Wordt Demir een goede minister-president?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 okt 2023, 11:54

We lopen in Vlaanderen kans om in een scenario terecht te komen zoals in Nederland. Daar werd het bouwen van een huis onmogelijk. Hier een stukje dat uitlegt hoe dat komt:

Nederland hanteert een lage grens als het om het uitstoten van stikstof gaat. Als er door een bouwproject ook maar een beetje stikstof in een Natura 2000-gebied terechtkomt, dan is daar een vergunning voor nodig. Hoewel de bouw voor slechts 0,6 procent verantwoordelijk is voor de uitstoot van stikstof, zijn die vergunningen nodig. Of de economie er nu wel of niet onder lijdt, daar heeft de Raad van State geen boodschap aan. De hoogste bestuursrechter heeft alleen gekeken naar of het PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) aan de Europese richtlijnen voldeed.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 okt 2023, 12:34

Bart De Wever laat opmerken dat de uitstoot en belasting op het natuurgebied "De Brabantse Wal" van de te bouwen Ineos kraker vergelijkbaar is met één koe die daar een héél jaar loopt (en schijt).

Als dat nu een koe van een boer is mag die daar maar achttien dagen verblijven.

En dan is Demir verbaasd dat de Raad van Staten daar een opmerking over maakt.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

05 okt 2023, 13:39

Heb toch al herhaaldelijk beweert dan de stistof van de landbouw niet te vergelijken is met die van de petrochemische industrie.
De Wever overdrijft wel een beetje maar over de grond van de zaak heeft hij wel gelijk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 okt 2023, 15:39

In Nederland is wordt de bijdrage aan de stikstofdepositie als volgt verdeeld over de verschillende actoren:


Afbeelding

en bij ons zal het niet veel anders zijn.

De bijdrage van de landbouw wordt door VILT opgegeven als 29.5%. Het juiste getal ligt ergens tussen beide uitersten. Wellicht rond 35% want hier wordt landbouw en veeteelt samen genomen in één grafische voorstelling.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

05 okt 2023, 15:59

voorn schreef:
05 okt 2023, 13:39
Heb toch al herhaaldelijk beweert dan de stistof van de landbouw niet te vergelijken is met die van de petrochemische industrie.
De Wever overdrijft wel een beetje maar over de grond van de zaak heeft hij wel gelijk.
Ik weet niet waarom hij gelijk heeft,viseert hij de boeren,of wilt hij alleen groot industrie, die wel met de nodige vergunning (en geld) mogen vervuilen,zoiets van, als men een dag ticket koopt,dan mag men de "lez" zone inrijden.
Er zullen hier wel op SeniorenNet nog "collega's " zijn die geboren zijn voor WO 2 maar het merendeel zal in de oorlog of kort daarna geboren zijn, maar we hebben allemaal wel de jaren na de oorlog meegemaakt, iedereen stookte hout, kolen,slam,of wat ook dat kon branden, en uit de paar auto's die er al rondreden, kwam veel zwarte rook,en de stoomtrein deed er nog een grote schep op,en ook de binnenvaart en de zeeschepen geven het nu nog een boost,maar ruim 80% mensen leven nu nog, zo ongezond zal het wel niet zijn zeker.
De groot industrie krijgt bijna een carte blanche, en de boeren moeten stoppen, maar zonder boeren geen eten, het zal uit het buitenland moeten komen met het vliegtuig of boot,boontjes uit Peru appelsienen uit Marokko, dan vinden ze normaal, en vlees uit Argentinië,men of zonder hormonen,ze zullen wel een prijs afspreken.ze denken echt dat Vlaanderen onder een glazen stolp zit,want over de taalgrens zijn er geen beperkingen.
De opgeblazen ministers weten ook niet dat de aarde draait, en als de wind uit het oosten komt wij allemaal de "chit" uit de Oostbloklanden over krijgen.
Zelfs de rook van de bosbranden schuiven ze door naar de gewone burger,want de lucht kwaliteit is daardoor heel slecht....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/14 ... ereld-rod/
Wat nut hebben de maatregelen voor de propere lucht,als de grote vervuilers van lucht vergunningen krijgen,en de grootse vuile lucht van de andere kant van de wereld komt. :twisted:
Maar ze gaan het eens uitrekenen,wie wat vervuilt met hun lucht...maar hoe gaan ze weten wat uit boerderij X komt, of fabriek Y?
https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/442 ... ofdioxide/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

05 okt 2023, 16:34

Ik woon op 8km van BRUGGE en zowat ieder weekeinde
vlammen hier zware opgefokte motorfietsen voorbij.
Soms met geperforeerde knalpotten, zodat ze behoudens veel rookgassen ook véél lawaaioverlast geven.

Maar dat vinden ze sportief... :twisted:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

05 okt 2023, 16:42

E.T. schreef:
05 okt 2023, 12:34
Bart De Wever laat opmerken dat de uitstoot en belasting op het natuurgebied "De Brabantse Wal" van de te bouwen Ineos kraker vergelijkbaar is met één koe die daar een héél jaar loopt (en schijt).

Als dat nu een koe van een boer is mag die daar maar achttien dagen verblijven.

En dan is Demir verbaasd dat de Raad van Staten daar een opmerking over maakt.
Is die koe nu belangrijk voor de melk of het vlees?
Op 5 minuten wandelafstand van mijn woonst liggen koeien te rusten op zo'n zware uier,
dat ze hun achterpoten nauwelijks kunnen bijeen brengen en heel moeizaam overeind moeten kruipen.

Ik drink voor de nodige proteïne SOJA-drink van biologisch geteelde sojabonen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 okt 2023, 17:13

Die Ineos "koe" maakt plastic ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 okt 2023, 19:08

Hobo schreef:
05 okt 2023, 16:42
Ik drink voor de nodige proteïne SOJA-drink van biologisch geteelde sojabonen.
De 4 grote soyabonenproducenten zijn: Brazilië - de VS - Argentinië - China.

De melk die je drinkt heeft waarschijnlijk al een hele reis achter de rug en draagt daardoor ook bij aan de stikstofproblemen en dit via de uitstoot van het schip.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 okt 2023, 19:13

tokkio schreef:
05 okt 2023, 15:59
voorn schreef:
05 okt 2023, 13:39
Heb toch al herhaaldelijk beweert dan de stistof van de landbouw niet te vergelijken is met die van de petrochemische industrie.
De Wever overdrijft wel een beetje maar over de grond van de zaak heeft hij wel gelijk.
Ik weet niet waarom hij gelijk heeft,viseert hij de boeren,of wilt hij alleen groot industrie, die wel met de nodige vergunning (en geld) mogen vervuilen
Als je het stikstofprobleem in dit land wil reduceren en in totaal 20% minder wil uitstoten, welke sector in deze grafiek zou jij dan aanpakken? Je weet dat je aan het stuk 'buitenland' niets kunt doen. Ik hoor het graag van jou, tokkio?


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 okt 2023, 21:03

Dat er meer boeren hun uitstoot moeten reduceren is duidelijk maar waarom één boer veel meer (20x) moet doen dan een industrieel?????

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 okt 2023, 22:01

Zou het kunnen van belang zijn wáár die ene boer zijn bedrijf gelegen is?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 okt 2023, 00:05

Natuurlijk maakt dat uit, alhoewel het hele bad leger moet. Zelfs trager rijden is een mogelijks een deel van dd oplossing 8O

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 okt 2023, 09:54

E.T. schreef:
06 okt 2023, 00:05
Natuurlijk maakt dat uit, alhoewel het hele bad leger moet. Zelfs trager rijden is een mogelijks een deel van dd oplossing 8O
Trager rijden...O.K.
Maar wie manueel schakelt moet dan in de gepaste versnelling rijden...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 okt 2023, 10:21

Hoeveel procent ga je winnen op het geheel door bijv. bij het deel 'Industrie' de Ineos-site stil te leggen en die gewoonweg niet te laten bouwen?

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.