Politici zouden een deel van hun wedde moeten wegschenken’,

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 okt 2022, 17:55

Een bijzonder leerrijke column van politoloog Jonathan Holslag in Knack:

Liesbeth Homans heeft elke voeling met de burgers verloren.

Vorige week uitte een vertegenwoordigster van de extreemlinkse PVDA in het Vlaamse Parlement haar terechte bezorgdheid over de vele kinderopvangplaatsen die door de stijgende energieprijzen moeten sluiten. Kinderen en moeders, vervolgde ze, dreigen daar de prijs voor te betalen. Kinderen hebben een oppas nodig, dus zullen moeders moeten thuisblijven.
‘Ik weet niet of u beseft dat er meestal twee ouders zijn en er ook zoiets als een vader bestaat’, beet de parlementsvoorzitster haar toe in een plat Antwerps dialect. ‘Mijn kinderen zijn bij de papa.’ Applaus op de tribune.

Dat de kinderen bij ‘de papa’ terecht kunnen is geweldig. Vaders hebben ook een rol in het huishouden. Maar wat een arrogantie.

De voorzitster, mevrouw Liesbeth Homans (N-VA), zetelt in het halfrond voor een bruto wedde van 276.000 per jaar. Dat is vijf keer het gemiddelde salaris. En het is niet eens zo dat daar bijzondere verwezenlijkingen tegenover staan. Ze werkte zich op via kabinetten en haalde in de verkiezingen van 2014 163.500 stemmen. In 2019 duikelde dat naar 40.480. Toch zit ze daar voor een slordige 23.000 euro per maand. Aan haar retorische vaardigheden is het alvast niet toe te schrijven. Ze doet niet eens moeite.

De houding van die parvenu in het debat- Liesbeth Homans - is een metafoor voor platte zelfbedieningspolitiek. Als ik als alleenstaande moeder of als ouder in een minder gegoed gezin naar zo’n taferelen zou kijken, zou ik niet rustig blijven. Bovendien wordt het salaris van zulke kornuiten ook nog eens aangepast aan de inflatie. In het geval van mevrouw Homans zou dat het komende jaar neerkomen op 5500 euro extra. Dan kan papa al eens een paar dagen thuisblijven.

Dit is het democratische equivalent van Marie-Antoinette. Toen deze Franse koningin hoorde dat het Franse volk geen brood meer kon kopen, zo gaat de legende, zei ze dat ze maar brioche moesten eten. Er is nog zo’n voorbeeld. Wanneer de Chinese keizer Jin hoorde dat zijn burgers zo veel honger hadden dat ze gras aten, antwoordde hij dat ze beter vlees zouden kopen. In beide gevallen werd die wereldvreemdheid beantwoord met een volksopstand. Ik vraag me af of onze democratie nog te redden valt als er zich niet snel een politieke beweging aandient die het meent met het lot van onze gehavende samenleving.

De overheid kan natuurlijk niet alles oplossen. We zullen met zijn allen de broeksriem nog meer moeten aanhalen. Maar hoe geloofwaardig is een oproep tot soberheid als die komt van een klasse beroepspolitici wier rug stilaan met het pluche en het bijbehorende salaris vergroeid is? Politici en topambtenaren moeten vooral goed besturen. Maar als zij écht het volk willen dienen en bekommerd zijn om het lot van onze democratie, zouden zij symbolisch een deel van hun wedde moeten wegschenken. Meteen. Het uitblijven van een akkoord daarover mag dat niet verhinderen.

https://www.knack.be/opinie/liesbeth-ho ... r-RNBDAGKN
Laatst gewijzigd door frits1955 op 03 okt 2022, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

03 okt 2022, 18:26

frits1955 schreef:
03 okt 2022, 17:55
Een bijzonder leerrijke column van politoloog Jonathan Holslag in Knack:



Is dit een column uit de pen van van Jonathan Holslag of is dit een reactie hierop uwentwege ?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 okt 2022, 18:38

Het zou nogal dwaas zijn om een reactie te geven op een column die je hier niet kan lezen :wink: Dit is de letterlijke weergave van de column van Holslag - enkele stukjes heb ik weggelaten omdat ze minder relevant zijn - en ik doe er de link ook nog eens bij - geen idee of het voor iedereen leesbaar is.

https://www.knack.be/opinie/liesbeth-ho ... r-RNBDAGKN

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 okt 2022, 18:50

door figaretto » 12 minuten geleden
frits1955 schreef: ↑43 minuten geleden
Een bijzonder leerrijke column van politoloog Jonathan Holslag in Knack:
Is dit een column uit de pen van van Jonathan Holslag of is dit een reactie hierop uwentwege ?
‘Ik weet niet of u beseft dat er meestal twee ouders zijn en er ook zoiets als een vader bestaat’, beet de parlementsvoorzitster haar toe in een plat Antwerps dialect. ‘Mijn kinderen zijn bij de papa.’ Applaus op de tribune.

Een reactie die het lid van de PVDA, noch Holslag, duidelijk niet hadden zien aankomen.
Maar dat ze aangekomen was is wel duidelijk, dat bewijst zijn verdere betoog in het column.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 okt 2022, 18:52

Met 23.000 euro in de maand is zulke opmerkingen maken niet moeilijk.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 okt 2022, 19:14

door frits1955 » 11 minuten geleden

Met 23.000 euro in de maand is zulke opmerkingen maken niet moeilijk.
'Vorige week uitte een vertegenwoordigster van de extreemlinkse PVDA in het Vlaamse Parlement haar terechte bezorgdheid over de vele kinderopvangplaatsen die door de stijgende energieprijzen moeten sluiten. Kinderen en moeders, vervolgde ze, dreigen daar de prijs voor te betalen. Kinderen hebben een oppas nodig, dus zullen moeders moeten thuisblijven'.

Homans kan met 23.000 euro perfect opvang betalen maar toch zijn de kinderen bij hun vader en dat is het punt dat ze wil maken met haar 'sneer'.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 okt 2022, 21:08

Het punt is dat veel ouders- en zeker zij die er alleen voor staan- steeds meer moeite hebben om die opvang te betalen; voor zover er nog opvang te vinden is want die sector dreigt in te storten. Dat die vetbetaalde beroepspolitici zitten te lachen met die dwaze opmerking van madam 23.000 euro is bijzonder pijnlijk in deze tijden. Daar gaat de column van Holslag over- voor zijn doen een keiharde column.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

04 okt 2022, 03:08

Beste Frits

Nu geeft u zelf het voorbeeld dat mijn stelling van een paar dagen geleden bewijst
Of snapt u dat niet ?

Ik schreef

Spijtig genoeg niet

Een democratie is een onthoofde dictatuur

Met een brede bovenlaag van ontaarde politici en "zakenmensen"

MET EEN BREDE BOVENLAAG VAN ONTAARDE POLITICI EN "ZAKENLIEDEN"



Leer in 't vervolg eerst nadenken in plaats van te schieten

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

07 okt 2022, 18:42

frits1955 schreef:
03 okt 2022, 21:08
Het punt is dat veel ouders- en zeker zij die er alleen voor staan- steeds meer moeite hebben om die opvang te betalen; voor zover er nog opvang te vinden is want die sector dreigt in te storten. Dat die vetbetaalde beroepspolitici zitten te lachen met die dwaze opmerking van madam 23.000 euro is bijzonder pijnlijk in deze tijden. Daar gaat de column van Holslag over- voor zijn doen een keiharde column.
En of ze vet betaald zijn, om ongezond van te worden. :(
En dan zijn er nog niet eens hun "bijberoepen bij vermeld.
https://www.hln.be/binnenland/250-489-e ... nts-anchor
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.