epc-waarde

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

10 feb 2016, 03:05

wie kan mij in mensentaal uitleggen wat epc-waarde juist is en wat het belang ervan is ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

10 feb 2016, 09:51

Wat het is ? Een middel om geld uit je zakken te kloppen ! De bedoeling is in deze altijd geweest om de studies van architecten in twijfel te trekken. Alsof het zin heeft dit epc toe te passen op "een hutje op de heide"... :?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 feb 2016, 10:42

telloorlekker schreef:Wat het is ? Een middel om geld uit je zakken te kloppen ! De bedoeling is in deze altijd geweest om de studies van architecten in twijfel te trekken. Alsof het zin heeft dit epc toe te passen op "een hutje op de heide"... :?
Uitleg klopt niet telloorlekker, want,waarom zou dan een architect nu juist in het comité zitten dat werkt rond epc waarden om een universele norm en werkwijze voor het bepalen van dat epc uit te werken.

Wat het juist is, vagelis, dat moet je aan beter gedocumenteerde mensen vragen.
www.epcinvest.be lijkt me verstaanbaar uit te leggen waar het juist om te doen is.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

10 feb 2016, 12:45

vagelis, ik heb de korte verklaring uit een reclamebladzijde geplukt en het leek mij een redelijk verstaanbare uitleg.
Let wel dat een koper (of huurder) niet verplicht is om er rekening mee te houden ! Voorlopig is het enkel een waardemeter.
Het energieprestatiecertifcaat (EPC) geeft de energetische kwaliteit van de woning weer aan de hand van een energiescore. Als potentiële koper of huurder kunt u daarmee de energie-efficiëntie van woningen vergelijken en beoordelen. Deze energiescore wordt berekend op basis van de oppervlakte, de gebruikte materialen, de isolatiewaarden van dak, ramen, muren en deuren, en de installatie voor verwarming en warm water.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 feb 2016, 13:46

De EPC waarde geeft vooral een idee op je energiekosten bij de zoektocht naar een nieuw huis of appartement.
Mijn vorig appartement had een EPC van 380, nu heb ik een nieuw appartement , groter en meer ramen, maar met EPC 140, dus beter geïsoleerd, dat resulteert in ongeveer de helft aan verwarmingskosten.
Volgens mij is dat een reële voorstelling van wat het EPC betekent.
Als men een energiescan uitvoert dan geeft men ook tips waar door je de waarde kan verlagen. Die scan is sowieso verplicht als je verkoopt.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

10 feb 2016, 16:22

kitten schreef: Die scan is sowieso verplicht als je verkoopt.
Wat ik in mijn eerste bericht dan ook bevestigde ! Dient alleen om aan je spaargeld te zitten. Het kan fijn zijn voor bouwonwetende personen, de "hutje op de heide"-wetenschappers die niet weten vanwaar of wat het strooien dak is vervaardigd.
Wanneer ook EPC-waarden voor rollend materieel ? :lol:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 feb 2016, 17:43

Kost maar 75€ en is ongeveer een uur werk, wat is dat vergeleken met de kost van kopen en verkopen.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

10 feb 2016, 18:45

allen bedankt !
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !