Onze Politiek Moet Anders

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

18 nov 2023, 19:40

Prima Vera schreef:
18 nov 2023, 19:39
Al zo veel partijen dat ze geen regering kunnen volgen! Dus jullie willen er nog ééntje bij! Laat het aub.
@Prima Vera Dus u blijft liever bij het huidige systeem die helemaal geblokkeerd zit?

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

18 nov 2023, 19:46

Wil. schreef:
18 nov 2023, 19:24
MoetAnders schreef:
18 nov 2023, 10:42
Wil. schreef:
17 nov 2023, 00:33

Onmogelijk en tegenstrijdig:
wanneer een probleem in de maatschappij dringend om een oplossing vraagt, dan zijn er bijna altijd tegengestelde meningen en dito voorgestelde oplossingen.
Voorbeeld: de staatsschuld is groter dan wat alle belgen samen op 1 jaar kunnen verdienen.
Hoe verminder je die schuld? Nu mag je nog proberen om iets voor te stellen zonder etiketten als links/rechts/liberaal/sociaal enz. te gebruiken, dan nog zal datgene wat je voorstelt aanleunen bij wat die niet benoemde of niet uitgesproken maatschappijvisies als oplossing aanbrengen.

In de feiten ga je dus toch kleur moeten bekennen. Dan ben je weer bij AF.
Niet als je je als parlementsleden onthoudt behalve als er een wetsvoorstel is om het systeem te veranderen.
Wanneer een probleem om een dringende oplossing vraagt, dan is het voor een lid van de wetgevende macht geen optie om zich te onthouden. Waarvoor zit je dan in het parlement? Enkel voor de riante wedde, wellicht.

Jij komt dit draadje hier te openen. Laten we de proef op de som nemen: jij wil "politiek anders" structureren. Laat eens horen wat jouw oplossing is voor de enorme staatsschuld? Onmiddellijk zal duidelijk worden waar je dan staat. Misschien wil jij zelf geen enkele labeltje opgeplakt krijgen, maar door jouw voorstel of door jouw daden zullen we wel zien welk vlees we in de kuip hebben.

Ook als je de zaak zo wil laten en jij je wil onthouden of niks wil veranderen, dan kies je een kant.

Ik ben benieuwd.
@Wil. Wat als er mensen in de partij zouden zitten die zowel links als rechts mogen zijn en hun eigen ideeen mogen uitdragen. Maw, de partij bepaalt niet hoe zij moeten stemmen in het parlement. Wat hen dan zou samenbrengen is dat de meeste stemmen binnen de partij resulteert in een zetel en dat er 1 gemeenschappelijk punt is, parlementsleden direct verkiesbaar maken. Dit kan ook zorgen voor een eerlijkere politiek.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 nov 2023, 20:02

door MoetAnders » 4 minuten geleden
@Wil. Wat als er mensen in de partij zouden zitten die zowel links als rechts mogen zijn en hun eigen ideeen mogen uitdragen. Maw, de partij bepaalt niet hoe zij moeten stemmen in het parlement. Wat hen dan zou samenbrengen is dat de meeste stemmen binnen de partij resulteert in een zetel en dat er 1 gemeenschappelijk punt is, parlementsleden direct verkiesbaar maken. Dit kan ook zorgen voor een eerlijkere politiek.
Ik ben rechts georiënteerd maar kan mij evenzeer vinden in programmapunten van links en zou dus als parlementariër er ook geen probleem mee hebben om deze standpunten te steunen in het parlement.
Maar de parlementariërs die nu zetelen hebben veelal hun plaatsje te danken aan de partij en moeten dan ook het standpunt van de partij volgen tegen hun geweten in. Soms zijn er die dit niet willen, dit standpunt niet volgen en dan gaan zetelen als onafhankelijke. Dat zijn diegene die dan doen wat gij beoogd te bereiken.
Cru gesteld: Jan, Pier en Klaas komen op met de verkiezingen als niet partijgebonden kandidaten, worden verkozen en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan hen die hen verkozen hebben. Dus afschaffen van politieke partijen. :roll:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 nov 2023, 21:29

MoetAnders schreef:
18 nov 2023, 19:46
....

@Wil. Wat als er mensen in de partij zouden zitten die zowel links als rechts mogen zijn en hun eigen ideeen mogen uitdragen. Maw, de partij bepaalt niet hoe zij moeten stemmen in het parlement. Wat hen dan zou samenbrengen is dat de meeste stemmen binnen de partij resulteert in een zetel en dat er 1 gemeenschappelijk punt is, parlementsleden direct verkiesbaar maken. Dit kan ook zorgen voor een eerlijkere politiek.
Ach mens , wat jij voorstelt is een ander gerecht gemaakt door dezelfde chef kok met dezelfde ingredienten. En met ingredienten bedoel ik het volkje dat zich persé politiek smijt omdat er geen andere mogelijkheden voor hen open staan. Er zal niets veranderen aan de werking van een Belgisch/Vlaams parlement als er geen ander soort mensen de lakens kunnen uitdelen. Lees wat ik hiervoor heb gechreven over psychologische persoonlijkheidstests , en dan zal er misschien iets veranderen ( en zullen bvb. onze politiekers wat minder plagiaat van onze buurlanden als idee aanbrengen. )

Jouw idee is als een doodgeboren kalf , het is niet levensvatbaar , gewoon door het feit alleen al dat het te revolutionair is.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 19 nov 2023, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 nov 2023, 21:44

door Fred1950 » 9 minuten geleden
Jouw idee is als een doodgeboren kalf , het is niet levensvatbaar , gewoon door het feit alleen al dat het te revolutionair is.
Zijn idee doet mij eigenlijk denken aan een gemeenschap waar ze een soort volksraad installeren die beslissen voor de rest van het volk en dit in volle overeenstemming met elkaar en ten gunste van hun eigen gemeenschap. Hebben of hadden bv de indianenstammen zo geen raad, of stammen in het oerwoud?

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 nov 2023, 21:53

Dicksy schreef:
18 nov 2023, 21:44
door Fred1950 » 9 minuten geleden
Jouw idee is als een doodgeboren kalf , het is niet levensvatbaar , gewoon door het feit alleen al dat het te revolutionair is.
Zijn idee doet mij eigenlijk denken aan een gemeenschap waar ze een soort volksraad installeren die beslissen voor de rest van het volk en dit in volle overeenstemming met elkaar en ten gunste van hun eigen gemeenschap. Hebben of hadden bv de indianenstammen zo geen raad, of stammen in het oerwoud?
Dat gebeurt ook nog in China op dorpsniveau. De dorpshoofden zijn wel op een natuurlijke wijze verkozen geweest en door iedereen van die kleine gemeenschap gewaardeerd , precies omdat ze door iedereen persoonlijk zijn gekend. Dat zijn geen parlementariers die alleen maar door propaganda materiaal zich kenbaar kunnen maken , en dus als individu nog steeds grote onbekenden blijven voor hun kiespubliek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 nov 2023, 10:07

MoetAnders schreef:
18 nov 2023, 19:46
Wil. schreef:
18 nov 2023, 19:24
MoetAnders schreef:
18 nov 2023, 10:42


Niet als je je als parlementsleden onthoudt behalve als er een wetsvoorstel is om het systeem te veranderen.
Wanneer een probleem om een dringende oplossing vraagt, dan is het voor een lid van de wetgevende macht geen optie om zich te onthouden. Waarvoor zit je dan in het parlement? Enkel voor de riante wedde, wellicht.

Jij komt dit draadje hier te openen. Laten we de proef op de som nemen: jij wil "politiek anders" structureren. Laat eens horen wat jouw oplossing is voor de enorme staatsschuld? Onmiddellijk zal duidelijk worden waar je dan staat. Misschien wil jij zelf geen enkele labeltje opgeplakt krijgen, maar door jouw voorstel of door jouw daden zullen we wel zien welk vlees we in de kuip hebben.

Ook als je de zaak zo wil laten en jij je wil onthouden of niks wil veranderen, dan kies je een kant.

Ik ben benieuwd.
@Wil. Wat als er mensen in de partij zouden zitten die zowel links als rechts mogen zijn en hun eigen ideeen mogen uitdragen. Maw, de partij bepaalt niet hoe zij moeten stemmen in het parlement. Wat hen dan zou samenbrengen is dat de meeste stemmen binnen de partij resulteert in een zetel en dat er 1 gemeenschappelijk punt is, parlementsleden direct verkiesbaar maken. Dit kan ook zorgen voor een eerlijkere politiek.
Je bewijst het punt dat ik wil maken: op die manier kun je geen beslissingen nemen.

Jij durft je niet uitlaten over een dringend probleem dat in ons dagelijks leven om een oplossing schreeuwt. Maar jij kunt of durft er niks over zeggen. Want als je dat doet, zullen al degenen die je daden volgen, vaststellen dat je een kant kiest.

Je hoeft niet te verwijzen naar wat anderen zouden mogen doen of niet mogen doen. Ik wil jouw standpunt kennen. Pas wanneer jij je mening over een heel aantal zaken hebt gegeven, ga ik overwegen om mijn stem aan jou te geven. Zo zullen er veel mensen zijn. Zo iemand zonder mening geraakt niet verkozen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 nov 2023, 10:11

Fred1950 schreef:
18 nov 2023, 21:29
@Wil. Er zal niets veranderen aan de werking van een Belgisch/Vlaams parlement als er geen ander soort mensen de lakens kunnen uitdelen.

Lees wat ik hiervoor heb gechreven over psychologische persoonlijkheidstests ,
Ik weet niet goed waarover je het hebt. Bedoel je dit?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 nov 2023, 10:16

MoetAnders schreef:
18 nov 2023, 10:42
Wil. schreef:
17 nov 2023, 00:33
In de feiten ga je dus toch kleur moeten bekennen. Dan ben je weer bij AF.
Niet als je je als parlementsleden onthoudt behalve als er een wetsvoorstel is om het systeem te veranderen.
Ik kijk ernaar uit hoeveel stemmen je gaat hebben na 4 jaar parlementaire onthouding over elk probleem dat moet opgelost worden.
Aangezien de anderen nooit akkoord zullen gaan om 'het systeem te veranderen', zullen jullie verkozenen eigenlijk niets gedaan hebben behalve de dikke maandelijkse wedde opgestreken.

Nu ik dat zo stel, lijkt dat misschien wel de enige bedoeling te zijn: verkozen worden, niets doen voor de problemen van de mensen, maar toch een mooi inkomen.
Mag ik meedoen? 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 nov 2023, 12:58

Ik meen dat 'Moet Anders' het wel goed bedoelt, maar het idee (misschien helaas) niet haalbaar is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 nov 2023, 13:17

door Fazal » 15 minuten geleden
Ik meen dat 'Moet Anders' het wel goed bedoelt, maar het idee (misschien helaas) niet haalbaar is.
Ik kan zijn idee ook best volgen maar 'out of the box' denken wordt hier niet getolereerd.

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

19 nov 2023, 13:24

Dicksy schreef:
19 nov 2023, 13:17
door Fazal » 15 minuten geleden
Ik meen dat 'Moet Anders' het wel goed bedoelt, maar het idee (misschien helaas) niet haalbaar is.
Ik kan zijn idee ook best volgen maar 'out of the box' denken wordt hier niet getolereerd.
@Wil. Ik begrijp inderdaad de punten die je maakt (en ze zijn ook zeer geldig, bedankt daarvoor). Maar, ik zou je graag uitnodigen om mee na te denken over hoe zoiets wel zou kunnen werken of opgezet worden. Onze manier staat nog niet vast, maar wel onze opzet. Een politiek met mensen die verantwoordelijkheid willen opnemen tov hun kiezers.

De bedoeling is echt om een manier te vinden waarbij er wel terug aan oprechte politiek gedaan kan worden en waarbij inmenging van de partij in benoemingen etc wordt vermeden. Waarbij de mensen in de partij ermee akkoord zijn dat de meeste stemmen leidt tot een zetel in het parlement, en dus dat de kiezer personen kan afstraffen indien hun beleid te sterk afsteekt tegenover de beloftes/campagne. Vandaar het tweede idee om dan verschillende mensen met verschillende standpunten toe te laten in de partij, maar zonder inmenging van de partij.

@Dicksy Helaas is dat niet enkel op een forum, maar overal :p. Nu, ik weet waar ik aan begin en hoop dus ook input van jullie te krijgen!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 nov 2023, 13:46

MoetAnders schreef:
19 nov 2023, 13:24
Dicksy schreef:
19 nov 2023, 13:17
door Fazal » 15 minuten geleden
Ik meen dat 'Moet Anders' het wel goed bedoelt, maar het idee (misschien helaas) niet haalbaar is.
Ik kan zijn idee ook best volgen maar 'out of the box' denken wordt hier niet getolereerd.
@Wil. Ik begrijp inderdaad de punten die je maakt (en ze zijn ook zeer geldig, bedankt daarvoor). Maar, ik zou je graag uitnodigen om mee na te denken over hoe zoiets wel zou kunnen werken of opgezet worden.
Ga eens even weg van het steriele, theoretische werkblad. Grijp eens een serieus probleem bij de haren en leg uit hoe je het zou aanpakken. Bijvoorbeeld de enorme staatsschuld. Als je je daarover niet durft uit te spreken - en voorlopig doe je dat dus nog altijd niet, niettegenstaande ik er twee keer om gevraagd heb - dan vermoed ik dat je enkel van plan bent om een vet maandelijks inkomen te versieren via de groene bankjes in het parlement.

Dat is aanvaardbaar doel, maar stel het dan niet voor alsof je aan politiek wil doen, want politieke daden vereisen dat je standpunten inneemt.

Ik wacht.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 nov 2023, 13:57

@Wil. Ik begrijp inderdaad de punten die je maakt (en ze zijn ook zeer geldig, bedankt daarvoor). Maar, ik zou je graag uitnodigen om mee na te denken over hoe zoiets wel zou kunnen werken of opgezet worden. Onze manier staat nog niet vast, maar wel onze opzet. Een politiek met mensen die verantwoordelijkheid willen opnemen tov hun kiezers.

De bedoeling is echt om een manier te vinden waarbij er wel terug aan oprechte politiek gedaan kan worden en waarbij inmenging van de partij in benoemingen etc wordt vermeden. Waarbij de mensen in de partij ermee akkoord zijn dat de meeste stemmen leidt tot een zetel in het parlement, en dus dat de kiezer personen kan afstraffen indien hun beleid te sterk afsteekt tegenover de beloftes/campagne. Vandaar het tweede idee om dan verschillende mensen met verschillende standpunten toe te laten in de partij, maar zonder inmenging van de partij.
Ga eens even weg van het steriele, theoretische werkblad. Grijp eens een serieus probleem bij de haren en leg uit hoe je het zou aanpakken. Bijvoorbeeld de enorme staatsschuld. Als je je daarover niet durft uit te spreken - en voorlopig doe je dat dus nog altijd niet, niettegenstaande ik er twee keer om gevraagd heb - dan vermoed ik dat je enkel van plan bent om een vet maandelijks inkomen te versieren via de groene bankjes in het parlement.

Dat is aanvaardbaar doel, maar stel het dan niet voor alsof je aan politiek wil doen, want politieke daden vereisen dat je standpunten inneemt.
Eerst gaan dan lopen, niet andersom.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 19 nov 2023, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

19 nov 2023, 14:00

Ik zeg het nog maar eens, je kan de hegemonie van de partijen breken door het kiezen in het parlement geheim te maken. Nu kunnen partijen parlementsleden nog steeds controleren op hun stemmingen.
Als je niet volgens de partijlijn stemt, kan je politieke toekomst gevaar lopen.
Daarom is de term "volksvertegenwoordiger" een wassen neus.