65 plus en sociale woning huren

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

12 okt 2019, 15:45

Ik ben eigenaar van een woning Als ik deze niet meer kan onderhouden (door ouderdom) kan ik mijn huis dan verhuren en een sociale woning huren?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

12 okt 2019, 17:06

dafke schreef:
12 okt 2019, 15:45
Ik ben eigenaar van een woning Als ik deze niet meer kan onderhouden (door ouderdom) kan ik mijn huis dan verhuren en een sociale woning huren?
Zoiets zou in mijn ogen zelfs misbruik zijn van een " sociale woning ". Als je het eigen huis niet meer kan onderhouden, verhuur het dan , zoals je zelf al zegt. En gebruik dat huurgeld om een kleinere woning te huren die je daarmee kan betalen. En als de huuropbrengst van je huis daarvoor toch niet niet voldoende is : verkoop dan je huis en betaal de huur van een kleine woning (deels) met de opbrengst van die verkoop.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

12 okt 2019, 17:14

flupke2 schreef:
12 okt 2019, 17:06
dafke schreef:
12 okt 2019, 15:45
Ik ben eigenaar van een woning Als ik deze niet meer kan onderhouden (door ouderdom) kan ik mijn huis dan verhuren en een sociale woning huren?
Zoiets zou in mijn ogen zelfs misbruik zijn van een " sociale woning ". Als je het eigen huis niet meer kan onderhouden, verhuur het dan , zoals je zelf al zegt. En gebruik dat huurgeld om een kleinere woning te huren die je daarmee kan betalen. En als de huuropbrengst van je huis daarvoor toch niet niet voldoende is : verkoop dan je huis en betaal de huur van een kleine woning (deels) met de opbrengst van die verkoop.
Daar gaat het toch niet over Het gaat erover wat zijn de voorwaarden om een sociale woning te krijgen want de huurinkomsten worden natuurlijk bij het inkomen geteld maar als je nu op het eerste verdiep woont zonder lift en ge kunt geen trappen meer maken kunt ge dan een seniorenwoning krijgen De huurprijs maakt niet uit Het is niet om te profiteren!

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

12 okt 2019, 17:14

Men kan ook zijn eigen huis (appartement) niet verkopen en dan een sociale woning huren.
Dit kon vroeger wel, maar sedert enkele jaren niet meer. Dankzij Liesbeth Homans.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 okt 2019, 17:32

Der zijn in het recente verleden mensen bijna uit hun sociale woning gezet omdat ze via een erfenis de blote eigenaar werden van een halve ouderlijke woning :roll:

Sorry Dafke maar ik ben bang dat de 'sociale' huurmarkt niet toegankelijk is voor jouw. Eventueel instappen in een serviceflat lijkt mij, als het zover is, een beter idee.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

12 okt 2019, 17:48

Maar dan een privé serviceflat en niet van het OCMW. Die bestaan er allebei.
En dan heb ik nog iets om over na te denken.
50, 60 jaar geleden bestonden er ook al sociale woningen. Diegene die serieuze problemen hadden en hulp gingen zoeken bij het OCMW, kregen dikwijls een sociale woning en de mensen die daar 'moesten' wonen waren er toen beschaamd over. En nu, iedereen wil een sociale woning en het zijn niet de armsten die er één krijgen. Iedereen zal me over die laatste opmerking wel gelijk geven.
Men is nergens eerlijk.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 okt 2019, 18:03

Niemand krijgt een sociale woning Doggy … Naargelang je totale gezinsinkomen betaal je een aangepaste huur. De betere sociale bouwmaatschappijen waken tegenwoordig over een gezonde mix in hun wijken. De tijd dat er gezinnen al twee (of drie) generaties in een straat wonen waar niemand nooit gewerkt heeft is gelukkig voorbij. Wel zijn er de drugsdealers van 18 met hun zwarte BMW die de jeugd hun hoofd op hol brengt … De extra € 50 per maand bovenop het minimumloon gaat maar weinig jongeren doen kiezen voor een echte job.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 okt 2019, 18:18

E.T.schreef:
Naargelang je totale gezinsinkomen betaal je een aangepaste huur.
Komt daar nog bij dat in het verleden:
1.- De sociale woningmarkt ook open gezet werd voor de meer gegoede verdieners om meer inkomsten te kunnen genereren.
2.- En niet onbelangrijk:
Er werd niet gewerkt met huurcontracten zoals in de privé met jaren. Mogelijks dat dit nu werd aangepast onder Homans met nieuwe huurcontracten.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 okt 2019, 19:03

Ze kijken naar uw inkomen van drie jaar geleden. Dit wordt aangepast of verhoogd (geïndexeerd) naar het jaar, waarin u zich inschrijft.
Dit inkomen mag in 2019 niet hoger zijn dan:

24.852 euro als u een alleenstaande bent zonder personen ten laste;
26.934 euro als u een alleenstaande gehandicapte bent;
37.276 euro in alle andere gevallen, plus 2.084 euro per persoon ten laste
U kunt inschrijven, als u geen woning of bouwgrond volledig of gedeeltelijk in volle eigendom of in volledig vruchtgebruik hebt. Dit geldt voor iedereen die zich samen met u inschrijft voor een sociale woning. Dit gaat ook over een woning of bouwgrond in het buitenland.