Electriciteitsvraagje

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

JulienPh
Lid geworden op: 23 sep 2012, 23:01
Locatie: Westende

07 jun 2016, 14:03

Een vraagje van mijn zoon waar ik ook niet het juiste antwoord op weet... iemand die het antwoord kent?

Ik moet mijn electriciteitskast aanpassen zodat die op 3 fasen kan aangesloten worden voor mijn nieuwe oven. Dat vuur moet afgezekerd worden op 20 Ampere. In principe kan je dan een draad gebruiken van 2,5 mm² omdat die tot 27A kunnen trekken. Maar ik vraag me af of dat bij meerfasen ook het geval is. Vooral voor de nulgeleider: krijgt die dan niet 3x zoveel stroom te verwerken?

Weet jij welke draaddikte ik moet gebruiken voor 20A drie-fasen?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 jun 2016, 15:20

JulienPh schreef:... Maar ik vraag me af of dat bij meerfasen ook het geval is. Vooral voor de nulgeleider: krijgt die dan niet 3x zoveel stroom te verwerken? ...
Om op jouw vraag betreffende draadsectie te antwoorden, ga eens hier kijken https://www.bouwplaats-inrichting.nl/bl ... roomkabels

Een goede raad als ik uw opmerking lees in verband met de nul leider, lees vooral wat onderaan bij Disclaimer te vinden is :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 jun 2016, 17:07

JulienPh schreef:Weet jij welke draaddikte ik moet gebruiken voor 20A drie-fasen?
Voor een kookplaat + oven minimaal 4x4+4 indien driefazig, anders 2x6+6 indien mono.
Het zou me al ten zeerste verwonderen dat je alleen voor dat kookfornuis een driefazige aansluiting gaat krijgen, je kunt dat immers ook mono aansluiten, in dat geval afzekeren met een automaat van 32A.
Bij 3x230 25A en bij 400V volstaat 16A. Opgelet: de kabeldoorsnede wel behouden, 2,5 is verboden.
De som van de vectoriële stromen is nul bij 3x400V, je nulleider krijgt dus niet drie keer zoveel stroom te verwerken.