Onderhoudsuitkering voor ouder

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 okt 2019, 12:28

Als ze niet willen dat je bijlegt, wil gewoon zeggen dat ze genoeg inkomsten hebben anders laten ze je gegarandeerd bijleggen.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

18 okt 2019, 14:59

Wij hebben voor een 2-tal jaren voor mijn schoonmoeder bijgelegd in het rusthuis. Ze is gestorven in 1994 (negentienhonderd vierennegentig) en wij hebben dat altijd met plezier gedaan. Men keek toen ook naar ons inkomen en zo komt dat zuster en broer niet gelijk moesten bijleggen. Dus... bijleggen is niet nieuw en we vinden dat nog altijd normaal.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

18 okt 2019, 15:20

Nog iets vergeten vermelden. Ze heeft zelf gekozen voor het rusthuis omdat daar van alles te doen was (vroeger dus ook). Maar ze wist ook dat ze niet naar het rusthuis moest gaan en we alle 4 voor haar gingen zorgen. De mannen werkten full-time, mijn schoonzus part-time en ik ging dan ook part-time werken en ze woonde iedere maand bij één van de kinderen. Zelfs voor hetgeen we haar voorstelden is ze ons eeuwig dankbaar geweest.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

22 okt 2019, 01:30

Prima Vera schreef:
18 okt 2019, 12:28
Als ze niet willen dat je bijlegt, wil gewoon zeggen dat ze genoeg inkomsten hebben anders laten ze je gegarandeerd bijleggen.
Beste,
Mijn moeder heeft maar tot haar 50ste gewerkt en daarvan heeft ze een deel part-time gewerkt.
Ze heeft zeker niet genoeg inkomsten.

Ik wil ook met alle plezier bijleggen

Momenteel staat ze nog op een wachtlijst.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 okt 2019, 08:40

janieburton schreef:
22 okt 2019, 01:30
Prima Vera schreef:
18 okt 2019, 12:28
Als ze niet willen dat je bijlegt, wil gewoon zeggen dat ze genoeg inkomsten hebben anders laten ze je gegarandeerd bijleggen.
Beste,
Mijn moeder heeft maar tot haar 50ste gewerkt en daarvan heeft ze een deel part-time gewerkt.
Ze heeft zeker niet genoeg inkomsten.

Ik wil ook met alle plezier bijleggen

Momenteel staat ze nog op een wachtlijst.
Of het moet één van de zeer dun gezaaide gemeentes zijn die niet laten bijleggen door de kinderen. Er zijn er nog enkele, ik weet enkel niet dewelke. Mechelen, Antwerpen in ieder geval wel.
Het andere aspect is je belastingsbrief. Om de hoogte van het onderhoudsgeld te bepalen zullen ze jouw belastingsbrief opvragen en aan de hand daarvan het bedrag bepalen dat je dient bij te betalen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

15 feb 2020, 07:43

Beste , janieburton

https://www.cm.be/media/WZC-onderhoudsp ... -44751.pdf

Hier staat alles te lezen onderhoudsplicht

Vind erg dat ze nog op wachtlijst staat en dat in 2020 , en dat er op dit moment zoveel bedden leegstaan .
Maar de wetten zijn enorm veranderd , heeft het daar met te maken ?

Waarom zet je geen stap naar sociale assistente van mutualiteit van u moeder .
Die gaan u wel bijstaan !!
Trouwens pensioen u mama kan meer pensioen trekken ook al heeft ze minder gewerkt ,
kunnen terugvallen op pensioen van haar overleden echtgenoot


Ze kan trouwens per maand 130 euro premie genieten als ze wordt opgenomen rusthuis zorgkas .

Maar daar zijn allemaal voorwaarden aan verbonden rede als je u huis hebt verkocht binnen de tien jaar
zou je zo gezegd geen recht hebben , ga je moeten navragen aan de zorgkas of mutualiteit


Houden ook rekening met bezit spaargelden
En ja OCMW kunnen veel privacy bestaat niet voor hun .
Je kan ook tijdelijk verblijf aanvragen , tot dat er plaats vrijkomt voor vastverblijf .
Rekening houden dat je ook waarborg moet betalen bij opname rusthuis .
Zijn plaatsen waar je maand voorop moet betalen - plus u maand bij aanvang opname - plus maand waarborg , zeg nu niet dat overal zo is maar bij de meeste is wel zo .


Enige probeer zelf alles te regelen , en dat er zorgvolmacht in bezit is of bankvolmacht , want als ze onbekwaam is kun je niks meer regelen , wordt ze geplaatst onder bewindvoering . En die gaan dan wel alles regelen in jou plaats plus als er niet genoeg bemiddeling is . Gaan ze u wel zeggen op zoek naar ander rusthuis waar ze minder moeten betalen .

https://www.vlaanderen.be/woonzorgcentr ... rusthuizen

Kinderen hebben een onderhoudsplicht wanneer hun ouders in een rusthuis worden opgenomen:

Heeft de ouder voldoende inkomsten, dan treedt het OCMW niet op.
Heeft de ouder onvoldoende inkomsten, dan start het OCMW een onderzoek naar de inkomsten van de ouder en de inkomsten van de onderhoudsplichtige kinderen.
Bij dit onderzoek houdt het OCMW rekening met het aantal kinderen en andere parameters.

De berekening van het onderhoudsgeld gebeurt volgens een uniforme schaal van tussenkomsten. Deze schaal van tussenkomsten geeft het bedrag weer dat maandelijks maximaal mag teruggevorderd worden bij het onderhoudsplichtige kind. Dat maximumbedrag is afhankelijk van het aantal personen ten laste en het netto belastbaar inkomen van de onderhoudsplichtige en diens echtgenoot of echtgenote (de bruto-inkomsten verminderd met de bijdragen voor de sociale zekerheid en de bedrijfslasten). Een OCMW kan enkel van deze schaal afwijken bij een individuele beslissing en mits bijzondere omstandigheden die in de beslissing worden gemotiveerd.

Voor meer informatie over de schaal van tussenkomsten of de onderhoudsplicht in het algemeen, kunt u terecht bij de POD Maatschappelijke Integratie.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

16 feb 2020, 15:21

Dit is misschien eventjes buiten de kwestie, maar is er een onderhoudsplicht voor broers en zussen? Dus wat is mijn plicht als zus, indien mijn alleenstaande , kinderloze broer met een laag pensioen in een RVT terecht komt.
Ik wil absoluut wel voor mijn broer zorgen, maar ik wil wel weten hoe het wettelijk is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 feb 2020, 15:52

Zo lees ik op internet:
’In de wet staat er geen onderhoudsplicht tussen broers en zussen. De rechter kan je dus niet verplichten om de kosten van je broer of zus te betalen of om een onderhoudsuitkering aan hem/haar te geven.‘