoomprogramma: waarom? wie is betrokken

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 apr 2021, 15:16

Dat is raar, vind ik, dat er Russische tanks en troepen nodig waren om tot dat einddoel - de aanhechting van de Krim - te komen.
Wacht, ik vergis me: die troepen hadden geen uiterlijke tekens van het Russisch leger.

In Oost-Oekraïne zijn Russische tanks binnengereden. Vanuit Rusland werd een BUK-antiluchtaanvalsysteem binnengereden. Daarmee werd per vergissing een passagierstoestel neergehaald. De volgende dag werd die BUK rap-rap teruggereden naar Rusland.

De Oekraïense afscheidingsbeweging kreeg van het officiële Oekraïense leger op z'n donder. Toen stuurde Poetin een compleet Russische legerleiding daarnaartoe en werden die leiders van de afscheidingsbeweging vervangen door Russen en dit alles op Oekraïens grondgebied.

Wanneer je zo'n gasten als buur hebt, is dan enige gereserveerdheid niet op zijn plaats?


Om nu terug te komen tot Israël - Iran: Iran heeft zich al offensief opgesteld tegenover Irak en met dat land een oorlog van bijna een decennium uitgevochten. Ook vandaag heeft Iran troepen in Irak. Herinner u hoe de 'geliefde generaal' een jaar geleden werd uitgeschakeld op Iraaks grondgebied. Was die daar op vakantie? Iran is duidelijk een staat die zich wil opwerpen als 'baas' in de regio (werd hogerop al gezegd).

Iran levert wapens aan Hezbollah en die mannen zitten vlak aan de grens met Israël. Wat is de bedoeling van Hezbollah? Wiki: "From the inception of Hezbollah to the present, the elimination of the State of Israel has been one of Hezbollah's primary goals".
Iran is het daarmee eens en heeft dat objectief ook al bij monde van de leiders van het land laten horen.

Hezbollah is voor de EU een terroristische organisatie.

Iran sponsort ook Hamas, nóg een terreurorganisatie, en die is actief in Gaza en zelfs in Israël. Door de Amerikaanse sancties was Iran gedwongen om de geldkraan richting Hamas grotendeels dicht te draaien.

Net zoals de Oekraïners reden hebben om bevreesd te zijn voor Rusland (maar omgekeerd niet), zo hebben de Israëli's reden om bevreesd te zijn voor Iran (maar omgekeerd niet).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

14 apr 2021, 15:28

Ik probeer niet af te wijken van het onderwerp, maar de (lieve) vrede(sic!) wordt toch alweer ernstig bedreigd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/13 ... e-rusland/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 apr 2021, 19:00

Heeft Israël reden tot ongerustheid?

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 apr 2021, 19:47

Wil.schreef:
image.png
image.png (446.39 KiB) 1108 keer bekeken
Heeft Israël reden tot ongerustheid?
En zoals ik al eerder schreef ivm die sabotage van die kerninstallatie in Iran:
Dicksy 12 apr 2021, 17:22
Als Iran nu al troepen heeft in Syrië wat zou dat land dan beletten, op termijn, diezelfde troepen in Syrië uit te rusten met mobiele kernwapens. Het moeten geen kernwapens zijn die per se moeten afgevuurd worden vanuit Iran. Ze zijn er nog ver vanaf (Iran) maar als Israël niet vooruitziend is in deze zou het wel eens raar wakker kunnen worden voor hen.
Het zijn en zullen altijd aartsvijanden blijven en voorkomen is beter dan genezen. Dus mocht Israël daar voor iets tussen zitten kan men dat alleen maar aanmoedigen.
Vervang nu Syrië door Libanon en je weet het antwoord.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 apr 2021, 22:29

De vraag stellen is soms genoeg om ze te beantwoorden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 apr 2021, 09:08

Maart 2041 - dat is de einddatum. Dan moet het gebeurd zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 apr 2021, 11:51

Zalig toch die datums die gepind worden op doelstellingen.