Wettelijk plafond sociale huur?

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.
Ice

16 dec 2019, 12:27

Wat zegt de wet over het maximum dat de sociale huur mag bedragen voor het gezinsinkomen?
Was 1/3de van het totale belastbare inkomen niet het plafond?
Er zijn nu mensen met een laag pensioentje van 1.200€ die opeens de hélft van hun maandelijks pensioen, 620€ aan huur voor een sociale woning gaan moeten betalen.
Dat kan toch niet kloppen?

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

16 dec 2019, 12:42

de serviceflats in het zorgbedrijf gaan naar 800 euro, 900 euro en over de 1000 euro per maand. Daarin zitten den wel zorgpakket en maandelijkse kosten. Er zijn zelfs app met 3 slpkamers. Het zorgpakket bedraagt min. 7,1 euro per dag min. Er zijn serviceflats waar dit veel hoger ligt. Meer en meer wordt gekeken naar 2 rijke gepensioneerden die op hun 65ste naar een all in formule gaan, en die daar kunnen voor betalen. De alleenstaande en minder gefortuneerde gepensioneerde blijft in de kou staan en moet zich tevreden stellen met de oudere serviceflats waar de zorg niet zo centraal meer staat. Er wordt geen rekening gehouden met inkomen van de gepensioneerde.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.
Ice

16 dec 2019, 13:54

Het ging niet om een serviceflat, sanne maar het is opgelost...het bejaarde vrouwke had in paniek enkel het voorbeeld van huurprijsberekening gelezen waarbij de fout gemaakt werd dat twéé jaar inkomen van haar pensioentje werd samengeteld om een voorbeeld vd berekening te geven, dan krijg je natuurlijk een verkeerd bedrag voor de aangepaste huur (x3) te zien.

Blijft mijn vraag: is er wettelijk een maximum bedrag voorzien dat aan sociale huur mag gerekend worden?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 dec 2019, 14:20

Ice schreef:
Blijft mijn vraag: is er wettelijk een maximum bedrag voorzien dat aan sociale huur mag gerekend worden?
‘Normaal betaalt de sociale huurder iets meer dan een vijfde, ofwel 22% van zijn maandinkomen voor zijn sociale huurwoning. Op de private huurmarkt is dat soms meer dan een derde, tot meer dan de helft. Als het inkomen daalt, daalt de huurprijs mee. Als het inkomen blijft dalen, zal de huurder uiteindelijk de minimale huurprijs betalen. Als het inkomen stijgt, stijgt ook de huurprijs, maar ze wordt nooit hoger dan op de privémarkt.‘

https://www.wonenvlaanderen.be/sociale- ... huurwoning

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

16 dec 2019, 17:19

Dicksy, is dat op het bruto of het belastbaar ? Zeker niet op het netto denk ik.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 dec 2019, 18:09

De sociale huur wijzigt zich compleet vanaf 1-1-2020
1) Het belastbaar inkomen van ALLE gezinsleden wordt in aanmerking genomen en dit van de meest recente aanslagbiljet(ten)
2) De marktwaarde van de woning is door de sociale huurschatter bepaald.
3) Deze nieuwe marktwaarde is meteen ook de maximale huurprijs.
Laatst gewijzigd door E.T. op 16 dec 2019, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 dec 2019, 18:12

Doggy schreef:
Dicksy, is dat op het bruto of het belastbaar ? Zeker niet op het netto denk ik.
‘ Uw inkomen is het netto belastbaar inkomen en/of het vervangingsinkomen van u en uw meerderjarige gezinsleden.’
https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-particu ... uw-inkomen

Vanaf 01/01/2020 gaat het inderdaad veranderen maar de berekening blijft gebaseerd op het netto belastbaar inkomen.

Matt555
Lid geworden op: 22 nov 2019, 16:56

20 dec 2019, 17:52

Wegens te lang (hele pagina gedetailleerd met voorbeelden) hier rechtstreekse link
https://www.woonhavenantwerpen.be/content/huurprijs

Toch even een deel ervan om belangstelling te wekken :mrgreen: :

1. De nieuwe formule en alle wijzigingen
Je huishuur bestaat uit de reële huishuur en de voorschotten die je betaalt.
Reële huurprijs = 1/55ste inkomen – patrimoniumkorting – gezinskorting + energiecorrectie
1/55ste van je inkomen
Wie sociaal wil huren, mag maximum een bepaald inkomen hebben. Anders krijg je geen sociale woning. Huur je wel al een sociale woning, maar is je inkomen hoger dan het maximum? Dan betaal je iets meer huur.
Dit zijn de grenzen in 2020 (het is je netto belastbaar inkomen):

Alleenstaande - 25.317 euro
Alleenstaande met een handicap - 27.438 euro
Gezin – 39.974 euro. Per persoon ten laste komt daar 2.123 euro bij. Dat kan een kind of een persoon met een handicap zijn.

Is je inkomen lager dan de inkomensgrens? Dan passen we nog steeds 1/55ste van je inkomen toe. Voor wie een bepaald percentage meer verdient dan de inkomensgrenzen zijn er andere regels. Hierdoor stijgt normaal de huurprijs.

Verdien je tussen de 100 en de 124% van de inkomensgrens die voor je van toepassing is? Dan berekenen we je huur op 1/54ste van het inkomen.
Verdien je tussen de 125 en de 149% van de inkomensgrens die voor je van toepassing is? Dan berekenen we je huur op 1/53ste van het inkomen.
Verdien je 150% of meer van de inkomensgrens die voor je van toepassing is? Dan berekenen we je huur op 1/52ste van het inkomen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

20 dec 2019, 22:18

Matt555 schreef:
Je huishuur bestaat uit de reële huishuur en de voorschotten die je betaalt.
Reële huurprijs = 1/55ste inkomen – patrimoniumkorting – gezinskorting + energiecorrectie
1/55ste van je inkomen
1.- Sorry maat, 1/53 bewijs kan geleverd worden voor de huurprijs 2020.
2.- voor de huurprijs te bepalen voor 2020 neemt men het inkomen van 2017 als referentie omgerekend naar 2019 als geïndexeerd inkomen dat dan als basis gebruikt wordt.
3.- de huur wordt bepaald aan de waarde van je woning door een schattingsmodel getoetst aan de prijzen van de privé. Wie stelt die schatter aan, is tegenexpertise/verweer mogelijk?
4.- investering in het energiezuinig maken van de woning wordt doorgerekend aan de huurder. Mag men men in de privé de huur verhogen in een lopend contract omdat de huisbaas beslist om om het dak van zijn verhuurd pand te laten vervangen? Ja, als.......
5.- Wie bepaalt, zoals voorzien in de wet, dat door aanpassingen de waarde van de woning 10%/20% gestegen is. Tegenexpertise door huurder ?????
Soit, vragen die ik gekregen heb van mensen. Ik moet het nog verder uitvissen en voorleggen aan de betrokken maatschappij. Maar het is blijkbaar wel zo als ik bepaalde prijzen zo zie dat de naam ‘sociale woning’ helemaal de lading niet meer dekt.

Matt555
Lid geworden op: 22 nov 2019, 16:56

21 dec 2019, 01:37

Dicksy schreef:
20 dec 2019, 22:18
Matt555 schreef:
Je huishuur bestaat uit de reële huishuur en de voorschotten die je betaalt.
Reële huurprijs = 1/55ste inkomen – patrimoniumkorting – gezinskorting + energiecorrectie
1/55ste van je inkomen
1.- Sorry maat, 1/53 bewijs kan geleverd worden voor de huurprijs 2020.
2.- voor de huurprijs te bepalen voor 2020 neemt men het inkomen van 2017 als referentie omgerekend naar 2019 als geïndexeerd inkomen dat dan als basis gebruikt wordt.
3.- de huur wordt bepaald aan de waarde van je woning door een schattingsmodel getoetst aan de prijzen van de privé. Wie stelt die schatter aan, is tegenexpertise/verweer mogelijk?
4.- investering in het energiezuinig maken van de woning wordt doorgerekend aan de huurder. Mag men men in de privé de huur verhogen in een lopend contract omdat de huisbaas beslist om om het dak van zijn verhuurd pand te laten vervangen? Ja, als.......
5.- Wie bepaalt, zoals voorzien in de wet, dat door aanpassingen de waarde van de woning 10%/20% gestegen is. Tegenexpertise door huurder ?????
Soit, vragen die ik gekregen heb van mensen. Ik moet het nog verder uitvissen en voorleggen aan de betrokken maatschappij. Maar het is blijkbaar wel zo als ik bepaalde prijzen zo zie dat de naam ‘sociale woning’ helemaal de lading niet meer dekt.
Sorry retour ,
ik kan alleen maar aantonen wat betreffende Soc.woning maatschappij hanteert voor 2020 …, en die 1/53 is blijkbaar voorzien voor diegenen die boven inkomgrens zit en er al woonden .

Wat betreft woningprijs geen soc. woning waardig niet meer … tja , bekijk de huurprijzen op de vrije markt dan maar eens , gelijkaardig aanbod dubbel prijs dan soc. woning , triest maar waar. Ook geen levenslange huurcontracten meer voor nieuwe contracten , nu 9 jaar voor de soc. woningen , maar hernieuwingen mogelijk , alleen geen automatisme levenslang meer (slechte zaak weliswaar ) .

Financiele leefbaarheid voor de maatschappijen is de opgegeven redenen , maar die 1/55 was altijd al zo , in 2013betaalde ik dat al .Daarna ben ik naar buitenland gaan wonen , en nu op geplande terugweg binnen 2.5 jaar

PS: trouwens de nieuwbouw soc, woningen zijn nu geen "kruipkotjes" meer ,nu 2slpk. app. 86m2 liv. 27 m2 ,slpk 12m2 (mijn living was 17m2 toen …) om maar een vb. te geven
Floorplans nieuwbouw Brooklyn wijk
Afbeelding