Wie wil echt iets proberen te veranderen of toch mee positief nadenken.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 mei 2021, 12:14

Wil. schreef:
15 mei 2021, 11:50
....
Fred schreef daarstraks:
Als de Chinezen nu zo snel vooruitgaan en de wereld economisch aan het veroveren zijn is te danken aan dat no-nonsense Confucianisme
Ssshhh, spreek het woord bbp niet uit ...
De Chinezen doen dat voor dat "hoger doel" , die staren zich niet blind op dat bbp getalleke. :P In eerste instantie doen ze dat om hun eigen levenstandaard te verhogen en zonder hierbij de natuur geweld aan te doen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot ( bvb. voor de vissers ) , maar is steeds weloverwogen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 mei 2021, 12:17

Wil. schreef:
15 mei 2021, 12:12
....
Neen, er is geen eeuwenlange overheersing geweest. Confucius kon vele eeuwen zijn gang gaan, maar het werkte niet.
De zijderoute vergeten ? Ge moet 't één en 't ander bekijken met een technische bril en de mogelijkheden tijdens die eeuwen.

Zonder communistische periode ging er ook geen "renaissance" achteraf mogelijk geweest zijn, en zou China nog steeds in een stadium leven zoals Mongolië en dergelijke. Het "toeval" van de de juiste man op de juiste plaats en op het juiste moment speelt al eeuwen de grootste rol in de geschiedenis van het kuddedier. Het probleem is nog steeds dat er maar weinig juiste mannen waren.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 15 mei 2021, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 12:24

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 12:14


De Chinezen doen dat voor dat "hoger doel" , die staren zich niet blind op dat bbp getalleke. :P In eerste instantie doen ze dat om hun eigen levenstandaard te verhogen en zonder hierbij de natuur geweld aan te doen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot ( bvb. voor de vissers ) , maar is steeds weloverwogen.
Fred, jongen, blijf toch bij de onderwerpen waarover je ons wél iets kunt bijbrengen. Je slaat naar links en rechts en geregeld rinkelt er glas van je eigen ruiten :roll:

- De eeuwenlange overheersing van de Britten. Echt? Plaatsvervangende schaamte krijg ik ervan.

en nu:

"het hoger doel zonder hierbij de natuur geweld aan te doen" 8O

Besef jij wel wat je schrijft? Je weet toch nog dat tijdens de olympische spelen in Beijing de fabrieken moesten stilgelegd worden omdat anders de smog niet te harden viel?

Je weet niet dat de rivieren van China tot de meest vervuilde van deze aardbol behoren? Neen? Nooit over gelezen? Neen, in 'jongens en wetenschap' gaat het vaak over batterijen ...

Eén bron als voorbeeld:

Dabo Guan, a professor at the University of East Anglia in Britain, has been studying scarcity and water pollution in China for years. He believes water pollution to be the biggest environmental issue in China, but the public may be unaware of its impact.

Factories are able to freely discharge their wastewater into lakes and rivers due to poor environmental regulations, weak enforcement and local corruption. Rural villages located near factory complexes rely on the contaminated water for drinking, washing and cooking. These villages have become known as “cancer villages” because of their high rates of cancer and death.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 mei 2021, 12:28

Wil. schreef:
15 mei 2021, 12:24
Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 12:14


De Chinezen doen dat voor dat "hoger doel" , die staren zich niet blind op dat bbp getalleke. :P In eerste instantie doen ze dat om hun eigen levenstandaard te verhogen en zonder hierbij de natuur geweld aan te doen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot ( bvb. voor de vissers ) , maar is steeds weloverwogen.
Fred, jongen, blijf toch bij de onderwerpen waarover je ons wél iets kunt bijbrengen. Je slaat naar links en rechts en geregeld rinkelt er glas van je eigen ruiten :roll:
....
Ik antwoord in de "geest" van de OP ( van de topic opener ). Al uw gezever met grafieken en verwijzingen naar "hoge pieten" en feiten ( o.a. anti-China propaganda ) zijn in deze hier irrelevant.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 12:31

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 12:17
Wil. schreef:
15 mei 2021, 12:12
....
Neen, er is geen eeuwenlange overheersing geweest. Confucius kon vele eeuwen zijn gang gaan, maar het werkte niet.
De zijderoute vergeten ? Ge moet 't één en 't ander bekijken met een technische bril en de mogelijkheden tijdens die eeuwen.
Sof, Fred, voor uw eigen goed: hou op. Dit wordt gênant. :oops: :oops:
Ik heb al geschreven dat China millennialang de belangrijkste natie was. Wat heeft dat voor de gewone man opgeleverd? Armoede. De toplaag leefde goed. Het was de feodaliteit.


Zonder communistische periode ging er ook geen "renaissance" achteraf mogelijk geweest zijn, en zou China nog steeds in een stadium leven zoals Mongolië en dergelijke.
Wat was dan de positieve bijdrage aan het dagelijks leven van de Chinees? Hongersnood?
Hoeveel miljoenen doden zijn er door dat 'economisch-filosofisch' systeem gevallen? Durf je geen kijken in Wiki? Je bent een onwetende.

Het "toeval" van de de juiste man op de juiste plaats en op het juiste moment speelt al eeuwen de grootste rol in de geschiedenis van het kuddedier.
En welk toeval heeft dan welke man op de juiste plaats gebracht????
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 12:33

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 12:28
Wil. schreef:
15 mei 2021, 12:24
Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 12:14


De Chinezen doen dat voor dat "hoger doel" , die staren zich niet blind op dat bbp getalleke. :P In eerste instantie doen ze dat om hun eigen levenstandaard te verhogen en zonder hierbij de natuur geweld aan te doen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot ( bvb. voor de vissers ) , maar is steeds weloverwogen.
Fred, jongen, blijf toch bij de onderwerpen waarover je ons wél iets kunt bijbrengen. Je slaat naar links en rechts en geregeld rinkelt er glas van je eigen ruiten :roll:
....
Ik antwoord in de "geest" van de OP ( van de topic opener ). Al uw gezever met grafieken en verwijzingen naar "hoge pieten" en feiten ( o.a. anti-China propaganda ) zijn in deze hier irrelevant.
Jij bent nochtans de kerel die hier geregeld komt posten dat je je aan de feiten houdt en dat je de wetenschappelijk aanpak als leidraad neemt.

Ja, tot je waanbeelden en communistische dromen helemaal doorprikt worden.

Respect voor de natuur? Grote God, waar háált hij het :roll: :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 12:38

Fred1950 schreef:
15 mei 2021, 12:28
Ik antwoord in de "geest" van de OP ( van de topic opener ). Al uw gezever met grafieken en verwijzingen naar "hoge pieten" en feiten ( o.a. anti-China propaganda ) zijn in deze hier irrelevant.
Uit de openingsposting:
Ik wil steeds vertrekken van het idee dat iedereen echt gelijk is in deze groep. Eigen, zeer persoonlijke belangen zijn ondergeschikt aan de gelijkheid van iedereen.
Ik wil geen discussies, of toch zo weinig mogelijk
Ja, klinkt echt Chinees, of ook wel Russisch ten tijde van de SU, of Noord-Koreaans. Het zou zó uit De Rode Vaan kunnen komen.

Er valt hier wat af te lachen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 mei 2021, 12:50

Drie ferme replieken op mijn posting na mekaar :lol: , ik voel me zo overweldigd zodat ik me misschien beter een rustpauze gun. :P

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2021, 13:02

Je mag je geflatteerd voelen om zoveel van mijn aandacht te krijgen.

Neem echter geen rustpauze. Neem een bezinningspauze of ga wat studeren over die zaak.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.