Hoe werkt democratie?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

30 jul 2023, 14:05

In het begin van de parlementaire democratie zijn er grondregels opgesteld. Er worden volksvertegenwoordigers gekozen. Al snel kwam men met kieslijsten, waaruit de partijen zijn ontstaan.
Gewoon om geen stemmen te verliezen door verdeeldheid. In Nederland is Omtzigt zo'n voorbeeld. Hij kreeg stemmen voor 5 zetels in de Tweede Kamer, maar hij was alleen.
Van lieverlee organiseerden zich die partijen zich naar het Britse model. Ze kennen daar de "Party Whips"
Lieden die in de gaten houden wie wat stemt in hun partij. Ze streven ernaar dat iedereen in de partij in hetzelfde ritme danst, en in dezelfde richting. Dat is nu juist de dood in de pot van de democratie.
Stemmingen voor het parlement door de kiezers zijn geheim, maar in het parlement kan iedereen zien wie wat stemt. En politici worden aan de kant geschoven als ze afwijken van de mening van het partijbureau. De meeste politici zijn zich daarvan bewust, en ze gedragen zich dus als slaven van een partij, om hun toekomstige carrière niet in gevaar te brengen.
Oplossing: Sta geheime stemmingen in het parlement toe. Eventueel met potscherven waarop Ja of Nee gekrast is zoals in het oude Griekenland, de bakermat van de democratie :)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jul 2023, 21:55

Zou het niet nuttig zijn om eerst te definiëren wat democratie volgens jou hoort te zijn?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

14 aug 2023, 16:38

Democratie is als het volk de zeggenschap heeft, maar dat is nergens het geval. Oorspronkelijk was de opzet van een parlementaire democratie om volksvertegenwoordigers te kiezen, ieder op eigen titel. Door de invloed van de partijen komt daar dan ook niks meer van terecht. Iedereen kan nagaan wat iedereen stemt, en politici laten zich dan ook gemakkelijk chanteren. Hun carrière mag niet in gevaar komen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 aug 2023, 23:02

Al eerder gepost:

Een democratie is veel meer dan het verkiezingsproces, wat weliswaar onmisbaar is, maar slecht één aspect vormt van wat wij 'een democratie' noemen.
Het gaat over een vrije pers, over vrij je mening mogen zeggen, over het vrij mogen protesteren tegen overheidsmaatregelen, over het vrij je geloof te mogen aanhangen, over het mogen vormen van vakbonden, over beperkingen van de macht via beschermende maatregelen voor het volk enz.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 aug 2023, 09:36

Wil. schreef:
14 aug 2023, 23:02
Al eerder gepost:

Een democratie is veel meer dan het verkiezingsproces, wat weliswaar onmisbaar is, maar slecht één aspect vormt van wat wij 'een democratie' noemen.
Het gaat over een vrije pers, over vrij je mening mogen zeggen, over het vrij mogen protesteren tegen overheidsmaatregelen, over het vrij je geloof te mogen aanhangen, over het mogen vormen van vakbonden, over beperkingen van de macht via beschermende maatregelen voor het volk enz.
Wat hebben de vrijheden die je aanhaalt met democratie te maken. Je vergeet de vrijheid om mekaar het leven zuur te maken , te bestelen , te fraudereren , enz ....

Het is al veel belangrijker dat de "machten" ( rechterlijke macht , politie , leger , ... ) onafhankelijk van partijen kunnen functioneren , en niet zoals dat in Israel voor het ogenblik het geval is.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2023, 09:41

Ja, die toevoegingen van jou heb je wellicht recht uit de paradijselijke oorden waar jouw voorkeur naartoe gaat: de Sovjet-Unie, China, Noord-Korea.

We gaan dat zeker in overweging nemen, Fred.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 aug 2023, 10:12

Het is al veel belangrijker dat de "machten" ( rechterlijke macht , politie , leger , ... ) onafhankelijk van partijen kunnen functioneren , en niet zoals dat in Israel voor het ogenblik het geval is.
Een zeer terechte opmerking en essentieel voor een parlementaire democratie.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 aug 2023, 10:18

frits1955 schreef:
16 aug 2023, 10:12
Het is al veel belangrijker dat de "machten" ( rechterlijke macht , politie , leger , ... ) onafhankelijk van partijen kunnen functioneren , en niet zoals dat in Israel voor het ogenblik het geval is.
Een zeer terechte opmerking en essentieel voor een parlementaire democratie.
En wat het recht om te protesteren in een "democratie" betreft , wat hebben de jongste protesten in Frankrijk en Israel uitgehaald. Niets ! Wat hebben de boerenprotesten tegen de stikstof regelgeving bij ons doen veranderen. Ook niets !

Je bent al veel beter af met een "verlicht despoot" met hersenen tussen de oren en die weet wat win-win oplossingen zijn , dan met een stelletje idioten waar de bevolking een afkeer van krijgt ( en waardoor die de poltiek de rug toe keert ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2023, 10:37

Ik ga toevoegen wat in jouw hoofd zit, maar wat je niet durft schrijven:

"Je bent al veel beter af met een "verlicht despoot" die mijn ideeën desnoods met geweld en terreur doordrukt."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

16 aug 2023, 10:52

Je bent al veel beter af met een "verlicht despoot" met hersenen tussen de oren
Ik zou beginnen met de particratie tot op de grond af te breken en droog te leggen qua dotaties en bij wet te verbieden dat onverkozen partijleiders vanuit de partijcenakels de politiek sturen terwijl wel verkozen volksvertegenwoordigers enkel dienst doen als window dressing. En dat is nog maar een begin nietwaar. :wink:
Het geroep om een al dan niet verlichte despoot komt vooral uit rechtse tot zeer rechtse hoek.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 aug 2023, 11:06

Wil. schreef:
16 aug 2023, 10:37
Ik ga toevoegen wat in jouw hoofd zit, maar wat je niet durft schrijven:

"Je bent al veel beter af met een "verlicht despoot" die mijn ideeën desnoods met geweld en terreur doordrukt."
Dat gebeurt eveneens in jouw democratische landen. Ooit al eens onze politie bezig gezien ?

Sommige van onze strafpleiters ( althans ene toch ) beweert zelfs dat wij in een gevaarlijke politiestaat leven waar nog niemand over enige vorm van privacy beschikt , stijl DDR van destijds.
frits1955 schreef:
16 aug 2023, 10:52
....
Het geroep om een al dan niet verlichte despoot komt vooral uit rechtse tot zeer rechtse hoek.
Maakt niet uit , per definitie staat een verlicht despoot ten dienste van alle lagen van de bevolking. Ik vergelijk China soms heel graag met een verlicht despotisme.

Wat partijdotaties betreft zou men die beter eens plafonneren. Nu geldt de regel , hoe meer stemmen , hoe meer geld er binnen komt , dus hoe meer geld voor partijpropaganda beschikbaar is waardoor het aantal stemmen ook nog eens kan toenemen , enz ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 16 aug 2023, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2023, 11:12

frits1955 schreef:
16 aug 2023, 10:52
Je bent al veel beter af met een "verlicht despoot" met hersenen tussen de oren
Het geroep om een al dan niet verlichte despoot komt vooral uit rechtse tot zeer rechtse hoek.
Dat gaat Fred aanvoelen als trappen op een zere teen. :lol:

Fred: "Ik vergelijk China soms heel graag met een verlicht despotisme."
China, de 'rechtse hoek' waar de CCP met ijzeren vuist regeert en geen andere meningen duldt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 aug 2023, 11:14

Wil. schreef:
16 aug 2023, 11:12
.....
Dat gaat Fred aanvoelen als trappen op een zere teen. :lol:
Jij ook als extreem rechtse aanhanger ? :twisted: :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2023, 11:28

Heb je mij al frequent horen vragen om een despoot - een verlichte dan wel?

Kijk in de spiegel, Fred. Je bent een aanhanger van dat soort tirannen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 aug 2023, 11:43

Wil. schreef:
16 aug 2023, 11:28
Heb je mij al frequent horen vragen om een despoot - een verlichte dan wel?

Kijk in de spiegel, Fred. Je bent een aanhanger van dat soort tirannen.
Of van een tiran in spé zoals Dries Van Langenhove ?

Verlicht despotisme : https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlicht_despotisme