Wie wil echt iets proberen te veranderen of toch mee positief nadenken.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wartbieke
Lid geworden op: 09 mei 2021, 02:44

13 mei 2021, 16:31

Bedankt voor al de goede raad. Het probleem is ook dat ik op een Ipad werk. Misschien kan ik gewoon vanuit 'notities' mijn tekst uploaden.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

13 mei 2021, 17:06

even ter info:


een lange litanie: leest niemand en is ook niet toegelaten op het forum.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

13 mei 2021, 19:38

Wil. schreef:
13 mei 2021, 16:24
Fazal schreef:
13 mei 2021, 16:19
En daar kan je eindeloos woorden en zinnen wijzigen vooraleer het naar het forum te kopiëren.
Als je bvb over office beschikt kan je in 'Word' gemakkelijk een ganse litanie typen.
Héj, Fazal, ziet uit wat je zegt, hé!
'k Weet nie beste Wil. Voor wat moet ik oppassen?
Ik tracht gewoon te helpen, meer niet. :oops:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

13 mei 2021, 19:43

redpoppy schreef:
13 mei 2021, 17:06
even ter info:


een lange litanie: leest niemand en is ook niet toegelaten op het forum.
U hebt natuurlijk overschot van gelijk redpoppy, maar ik trachtte gewoon te helpen, meer niet!
Dat geldt dus ook voor kleine postings. Ik heb niet gevraagd lange litanies te schrijven.
Die lees ik tenslotte (meestal) ook niet. Ik weet dus ook niet wat ik zou hebben mispeuterd.
En gezien ik dat niet weet, kan ik het ook niet rechtzetten. :(

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

13 mei 2021, 19:54

Wartbieke schreef:
13 mei 2021, 16:31
Bedankt voor al de goede raad. Het probleem is ook dat ik op een Ipad werk. Misschien kan ik gewoon vanuit 'notities' mijn tekst uploaden.
Zo kan het ook, ja. Het advies van MichelN is in ieder geval het beste.
Je kan eventueel ook een document uit Google gebruiken.
Maar dus nog een goede raad: maak het niet te lang.
Probeer het in 2 of 3 woorden te doen. :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mei 2021, 19:55

Fazal schreef:
13 mei 2021, 19:38
Wil. schreef:
13 mei 2021, 16:24
Fazal schreef:
13 mei 2021, 16:19
En daar kan je eindeloos woorden en zinnen wijzigen vooraleer het naar het forum te kopiëren.
Als je bvb over office beschikt kan je in 'Word' gemakkelijk een ganse litanie typen.
Héj, Fazal, ziet uit wat je zegt, hé!
'k Weet nie beste Wil. Voor wat moet ik oppassen?
Ik tracht gewoon te helpen, meer niet. :oops:
Als je de eerste bladzijde gelezen hebt en het is je dan niet duidelijk, dan mag je mijn opmerking negeren. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

13 mei 2021, 21:05

Fazal,

Die opmerking was helemaal niet op u bedoelt.
Alleen ter verduidelijking voor wartbieke, die nog niet alle regels van het forum kent.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

14 mei 2021, 17:48

Bedankt Wil (en redpoppy). Begrepen. :|
Alhoewel er al meerdere, en ja, zelfs al veel langere epistels op het forum zijn verschenen dan dat.

Wartbieke
Lid geworden op: 09 mei 2021, 02:44

14 mei 2021, 20:16

Ik heb begrepen dat ik op de verkeerde plek zit om soulmates te vinden. Weeral een slechte ervaring rijker.
Voor mij stopt het hier.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 mei 2021, 23:05

Afbeelding

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 mei 2021, 10:48

Wartbieke schreef:
14 mei 2021, 20:16
Ik heb begrepen dat ik op de verkeerde plek zit om soulmates te vinden. Weeral een slechte ervaring rijker.
Voor mij stopt het hier.
Geeft ge het nu al op ? Bespaar ons in elk geval van lange epistels, die hebben doorgaans weinig nieuwswaarde.

En wat denkt ge van "doe een ander niet aan wat ge zelf niet aangedaan wilt worden" ? Dat is een uitspraak van Confucius , wiens filosofie stukken ouder is dan eender welke actuele godsdienst. En dat reikt ver hoor, ook voor diegene die sluikstort wat een ander dan weer moet opruimen ( en dus last van heeft ). Als de Chinezen nu zo snel vooruitgaan en de wereld economisch aan het veroveren zijn is te danken aan dat no-nonsense Confucianisme.

De mens is een kuddedier, met de nadruk op dier. En een kudde volgt steeds een "leider" met "macht" tot in de hemel of tot in de hel bij wijze van spreken. Dat dier zal eerst moeten muteren tot een hogere levensvorm vooraleer daar ooit verandering in komt. Ondertussen .... ben ik en blijf ik Confucius genegen met een kinderlijk rechtvaardigheidsgevoel , het gelijkheidsbeginsel , respect voor mens , dier en natuur , en zonder besef/gevoel van enige vorm van hiërarchie of gezag ( ik heb geen "bazen" , voor mij bestaan die niet ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 11:30

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 10:48
(...) Als de Chinezen nu zo snel vooruitgaan en de wereld economisch aan het veroveren zijn is te danken aan dat no-nonsense Confucianisme.
Wat een onnozele praat je hier al leest :roll: :roll:

Dat no-nonsense confucianisme 'pakte' blijkbaar niet tussen 1930 en 1976, toen Mao en zijn communisten het voor het zeggen hadden. En vóór Mao is het land - niettegenstaande dat confucianisme - millenialang een land geweest waar de bevolking geregeld honger leed. De toplaag niet, en ook militair was het de top dog in de regio. Maar dat was onder de Sovjets ook het geval in de SU: ellende voor de gewone man, rijkdom voor enkelen.

Maar wanneer vanaf ± 1980 de vrije markt principes werden toegelaten schoot het bbp plots als een raket omhoog. Confucius was blijkbaar een liberale markteconoom :lol:
Tussen '78 en '98 is het bbp met 400% gestegen. Leve Confucius!


Een ander land dat ook heel erg geprofiteerd heeft van het confucianisme, is de VS. Dat land is op minder dan 100 jaar veranderd van een land waar het leven hard en moeilijk was tot de economisch sterkste natie ter wereld. Om één of andere reden heeft het communisme daar ook geen verf gepakt :cry: maar door het kapitalistisch regime heeft dat land zich bij zijn eigen bootstraps uit de modder getrokken. En dat zonder kolonies, zoals de Britten.

Ja, de mix van Confucius en Adam Smith levert straffe resultaten op. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 mei 2021, 11:44

Wil. schreef:
15 mei 2021, 11:30
....
Maar wanneer vanaf ± 1980 de vrije markt principes werden toegelaten schoot het bbp plots als een raket omhoog. Confucius was blijkbaar een liberale markteconoom :lol:
Tussen '78 en '98 is het bbp met 400% gestegen. Leve Confucius!
...
Confucius was inderdaad een liberaal, maar dan zonder promotie van het egoïsme van geprivilegieerden. Een volk dat jaren en eeuwenlang gedomineerd en uitgebuit is door andere volkeren ( Japanners , Fransen , Engelsen ) heeft tijd nodig om terug om op zijn plooien te komen. China evolueert nog altijd naar minder centraal bestuur.

A propos, een Confucianist als ik geeft geen snars om "groei" of bbp. :lol: Dat is allemaal ondergeschikt aan "het hogere doel" :P

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 11:50

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 11:44
A propos, een Confucianist als ik geeft geen snars om "groei" of bbp. :lol: Dat is allemaal ondergeschikt aan "het hogere doel" :P
Fred schreef daarstraks:
Als de Chinezen nu zo snel vooruitgaan en de wereld economisch aan het veroveren zijn is te danken aan dat no-nonsense Confucianisme
Ssshhh, spreek de term bbp niet uit ...
Laatst gewijzigd door Wil. op 15 mei 2021, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 12:12

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 11:44
Een volk dat jaren en eeuwenlang gedomineerd en uitgebuit is door andere volkeren ( Japanners , Fransen , Engelsen ) heeft tijd nodig om terug om op zijn plooien te komen.

China is eeuwenlang, zo niet millennialang de sterkste natie geweest in het Verre Oosten. Pas sinds de 18e maar vooral tijdens de 19e tot de 20e eeuw zijn de Engelsen er deels de lakens gaan uitdelen zonder het land echt als een kolonie te overheersen. China heeft nooit tot het Commonwealth behoord.
Japan heeft het land slechts enkele jaren onder de knoet gehouden maar er wel verschrikkelijk huisgehouden.

Neen, er is geen eeuwenlange overheersing geweest. Confucius kon vele eeuwen zijn gang gaan, maar het werkte niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.