Is racisme een diepmenselijk kenmerk"? Geef uw visie.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 dec 2023, 16:54

Wil. schreef:
02 dec 2023, 16:44
Zou het racistisch zijn om te zeggen dat zwarten gewoon beter kunnen voetballen?
Ja, als je zou zeggen dat dat zo is omdat zij zwart zijn.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

02 dec 2023, 17:50

socrates schreef:
02 dec 2023, 16:54
Wil. schreef:
02 dec 2023, 16:44
Zou het racistisch zijn om te zeggen dat zwarten gewoon beter kunnen voetballen?
Ja, als je zou zeggen dat dat zo is omdat zij zwart zijn.
Nou nee, er is een overeenkomst tussen voetballen en dansen.

Hetzelfde als schaatsen en fietsen.

Ik kon niet echt voetballen of dansen, maar als verdediger ging ik voor niemand uit de weg.
Tegelijk was ik veel beter in schaatsen en fietsen. Je lichaamsbouw heeft soms voordelen in bepaalde aspecten van de sport. Dat heeft heel weinig met huidskleur van doen. :)

Maar Wil. drijft altijd graag alles op de punt :) (spits)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 dec 2023, 19:43

RyanR schreef:
02 dec 2023, 17:50
socrates schreef:
02 dec 2023, 16:54
Wil. schreef:
02 dec 2023, 16:44
Zou het racistisch zijn om te zeggen dat zwarten gewoon beter kunnen voetballen?
Ja, als je zou zeggen dat dat zo is omdat zij zwart zijn.
Nou nee, er is een overeenkomst tussen voetballen en dansen.

Hetzelfde als schaatsen en fietsen.

Ik kon niet echt voetballen of dansen, maar als verdediger ging ik voor niemand uit de weg.
Tegelijk was ik veel beter in schaatsen en fietsen. Je lichaamsbouw heeft soms voordelen in bepaalde aspecten van de sport. Dat heeft heel weinig met huidskleur van doen. :)

Maar Wil. drijft altijd graag alles op de punt :) (spits)
Ja maar positieve discriminatie is ook diescriminerend, als je zegt dat zwarte mensen in eender welke sport beter zijn dan anderen 'letterlijk omdat ze zwart zijn" is dat toch racisme ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 dec 2023, 20:22

Niet in 'eender welke sport', maar wel in voetbal.

Als uit statistisch onderzoek blijkt dat het zo is, ja, dan moet je dat durven en mogen zeggen.

Of die Franse voetbalploegen zo overdreven bevolkt zijn met zwarten omdat er geen blanke Fransen zijn die goed genoeg zijn, dan wel of het om zgn. positieve discriminatie gaat, dat weet ik niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

03 dec 2023, 07:05

Ik vraag me af hoeveel van de rode duivels de dubbele nationaliteit hebben?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 dec 2023, 10:30

berretz schreef:
03 dec 2023, 07:05
Ik vraag me af hoeveel van de rode duivels de dubbele nationaliteit hebben?
Nationaliteit is geen relevante oorzaak van racisme, die staat immers niet op je gezicht te lezen of aan je taal te horen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 dec 2023, 11:00

socrates schreef:
03 dec 2023, 10:30
berretz schreef:
03 dec 2023, 07:05
Ik vraag me af hoeveel van de rode duivels de dubbele nationaliteit hebben?
Nationaliteit is geen relevante oorzaak van racisme, die staat immers niet op je gezicht te lezen of aan je taal te horen.
Van alle Noord-Afrikanen mogen we geredelijk aannemen dat ze een tweede nationaliteit bezitten. Door uitsluiting ('het is geen belg') komen we tot de conclusie dat iemand (ook) een andere nationaliteit heeft.

Wanneer we het hebben over belg zijn of Fransman zijn, dan verwijzen we niet enkel naar iemands identiteitskaart, maar ook naar de mate waarin hij belgische of Franse gewoonten en cultuurelementen heeft geaccepteerd en geïncorporeerd. Het tegendeel komt ook voor: het niet accepteren of verafschuwen van bv. Franse gewoonten en cultuur. Wanneer dat overduidelijk is, zegt men 'Dat is geen Fransman'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

05 dec 2023, 16:58

Racisme kan een oorzaak zijn van Haat
Het is dan wellicht nuttig om, in het kader van dit topic, wat meer in detail uit te leggen wat men omtrent haat zou moeten weten. Haat is een complex psychologisch fenomeen dat zich op verschillende niveaus kan manifesteren; van individuele gevoelens tot groepsdynamieken en zelfs maatschappelijke structuren. In veel gevallen gaat haat ook gepaard met vooroordelen en discriminatie...
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 dec 2023, 19:17

Haat is een gevoel. Het heeft een object. Dat kan een zaak zijn, maar veel vaker is het doel van de haat een mens of een groep mensen.

Soms staan zaken ook symbool voor mensen, zoals een vlag van een natie of een voorwerp zoals een kruis of een menora (7-armige kandelaar).

Het einddoel van haatgevoelens is op zijn minst om het object kwaad te berokkenen of zelfs compleet te vernietigen. De hater hoopt dat het lijdend voorwerp van zijn haat zich ervan bewust is dat z/hij geniet van de pijn of destructie. Wanneer de gehate persoon/groep onwetend blijft omtrent wie hem doet afzien (of probeert te doen afzien) dan heeft de haat maar zijn halve uitwerking gekregen.
Dat is de reden waarom terreurgroepen een aanslag opeisen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 dec 2023, 10:52

Even ontspannen:


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 dec 2023, 14:23

:D :D Maar op die borden zijn de zwarte figuren wel duidelijk zwart maar de anderen niet "blank" Hoe moet men de kleur "blank" definiëren ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 dec 2023, 15:35

Je hebt gelijk want ik heb nog nooit een blank paard gezien :lol:

Blank wordt best gedefinieerd door uitsluiting: niet zwart, noch bruin en evenmin rood, noch geel van huid.

Nochtans heeft een blanke kameleonkenmerken:

• Een blanke kan tijdelijk rood worden. bv. van woede of na een inspanning en dat kunnen gele, rode of bruine mensen niet.
Afbeelding

• Een blanke wordt ook bijna wit als hij dood is: zo wit als een lijk. Vandaar ook dat 'wit' erg beledigend is voor een blanke.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 dec 2023, 16:59

Wil. schreef:
14 dec 2023, 15:35
Je hebt gelijk want ik heb nog nooit een blank paard gezien :lol:

Blank wordt best gedefinieerd door uitsluiting: niet zwart, noch bruin en evenmin rood, noch geel van huid.

Nochtans heeft een blanke kameleonkenmerken:

• Een blanke kan tijdelijk rood worden. bv. van woede of na een inspanning en dat kunnen gele, rode of bruine mensen niet.
Afbeelding

• Een blanke wordt ook bijna wit als hij dood is: zo wit als een lijk. Vandaar ook dat 'wit' erg beledigend is voor een blanke.
Wat dan gedacht van albino's die eigenlijk zwart zouden moeten zijn ? :D Als er dan al een kleurenhiërachie zou bestaan zou wit wellicht helemaal bovenaan staan want dat is de synthese van alle voor de mens zichtbare kleuren. :D
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

18 dec 2023, 15:36

Mag ik iedereen die enige interesse heeft in dit topic - inzonderheid het deelthema "haat" - aanraden om het nieuwe boek :" De duivel in elk van ons" van Christophe Busch aan te schaffen/lezen. De ondertitel is:" Van Holocaust tot terrorisme: hoe gewone mensen in staat zijn tot buitengewoon kwaad ."
Busch is criminoloog, historicus en huidig directeur van het Hannah Arendt Instituut in Mechelen. Tot 2019 was hij ook directeur van het museum "Kazerne Dossin" ( memoriaal, museum en docucentrum over Holocaust en Mensenrechten).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 dec 2023, 15:38

Gelieve ons, na je lezing van het boek, weer terug op de juiste weg te zetten. Dank u.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.