spouwmuur isolatie

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

04 mei 2016, 18:39

Spouwmuren van woning laten inspuiten met Knauf glaswol
Is dit wel verstandig!
Glaswol neemt geen water op.
Kunnen er geen vochtige plekken ontstaan.
Wat gebeurt er met het water van natte buitenmuren?
Verdampt het of wat!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

04 mei 2016, 19:08

Waarom heb je een spouwmuur laten plaatsen ? Toch niet voor de mooie ogen van je aannemer neem ik aan ? Waarom zou je die dan laten opvullen met allerlei rommel ? Toch ook weer niet om de mooie ogen van... etc. ... :lol:

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

10 mei 2016, 11:27

De beste isolatie is een stilstaande luchtlaag..........
De zon is gratis voor iedereen

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 mei 2016, 09:50

inderdaad, nooit zoveel problemen gehad als na de injectie van de spouwmuur bij mijn moeder indertijd. Vader wou daar niet van weten, maar toen hij overleed deed ze het toch....

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

18 mei 2016, 18:00

Beste Helena,

Wat voor nadelen aub?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

21 mei 2016, 20:46

Oei sorry voor het late antwoord, maar tegenwoordig durft de melding van een topic al eens haperen

Van dan was er een vochtprobleem van hier tot ginderachter, wat er tevoren niet was, of dat nu aan die opgespoten spouwmuur lag of aan iets anders, ik weet het niet, ben geen expert terzake, maar ik herinner me wel heel goed dat ons vader (ingenieur) die in de bouw werkte absoluut geen voorstander was van het naderhand opspuiten van spouwmuren.

lindeboom
Lid geworden op: 13 apr 2013, 07:42
Locatie: Bilzen

23 mei 2016, 08:18

Hoi,
Spouwmuren isoleren geeft vocht problemen door condens:
1 Het niet goed uitvoeren van de isolatie bv.plekken waar geen isolatie zit.
2 De woning niet voldoende verluchten bv badkamer,wasplaats was drogen,keuken geen dampkap gebruiken enz.
3 De algemenen temperatuur in de vertrekken te laag bv. de temperatuur van de buitenmuren op een hoogte van 1.50m lager dan 14,5° dan zal er zeker condens optreden aan plafond en plinten.
4 De koude bruggen aan aan vloer en plafond dekken kan teven een probleem met zich mee brengen.

Dus eerst alles goed overlopen alvorens de spouwen te isoleren en is het misschien interessanter voor de plafonds en dak en ramen iets aan te doen.

mvgr.

Lindeboom
bouwkundig probleem;zoek eerst de oozaak en verdoezel de kwaal niet.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

23 mei 2016, 10:36

Meteen een antwoord op het probleem bij ons moeder: te lage temperatuur in de woning!

bomma camping
Lid geworden op: 12 aug 2015, 16:45
Locatie: Leopoldsburg

08 jun 2016, 16:52

Wij bezitten ook een oudere woning en ook onze woning is met spouwmuren gebouwd. Isoleren door de spouwen dicht te spuiten zagen wij in het geheel niet zitten. Wij hebben dan aan de binnenzijde van de muren alles goed van isolatie en nieuwe wandbekleding voorzien. Het heeft ons vorige winter een serieuze euro in onze geldbeugel bespaard. Geen last van vochtige muren en toch besparen kan ook op deze wijze. Je moet het er dan wel voor overhebben dat je living enkele centimeters kleiner word.
Even nadenken voor je een reactie geeft, dan kwets je niemand.