Pensioen hervorming

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 jul 2022, 10:40

Er is een pensioenplan.
Vooruit is tegen. Ook MR; de Groenen en Cd&V zijn niet tevreden.
Hoe kan er dan een hervorming goedgekeurd zijn?
Of wou iedereen met verlof :twisted:
Economen zien dat er gedeelteijk pensioen niet wordt vermeld.
Ik en een collega heb dat voorgesteld bij ons brugpensioen. De firma was tegen voor wie een leidende functie had. Gingen er vanuit dat de ene het werk naar de andere doorschoof.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 jul 2022, 12:21

voorn schreef:
19 jul 2022, 10:40
Er is een pensioenplan. (...)
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... 99c4dd57bf

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

19 jul 2022, 14:59

Minister van Peteghem ,heeft waarschijnlijk een natte droom gehad, of hij werpt al met bloemen,tegen dat het verkiezingen zijn,aan zijn uitleg zal het niet liggen,maar of hij kan rekenen ,daar heb ik mijn twijfels over, maar op het einde geeft hij toch toe dat het niet voor deze regering is....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/19 ... ming-voor/
Ook dat minimum pensioen , voor wie 20 jaar gewerkt heeft is een slag in het water, waar de volgende regering een probleem mee zal hebben,ze hebben 9X samen gezeten voor een overeenkomst, wat hebben ze daar dan zitten doen, eten en drinken,poker spelen,of black jack,zijn dat nu volwassen geleerde mensen, of kleuters ,die van het leven niets begrijpen. :mrgreen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/19 ... ervorming/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 jul 2022, 15:36

Maar hoe zit dat met de gepensioneerden van nu.
Aan welke eisen moeten die voldoen?
Mijn vrouw heeft nu het minimum pensioen met 35 jaar 2/3 gewerkt

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 jul 2022, 16:38

Die ziet de (pensioen)trein in de verte vertrekken net zoals de rest.
Er wordt door iedereen brandhout gemaakt van deze deal, wees dus maar zeker dat het nog niet zo’n vaart zal lopen. M.a.w. er zal nog veel water door ‘t scheld vloeien eer dit op punt gaat staan, laat staan (ooit) het levenslicht gaat zien.
Zou 21 juli daar voor iets tussen zitten? 🤔

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 jul 2022, 18:12

Voor een "nitwit" wat betreft het hele "Pensioendebat"
en de overeenkomst heb ik er wel kunnen uit
verstaan dat er 1500 € minimumpensioen gaat uitgekeerd worden,
worden de "gezinspensioenen" dan ook aangepast?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 jul 2022, 18:27

Als ge in aanmerking komt voor die 1500€ zal er 25% bijkomen voor een gezinspensioen

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 jul 2022, 18:54

Hier iets meer over het akkoord (en niet akkoord):

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politi ... 609a396211

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 jul 2022, 19:31

voorn schreef:
19 jul 2022, 18:27
Als ge in aanmerking komt voor die 1500€ zal er 25% bijkomen voor een gezinspensioen
Voorn, bedankt ,
Kan zijn dat ik het volledig verkeerd voorheb, maar ik
heb het over diegenen die nu al een "gezinspensioen"
ontvangen
Voor zover ik het snap: veronderstel dat
het gezinspensioen (voor een koppel)
2400€ bedraagt en met de pensioenhervoming
wordt er per persoon 1500 € uitgekeerd(gesteld dat
die er recht op hebben)
ben je dan met twee dan heb je 3000€ da's een verschil
van toch 600 € per maand?
Verbeter me waar ik verkeerd zou zitten!

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 jul 2022, 20:51

Bij een pensioen berekening wordt er altijd gekeken wat het voordeligst is voor een koppel.
Ieder zijn pensioen of een gezinspensioen.
Ik veronderstel als u nu een gezinspensioen krijgt uw partner waarschijnlijk niet in aanmerkking gaat komen voor een eigen minimum pensioen daar ze dit nu ook niet is.

Wat ik me wel afvraag is het feit dat een voltijds minimum pensioen belasting vrij is maar wat als het 1500€is
België kennend zou men wel eens de sigaar kunnen zijn; en uiteindelijk niks netto bij krijgt.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 jul 2022, 22:21

voorn schreef:
19 jul 2022, 20:51
Bij een pensioen berekening wordt er altijd gekeken wat het voordeligst is voor een koppel.
Ieder zijn pensioen of een gezinspensioen.
Ik veronderstel als u nu een gezinspensioen krijgt uw partner waarschijnlijk niet in aanmerkking gaat komen voor een eigen minimum pensioen daar ze dit nu ook niet is.
Mijn partner is nog niet "pensioengerechtigd" (maar zou; als ik zo even snel heb nagekeken; wel rechthebbend zijn)

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

20 jul 2022, 02:40

NIEUW PENSIOENSTELSEL VRAAGT OM AANPASSING BEDRIJFSVOERING
In 2023 treedt het nieuwe pensioenstelsel in werking
. Pensioenuitvoerders krijgen tot 2027 de tijd om hun systemen aan te passen en zich hierop voor te bereiden, het zogenaamde transitie-ftk (financieel toetsingskader). Voor pensioenfondsen en verzekeraars betekent dit een ingewikkelde transformatie die gepaard gaat met risico’s. Tegelijkertijd biedt het kansen voor een vernieuwingsslag. De uitkomst is grotendeels afhankelijk van de mate waarin organisaties de complexiteit beheersen.

Het nieuwe pensioenstelsel moet zorgen voor meer transparantie, toegankelijkheid, flexibiliteit en toekomstbestendigheid. Het is de bedoeling dat het nieuwe stelsel beter aansluit op de maatschappelijke ontwikkelingen. De wetgeving rondom het nieuwe pensioenakkoord wordt nog verder uitgewerkt en kan verschillende vormen aannemen. Wat zeker is, is dat de verandering een grote invloed zal hebben op de bedrijfsvoering van pensioenuitvoerders.

Voorn Als dat nog niet in Belgisch staatblad staat is dat nog niet van kracht trouwens is pas gestemd .
terugwerkende kracht wordt niet toegepast .

Trouwens je wordt belast op pensioen 1500 euro , zou moeten kijken heb gelezen .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

20 jul 2022, 07:20

Ze durven geen beslissingen nemen , enkel de politieke vakantie interesseerde hen nog en Aleander kan het altijd goed uitleggen , nu hij heeft een goed voorbeeld zijn vader was niet anders.
Als ik Vandenbroucke gisteren begrepen heb , spreken die 20 jaar op wel effectief 20 jaar GEWERKT, niet aangevuld met werkeloosheid, ziekte , vrijstelling van dit of dat , velen zullen denken wat is 20 jaar , maar is wel
180 dagen maal 20 jaar is minimum 3600 dagen GEWERKT.
De pensioenbonus is een lachertje, een kinderhand is gauw gevuld, van 300 tot 500 € per jaar BRUTO , wie gaat daarvoor langer werken ??? :P

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 jul 2022, 08:10

Werkloosheid zou niet meer meetellen.
Maar wat met de werknemers die juist op brugpensioen swt zijn
In mijn geval was dat toen 7 jaar.
Er komen nog moeilijke beslissingen te nemen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

20 jul 2022, 10:29

Volgens De Croo zijn uitleg zou dat invoege treden vanaf 53 jaar met een 10 jarige uitloop tot 63 jaar , begrijpe wie kan.
Pensioen dient in verhouding te staan tot de geleverde bijdrage aan de maatschappij.
Er is maar één eerlijke regel: niks minimum of maximum pensioen. Je ontvangt een pensioen gebaseerd op de bijdragen die je geleverd hebt. Nu word je beloond als je niet gewerkt hebt en zwaar gestraft als je wel hard werkt. Het pensioen van de parlementsleden, ministers, …. moet ook onderworpen worden aan deze regels.
Maar daar wordt aan heilige huisjes geraakt!
Natuurlijk is Magnette de baas over deze regering.
Wat had u anders gedacht met een Vlaamse minderheid in de federale regering en een Vlaamse premier zonder ruggengraat.
En niemand lijkt te begrijpen dat dat 1500 euro netto maar volledig wordt betaald als je ook je volledige loopbaan hebt gewerkt, dus eigenlijk is dit nu voor meer mensen een nadeel dan een voordeel, zelfs al voldoe je aan de nieuwe voorwaarden, dan kan je nog 4/5 van die 1500 euro krijgen dus 1200 euro, maar dat leggen ze nu niet uit, dus verre van 1500 euro voor iedereen .