Geld en Privacy onder druk ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 apr 2023, 21:01

De bankkantoren, die in de jaren '60 van vorige eeuw, als paddenstoelen uit de grond schoten, zijn nu, met stille trom, uit het straatbeeld verdwenen. Waar ze nog bestaan is hun "winkel" in elk geval maar heel beperkt open.Tegelijk verdwenen ook de talrijke mogelijkheden om geld uit de muur te halen. Steeds meer handelaars en klanten betalen ofwel rechtstreeks met hun plastic geld of ofwel online met scripturale munt. Onze samenleving stevent af op een economie zonder fiduciair geld. Wie kan dan nog in alle vrijheid beslissen wat hij met zijn koopkracht doet ? Hoe wordt de privacy van de gebruiker nog gewaarborgd als de bankier elke inkomst of uitgave die je doet wel zal registreren ? De verkopende handerlaar is vooralsnog wettelijk verplcht betaling in bankbiljetten te aanvaarden, die verplchting wordt dan geleidelijk aan omzeild door bv. in supermarkten aan sommige kassa's nog enkel plastic geld te aanvaarden. Ook is een biljet van €500 nog amper bruikbaar als betaalmiddel. Hoe is het te verklaren dat de POLITIEK deze evolutie, minstens oogluikend, laat gebeuren? Big Brother (ook de fiscus) kijkt mee in onze portefeuille waar dan enkel een paar plasic kaartjes nog tonen hoe rijk we wel zijn. :D
Laatst gewijzigd door socrates op 01 apr 2023, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 apr 2023, 21:05

Deze week is in de VS een wet in voege gegaan die het onmogelijk maakt om in bepaalde plaatsen (parken bv) nog te betalen met cash.

In de plaats wil de overheid een digitale munt laten ingang vinden. Op Doorbraak is er een interessante tekst over verschenen. Hoogst lezenswaard.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 apr 2023, 21:26

Goed dat u dat hier plaatst. Mijn eerste gedachte die bij mij opkwam toen ik het bij publicatie las was:
" En dan anderen maar verwijten een dictatuur te zijn, wij zijn geen haar beter."

Het is bij diezelfde dictaturen dat ze hun mosterd halen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 apr 2023, 22:39

Wat zou er bv. gebeuren met de koers van de US $ als de biljoenen ? dollarbiljetten, die momenteel in handen zijn van buitenlanders; niet langer als wettig betaalmiddel zouden worden erkend ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

02 apr 2023, 12:41

Een "geen-contant-geld"-maatschappij betekent:

- Als het electronisch betaalsysteem uitvalt kunt U niets meer betalen !

- Zo de winkelier zijn betaalsysteem blokkeert/uitvalt staat daar voor Piet Snot !

- Geen contante betalingen voor je boodschappen op de markt.

- Geen garageverkopen meer. Geen rommelmarkten meer.

- Geen contante euro’s van opa en oma meer voor het

rapport van je kind.

- Geen spaar -en tandengepoetst meer voor je kinderen.

- Geen verkoop meer van je spullen uit zolderopruimingen.

Wat een "geen-contant-geld"-maatschappij jou wel garandeert is:

- dat de centrale bank de volledige controle heeft over jouw geld

- dat elke transactie geregistreerd staat

- dat al jouw acties en bewegingen traceerbaar zijn.

- de overheid de volledige controle heeft over UW leven en zelfs uw uitgaven kan blokkeren, bijvoorbeeld omdat u teveel reizen en trips hebt gedaan en uw limiet aan CO² overschrijdt !

Stop deels met pinbetalingen en betaal meer met contant!

Als er oorlog uitbreekt heb je niks aan je bankpas. Internet ligt er dan uit, digitale transacties gaan dan niet meer, dus je kunt niet meer bij je geld. Het voorbeeld ligt 2.000 km verderop!......

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 apr 2023, 13:04

Goede samenvatting van wat zoal op ons hoofd kan neerdalen. Te weinig mensen beseffen de gevolgen ervan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

02 apr 2023, 13:39

In elk geval als ze mij overvallen vinden ze 20€ :lol:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 apr 2023, 14:33

voorn schreef:
02 apr 2023, 13:39
In elk geval als ze mij overvallen vinden ze 20€ :lol:
Maar als de plannen van de Europese Centrale Bank (ECB) worden uitgevoerd vinden ze binnenkort nog enkel lege broekzakken. Overvallers moeten dan al voorzien zijn van een mobiel pin-apparaatje om je te dwingen die 20 euro naar hun rekening over te schrijven. :D
Dit is een probleem van algemeen belang: op sociaal gebied zijn er vakorganisaties die de groepsbelangen van werknemers verdedigen. wie anders dan de politici moet zorgen voor onze gezamenlijke belangen bij dit allesomvattend probleem ?
Volgens sommige bronnen zou men, op het niveau van de Europese Commissie, alleszins gunstig staan ten overstaan van de "delegalisering" van tastbare geldeenheden en de invoering van een louter digitale munt.
Misschien een kans voor het "Vlaams Belang" om nog populairder te worden ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !