Regeringscommissaris en neutraliteit

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

08 jul 2021, 18:03

Dat er bevolkingsgroepen zijn ; die andere gebruiken wil legaliseren.
bv Sharia rechtbanken misschien?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 jul 2021, 20:25

Wat zouden die twee woorden 'veranderende demografie' dan eigenlijk kunnen betekenen?
Geen idee. Jij wel? Voorlopig heeft zij nog geen enkele beleidsdaad gesteld waarop zij kan beoordeeld worden. ondertussen zal ze al wel geleerd hebben om op tijd haar mond te houden en geen dubbelzinnige of makkelijk verkeerd te interpreteren uitspraken doen.Verder is dat gekwebbel hier over haar hoofddoek & aanverwante gewoon irrelevant. Wat zij zal doen is daarentegen zeer relevant. Als zij pakweg moslims anders gaat behandelen dan "gewone" Belgen moet zij per direct ontslagen worden. Maar Barbertje moet hangen zeker?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 jul 2021, 20:42

frits1955 schreef:
08 jul 2021, 20:25
Wat zouden die twee woorden 'veranderende demografie' dan eigenlijk kunnen betekenen?
Geen idee. Jij wel? Voorlopig heeft zij nog geen enkele beleidsdaad gesteld waarop zij kan beoordeeld worden. ondertussen zal ze al wel geleerd hebben om op tijd haar mond te houden en geen dubbelzinnige of makkelijk verkeerd te interpreteren uitspraken doen.
Die vrouw spreekt de woorden "scheiding van kerk en staat" uit en in dezelfde zin "veranderende demografie". De politici weten blijkbaar wél waar dat naartoe neigt.
Zij zelf geeft aan 'misbegrepen' te zijn, maar ze zegt niet hoe we het dan wél moeten begrijpen. Alle uitspraken van haar kant zijn beleidsdaden ook al lijken ze onbegrijpbaar.

Verder is dat gekwebbel hier over haar hoofddoek & aanverwante gewoon irrelevant. Wat zij zal doen is daarentegen zeer relevant. Als zij pakweg moslims anders gaat behandelen dan "gewone" Belgen moet zij per direct ontslagen worden. Maar Barbertje moet hangen zeker?
Irrelevant in een onderwerp over neutraliteit? Eens kijken of dit ook irrelevant zou zijn:


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wil. op 08 jul 2021, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 jul 2021, 20:46

Maar Barbertje moet hangen zeker?
Als ge zo lomp zijt om zelf de lus rond uw nek te hangen moet ge niet verwondert zijn dat de kans bestaat dat er iemand tegen het stoeltje stampt.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 jul 2021, 21:26

... zolang de huidige demografie niet te zeer wijzigt kunnen kerk en staat gescheiden blijven ...
als dat nu nog niet duidelijk is weet ik het ook niet meer 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 jul 2021, 08:34

Als ge geloofsgebruiken toelaat blijft de scheiding kerk en staat toch bestaan.
Zolang het geloof ook de staat bestuurd is het niet meer gescheiden.
Bij islam zijn er verschillende andere gebruiken.
Kledij, erfrecht, huiselijk geweld ;huwelijk ( meerdere vrouwen) sharia rechtbanken
Volgens mij stuurt ze hier op aan.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

09 jul 2021, 10:22

Het hoofddoek,
soms mooi, soms afstotelijk,
schept een afstandelijk gevoel bij communicatie
belet een vlotte integratie

Dus: weg ermee in openbare diensten.

8)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 jul 2021, 11:30

Het merendeel van hun gebruiken zijn vrouwonvriendelijk.
En gendergelijkheid waar ze voor staat in haar functie bestaat niet in de Islam eerder vijandig.
Maar het ergste is dat iemand uit dat hij tegen de islamisering is gestraft wordt
En een regeringscommisaris islamisering wil doordrukken daar lekker zit voor duizenden €

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

09 jul 2021, 15:42

Tijdens het VRT-journaal gisteravond kennis genomen van de politieke schermutselingen rond deze zaak. De beste interventie kwam, naar mijn smaak, van de Cdh-vertegenwoordiger : “het is goed dat premier Decroo een gele kaart heeft getrokken, een waarschuwing dat dit niet een tweede keer mag gebeuren, maar hij had beter meteen “rood” getrokken : buiten !”
Nadien vernam ik dat het incident als gesloten wordt beschouwd. Case closed dus.
Maar wat is nu het resultaat ? Mag ze verder functioneren met hoofddoek of zonder? Want daar draait het toch wel om ? Na haar eerste uitspraak en de commotie hierdoor ontstaan vlakte ze dit een beetje uit met de woorden :” Het gaat niet over het in vraag stellen van de scheiding van Kerk en Staat, maar hoe we daar mee omgaan met een veranderende demografie .”
Wie een beetje begrijpend kan lezen , beseft meteen dat dit een diplomatische uitspraak is voor de vraag : “Gezien het toenemend aantal moslims in dit land zou het wel wenselijk zijn om wat te morrelen aan die wet over de gelijkheid van vrouw en man want wij zien dat anders.”

Ik meen te begrijpen dat mevrouw Haouach haar sluiertje zal mogen blijven dragen in haar ambt enerzijds, maar dat anderzijds er toch niet “gemorreld” zal worden aan desbetreffende wet. De vraag die ik me hierbij stel : geldt deze afwijking alleen voor moslims ? Of mag een christelijke magistrate in de rechtszaal dan ook verschijnen met een smaragdkleurige mooie paternoster als halsketting, een cadeautje dat ze ooit ontving van haar oom pastoor, ter gelegenheid van haar huwelijk ?

Ik blijf van mening dat de functie van het waken over de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw voorbehouden moet blijven aan iemand die dit principe zelf duidelijk onderschrijft. Een gesluierde moslima past daarop als een tang op een varken. Cynisme ten top en een kaakslag voor alle vrouwen die gebukt gaan onder de islam.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 jul 2021, 16:13

Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt:

- scheiding kerk en staat (daarover ging haar uitspraak)
- de gelijkwaardigheid van man/vrouw in onze maatschappij, iets wat zij door het dragen van het hoofddoek geen al te belangrijk punt vindt, maar iets waarvoor op enkele andere plaatsen op aarde vrouwen worden vermoord.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 jul 2021, 16:18

Het gaat niet enkel over een hoofddoek . Maar het in vraag stellen over het verbod van andere islam gebruiken.
Door het bv toelaten van een boerka veranderd er niks aan de scheiding van kerk en staat.
Ze vraagt geen Islamitische staat.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

09 jul 2021, 18:06

k denk dat je twee zaken door elkaar haalt:

- scheiding kerk en staat (daarover ging haar uitspraak)
- de gelijkwaardigheid van man/vrouw in onze maatschappij, iets wat zij door het dragen van het hoofddoek geen al te belangrijk punt vindt, maar iets waarvoor op enkele andere plaatsen op aarde vrouwen worden vermoord


Ik denk dat beide punten hier met mekaar strikt verbonden zijn.
Omwille van de scheiding tussen kerk en staat heeft men 50 jaar geleden alle (voornamelijk christelijke) symbolen verwijderd uit die openbare gebouwen die een functie hebben binnen het staatsbestel zoals officiële scholen, gerechtshoven en dergelijke. Dit houdt ook in dat officiële gezagsdragers tijdens het uitoefenen van hun functie geen dergelijke symbolen mogen dragen. Lijkt me aanvaardbaar. Haoucha oefent nu zulke functie uit. Zij liet verstaan, weliswaar in bedekte termen, dat zich hier een wijziging van die wet opdringt.
De reden van haar verzoek heeft te maken met het feit dat ze haar sluier niet wenst neer te leggen. Dus komt het er op neer dat ze de gelijkwaardigheid van man/vrouw ondergeschikt vindt aan het vertoon van een symbool dat die ongelijkwaardigheid bevestigt. (klopt met uw tweede punt)
Meerdere vrouwen/ex-moslima’s zouden deze functie volmaakt kunnen uitoefenen, met name deze die al blijk hebben gegeven afstand te hebben genomen van hun verstikkend keurslijf. Daar is moed voor nodig geweest. Zij zijn geloofwaardig.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 jul 2021, 18:48

... Haoucha oefent nu zulke functie uit ...
Een regeringscommissaris vertegenwoordigt de regering.
Hij/zij is aangesteld door de regering en dus nooit neutraal (met of zonder hoofddoek) :lol:
Het enige wat hij/zij moet doen is de regering op de hoogte houden van het reilen en zeilen van de organisatie.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

09 jul 2021, 19:16

Barbertje hangt al. Ze heeft haar ontslag aangeboden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 jul 2021, 20:16

Ander en beter. En nu liefst een zwarte homo, als 't kan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.