Begint Alexander aan zijn stuiptrekkingen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 jul 2023, 13:46

Begint Alexander aan zijn stuiptrekkingen ?

Hopelijk "Blauw" van colère bij de verkiezingen.....


HLN: (het volledig artikel voor diegene die niet abonnee zijn)
HLN schreef: Premier De Croo doet ongeziene, paginagro­te knieval: “Dit is de start van de campagne”

Het is ongezien voor ons land: de premier die in een paginagrote advertentie in álle Belgische kranten vandaag een knieval maakt. Alexander - niet Alexander De Croo of ‘de premier’ excuseert zich bij alle Belgen in een presidentieel aandoende open brief voor het mislukken van de politiek en engageert zich voor positieve verandering. Dit heeft presidentiële allures, stelt politicoloog Carl Devos. “Niet ‘de premier’ of De Croo maar de mens Alexander moet inspelen op nationale eenheid.”

“Als we een beter land willen, moet ook de politiek het beter doen. Ook ik heb fouten begaan, en dat spijt me.” Opmerkelijke knieval van onze premier vandaag, daags na de Nationale Feestdag, aan alle Belgen. Niet enkel paginagroot in uw krant op pagina 13, maar in álle kranten. Daarbij werd zelfs aan de Duitstalige landgenoten gedacht. Alexander De Croo (Open Vld) pleit in de zelfgeschreven open brief voor positieve verandering én een veel betere politieke samenwerking. Enige kritische zelfreflectie maar ook een sneer aan de ‘politici die ons land in de put praten’ wordt daarbij niet uit de weg gegaan.

Het opmerkelijke initiatief komt volgens het kabinet-De Croo van de premier zelf en zou niet zijn ingegeven door het recent afspringen van de fiscale hervormingen. De druppel te veel viel naar verluidt al eerder, met de zaak-Hadja Lahbib (MR), welke na het ontslag van Sarah Schlitz (Ecolo) kwam en bovendien samenviel met het fysieke incident tussen vice-eersteminister Frank Vandenbroucke (Vooruit) en Vincent Van Quickenborne (Open Vld). “De mensen moeten denken dat wij zot zijn geworden, dat er iets in het Brusselse water werd gedaan waardoor we allemaal ons gezond verstand zijn verloren”, moet de premier toen hebben gezegd. “Maar de eerste knak - het eerste ‘What the fuck’-moment bij de premier - kwam er vorig jaar al, toen het pensioenakkoord door elke voorzitter van de meerderheid werd aangevallen in de pers”, zo valt in de 16 te horen.

“Met deze vrij presidentieel aandoende campagne wil de premier zich afzetten tegen alle geruzie en, al noemt hij die naam niet, Bart De Wever die ‘ons land naar beneden praat’”, analyseert politicoloog Carl Devos (UGent). Maar het is volgens hem toch bovenal “de mens Alexander, en niet De Croo of de Open Vld-premier, die de dag na de Nationale Feestdag echt op de nationale eenheid inspeelt”. “Alexander spreekt alle Belgen toe: ‘Ik ben uw leider.’ Afgebeeld met opgestroopte hemdsmouwen ook, klaar om de handen aan de ploeg te slaan. ‘Ik ga positieve verandering brengen.’ We kennen dit soort affiches van het buitenland, kijk onder meer maar naar Emmanuel Macron in Frankrijk of Amerikaanse presidenten.” Ook Mark Rutte deed De Croo ooit al eens voor, met een open brief aan alle Nederlanders

De betaalde advertentie - De Croo kocht de peperdure paginaruimte in de kranten - verrast Devos niet. We moeten het initiatief volgens hem dan ook als start van de verkiezingscampagne zien. “We wisten dat Open Vld De Croo als kanseliersbonus, als leider van de regering, nationaal zou uitspelen bij de verkiezingen van volgend jaar. Dat wordt trouwens nog een moeilijke, aangezien er geen nationale kieskring meer bestaat en De Croo enkel in Oost-Vlaanderen kan opkomen. Dat de partij het merk Alexander zou uitspelen, stond dan ook in de sterren geschreven.”

“Ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken – samen met anderen - om u een betere politiek te geven. De politiek die u verdient.” Het is de enige belofte die de premier maakt. “Het is positief dat de politiek hiermee aangeeft te hebben begrepen hoe erg het wel niet is gesteld met het imago en de politieke geloofwaardigheid in ons land, dat ze beseft hoeveel krediet ze bij de bevolking heeft verloren”, stelt Devos. Deze affiche van De Croo, die ook een mea culpa slaat, is eigen de illustratie van het besef hoe diep de politieke partijen in het rood zijn gegaan.”

Dat de knieval van de premier bakken geld heeft gekost staat buiten kijf. “Dit kost een pak minder dan pakweg de sociale mediacampagne van het Vlaams Belang rond 11 juli”, valt ter verdediging nog in kringen van de premier te horen.

Devos heeft wel een inhoudelijke bedenking bij de oproep van De Croo tot politieke nationale eenheid. “Alexander De Croo is de man die ooit de regering liet vallen over de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde en toen ook zei - je kan dat googelen -dat confederalisme de enige uitweg is om België te redden. Nu, dik tien jaar later, spreekt hij als eerste minister en totaal andere taal. Iedereen heeft het recht van mening te veranderen, maar het is toch opmerkelijk hoe je op zo’n relatief korte periode zo ongelofelijk van idee kan veranderen.”

https://www.hln.be/binnenland/premier-d ... ~a4a5547b/
Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 jul 2023, 13:58

“Ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken – samen met anderen - om u een betere politiek te geven. De politiek die u verdient.” Het is de enige belofte die de premier maakt.


Dat voornemen had hij dan beter 3 jaar geleden in werkelijkheid omgezet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

22 jul 2023, 16:42

Dat noemt men...
Een schot voor de boeg lossen.

Als 't maar geen schampschot wordt!?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 jul 2023, 20:04

Wil. schreef:
22 jul 2023, 13:58
“Ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken – samen met anderen - om u een betere politiek te geven. De politiek die u verdient.” Het is de enige belofte die de premier maakt.


...
Wat gaat ons dat weeral kosten??? 8O

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

23 jul 2023, 08:54

Als Alexander 't allemaal zo goed weet... :!: :?:
Zou 't dan niet beter zijn om de kiezers in 2024 met rust te laten :idea:
Meteen minder verplaatsingen en minder impact op het klimaat :wink:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jul 2023, 11:48

Man...man...man...hoe laag kan men vallen ? :roll:

Eerst het "jobke" van dweil aannemen om later dan door de str*nt te kruipen.
En dat alléén maar om zijn postje nog een jaartje te kunnen behouden en zijn blauwe partij in een beter daglicht proberen te stellen. :roll:

En het schoonste van al, een (groot ?) deel van de mensen blijft nog steeds op dezelfde pipo's stemmen, ook al gaat de trend wel (tijdelijk ?) naar beneden.
“Ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken – samen met anderen - om u een betere politiek te geven. De politiek die u verdient.” Het is de enige belofte die de premier maakt.
Ik vraag mij dan ook af wat zijn "betere politiek" wel zou kunnen voorstellen.....na het resultaat van de afgelopen jaren.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jul 2023, 12:54

door Charlie Maru » 33 minuten geleden
Ik vraag mij dan ook af wat zijn "betere politiek" wel zou kunnen voorstellen.....na het resultaat van de afgelopen jaren.
Het hele probleem van deze federale regering was een Vlaamse minderheid binnen deze regering. De Waalse meerderheid deelde de lakens uit en De Croo danste naar hun pijpen. De Walen wisten verdomd goed dat De Croo nooit of te nimmer de stekker uit deze regering zou trekken en hebben daar maximaal van geprofiteerd.
Deze regeerperiode is ook niet de OVLD zoals ik en velen ze jaren gekend hebben.
De mensen zijn De Croo en de Groen duidelijk zo moe als kou pap maar de vraag is wat het alternatief gaat zijn als men een federale regering met Vlaamse meerderheid op poten wil zetten, dit zonder VB, PVDA en groen. :roll:

Als er na 2024 weer een federale regering gevormd wordt met een Vlaamse minderheid dan zal de kiezer inderdaad de politiek krijgen die het verdient zoals De Croo ook aangeeft, hoe die politiek er dan gaat uit zien weten we ondertussen al.

Om een federale regering te vormen met een Vlaamse meerderheid is een OVLD onder de kiesdrempel niet wenselijk maar liefst groot genoeg om die te vormen maar niet te groot om nog enige brokken te maken en natuurlijk de wil aan Vlaamse zijde.

image.png
image.png (429.9 KiB) 190 keer bekeken

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

23 jul 2023, 17:43

“Ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken
Hij begint al met 2 leugens, hij kent onze zorgen niet, en keihard heeft hij nog nooit gewerkt. :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.