met siliconenspuit werken

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

29 mar 2016, 19:59

Aan de knutselaars onder jullie:

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om iets met siliconen te kitten.
Nochtans is er veel verschil in afwerking en lijkt het mij een vaardigheid die je moet onder de knie krijgen.

Iemand goede uitleg of referenties naar deftige video's hierover?

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

29 mar 2016, 20:46

iedere waarheid heeft zijn eigen reden

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

30 mar 2016, 12:30

Dus toch niet zo simpel als ik dacht.
En van dat zeepsopje dat mocht niet van de vakman in de badkamer.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

31 mar 2016, 12:22

afplakken en het zeepsopje heeft bij mij altijd mooie resultaten opgeleverd.
Ik gebruik wel TEC7 ipv de klassieke siliconen, ook in de badkamer.
Omdat dat heel sterk is en overschilderbaar.
Ondank is 's werelds loon

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

31 mar 2016, 15:29

Ik vrees dat ik ook TEC7 zal moeten gebruiken om de mouluren van om en bij de 4 meter vast te kleven. Hou ik ze aan ene kant vast flikkert het aan het andere eind er steevast af met "gewone" siliconekit...

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

31 mar 2016, 16:12

Helena,
het is inderdaad niet zo simpel....
Ge kunt da of ge kunt da nie :wink:
Om een voorbeeld te geven : in ons bedrijf vroeger (150 man), als er moest gekit worden waren dat altijd dezelfde mensen die gevraagd werden om de werken uit te voeren, da zegt al iets hé :)

Maar als het een klein werkje is: plak beide kanten mooi af en spuit de cilicone, veeg met je bolle kant van je vinger , liefst in één beweging en voorzichtig het overtollige kit weg en verwijder onmiddellijk de plakband.

En terwijl je bezig bent, hou dan in gedachte: ik moet da hier goed doen, want ik moet de rest van mijn leven hier op kijken....succes verzekerd.
groetjes,
baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

31 mar 2016, 16:53

Het grootste probleem is het te veel siliconemateriaal dat aangebracht wordt.
Wanneer je dan de voeg wilt gelijkstrijken duw je het materiaal steeds voor u uit met als gevolg : een oneffen voeg die er niet professioneel uitziet.
Je kan dit oplossen met een koffielepel, gewoon het te veel afschrapen en dan met de vinger gelijk strijken. Succes gegarandeerd. Die tip heb ik gekregen van mijn buurman Jos en daar ben ik hem nog altijd dankbaar voor.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

31 mar 2016, 19:42

Wel baron als de badkamer vernieuwd is was dat ook altijd dezelfde mijnheer die de siliconen aanbracht en hij heeft dat heel mooi gedaan.

Eén stukje moet buiten gedaan worden. Ik moet wachten tot het meer dan tien graden is, is me gezegd, wat is daar van aan?

Ik ga nog eens eerst goed nadenken en filmpjes kijken. Het is maar dat je dat niet zomaar efkes kan oefenen hier of daar.

In elk geval al bedankt voor de goede raad tot hiertoe.

Suggesties steeds welkom.

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

31 mar 2016, 22:00

Helena,
Als het werk buiten moet gedaan worden is het inderdaad beter om een graad van 15 of 20 te hebben van temperatuur, ook niet onbelangrijk is dat het niet regent de eerste uren na aanbrengen van de silicone.
Als eerste werk is de plaats van aanbrengen goed zuiver te maken met axeton en te laten drogen.
De kleefband plaatsen aan beide zijden en de silicone aanbrengen.
Je vinger een beetje nat maken en voorzichtig drukkend in één beweging over de silicone gaan, probeer zo gelijkmatig de silicone aan te brengen.
Moest je dan toch twijfelen, kan je op voorhand een glas met een beetje zeepwater en een klein zacht verfborsteltje klaar zetten en daarmee voorzichtig over de silicone gelijkmatig wrijven.
als alles klaar is verwijder onmiddellijk de kleefband.
Ik begrijp je hoor, het is iets dat je zomaar niet kan oefenen.
Nu er twee dagen geen regen verwacht wordt is het morgen een goed moment.
Leg alles eerst klaar en begin vastberaden aan je werk.

groetjes,
baron
Geniet van de kleine dingen des levens....